Звертання. Розділові знаки при звертаннях. Клична форма



Скачати 44,06 Kb.
Дата конвертації02.01.2017
Розмір44,06 Kb.

http://musscool.ucoz.ru

УРОК № 45

Тема: Звертання. Розділові знаки при звертаннях. Клична форма.

Мета: закріпити вивчене про звертання, вдосконалювати вміння й навички визначати в реченнях звертання, правильно розставляти розділові знаки при них, пра­вильно інтонувати такі речення, вживати звертання в мовленні; виховувати повагу до рідної мови,

Обладнання: підручник, картки, дидактичний матеріал, кодоскоп.

ХІД УРОКУ

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Робота біля дошки з картками.

Картка 1

Скласти три речення про рідний край із звертаннями на початку, в середині і в кінці речень.



Картка 2

Переписати, розкриваючи дужки і вставляючи розділові знаки при звертаннях.

Слався (земля моя) що квітує рясними садами. (А. Малишко)
Ой, де ж ти (воля) ти (зоря таємна). (Леся Українка)
(Душа моя) чого ти сумуєш? (Т. Шевченко)
Рости, рости (тополенька) все вгору та вгору. (Т. Шевченко)
Спи (дитиночка кохана) баю,

3. Диктант-взаємоперевірка.

Ти глянула поглядом владним, безжалісна музо, і серце моє затремтіло, і пісня моя залунала, а ти, моя владарко горда, втішалася піснею бранки, і очі твої променіли вогнем переможним, і вабив мене той вогонь, і про все заставляв забувати. (Леся Українка)

Діти, ваша мова прекрасна, не соромтесь її, не цурайтесь, вона нічим не гірша за інші мови. (Олесь Гончар)

Мово рідна, слово рідне! Хто вас забуває, той у грудях не серденько, а лиш камінь має. (С. Воробкевич)

Гуркочи у долю мою, світе, хвилями прадавнього Дніпра.

(В. Симоненко)

4. Самостійна робота.



Картка 3

Прочитайте спроектований через кодоскоп текст. Випишіть речення зі звертаннями. Поясніть розділові знаки при звертаннях та способи їх вираження.

Мово рідна! Ти ж — як море — безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.

Красо моя! В тобі і мудрість віків, і пам'ять тисячоліть, і зойк матерів у лиху годину, і переможний гук лицарів у днину побідну, і пісня серця дівочого в коханні своїм, і крик новонародженого; в тобі, мово, неосяжна душа народу — його щирість і щедрість, радощі і печалі, його труд, і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його. Арфо серця мого! Люблю, зажуру пісень твоїх, і невмирущий оптимізм гумору твого, і музику слів твоїх. Скарбе мій єдиний, з тобою я найбагатший і найдужчий у світі, без тебе - перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість, у млу небуття. Твердине моя, і захисток, і гордість, і розрада в годину смутку. І Люблю тебе в гніві, коли ти клекочеш, як вулкан, і гримиш громами на ворогів, і вбити можеш словом єдиним, як блискавкою. Люблю і твою ніжність, ласкавість, лагідність, коли ти одним-однісіньким словом зігріваєш, мов сонце, і підносиш над хмари та між зорі, і повертаєш до діяння, до життя, наснаго моя і мудрий вічний вчителю мій.

Світлоносна! Ти завжди вабиш, чаруєш, кличеш на теплі й могутні хвилі свої. І я, вірний і вічний юнга твій... Єдина печаль проймає, що не вистачить життя, аби переплисти твій мовний океан. Бо ти є вічність. Ти є Правда, Добро і Краса народу нашого.

Тож такою і будь, мово рідна!

(С. Плачинда)

5. Гра «Хто більше»?

— Назвіть якомога більше форм звертання, привітання.



6. Творча робота.

— Складіть діалог, вживаючи поширені та непоширені звертання.



7. Робота в зошитах.

— Подані іменники поставте у форму кличного відмінка й за­пишіть.

Подруга, гривня, Лілія, співачка, Микола, брат, край, Олег, Сергій, ніч, мати, голуб.

8. Творча робота.

— Напишіть лист — привітання до друзів, які навчаються в іншій країні. Розкажіть про своє рідне місто. У листі вживайте звертання.



ІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Інтерактивна вправа «Мікрофон». «Що нового ви дізналися на уроці?»

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Вивчити теоретичний матеріал.

  2. Виконати вправу з підручника (на вибір учителя).


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка