Запровадження креативного



Скачати 39,73 Kb.
Дата конвертації15.01.2017
Розмір39,73 Kb.
ЗАПРОВАДЖЕННЯ КРЕАТИВНОГО

НАВЧАННЯ ТА ФОРМУВАННЯ ДУХОВНОСТІ
М.В. Матковська

кандидат педагогічних наук, доцент

Сумський ОІППО
Реформаційні процеси, які відбуваються сьогодні в Україні зумовлені її становленням як держави на засадах демократії та ринкової економіки. Стабільне демократичне суспільство, ефективна ринкова економіка вимагає дієвого, активного, вільного громадянина. Освіта повинна готувати людину, здатну сприймати зміни, творити їх, розуміти змінність, як органічну складову життя. Існує глобальний розрив між складністю світу та здатністю людини орієнтуватися в нових умовах життя. Отже, метою шкільної освіти в сучасних умовах є соціальна зрілість випускників шкіл будь-якого типу, як найважливіший параметр розвитку особистості і збереження індивідуальності, тобто школа повинна стати практикою логіки життя, поясненням сенсу і змісту здійснюваного .

В Концепції розвитку загальної середньої освіти зазначено: «Освіта ХХІ ст. – освіта для людини . ЇЇ стрижень – розвиваюча, культурологічна домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти, саморозвитку, вміє використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, критично мислити, опрацьовував різноманітну інформацію, прагне змінити на краще своє життя, майбутнє своєї країни ».

Нашому сьогоденню властивий постійний рух: відбувається прогрес у сфері матеріального виробництва, диференціація соціальних структур, створення класів, соціальних та професійних груп. Ці процеси створюють підґрунтя для індивідуалізації особистості. Вже сьогодні ми маємо такі тенденції як тяжіння до незалежності від влади, точність у часі та довгострокове планування дій, тяга до освіти, освітньої та професійної компетентності.

Зважаючи на ці моменти слід говорити про важливість виховання всебічно гармонійно розвинутої особистості, адже доля нашої країни залежить від особистісних якостей тих людей які будуть в ній жити. Для того щоб учні були творчими, духовними, ініціативними необхідно вести пошук сучасних стратегій успішності та формування лідерів.

З давніх давен рівень розвитку суспільства визначався рівнем розвитку його культури, а звідси і рівнем розвитку економіки. Всі суспільства які досягли вищого ступеню свого розвитку відзначались увагою до розвитку різних мистецтв. Впливаючи на емоційну сферу людини, мистецтво виховує емоційність (небайдужість) сприйняття дійсності, породжує інтереси та мотиви до пізнання, культивує емоції, почуття , відношення до оточуючі дійсності, робить людину творчою, благородною, доброю, мислячою.

Велике місце в духовному становленні відіграє народна музика, бо саме вона є початком музичної культури в індивідуально-творчому значенні. Народна музика не раз ставала важливим засобом національного відродження, що актуально сьогодні. Саме через національну приналежність людина пов’язана величезним шаром культури, яку тисячоліттями накопичували її предки, завдяки цьому людина отримує етичні та естетичні уявлення про відношення з суспільством, навколишнім світом. Важливість цього зв’язку підкреслювали М. Стельмахович, Т.Г. Шевченко І.Франко, Л.Українка, О.Духнович, М. Драгоманов, К. Ушинський та ін. Адже у просторі внутрішнього духовного світу людина не самотня. Ці люди – її предки, друзі улюблені письменники, поети, композитори, артисти, художники.

Досліджуючи цю проблему Н.Коваленко пише, що в наш час відбувається процес художнього зубожіння людини, етичні ідеали народу, якими керувалась кожна нація розмиваються, дозвілля школярів активно мігрує до ідеалів дрібного купчика з наявністю незначних сум кишенькових грошей, а якщо цього нема – відразу другий сорт. Звідси автор бачить непередбаченість реакцій, спонтанність поведінки, збільшення підлітної злочинності. Масове музичне навчання та виховання у ЗОШ спрямоване на ознайомлення дитини з музичним мистецтвом . Головне, що не можна досягти на уроці – це становлення художнього та критичного смаку, які в наш час в край необхідні кожному учневі щоб не потонути в безмежжі низькопробної музики, яка заполонила ТБ, радіо, всілякі шоу.

Дослідження відомого психолога Виготського Л.С. в галузі музичного сприйняття доводить, що сприйняття музики завжди індивідуальне і суб’єктивне, якщо учень не підготовлений до адекватного чуттєвого сприймання, переживання музичних творів, якщо в нього відсутній критичний смак, то він буде споживати ту музичну продукцію яку йому пропонує мода, вулиця, тобто музика буде на нього справляти негативний вплив (сучасна фізіологічність музики, примітивність почуттів, розбещеність, вульгарність). Дуже часто сучасні шоу, фестивалі, галаконцетри вражають своєю масштабністю та низькою культурою. На перший погляд культурний захід повинен нести благородну ідею – охопити як можна більшу кількість людей та нести культуру в маси, часто в кінцевому результаті нівелюють людину як індивідуальність в океані диму, шуму, спец ефектів та децибел. Тобто людина підпадає під психічний вплив, руйнуються її особистісні риси, смаки, уява, почуття.



Завдання сучасних вчителів дуже складні і відповідальні. Крім виховання духовності, необхідно вчити дітей суб’єктивно сприймати, переживати музичний твір, розвивати мислення, адже у вихованні художніх смаків повинна переважати школа а не вулиця.

Ось чому перед нашою школою виникла потреба у пошуку психолого-педагогічної парадигми навчання, яка сприяла б розвитку ініціативи, зберігала індивідуальність учнів, сприяла становленню партнерських відносин між учителем і учнем. Ось чому актуальним стає запровадження креативної освіти, як феноменологічної моделі, що передбачає персональний характер навчання з урахуванням індивідуально-психологічних особливостей, бережливе ставлення до інтересів і потреб. Нажаль, методи креативного навчання в наш час використовуються досить рідко, хоча саме таке навчання створює унікальні можливості виявити неповторність кожної людини, розвинути те добре, що закладено природою, створює умови для самореалізації, творчості учнів та учителів.
Каталог: documents -> konf zhuk
konf zhuk -> Саморозвиток особистості фахівця як мета та умова креативної та партнерської освіти л. М. Коробка
konf zhuk -> В системі післядипломної освіти
konf zhuk -> Застосування музейно-педагогічних технологій у новому суспільстві знань: проблеми І перспективи о. В. Караманов
konf zhuk -> Соціальні трансформації: інноваційна культура особистості в мінливому світі о. Г. Козлова
konf zhuk -> Зміст поняття історична пам’ять на тлі українських реалій в. Артюх
konf zhuk -> Громадсько-активна школа
konf zhuk -> Особливості взаємодії органів державного управління та організацій громадянського суспільства на сучасному етапі
konf zhuk -> Мовленева компетентність як складова комунікативного процесу державних службовців л. М. Артюшкіна
konf zhuk -> Гуманістична спрямованість освіти а. В. Гапон старший викладач Л


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал