Замінено текст розділу: IV. Соціокультурна змістова лінія



Сторінка1/8
Дата конвертації01.12.2016
Розмір1,22 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8


Зміни,

внесені до нової редакції навчальної програми

з української мови для 1-3 класів

Зміни

до пояснювальної записки

Замінено текст розділу:
IV. Соціокультурна змістова лінія

Соціокультурна змістова лінія передбачає загальнокультурний розвиток молодших школярів та підготовку їх до життєдіяльності в соціумі й реалізується через виховні цілі уроків української мови шляхом використання текстів різної тематики з урахуванням вікових особливостей і потреб учнів відповідного класу.



Сім’я: повага до старших членів родини, допомога їм, професії батьків, сімейні свята, культура прийому гостей, сімейний відпочинок (подорожі, пікніки, екскурсії тощо), дозвілля, заняття за інтересами, режим дня, самообслуговування, турбота про здоров’я, загартування, заняття спортом, гігієнічні вимоги до користування телевізором, комп’ютером.

Школа: ставлення до школи, повага до вчителів, дружні стосунки з однокласниками, взаємодопомога, дружба, ставлення до новачків у класі, шкільні свята і традиції, шкільна бібліотека, шкільні гуртки, інші позакласні заходи.

Громадські місця: правила етикетної поведінки в транспорті, магазині, поліклініці, аеропорту, кінотеатрі, музеї, зоопарку, цирку, на вулиці, ігрових майданчиках, вокзалі, екскурсії, виставці, концерті, під час спілкування мобільним телефоном, правила поведінки зі знайомими і незнайомими людьми різного віку.

Рідний край: назва рідного міста чи села, вулиці, річки, природа рідного краю, поведінка на природі, турбота про природу, історичне минуле, визначні місця, відомі люди, традиції, добрі справи для рідного краю.

Батьківщина: назва, державні символи, розташування України в Європі, Україна – спільний дім для всіх народів, які її населяють, роль української мови як державної, державні свята, події історичного минулого, відомі люди минулого й сьогодення, українські національні символи, традиції, народні свята, дитячі фольклорні твори, повага до людей інших національностей, їхніх звичаїв і традицій.

Зміни,

внесені до програми для 1 класу
Збільшено тривалість букварного періоду (розділи «Навчання читати» і «Навчання письма») з 76 до 89 годин за рахунок скорочення післябукварного періоду з 29 до 16 годин.



Змістова лінія, розділ, тема

Зміни у змісті навчального матеріалу

Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Мовна змістова лінія

Тест. Речення. Слово



Вилучено:
Робота над засвоєнням власне українських загальновживаних слів на місці засвоєних окремими учнями в дошкільному житті російських слів: олівець, гумка, рядок, зошит, лялька, годинник, літак, смужка, малюнок, крапка, кишеня, сорочка та ін. Уточнення правильного вимовляння українських слів, на місці яких засвоєно під впливом російської мови слова з іншим звучанням: лінійка, вікно, ліс, дерево, бабуся, дідусь та ін.
Розташування речень за змістом у деформованому тексті.

Вилучено:

Учень (учениця):

володіє загальновживаними українськими словами, зокрема тими, що стосуються навчальної діяльності

відрізняє на слух загальновживані українські слова від слів споріднених мов з тим самим значенням


відновлює деформований текст, який складається з 2-3 речень.

Соціокультурна змістова лінія

Зміст соціокультурної лінії представлено у вигляді рекомендованої тематики текстів, на матеріалі яких повинен реалізуватися зміст мовленнєвої та мовної ліній і перенесено до пояснювальної записки.




Вилучено:

1. Тематичні групи слів, що називають державу, її столицю, державну символіку, реалії життя народу (протягом року)

Назва рідної держави і її столиці.

Державні символи України.

Українська мова – державна мова України.


Рідне місто чи село.

Національні символи України  верба, калина.


Народні і релігійні свята, обрядові дійства під час них.

Вилучено:

Учень (учениця):

знає назву своєї держави і її столиці;

має уявлення про державні символи України (прапор, герб, гімн);

знає, що українська мова є державною мовою України;

знає назву рідного міста чи села, вулиці, на якій мешкає;

має уявлення про українські національні символи (верба, калина);

знає найвідоміші народні і релігійні свята (Новий рік, свято Миколая, Різдво, Великдень, Івана Купала та ін.), обрядові дійства, у яких можуть брати участь діти.




2. Фольклорні твори великої і малої форм (протягом року)

Слухання і відтворення українських народних казок.


Відгадування доступних загадок.

Вивчення лічилок, мирилок, скоромовок.



Учень (учениця):
сприймає на слух і розповідає найвідоміші українські народні казки («Курочка Ряба», «Колобок», «Ріпка», «Рукавичка», «Колосок» та ін.);

відгадує найпростіші загадки;

знає напам’ять найвідоміші лічилки, мирилки, скоромовки і використовує їх під час рухливих ігор, спілкування з ровесниками.




3. Особливості національного мовленнєвого етикету. Правила мовленнєвої поведінки під час спілкування (протягом року)

Вивчення найпростіших українських формул мовленнєвого етикету вітання, прощання, прохання. Засвоєння українських форм звертання до дітей і дорослих (Марійко, Іванку, Тамаро Петрівно, Іване Григоровичу).

Ознайомлення з відмінностями формул мовленнєвого етикету, які використовуються у спілкуванні з людьми різного віку і статусу.



Учень (учениця):
знає і вживає найпростіші українські формули мовленнєвого етикету вітання, прощання, прохання, українські форми звертання до дітей і дорослих;
розрізняє і правильно обирає формули етикету, що використовуються у спілкуванні з дорослими і дітьми, близькими і малознайомими людьми.




4. Соціальні ролі (протягом року)

Спілкування в сім’ї.

Адаптація до соціальної ролі учня.
Формування умінь поводитись у громадських місцях (транспорті, магазині, на вулиці).

Поведінка на природі.



Учень (учениця):
поважає членів своєї родини (батьків, бабусь і дідусів, братів і сестер); ввічливо спілкується з ними;

встановлює комунікативні контакти з однокласниками; ввічливо звертається до вчителів, старших школярів, технічного персоналу школи;

знає і дотримується правил ввічливої поведінки в транспорті, магазині, на вулиці; доцільно використовує слова ввічливості;

любить спостерігати за природою рідного краю; не завдає шкоди рослинам і тваринам.


Зміни,

внесені до програми для 2 класу


Змістова лінія, розділ, тема

Зміни у змісті навчального матеріалу

Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Мовленнєва змістова лінія

Писемне мовлення



Вилучено:

Обговорення письмових робіт у парах, невеликих групах формування вміння бачити позитивне в роботі, давати поради щодо її доопрацювання, уміння вдосконалювати написане.



Вилучено:

бере участь (робота в парах, групах) в обговоренні навчальних текстів та складених самостійно іншими учнями з метою редагування, удосконалення тексту

Мовна змістова лінія

Слово


Практичне ознайомлення із прийменниками, їх роллю в реченні.





упізнає в реченні, тексті загальновживані прийменники, використовує їх у мовленні;

Речення

Об’єднання двох простих речень в одне складне – за зразком, без використання термінів. Використання безсполучникових зв’язків, а також сполучників а, і. (Дме вітер, іде дощ. Батько читає газету, а я готую уроки і т. ін.).

об’єднує з допомогою вчителя або в колективній роботі два прості речення в одне складне;

Текст




добирає заголовок, відповідний темі або меті тексту

Мова і мовлення

Українська мова і споріднені з нею мови. Спостереження за звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовах.

Старі і нові слова в мові. Поповнення мови новими словами.


Практичне ознайомлення зі словами-звертаннями.

розрізнює на слух та під час читання висловлювання українською мовою та висловлювання іншими, у т.ч. спорідненими, мовами
вживає у своєму мовленні і спілкуванні слова-звертання

Слова, значення, вимову і написання яких учні протягом навчального року мають запам’ятати

Графічні навички письма. Техніка письма. Культура оформлення письмових робіт



Замінено:

портфель

на

ранець
Вилучено:

шофéр, ясен

Зображення таблиці




вписує слова у накреслену самостійно таблицю

Соціокультурна змістова лінія

Зміст соціокультурної лінії

представлено у вигляді рекомендованої тематики текстів, на матеріалі яких повинен реалізуватися зміст мовленнєвої та мовної ліній


Вилучено:

1. Тематичні групи слів, що називають державу, її столицю, державну символіку, реалії життя народу (протягом року)

Закріплення і розширення знань про державу Україну, її столицю.

Характерні особливості державних символів України.

Значення української мови як державної.


Мала батьківщина.

Вилучено:

знає і записує назву рідної держави і її столиці;
розпізнає державні символи України (прапор, герб, гімн);
пояснює значення української мови як державної;

розрізняє велику і малу

і перенесено до пояснювальної записки.


Національні символи України – верба, калина, вишитий рушник та
ін.

Народні і релігійні свята, обрядові дійства під час цих свят.



батьківщини; знає і записує назву рідного міста чи села, вулиці, на якій проживає; знає свою домашню адресу;

має уявлення про українські національні символи (верба, калина, вишитий рушник та ін.);

знає найвідоміші народні і релігійні свята (Новий рік, Різдво, Великдень, Трійця, свято Миколая та ін.), обрядові дійства, якими вони супроводжуються.




2. Фольклорні твори великої і малої форм (протягом року)

Читання в особах уривків з українських народних казок, визначення позитивних і негативних персонажів. Відтворення діалогічного мовлення персонажів.

Відгадування і вивчення загадок.
Вивчення закличок, лічилок, мирилок, дитячих пісень, колядок, щедрівок, ознайомлення з особливостями їх вживання.




виразно читає і розповідає українські народні казки; аналізує вчинки персонажів; відтворює діалог персонажів, передаючи голосом і мімікою їхній характер;

відгадує доступні загадки, знає напам’ять найпростіші з них;
знає напам’ять заклички, лічилки, мирилки, дитячі пісні, колядки, щедрівки і використовує заклички, лічилки, мирилки й пісні в години дозвілля, а колядки та щедрівки під час різдвяних свят;




3. Особливості національного мовленнєвого етикету. Правила мовленнєвої поведінки під час спілкування (протягом року)

Вивчення різних варіантів українських формул




знає і вживає українські формули мовленнєвого




мовленнєвого етикету вітання, прощання, прохання, вибачення.

Добір формул мовленнєвого етикету залежно від віку і статусу особи, з якою відбувається спілкування.



етикету вітання, прощання, прохання, вибачення;
свідомо обирає відповідні формули мовленнєвого етикету у спілкуванні з різними людьми, залежно від їхнього віку, статусу, родинних стосунків тощо;




4. Соціальні ролі (протягом року)

Родинні стосунки.

Виконання соціальної ролі учня.

Правила етикетної поведінки в громадських місцях (бібліотеці, на ігровому майданчику, на днях народження, під час відвідування хворого).

Правила поведінки на природі. Ставлення до природи. Формування вмінь спостерігати за природними явищами з метою словесного опису їх.


дотримується правил етикету в стосунках з членами родини (батьками, бабусями-дідусями, братами-сестрами);

підтримує дружні стосунки з однокласниками; поважає вчителів; встановлює елементарні комунікативні контакти зі старшими школярами, технічним персоналом школи;

належним чином поводиться в бібліотеці, на ігровому майданчику, днях народження, під час відвідування хворого; доцільно вживає формули мовленнєвого етикету;



цікавиться природою рідного краю; бережливо ставиться до неї; словесно описує результати своїх спостережень у природі.



Зміни,

внесені до програми для 3 класу


Змістова лінія, розділ, тема

Зміни у змісті навчального матеріалу

Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Мовленнєва змістова лінія

Говоріння


Писемне мовлення



Вилучено:
Відтворення, розігрування діалогів за прослуханим або прочитаним твором.
Складання і записування 1 або 2-3 зв’язаних між собою речень за певними орієнтирами, поданими вчителем або в підручнику, робочому зошиті.

Вилучено:
бере участь у відтворенні діалогу;

самостійно складає речення (окремі та зв’язані між собою) за поданими ілюстраціями, за спостереженнями, опорними словами, на зазначену вчителем тему;

Мовна змістова лінія

Речення


Вилучено:
Різні способи вираження підмета і присудка (лише практично).

Побудова речень (простих і складних, зі звертанням та однорідними членами) за зразком.

Перебудова речень: об’єднання двох простих речень в одне просте з однорідними членами; об’єднання двох простих речень в одне складне (за зразком).


Вилучено:

перебудовує за зразком два прості речення в одне просте з однорідними членами (Діти вчаться писати. Діти вчаться малювати. – Діти вчаться писати і малювати.); об’єднує за зразком два прості речення в одне складне (Сьогодні брат працює на фермі. Тато готує ґрунт під посіви. – Сьогодні брат працює на фермі, а тато готує ґрунт під посіви.)

Частини мови загальне поняття

Змінено:

4 години на вивчення теми



на

2 години





Повторення вивченого за рік

Змінено:

4 години на вивчення теми



на

6 годин





Соціокультурна змістова лінія

Зміст соціокультурної лінії

представлено у вигляді рекомендованої тематики текстів, на матеріалі яких повинен реалізуватися зміст мовленнєвої та мовної ліній

і перенесено до пояснювальної записки.



Вилучено:
1. Тематичні групи слів, що називають державу, її столицю, державну символіку, реалії життя народу (протягом року)

Держава Україна, її столиця.


Характерні особливості державних символів України.

Рідний край: місце розташування на території України (Закарпаття, Буковина, Крим та ін.), природа, вулиці і майдани, пам’ятні місця.


Національні символи України – верба, калина, вишитий рушник, вишиванка, писанка та ін.

Історичне минуле України доби Київської Русі.


Відомі люди України минулого і сьогодення.




Вилучено:
Учень (учениця):
знає і розповідає про походження назви держави і її столиці;

описує усно прапор і герб України; знає напам’ять державний гімн;

розповідає усно про рідний край, його природу;

записує власні назви рідного міста чи села (назви вулиць, майдану, річки тощо);

записує свою домашню адресу;

розповідає про українські національні символи (верба, калина, вишитий рушник, вишиванка, писанка та ін.);

знає і розповідає про Київську Русь, найвідоміших її князів (Ярослава Мудрого, Володимира Великого, княгиню Ольгу та ін.);

знає імена окремих найвідоміших українських письменників, поетів, художників тощо.




2. Фольклорні твори великої і малої форм (протягом року)

Читання й інсценування уривків з українських народних казок, визначення позитивних і негативних персонажів, головної думки казки.


Відгадування, вивчення і складання загадок.
Вивчення дитячих пісень, колискових, колядок, щедрівок, посівалок, ознайомлення з особливостями їх уживання.

Ознайомлення з народними прикметами.


Читання й аналіз доступних народних приказок.

Учень (учениця):

виразно читає, розповідає і бере участь в інсценуванні українських народних казок; визначає позитивних і негативних персонажів, головну думку казки;

відгадує доступні загадки, знає напам’ять окремі з них; робить спроби самостійно складати найпростіші загадки про конкретні предмети, називаючи їх ознаки;

знає напам’ять дитячі пісні, колискові, колядки, щедрівки, посівалки і використовує їх під час дозвілля, ігор, свят;
знає і пояснює найпоширеніші народні прикмети;

пояснює значення найпрозоріших народних приказок, використовує їх у власному мовленні.




3. Особливості національного мовленнєвого етикету. Правила мовленнєвої поведінки під час спілкування (протягом року)

Ознайомлення з українськими формулами мовленнєвого етикету розмовного стилю.

Використання українських формул мовленнєвого етикету з урахуванням віку і статусу особи, з якою відбувається спілкування.


Учень (учениця):

знає і доцільно вживає українські формули мовленнєвого етикету розмовного стилю;

знає, свідомо вживає і правильно записує відповідні українські формули мовленнєвого етикету вітання, прощання, прохання, вибачення, запрошення у спілкуванні з



Ознайомлення з дотриманням правил етикету в громадських місцях.



людьми різного віку, статусу, родинних стосунків тощо;

знає і дотримується правил етикету в громадських місцях;




4. Соціальні ролі (протягом року)

Ставлення до членів сім’ї.


Стосунки в школі.


Правила етикетної поведінки в громадських місцях (кінотеатрі, музеї, поліклініці, на шкільному святі).

Ставлення до природи


Учень (учениця):
уникає конфліктних ситуацій зі старшими і молодшими членами родини; прагне допомагати своїм рідним;

радіє успіхам і співпереживає з невдач однокласників; бере участь у класних і шкільних заходах; ставиться з повагою до вчителів, технічного персоналу школи;

дотримується правил етикетної поведінки в кінотеатрі, музеї, поліклініці, на шкільному святі; використовує відповідні формули мовленнєвого етикету;

цікавиться рослинним і тваринним світом;

турбується про природу рідного краю (допомагає птахам узимку тощо); поводиться на природі так, щоб не завдати їй шкоди

Зміни, внесені до нової редакції навчальної програми



з літературного читання для 1-3 класів
для 2 класу


Змістова лінія, розділ, тема

Зміни у змісті навчального матеріалу

Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Формування і розвиток навички читання.

4.Усвідомленість читання




Вилучено:

виявляє уміння смислової здогадки під час виконання спеціальних вправ;

Замінено:

прогнозує орієнтовний зміст тексту, окремих його частин за заголовком, ілюстраціями і т.ін.

на:

прогнозує орієнтовний зміст тексту за ілюстраціями;

5. Виразність читання





Замінено:

дотримується пауз, обумовлених розділовими знаками у тексті, ритмікою тексту

на:

дотримується пауз, обумовлених розділовими знаками у тексті

Літературо-знавча пропедевтика

Тема та основна думка твору






Вилучено:

відповідає на запитання, що основне хотів сказати письменник (з допомогою вчителя);

Сюжет і композиція




Вилучено:

виділяє в тексті подію, випадок, епізод

Герой, персонаж твору




Замінено:

усвідомлює наявність персонажа (низки персонажів) як дійової особи (дійових осіб) у будь- якому епічному творі розрізняє їх за характером поведінки, вчинків (позитивні, негативні і т.ін.)







на:

усвідомлює наявність персонажа (низки персонажів) як дійової особи (дійових осіб) у епічному творі розрізняє їх за вчинками (позитивними, негативними т.ін.)

Автор твору




Вилучено:

виявляє розуміння того, що кожний авторський твір написаний на ту чи іншу тему;

Мова художнього твору




Вилучено:

пояснює зображувальні можливості художнього слова як засобу створення художнього образу: людини, природи, тварини

Жанр




Замінено:

розрізняє найпростіші жанрові особливості малих фольклорних форм (дитячі народні ігри, лічилки, мирилки, співаночки, скоромовки, загадки), а також літературних форм (казки, оповідання, вірші)

на:

розрізняє найпростіші жанрові особливості малих фольклорних форм (дитячі народні ігри, лічилки, мирилки, співаночки, скоромовки, загадки), а також літературних форм (казки, вірші)

Досвід читацької діяльності

Дитячий ігровий фольклор






Замінено:

пояснює (на елементарному рівні) функції (призначення) жанрів дитячого ігрового фольклору, їх ритмічну будову, способи виконання правильно їх називає

на:

пояснює (на елементарному рівні) функції (призначення) жанрів дитячого ігрового фольклору, способи виконання правильно їх називає

Загадка




Вилучено:

пояснює образний, асоціативний характер опису предмета, який слід відгадати

Вірш




Замінено:

виявляє практично ознаки віршованого тексту: графічну форму, наявність рими, ритму

на:

виявляє практично ознаки віршованого тексту: графічну форму, наявність рими

Оповідання




Замінено:

виявляє розуміння авторського ставлення до персонажів, їхніх вчинків;

на:

виявляє розуміння авторського ставлення до персонажів, їхніх вчинків (з допомогою вчителя)

Первинний аналіз




Вилучено:

розрізняє у тексті відоме і невідоме;

розуміє запитання вчителя

Поглиблений аналіз




Замінено:

самостійно виділяє істотні ознаки явища, події, персонажів

розуміє роль заголовка у сприйманні тексту

на:

виділяє істотні ознаки явища, події, персонажів (з допомогою вчителя)

розуміє роль заголовка у сприйманні тексту (з допомогою вчителя)

Структурний аналіз




Вилучено:

уміє відтворити текст за планом

Засоби художньої виразності




Замінено:

уміє передавати свої враження, почуття від прочитаного у зв’язних висловлюваннях (твори-мініатюри, описи);

уміти визначати емоційний настрій твору (з допомогою вчителя);

на:

уміє передавати свої враження, почуття від прочитаного у зв’язних висловлюваннях;

уміти визначати настрій твору (з допомогою вчителя)

Робота з дитячою книжкою

Замінено:

Практичне ознайомлення учнів з книгознавчими поняттями: титульний аркуш, передмова, зміст, умовні графічні позначки, виноска, збірка авторська, збірка тематична



на:

Практичне ознайомлення учнів з книгознавчими поняттями: обкладинка, зміст, умовні графічні позначки, виноска, збірка авторська, збірка тематична






Зміни,

внесені до програми для 3 класу


Змістова лінія, розділ, тема

Зміни у змісті навчального матеріалу

Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Формування і розвиток навички читання




Замінено:

застосовує вправи різних видів, спрямовані на розвиток артикуляційного апарату, …

на:

виконує вправи різних видів, спрямовані на розвиток артикуляційного апарату, …

Літературо-знавча пропедевтика

Жанр





Замінено:

самостійно визначає жанрові ознаки казок про тварин, віршів, оповідань; героїко-фантастичних казок, байок, п’єс (із допомогою вчителя);

на:

самостійно визначає жанрові ознаки казок про тварин, віршів, оповідань;

визначає жанрові ознаки героїко-фантастичних казок, байок, п’єс (із допомогою вчителя);

Досвід читацької діяльності
Оповідання

Замінено:

Поглиблення знань, умінь щодо структурних особливостей оповідання, типів персонажів, тематики дитячих оповідань



на:

Поглиблення знань, удосконалення умінь щодо структурних особливостей оповідання, типів персонажів, тематики оповідань.






Робота з дитячою книжкою




Вилучено:

розглядає дитячі книжки на книжковій виставці

Каталог: uploads -> doc -> 0964
doc -> Тема. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові. Числівники прості, складні й складені. Мета
doc -> Тема.. Старий рік поспішає на поріг
doc -> Повідомлення по темі «Будова слова»
doc -> Урок у першому класі «здрастуй, школо!» Мета: Розкрити учням поняття слів «школа», «школяр», розширювати пізнавальну діяльність дітей, формувати інтерес до навколишнього світу
doc -> Складнопідрядне речення з підрядними означальними й
doc -> Апостроф. Урок-подорож "Морська регата"
doc -> Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте прислів’я ( «Герой вмирає, а ім’я його живе») Диктант 2
doc -> Урок з інтегрованого курсу
doc -> Книга, школа, знання, совість, дружба, праця, небо. Читання скоромовки
0964 -> Вчимося любити свою Батьківщину


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал