Закріплення знань про вживання апострофа



Скачати 58,71 Kb.
Дата конвертації03.12.2016
Розмір58,71 Kb.
Урок з української мови

в 2 класі на тему:


«Закріплення знань про вживання апострофа»

Жовтневої ЗОШ 1-3 ступенів

Класовод: Оліфіренко Н.М.

Тема. Закріплення знань про вживання апострофа

Мета: вчити писати слова з апострофом, застосовувати правило на практиці, закріплювати вміння переносити слова з апострофом. Розвивати вміння робити висновки, вміння узагальнювати, культуру мовлення, виховувати любов та бережне ставлення до природи.

Тип уроку. Урок-подорож.

Обладнання. Таблиці з загадками, ребусами.

Хід уроку


  1. Організаційний момент.

Вправа для підготовки мовного апарату до роботи.

Йду, йду, не дійду,

Їду, їду, нема сліду.

Вчитель. Сьогодні дзвоник кличе в клас –

Брат і сестра чекають нас.

Ми дуже любим рідну мову,

Її мелодію чудову.



Каліграфічна хвилинка.

  • Урок почнемо без зупинки

З каліграфічної хвилинки.

За ребусом

‘Опір яма’’ скласти слово пір’я і записати його, звертаючи увагу на написання слів з апострофом.


  1. Актуалізація опорних знань.

  • Кого я називала братом і сестрою? (братик-це апостроф, а сестричка-кома).

  • Хто пригадає нам про них казочку?

(Учень розповідає казку про апостроф)

Казка про апостроф

На сторінках книжок живуть братик і сестричка. Вони дружать між собою. Братик трішки гордовитий, бо пнеться до голови букв, а сестричка – скромна, все біля ніг. Але не всі слова дружать з гордовитим братиком. Його приймають слова після б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї. Почав він називатись цікавим словом - Апостроф. А сестричка зветься Комою.



  1. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Отже у нас сьогодні узагальнюючий урок на тему «Апостроф».

Урок незвичайний, бо знаходимося ми у «Країні знань». Для цього всім потрібно потрапити на вулицю Звуків.

  1. Вулиця звуків.

Приготуватися! Ходімо! О, які тут гарні будиночки! Мені здається. Що тут хтось розмовляє. Зупинімося біля першого будиночка. Тихесенько! Послухаємо.

Учні. Губні приголосні звуки.



Вчитель. Покличмо їх, але для цього потрібно знати їх назви. (букви).

Учні. Б, п, в, м, ф.

Вчитель. А яку букву ми ще не назвали?

Учні. Р.

Вчитель. А чому ж її немає в цьому будиночку? А що це за букви ви назвали? Які звуки вони позначають? Учні. Вони гордовиті, бо не люблять зливатися з голосними я, ю, є, ї, хочуть, щоб їх вимовляли роздільно. Після них ставиться апостроф.

Вчитель. А зараз продовжимо цю подорож. Ой, а тут іще один будиночок. Хто ж тут живе?



  1. Мозкова атака.

Вчитель. Які букви позначають звуки (йа), (йу), (йе), (йі)?

  • А хто ж тут живе? Постукаймо у віконце, може кого побачимо.

Учні. Це ж братик із сестричкою – Апостроф з Комою.

Вчитель. Яке відношення має апостроф до наших літер?

Учні. Він такий важливий, що у словах стоїть не поряд з буквами, а трішки вище від них.

  1. Вправи на закріплення.

  1. Повторення правил про перенос слів.

Вчитель. Бачу, ви зрозуміли, де повинен стояти братик-Апостроф у словах. А тепер згадаймо, де він повинен стояти під час переносу слів.

Учні. Апостроф під час переносу не відокремлюється від попередньої букви: бур’-ян, солов’-їний.

  1. Робота над віршем.

Вчитель. Прочитайте вірш усі разом.

В своїм с…лі, в своїм краю

Люблю я співи солов…їні,

В…сіяний гомін ручаю

І руту-м…яту при долині.

- У яких словах пропущено букву, а в яких апостроф?

Що потрібно знати для того, яку букву писати в словах с…лі, в…сіяний?

Учні. Треба змінити слово так, щоб ненаголошений звук став наголошеним.

Вчитель. У якому слові вірша буква ю позначає один звук, а в яких словах – два?


  • Про яку пору року згадано у вірші? (про весну).

  • Що любить дівчинка? (спів солов’я, гомін ручаїв, запах м’яти).

  • Які птахи прилітають до нас навесні?

  • Чому вони не зимують у нас?

  • Коли птахи висиджують своїх малят?

  • Як потрібно поводитись весною у лісі? Чому?

Поділ слів на склади для переносу.

Вчитель. Поділим слова з апострофом для переносу. (со-ло-в’-ї-ні)

3.Фізкультхвилинка.



Вчитель. На слова з апострофом ви подайте сигнал.

Рве Мар’янка у торбинку

Подорожник, материнку.

Петрик, Оля і Дем’янко

Накопали валер’янки.


  1. Робота парами.

Вчитель. А зараз ми попрацюємо парами.(картки).

  • Братик-Апостроф хоче побачити, чи вмієте ви дружити, чи допомагаєте один одному.

  • Змініть слово так, щоб ненаголошений звук став наголошеним.

Вставте пропущені букви в словах. Як переносити слова з м’яким приголосним перед о? Виписати слова з подвоєними буквами, поділяючи їх для переносу. Що потрібно пам’ятати під час переносу слів з йо? Спишіть, де потрібно поставте апостроф. Коли пишеться апостроф?

  1. Гра «Впіймай апостроф».

  2. Робота з кросвордами.

Вчитель. Розгадаймо загадки:

Б’ють мене старі й малі

І в повітрі й на землі,

Та від того не вмираю,

Тільки весело стрибаю. (м’яч)
Чорну гадюку візьму я в руку,

Вона звивається, та не кусається. (в’юн)


Всі хочуть, як народиться дитина,

Щоб слово це було красиве і дзвінке,

Бо носить все життя його людина.

То ж відгадайте, що воно таке? (ім’я)


Підіймають усі, а перекинути через хату не може ніхто. (пір’їна)


  1. Гра «Вчителі». Гру проводить підготовлений «вчитель». Він дає вказівки учням за алгоритмом, вивішеним на дошці. Учні мають сигнальні картки з буквами та буквосполученнями: е, и, ьо, йо, ь, нн, сс, дз, дж. «Вчитель» називає вказівку алгоритму, діти усно або за допомогою сигнальних карток відповідають. «Вчитель контролює правильність виконання алгоритму. Під час роботи з кожним реченням «Вчителі» змінюються.

Зелен в’яз високий виріс,

В’язолаз на в’яза виліз.
Загубила ґудзик ґава

Біля ґанку.


5. Підсумок уроку.

Вчитель. Братик Апостроф хвилюється. А знаєте чому? Бо хоче, щоб ви ще раз пригадали: де і коли він ставиться.

- Так, він задоволений – ви добре засвоїли правила вживання апострофа. Задоволена вашою роботою і я. Дякую всім.


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка