Закон України "Про освіту" таке важливе завдання ставить даржава перед освітянами



Скачати 77,75 Kb.
Дата конвертації04.12.2016
Розмір77,75 Kb.
ТипЗакон
Жаворонкіна Т.А.

с.Комишувате

Модернізація початкової

освіти сільських районів Донеччини”

(“Використання здоровязберігаючих

технологій в початковій школі”)
“Всебічний розвиток людини, як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого, культурного потенціалу, народу, підвищення освітнього рівня народу” (Закон України “Про освіту”) – таке важливе завдання ставить даржава перед освітянами.

“Створення умов для розвитку й самореалізації кожної особистості, як громадянина України, формування покоління, здатного навчатися впродовж життя, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства” (Національна доктрина розвитку освіти України) – головна мета української системи освіти.



Цілі, визначені державою, підняли проблему рівного доступу до якості освіти всіх соціальних верств населення. Проте якість і доступність освітніх послуг ще не повністю задоволняє потреби суспільства, особливо в сільських регіонах.

Я працюю в Комишуватській ЗОШ, адміністрація і колектив, якої дбають про створення комфортних умов для організації навчально-виховного процесу. Ми маємо старий, але добре відремонтований будинок школи, в якому дуже світлі теплі затишні класи. У нас є компютерний клас, але немає доступу до Internet-ресурсів, слабка матеріально-технічна база.

Економічні та соціокультурні особливості села не сприяють формуванню мативації до навчання у всіх дітей. Також, на жаль, аналіз фізичного стану здоровя наших школярів сьогодні є досить невтішним. Катастрафічні наслідкі Чорнобильської аварії, ускладнення соціального та екномічного становлення в Україні, і особливо в сільській місцевості, ведуть до погіршення здоровя дітей. Дуже важливо, що на це звернули увагу на Всеукраїнському рівні. Так у цьому році розпочалася реалізація Загальнодержавної цільової соціальної програми “Здорова нація” на 2009-2013 роки. Формування здорового способу життя через освіту виокремленно, як один із пріоритетних напрямків державної політики та розвитку освіти.

Колектив вчителів початкових класів нашої школи вже кілька років поспіль працює над впровадженням здоровязберегаючих технологій. У звязку з цим важливим завданням здоровязберегаючої організації навчально-виховного процесу є створення комфортних умов для навчання учнів і здійснення професійної діяльності вчителя. Організація комфортного середовища, у першу чергу, вимагає глибоке вивчення дитини як цілісної особистості.

Задовго перед тим, як набрати дітей в 1 клас, обовязково звертаю увагу, хто ці нові маленькі люди, збираю відомості про стан їх здоровя, психологічні особливості, емоційність, естетичні уподобання. З цією метою відвідую заняття в дитячому садочку, спілкуюсь з вихователями, збираю відомості про сімї майбутніх першокласників, проводжу збори-зустрічі з батьками, на яких не тільки дано поради як підготувати дитину до школи, а й проводжу анкетування, роздаю батькам памятки про ставлення до дитини-першачка. Впродовж навчання дітей продовжую їх вивчати, веду нотатки, з якими знайомлю батьків, а потім інших вчителів, коли передаю клас вчителю середньої ланки.

Характерною рисою сучасних молодших дітей є підвищена чутливість, вони глибоко і болісно переживають як долю казкових героїв, так і власні пригоди, події в сімї, поразку під час змагань чи гри на уроці. З часом забуваються нагативні факти,обставини, але гостре почуття, пережите в дитинстві, залишається в памяті.

Щоб забезпечити позитивний емоційний стан молодших школярів, демонструю дружнє ставлення до дітей, свою власну прихильність до них, намагаюсь встановити баланс між вимогами процесу і бажанням співпраці, намагаюсь виявити внутрішній настрій учнів за виразом обличчя, поглядом, урахувати його, передати школярам це розуміння.

Щоб підвищити працездатність на уроці використовую, як рекомендують вчені Волчек М.Т., Карасьова Т.В., Савченко О.Я., психологічне і фізичне розвантаження.

Психологічне розвантаження полягає у використанні яскравих вражень, позитивних емоцій. Для цього в процесі навчання використовую такі психотерапевтичні прийоми: звукотерапія, музикотерапія, казкотерапія, ігротерапія, кольоротерапія. Це сприяє різнобічному розвитку дитини, стимулює роботу мозку.

На кожному уроці використовую музику. Спокійна і лагідна відновлює сили, розслабляє, заспокоює, а весела і бодьора поліпшує настрій, додає впевненості в собі.

Проводжу хвилинки релаксації, використовуючи звуки природи. Діти з задоволенням відпочивають під спів пташок, звуки дощу і грози, дзвін весняного струмочка, шум морських хвиль. Ці хвилинки дозволяють зняти стрес, сприяють відновленню внутрішньої енергії, розвивають образне мислення.



Аромотерапію впроваджую на уроках через гру. Наприклад, у грі “Доженіть подушечку” діти під веселу музику передають один одному подушечку з мятою, вдихаючи її лікувальний аромат, а хтось з дітей, намагається її наздогнати. Або під час хвилинки релаксації кожній дитині крапаю на долоньку краплю аромомасла і пропоную зробити масаж пальчиків, ніжок. Масаж обовязково супроводжуємо музикою або віршиками:

Цей пальчик – дідусь,

Цей пальчик – бабуся,

Цей пальчик – татусь,

Цей пальчик – матуся,

А мізинчик – це я.

Ось родина моя!

З метою фізичного розвантаження учнів в навчальному процесі використовую різні види фізкультхвилинок. До них відносяться оздоровчі (гімнастика під рахунок, гімнастика для очей, ритмічна гімнастика під музику), мовленєво-рухові (дихальна гімнастика, артикуляційна гімнастика), когнітивні (пізнавальні або гімнастика для мозку), креативні (творчі).



Оздоровчі фізкультхвилинки передбачають виконання спеціальних вправ для різних груп м'язів. Наприклад, гімнастика для очей використовується для укріплення м'язів повік, покращення кровообігу, розслаблення та зняття втоми з очей.

Когнітивні сприяють розвитку пізнавальних процесів. До них відносяться: дидактичні ігри з рухами, розвиваючі ігри. Наприклад, загадування загадки вчителем та відгадування її учнями у вигляді імітації рухів.

Креативні фізкультхвилинки спрямовуються на виконання незвичних дій зі спортивним інвентарем. Наприклад, мячем можна малювати, на ньому можна гойдатися, як на гойдалці.

Мовленнєво-рухові фізкультхвилинки передбачають виконання різноманітних вправ під римований або музичний супровід.

Вибір виду фізкультхвилинки залежить від характеру попередньої діяльності учнів. Але, головне, що їх треба проводити систематично.



Створення комфортних умов навчання значною мірою залежить від його матеріального забезпечення. З цією метою для роботи в класі готую навчальне обладнання не тільки з позиції естетичного виховання, а й щоб зробити його максимально зручним для інтенсивної, різноманітної роботи учнів, яке сприятиме збереженню їхнього здоровя. Навчальне обладнання обовязково має відповідати змінам у фізичному і розумовому розвитку учнів. Наприклад, використовуючи мішечки з сіллю дитина зберігає правильне положення хребта, ліктів, грудної клітки й підтримує високу працездатність, електична кольорова гірлянда над дошкою допомагає створити радісну атмосферу, привернути увагу в кінці уроку, коли настає момент стомлення.

Отже, узагальнюючи зазначене вище, можна виділити ряд найважливіших умов здоровязбергаючої організації навчально-виховного процесу, а саме:

  • урахування особливостей молодших школярів;

  • забезпечення емоційного комфортного середовища для навчання на уроці;

  • використання психологічного і фізичного розвантаження молодших школярів на уроці;

  • організація відповідного матеріального забезпечення навчально-виховного процесу.

Однак найважливішим є те, що навчальні технології, які використовуються в початковій школі, мають бути здоровязбергаючими. Стан здоровя учнів має стати обовязковим критерієм якості шкільної освіти. На жаль, в умовах сучасного села, під час економічної кризи, батьки учнів виснажені чи втомлені життям, часто стають поганими помічниками вчителю. І місію збереження здоровя вихованців доводиться брати на себе школі. Тому що у самостійне життя зі школи повинна вийти здорова особистість. І абсолютно не має значення, де навчалася дитина: в селі чи в місті. Але без суттєвих змін з боку державної політики щодо освіти, ми не можемо розраховувати на кінцевий успіх своєї справи. Не секрет, що від здоровя вчителя залежить якість навчального процесу, психологічний комфорт учня в класі та здоровя дітей. Хворий учитель навантажує негативною енергією дітей. То всім своїм колегам бажаю:

Нехай чудова ця пора вам подарує вік щасливий



Щоб не згасали доброта, здоровя, радощі і сила.

Щоб ваш важкий почесний труд був плідний, як багата осінь,


І кожен день, що йде новий хай щастя


й радость вам приносить!

Література




  1. Закон України “Про освіту”

  2. Бугаева Н.Н. «Комфорт младших школьников в образовательной деятельности» //Начальная школа.-2004.-№2.-с.25-28

  3. Воротилкина И.М. «Оздоровительные мероприятия в учебном процессе»//Начальная школа.-2005.-№4.-с.72-76

  4. Кочерга О.В. “Психофізичні особливості діяльності першокласників”.//Початкова школа.-2005.-№3.-с.5-9

  5. Мельник О. “Системний підхід до формування культури здоровя учасників навчально-виховного процесу”. //Початкова школа.-2006.-№7.-с.10-13

  6. Нагавкина Л.С., Татарникова Л.Г. «Валеологические основы педагогической деятельности»: учебно-методическое пособие.-СПБ:КАРО,2005.-с.272 с.

  7. Савченко О.Я. “Виховний потенціал початкової школи”. Київ. Фенікс. – с.16-57.

  8. Савченко О.Я. “Альтернативні можливості початкової осіти”. Початкова школа.-1994.-№5.-с.3-6

  9. Сергеев И.С. «Основы педагогической деятельности. Учебное пособие». – СПБ.: Питер, 2004. – 316с.

  10. Федоренко Л.Г. «Психологическое здоровье в условиях школы». СПБ.: КАРО, 2003.- 208 с.

  11. Яновська Н., Степаненко О. “Гармонія шкільного повсякдення”. //Початкова школа.-2006.-№1.-с.56-6.

  12. С.Є. Рибальченко “Здоровя – найцінніший скарб”. //Початкове навчання та виховання. – 2007. - №25.

Каталог: olderfiles
olderfiles -> Міський методичний кабінет екскурсія «Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі»
olderfiles -> Наукових праць
olderfiles -> Державний стандарт початкової загальної освіти Згідно із Законом України «Про загальну середню освіту»
olderfiles -> Розділ ІІ. Наша зірочка Даша Бондарчук
olderfiles -> Історія держави І права України у 2-х томах том І
olderfiles -> Формування мовленнєвої компетентності дітей дошкільного віку народознавчими засобами 2010 р. Укладачі
olderfiles -> Першотравнева райдержадміністрація відділ освіти методичний кабінет
olderfiles -> Задача на спільну роботу. Мета: Забезпечити засвоєння учнями вміння розв’язувати задачі на спільну роботу
olderfiles -> Методичні рекомендації до організації і проведення уроків узагальнення і систематизації знань учнів на початок навчального року


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал