З чого починається дружба



Дата конвертації25.12.2016
Розмір64,9 Kb.
ТипУрок
Тема: З чого починається дружба
Мета: Розвивати в дітях загальнолюдські чесноти; допомогти усвідомити значимість слова „друг”, вчити дітей сприймати ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу із проблемних ситуацій; виховати у дітей правильне ставлення до таких понять як: друг, дружба.
Обладнання: Гілочки, книга Д. Карнегі, байки, плакати, інформаційний центр, прислів’я, епіграф.

Епіграф
Усе з чогось починається:


Школа – з порога
Урок – із дзвінка,
А з чого ж починається дружба?
(звучить пісня „Усмішка”)
Хто не шукає дружби з ближнім, той сам собі ворог.
Шота Руставелі
Учитель: Я думаю, ви всі вже зрозуміли, що темою нашого уроку є вивчення такого поняття як дружба. Це дуже багатогранна і цікава тема. І ми з вами постараємось розглянути її з усіх сторін. Для цього я взяла собі помічників, А саме інформаційний центр у складі таких учнів:
Погляньте на свої парти. У вас у всіх лежать гілочки. Як ви гадаєте, для чого вони сьогодні нам потрібні? А хто пам’ятає казку ”Батьківській заповіт”? Про що ця казка?
Учень: В ній розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав їм по гілочці у руки і попросив їх зламати. Сини виконали батькову волю і переламали гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки до купи, перев’язав їх і знову попросив зробити теж саме. Але сини не змогли переломити цей пучок. Тоді батько сказав: ”Ось так і у житті. Кожного з вас легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, в гурті, то ніякі вороги вас не здолають, і всі негаразди ви легко подолаєте.”
Учитель: Ось і ми з вами зберемо наші гілочки у пучечок і перев’яжемо стрічкою. Цей пучечок стане немов би символом єдності нашого класу, символом дружби.
- А які прислів’я і приказки ви знаєте про дружбу?
- То що ж таке дружба? Зараз інформаційний центр розкриє нам це поняття, користуючись тлумачним словником (зачитує учень)
Дружба – це близькі стосунки, що засновані на взаємодопомозі, прихильності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей. Це активна зацікавленість один в одному.
(роздаються листочки з завданням)
Учитель: Без друзів важко жити на світі. Давайте послухаємо що означало мати друзів в різні часи?
Нам про це розкажуть помічники (Розповідь членів інформаційного центру)
- Так, дійсно, дружити може тільки людина, але ось дружбу розуміє кожен по-різному. В основі юнацької дружби лежить величезна потреба в розумінні іншого й себе іншим.
(інсценізація „Юля й Дмитрик”)
Звернути увагу на стенд „Ми вміємо дружити”.
- Але ні малюнок, ні фотографія не можуть повідати основного:
Що ж є найважливішим у дружбі?
Учитель: Більшість з вас погодяться з думкою, що щастя – це коли тебе розуміють, і тому кожен з нас постійно прагне знайти друга, який би зрозумів, вислухав, підтримав нас, став нашим дзеркалом, нашим другим „Я”. Але друзі бувають різні і Григорій Сковорода навчав бути обачним у виборі друзів: ”Через те, що дружба така божественна, така приємна річ, що здається, ніби вона сонце життя, то слід найбільше дбати, щоб не вважати нам вовка – вівцею, скорпіона – раком, змію – ящіркою. Нема нічого небезпечного, ніж підступний ворог, але немає нічого отрутнішого від удаваного друга. Ніхто не приносить лиха більше, ніж такі удавані друзі”. Про таких „друзів” існує багато гуморесок та байок. Ось одна з них. Її написав Павло Глазовий. Називається вона „Фальшиві друзі” або „Колективна творчість”.
(читає учень)
- Ось ви прослухали байку. Яка ж її мораль?
(Вивішується плакат і діти зачитують хором)
- Чому байка називається „Фальшиві друзі”?
Вірного друга народ прославить, бо він товариша в біді не оставить.
Учитель: „То кого ми називаємо другом”?
- Зрозуміти відповідь на запитання вам допоможе гра „Закінчити речення”.
Друзі можуть разом…
(Представник інформаційного центру записує на дошці і робить висновки).
І.ц. Ви переконалися, що друзями є ті, хто може разом робити найрізноманітніші справи, розважатися і відпочивати. Та найголовніше – друзі довіряють одне одному, діляться своїми думками, мріями, таємницями, тобто покладаються одне на одного.
Тож друзів пов’язують не лише спільні справи, а й почуття щирості, довіри.
Учитель: У кожного з нас в житті виникають різні ситуації, і кожен з нас по –своєму виходить із них. Давайте тепер разом спробуємо це зробити. Як би ви учинили в таких ситуаціях.
(Ситуація І)
І.ц. - Чи правильно вчинив Ігор?
„Уявний - А що б ви зробили на його місці?
мікрофон” (Володя мав спочатку привітатися, а потім спитати)
(Ситуація ІІ)
І.ц. - Скажіть, як би ви поступили на місці учня, який розмалював парту?
- Хіба справжній друг поступив би так?
(Хто мав вимивати парту?)
Учитель: Що означає „вміти дружити” і за що ми цінуємо своїх друзів?
Дружба завжди виникає із взаємної симпатії. Наприклад, у малят така симпатія часто виявляється в бажанні поділитися солодощами. Те, що ви, шестикласники, даєте собі раду в ситуації, коли треба розділити яблуко чи тістечко, цілком зрозуміло. А чи вмієте ви ділити увагою?
Гра
„Малюємо разом”
(звучить музика)
Подивимось, чи однаково представлені на малюнку кольори вашої групи?
Так, ви умієте ділитися почуттями. Відтак – умієте дружити.
А зараз, діти, до вашої уваги лист однієї дівчинки, яка надіслала його до редакції – „Подруга мене не поважає”.
І.ц: зачитується лист.
Учитель: Що ж можна порадити цій дівчинці.
- Давайте послухаємо поради досвідченого психолога.
(Зачитуються поради)
Що ж, ми з вами спробували проаналізувати деякі ситуації, обговорили їх. Послухали поради психолога. А тепер давайте поговоримо про вас. Я знаю, що у вас багато було ситуацій коли друзі приходили вам на допомогу.
- А чи було таке, щоб друг вас зрадив?
- Як ви почували себе в такому випадку?
- А ви ніколи не зраджували друга?
(Боляче – тому не можна зраджувати).
Учитель: У нас залишився ще один лист.
І.ц. – зачитують.
Учитель: А звернемось ми до однієї дуже цікавої книги. Дейл Карнегі у своїй всесвітньо відомій книзі „Як придбати друзів і впливати на людей” дає шість порад, які мають нам допомогти у виборі друзів.
(зачитати поради)
- Давайте спробуємо і ми дотримуватися цих правил.
(Звучить музика і діти виконують завдання на листках).
Гра
„Комплімент”
Учитель: А тепер підведемо підсумок сказаного нами, зробимо висновки.
- Що ж означає слово „дружба”?
- Чому вона нас вчить?
- Що означає бути вірним другом?
(відповіді учнів)
Вірш
Нелегко бути добрим другом.
Це як талант і як судьба.
Рідніше кровних – браття духом.
Хто їх розлучить? Смерть хіба!
А в тім – це істина затерта.
Зачасто вживана мабуть…
Суть дружби є самопожертва,
Тому не легко другом буть.
- У нас, на Україні, існує така традиція – на Вербену неділю освячувати вербові гілочки. І кажуть, що якщо цей день посадити таку гілочку в землю, то вона обов’язково прийметься, пустить коріння і з часом на тому місті виросте гарна верба. І якщо ми теж освятимо ці гілочки дружбою, то з кожного з вас теж виросте чудова і гарна людина.
Тому дайте згадаємо слова одного із улюблених героїв мультфільму кота Леопольда: „Друзі, давайте жити дружно!”
Додаток
Ситуація 1
До Ігоря прийшов Володя.
- Включай телевізор наші грають!
- Не можу. На завтра не підготував літературу.
- Кінчай зі своїми уроками, пропустимо перший період!
- Вибач, Володю, але не можу. Вибач!
- Ех ти, а ще другом називаєшся.
- Чи правильно вчинив Ігор?
- А що б ви зробили на його місці?
Ситуація 2
У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, він почав вимагати від учня, який за нею прикріплений, пояснень: хто і коли це зробив?! Учень сказав: „Я знаю хто розмалював парту, але не можу сказати, тому що не хочу зраджувати друга”.
Вчитель попросив цього учня вимити парту.
- Скажіть, як би ви поступили на місці учня, який зробив це? (розмалював)
- Хіба справжній друг поступив би так? Хто мав вимити парту?
Лист 1
„Ми з подругою товаришуємо з дитинства. Живемо в одному під’їзді, на одному поверсі. Недавно я дізналася, що вона за моєю спиною сміється з мене і говорить, що товаришує зі мною тільки тому, що у дворі більше не має дівчат. А саме головне, вона всім каже, що мені не можна довіряти. Зараз ми з нею не розмовляємо. Порадьте, як мені поводитися з нею, щоб вона мене не використовувала?”
Лист 2
У мене в класі не має друзів, до мене вороже ставляться, насміхаються наді мною, мне ніхто не розуміє. Всі учні класу якісь дивні, дуже часто бувають злими, а мені так хочеться мати друзів. Що мені робити? До кого мені звернутися за допомогою?
Поради психолога
- Як діяти, якщо таке сталося?
1. Не панікуй, не наголошуй, що дружби не існує, не роби висновків про те, що світ жорстокий, несправедливий.
2. Навіть не думай мстити. Проаналізуй свої помилки, можливо ти бездумно потрапила під її вплив, забувши про себе.
3. Не бійся залишитись одна, цей стан не тривалий.
4. Назавжди забудь про ідеалізацію людей, ідеальних людей не буває.
5. Не обговорюй колишню подругу – цим ти зарекомендуєш себе безпринцепіальною базікою.
Прислів’я та приказки про дружбу
1. Дерево міцне корінням, а людина – друзями.
2. Де дружно, там і хлібно.
3. Дружний табун і вовків не боїться.
4. Дружба – велика сила.
5. Друга шукай, а знайдеш – тримай.
6. З добрим дружись, а лихо стережись.
7. У лиху годину пізнаєш вірну людину.
8. Міцну дружбу і вогонь не спалить.
9. Добрий друг підніме людину, а поганий погубить.
10. Людина з друзями – степ із квітами, а людина буз друзів – жменя попелу.
11. Яких друзів заведеш, таке життя проведеш.
12. Матимеш гарного друга, то матимеш ще одну голову.
Колективна творчість
Двоє друзів тихо йшли
Полем, попід гаєм
Раптом дивляться: ведмідь
З яру вибігає.
Перший вигукнув: - Біда!
Буде нам рахуба! –
Кинув друга і притьмом
Вискочив на дуба.
Другий скрикнув і упав
На краю дороги,
З переляку задубів
І відкинув ноги.
До лежачого ведмідь
Підійшов поволі,
Довго нюхав, потім чхнув
Та й побрів по полю.
Зліз із дуба, той, що втік
- Ти живий? – питає.
Ну й великий же ведмідь!
Більших не буває.
Якже він тебе не з’їв
Мабуть, неголодний
- Ні, друзяко, видно він –
Добрий, благородний.
Ти повіриш, розмовлять
Вміє по-людському.
Він обнюхував мене
Й говорив при тому:
«Ти дружи з людьми, та знай –
Совісті не має
Той, хто в горі та біді
Друга покидає».
Байку вигадав Езоп,
Цим себе прославив
А мораль ведмідь сказав,
Крапку я поставив!
Павло Глазовий
Про дружбу.
У всі часи дружба вважалася великою цінністю. У скіфів вона перевірялася кров’ю і служила військовим договором, великою клятвою: надрізавши пальці, побратими зливали свою кров у чашу і змочивши у ній кінці мечів, куштували цю кров. Після цього вже ніщо не могло їх розлучити. В епоху середньовіччя дружба вважалась втіленням благородства, вірності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу вище кохання і сімейних стосунків.
Наш народ споконвіку культивував лицарські традиції. З століття в століття на лицарських традиціях формувалась еліта нації, яка завжди боролася за свободу і незалежність України.
Товариство, дружба і братерство, народжені не спорідненням крові, а спорідненням думок, мети, справ, - це велика вила. Дружба – ушляхетнює життя. Вона надзвичайно високо оцінюється в українській культурі. Піднесено писав про дружбу М.В.Гоголь:
«Немає уз, святіших за товариство; батько любить своє дитя, мати любить своє дитя, дитя любить батька й матір, але це не те, любить і звір своє дитя. А поріднитись по душі, а не по крові може тільки людина».

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал