Володимир кирилович винниченко (1880 – 1951) Кого у нас читають? Винниченка



Скачати 187,42 Kb.
Дата конвертації19.02.2017
Розмір187,42 Kb.
ВОЛОДИМИР КИРИЛОВИЧ

ВИННИЧЕНКО

(1880 – 1951)
Кого у нас читають? Винниченка.

Про кого скрізь йдуть розмови,

як тільки річ торкається літератури?

Про Винниченка. Кого купують?

Знов Винниченка.

М. Коцюбинський
14(26) липня 1880, Єлисаветград, Херсонської губернії – народився Володимир Винниченко
Навчався в народній школі і Єлисаветградській гімназії, з якої був виключений через національні переконання
1900 р. екстерном склав іспит за середню школу в Златопільській гімназії
1901 р. вступає на юридичний факультет Київського університету і того ж року створює таємну студентську революційну організацію, яка звалась «Студентською громадою». Вступає до Революційної української партії (РУП), яка з 1905 року стала називатися Українською соціал-демократичною робітничою партією (УСДРП)
1903 року був заарештований, виключений з університету й ув'язнений до одиночної камери Лук'янівської в'язниці в Києві, звідки йому згодом вдалося втекти. Згодом було ще кілька арештів, служба в дисциплінарному батальйоні, дезертирство, нелегальний перехід через кордон, еміграція
1905 р. під чужим прізвищем повертається в Україну, веде революційну агітацію серед селян і заробітчан Причорномор’я
1907 р. знов тікає за кордон, де й перебуває до Першої світової війни
1914 р. Винниченко повернувся до Росії і жив до 1917 р. під чужим ім'ям переважно в Москві, займаючись літературною діяльністю
1917 р. повертається в Україну і стає одним з організаторів і керівників Центральної Ради, згодом – головою першого українського уряду – Генерального Секретаріату. Він автор майже усіх декларацій і законодавчих актів УНР. Саме Володимир Винниченко проголосив I Універсал на 2-ому військовому з'їзді 23 червня 1917 року та Декларацію Генерального секретаріату 27 червня 1917 року на пленумі Центральної Ради
У серпні 1918 року Винниченко очолив опозиційний до гетьманського режиму Павла Скоропадського Український національний союз, рішуче наполягав на відновленні УНР, створенні її найвищого органу — Директорії, головою якої став у листопаді 1918 р. Незабаром через суперечності із Симоном Петлюрою Винниченко пішов у відставку
1919 р. виїжджає до Австрії
1920 р. у Відні організовує тижневик «Нова доба». Створює тритомну мемуарно-публіцистичну працю «Відродження нації»
З 24 травня до 23 вересня 1923 р. перебуває у Москві та Харкові, ведучи переговори з більшовицькими лідерами. Глибоко розчарувавшись, покидає Україну назавжди
Впродовж останніх 25 років свого життя Винниченко прожив у французькому містечку Мужен, біля Канн, у власному невеликому будинку, де займався літературною творчістю і живописом. Понад 20 його полотен зберігаються в Інституті літератури ім. Т. Шевченка НАН України
6 березня 1951 р. Володимир Винниченко помер. Похований у французькому місті Мужен поблизу Канн
1924 – 1928 рр. – в Україні видано 23-томне зібрання творів Володимира Винниченка
1930-1932 рр. – видання 28-томного зібрання творів
З 1933 р. твори Винниченка в Україні були вилучені з бібліотек і знищені, творчість перестала досліджуватися літературознавцями й вивчатися в школі, ім’я письменника замовчувалося. Твори більше не видавалися
Творча спадщина Володимира Винниченка є феноменальною: понад 100 оповідань і повістей, 23 п’єси, 14 романів, 3-томний трактат «Відродження нації», «Щоденники» (1911-1951)
Оповідання «Солдатики!»

В. Винниченко, як і багато інших відомих письменників, не оминув теми визвольного руху на початку ХХ століття. В оповіданні «Солдатики!» показано типову картину придушення селянського повстання. Письменник до краю загострює конфлікт і не робить жодних спроб прикрасити реальну дійсність.

Оповідання «Солдатики!», за визначенням самого автора, «малюнок із селянських розрухів». Психологічно точно й експресивно Винниченко відобразив докорінні зміни, що відбувалися на селі, формування й зростання соціального протесту. В особі Явтуха показано нову політичну силу, що вийшла на терени соціальної й політичної боротьби – українське селянство. Кульмінацією твору є протистояння селянського ватажка Явтуха й офіцера карального загону. Це протистояння завершується загибеллю обох, але Явтухові вдалось таки відвернути масову розправу – «солдатики» не стріляли. В цьому глибинний історичний оптимізм оповідання. Тут виявляє себе одна з характерних рис Винниченкової прози: його твори містять вагомий підтекст, який мислячий читач має обов’язково зрозуміти.

ЛІТЕРАТУРНА ДІЯЛЬНІСТЬ


Рік

написання

твору


Назва твору


Тематика

1902

«Краса і сила»(перша назва – «Сила і краса»)

Доля людей, викинутих за межі життя

1903


«Суд»


Сваволя і беззаконня, які панують у державі, дозволяють людей бити «в морду»




«Біля машини»

Життя заробітчан




«Голота»

Стрімка пролетаризація селянства




«Заручини»

Голодне існування студентів

1906

«Солдатики!»

Придушення селянських бунтів

1907

«Студент»

Самопожертва, готовність віддати життя заради ідеї




«Малорос-європеєць»

Викриття хижацького нутра лібералів, поміщиків так званої новітньої формації




«Федько-халамидник»

Контраст між благородством бідняцької дитини і підступною дворушницькою вдачею малолітнього панича-негідника

1909



«Дисгармонія»

«Брехня»


«Чорна Пантера і Білий Медвідь»

«На терезах життя»

«Чесність з собою»

«Заповіт батьків»

«Записки Кирпатого Мефістофеля»

«Божки»



Роль мистецтва в людському житті

1920

«Відродження нації»

Філософський трактат , який аналізує процес становлення української державності

1921

«Сонячна машина»

Соціально-утопічний роман, де висуваються соціальні проблеми

1923

«На той бік»

Тема громадянської війни

1921-1923

«Намисто»

Внутрішній світ дитини

1932

«Нова заповідь»

Сподівання на встановлення у світі соціальної справедливості

1932 (видано посмертно у Нью-Йорку

1971 р.)


«Слово за тобою, Сталіне!»

Соціальна утопія, роман-концепція в особах

1911-1951

«Щоденник»

Відображення подій життя письменника, його поглядів на життя



ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА ЗАНЯТТЯ №


Група

Дата











































Предмет УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема заняття В.Винниченко. Життєвий і

творчий шлях письменника, його

громадська і політична діяльність.

Мала проза. Драматургія

Вид заняття заняття із засвоєння нових знань

Час 90 хв.

Мета заняття
 навчальна:
ознайомити студентів з особистістю самобутнього

письменника, громадського і політичного діяча,

багатогранністю різноманітністю творчого доробку

В.Винниченка; розкрити зміст та ідейно-тематичну

спрямованість оповідань В.Винниченка

 виховна: виховувати у студентів патріотизм і повагу до своєї культури;

розвивати мислення й зв’язне мовлення

Міжпредметні зв’язки
 забезпечуючі: всесвітня історія; зарубіжна література;
 забезпечувані: історія України, зарубіжна література


Методичне забезпечення: опорні конспекти, схеми, картки

Література


  1. П.Хропко. Українська література. Підручник для 10 класу.— К., 2001 та видання інших років. С.с. 342-355.

  2. Корницька Г.Г. Українська література. 10 клас. Плани-конспекти уроків.—Харків, Веста, 2002.

  3. Дніпрова хвиля. Хрестоматія нововведених творів до шкільної програми. – К., 1991. С.с. 543-580.

  4. В.Винниченко. Раб краси./Оповідання, повість, щоденникові записи. – К., 1993.

  5. Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХст. Кн.. 1. – К., 1994. С.с. 312-384.

  6. Нові імена в програмі з української літератури/ Упор. Неділько В.Я. – К., 1993. С.с. 125-146.

  7. Українська література. Хрестоматія для 10 кл./Для всіх типів шкіл, ліцеїв та гімназій. Упор. Харахоріна Г.О., Ткачук Г.В. – Донецьк, 1997 та ін. років видання.





ЗМІСТ І ХІД ЗАНЯТТЯ
1. Організаційна частина.

1.1. Відзначення в журналі відсутніх.
1.2. Перевірка готовності до заняття студентів, аудиторії, обладнання.
2. Актуалізація опорних знань.

Запитання для бесіди

1. Розкажіть про політичну діяльність Володимира Винниченка

2. Назвіть теми творів В.Винниченка

3. Які твори митця ви вивчали раніше?

4. Розкажіть про життя Винниченка-емігранта
3. Сприйняття й засвоєння студентами нового навчального матеріалу.
3.1. Повідомлення студентів

1. Життєві дороги В.Винниченка.

2. Штрихи до політичного портрета письменника.

3. Запис до зошитів хронологічної таблиці.



ВОЛОДИМИР КИРИЛОВИЧ

ВИННИЧЕНКО

(1880 – 1951)
Кого у нас читають? Винниченка.

Про кого скрізь йдуть розмови,

як тільки річ торкається літератури?

Про Винниченка. Кого купують?

Знов Винниченка.

М. Коцюбинський
14(26) липня 1880, Єлисаветград, Херсонської губернії – народився Володимир Винниченко
Навчався в народній школі і Єлисаветградській гімназії, з якої був виключений через національні переконання
1900 р. екстерном склав іспит за середню школу в Златопільській гімназії
1901 р. вступає на юридичний факультет Київського університету і того ж року створює таємну студентську революційну організацію, яка звалась «Студентською громадою». Вступає до Революційної української партії (РУП), яка з 1905 року стала називатися Українською соціал-демократичною робітничою партією (УСДРП)
1903 року був заарештований, виключений з університету й ув'язнений до одиночної камери Лук'янівської в'язниці в Києві, звідки йому згодом вдалося втекти. Згодом було ще кілька арештів, служба в дисциплінарному батальйоні, дезертирство, нелегальний перехід через кордон, еміграція
1905 р. під чужим прізвищем повертається в Україну, веде революційну агітацію серед селян і заробітчан Причорномор’я
1907 р. знов тікає за кордон, де й перебуває до Першої світової війни
1914 р. Винниченко повернувся до Росії і жив до 1917 р. під чужим ім'ям переважно в Москві, займаючись літературною діяльністю
1917 р. повертається в Україну і стає одним з організаторів і керівників Центральної Ради, згодом – головою першого українського уряду – Генерального Секретаріату. Він автор майже усіх декларацій і законодавчих актів УНР. Саме Володимир Винниченко проголосив I Універсал на 2-ому військовому з'їзді 23 червня 1917 року та Декларацію Генерального секретаріату 27 червня 1917 року на пленумі Центральної Ради
У серпні 1918 року Винниченко очолив опозиційний до гетьманського режиму Павла Скоропадського Український національний союз, рішуче наполягав на відновленні УНР, створенні її найвищого органу — Директорії, головою якої став у листопаді 1918 р. Незабаром через суперечності із Симоном Петлюрою Винниченко пішов у відставку
1919 р. виїжджає до Австрії
1920 р. у Відні організовує тижневик «Нова доба». Створює тритомну мемуарно-публіцистичну працю «Відродження нації»
З 24 травня до 23 вересня 1923 р. перебуває у Москві та Харкові, ведучи переговори з більшовицькими лідерами. Глибоко розчарувавшись, покидає Україну назавжди
Впродовж останніх 25 років свого життя Винниченко прожив у французькому містечку Мужен, біля Канн, у власному невеликому будинку, де займався літературною творчістю і живописом. Понад 20 його полотен зберігаються в Інституті літератури ім. Т. Шевченка НАН України
6 березня 1951 р. Володимир Винниченко помер. Похований у французькому місті Мужен поблизу Канн
1924 – 1928 рр. – в Україні видано 23-томне зібрання творів Володимира Винниченка

1930-1932 рр. – видання 28-томного зібрання творів
З 1933 р. твори Винниченка в Україні були вилучені з бібліотек і знищені, творчість перестала досліджуватися літературознавцями й вивчатися в школі, ім’я письменника замовчувалося. Твори більше не видавалися
Творча спадщина Володимира Винниченка є феноменальною: понад 100 оповідань і повістей, 23 п’єси, 14 романів, 3-томний трактат «Відродження нації», «Щоденники» (1911-1951).
4. Тематика творчості В.Винниченка.
ЛІТЕРАТУРНА ДІЯЛЬНІСТЬ


Рік

написання

твору


Назва твору


Тематика

1902

«Краса і сила»(перша назва – «Сила і краса»)

Доля людей, викинутих за межі життя

1903


«Суд»


Сваволя і беззаконня, які панують у державі, дозволяють людей бити «в морду»




«Біля машини»

Життя заробітчан




«Голота»

Стрімка пролетаризація селянства




«Заручини»

Голодне існування студентів

1906

«Солдатики!»

Придушення селянських бунтів

1907

«Студент»

Самопожертва, готовність віддати життя заради ідеї




«Малорос-європеєць»

Викриття хижацького нутра лібералів, поміщиків так званої новітньої формації




«Федько-халамидник»

Контраст між благородством бідняцької дитини і підступною дворушницькою вдачею малолітнього панича-негідника

1909



«Дисгармонія»

«Брехня»


«Чорна Пантера і Білий Медвідь»

«На терезах життя»

«Чесність з собою»

«Заповіт батьків»

«Записки Кирпатого Мефістофеля»

«Божки»



Роль мистецтва в людському житті

1920

«Відродження нації»

Філософський трактат , який аналізує процес становлення української державності

1921

«Сонячна машина»

Соціально-утопічний роман, де висуваються соціальні проблеми

1923

«На той бік»

Тема громадянської війни

1921-1923

«Намисто»

Внутрішній світ дитини

1932

«Нова заповідь»

Сподівання на встановлення у світі соціальної справедливості

1932 (видано посмертно у Нью-Йорку

1971 р.)


«Слово за тобою, Сталіне!»

Соціальна утопія, роман-концепція в особах

1911-1951

«Щоденник»

Відображення подій життя письменника, його поглядів на життя



3.2. Пояснення викладача.

В. Винниченко, як і багато інших відомих письменників, не оминув теми визвольного руху на початку ХХ століття. В оповіданні «Солдатики!» показано типову картину придушення селянського повстання. Письменник до краю загострює конфлікт і не робить жодних спроб прикрасити реальну дійсність.



3.3. Робота над текстом оповідання.

Запитання і завдання.

  1. Чому раптово збунтувалося село?

  2. Охарактеризуйте пана Партнера.

  3. Як зображено офіцера у творі?

  4. Проаналізуйте ставлення Явтуха до солдатів.

  5. Хто переміг у протистоянні?

3.4. Слово викладача.

Оповідання «Солдатики!», за визначенням самого автора, «малюнок із селянських розрухів». Психологічно точно й експресивно Винниченко відобразив докорінні зміни, що відбувалися на селі, формування й зростання соціального протесту. В особі Явтуха показано нову політичну силу, що вийшла на терени соціальної й політичної боротьби – українське селянство. Кульмінацією твору є протистояння селянського ватажка Явтуха й офіцера карального загону. Це протистояння завершується загибеллю обох, але Явтухові вдалось таки відвернути масову розправу – «солдатики» не стріляли. В цьому глибинний історичний оптимізм оповідання. Тут виявляє себе одна з характерних рис Винниченкової прози: його твори містять вагомий підтекст, який мислячий читач має обов’язково зрозуміти.


3.5. Драматургія Володимира Винниченка

Володимир Винниченко посідає виняткове місце в українській літературі і, особливо, в історії української драматургії, українського модерного театру. Драми В.Винниченка відіграли важливу роль у культурному відродженні українського народу. Своєю формою, своїм змістом вони створювали своєрідну національну новаторську драматургію в дусі новітніх течій європейської драми-драм Г.Ібсена, А.Чехова, М.Метерлінка, К.Гауптмана, А.Стриндберга.

Його п’єси посіли провідне місце у репертуарах театру «Березіль» Леся Курбаса, стаціонарного театру М.Садовського, драматичного театру ім.. Франка. Твори драматурга були популярними не лише в тогочасній Україні, а й за її межами. З особливим успіхом у країнах західної Європи йшли драми «Чорна Пантера і Білий Медвідь», «Закон», «Брехня».

В кінці 20-х років ХХ ст.. радянський уряд піддав жорсткій критиці всю творчість Винниченка і суворо заборонив його твори. Тепер, майже після 50-річної заборони, вони повертаються до нас: цікаві й актуальні, без яких була б неповною картина української літератури початку ХХ століття.

Провідною темою драматичних творів Винниченка є дослідження людської особистості, морально-психологічне випробування внутрішніх сил людини в боротьбі за утвердження свого «я», прагнення незалежності від будь-кого і будь-чого: моралі, юрби, приписів, умовностей, прагнення «буть чесними з самим собою».

Героями його п’єс є новий суспільний тип інтелігента на тлі ХХ століття.



«Драматургія Винниченка вирізняється гостротою проблем, глибиною психологічних екскурсів, відсутністю шаблонності, образним мисленням, нереалістичними тенденціями, модерном, символізмом, новими горизонтами і обріями, з яких глядач має змогу проникати в глибини світу підсвідомості» (В.Неділько).

Драми Винниченка – це стихія, бунт, виклик самому життю. Сміливістю тематики (свідомість та інстинкти, статеві стосунки й мораль, честь і зрада) драматург часто виходив, на думку критиків, за межі дозволеного.
Актуалізація опорних знань.

З’ясуйте суть модернізму як течії літератури і модернізму Винниченка зокрема.

Початок ХХ століття характеризувався різноманітними еволюційними і революційними змінами, що не могло не позначитися на літературному процесі.

Уже на початку ХХ століття чітко визначилися дві орієнтації: народницька (реалізму) і модернізму. Модерн в Україні, як стверджують літературознавці, запізнився, порівняно з Європою, на 10-20 років. Формування течії було пов’язане з питанням напряму національно-культурного самовизначення.

Український модернізм поєднував елементи різноступеневої стилістики (символізму, імпресіонізму, натуралізму, романтизму) й тяжів до романтичного типу творчості.

Поєднуючись із романтизмом, модернізм в Україні започаткував нові моделі та структури: неореалізм – Винниченко; неонатуралізм – С.Черкасенко, неоромантизм – О.Кобилянська; імпресіоністичний символізм – М.Вороний.

Основою все ж залишилася тенденція до символізації, ідеалізації та романтизації зображуваного.



Модернізм Винниченка виявляється через поєднання морального і психологічного життя окремої людини, її стосунків з іншими. Складовою частиною нових життєвих ситуацій ставала наперед заданість, раціоналізм, з одного боку, і особлива роль підсвідомого, інстинктів, бажань з іншого.

Змішуються буденність і фантастика, увага процесам «переоцінки цінностей» («чесність з собою»), боротьбі морального і фізичного, масовій психології і вольовому вибору.


Робота над текстом драми «Чорна Пантера і Білий Медвідь».

Студенти ознайомилися зі змістом драми заздалегідь.

1. З’ясування життєвої позиції героїв

2. Складання цитатника, що підтверджує цю позицію.

3. З’ясування символічності імен Рити, Корнія, Сніжинки. (Корній – від слова «корінь», Рита – від слова «рута» - квітка, відома в народі як «чар-зілля»).

4. Як розуміють герої місце мистецтва в житті людини?

5.Що для них шлюб і сім’я?

6. У чому вбачають герої красу життя?

7. Чи вчинила Рита злочин? А Корній? Сніжинка?
Представлення позиції героїв.

Корній – образ глибоко символьний. У ньому вражає незбагненна, майже містична невіддільність його таланту від родини, здатність осягнути буття через свій емоційно-чуттєвий світ, через власне серце. Корній як художник жертву власним добробутом, сімейним затишком заради святого мистецтва. Але його трагедія ще й у тому, що він мимоволі жертвує власним сином. Письменник не показує, що він творить на полотні. Ми можемо лише здогадуватись, що це образ страждання або образ Матері Божої.

Щоб витвір мистецтва мав естетичний вплив, повинна відчуватися незбагненність його задуму. І саме цього прагнув художник. І як це не жахливо, але смерть Лесика і страждання дружини давали йому це відчуття незбагненності.

Щоб повніше зобразити страждання людини на полотні, Корній мучить своїх близьких . наслідком його пошуків, намагань створити щось досконале стали безгрошів’я, страждання і хвороба сина, втрата відчуття реальності. Намагаючись відшукати в змученому обличчі сина ледь вловимі зміни, щоб п, відобразивши їх, створити геніальне полотно, він стає катом власної дитини, виправдовуючи себе тим, що мистецтво вище за життя.

Рита – особистість яскрава, красива та пристрасна жінка. Вона розуміє і цінує талант чоловіка, але й ненавидить те полотно, яким він так дорожить і якому (вона це передбачає) неминуче буде принесено в жертву дитину – її продовження, її вічність. Вона визнає лише красу материнства й любові.

Конфлікт між подружжям загострюється – у ньому боротьба самолюбства і воль, бажання кожного поставити себе, свою правоту вище. І Рита в цій боротьбі втрачає розумні орієнтири, робить багато злих дурниць. Врешті вся її етика щодо чоловіка виливається в бажання вчинити йому на зло. Вони змагаються навіть над трупом дитини, втрачаючи реальне відчуття того, що відбувається. Рита, щоб не роз’єднався їх тріумвірат, убиває в хвилину тяжкого душевного болю не тільки себе, а й чоловіку та його картину.


Сніжинка. Цей образ є багатозначним. Сніжинка уособлює в собі символ чистого мистецтва в душі художника. Вона – антипод Рити. Вона підтримує Корнія, мотивуючи свою «зневагу до пелюшок» схилянням перед Вищим, перед Красою, перед Мистецтвом: «Хто хоче бут артистом, той не повинен бруднити себе…Краса вічна! Сім’я це дикі, темні інстинкти, це звіряче, а краса в чисто людському».
Висновок.

П’єса «Чорна Пантера і Білий Медвідь»це твір по сімейні обв’язки та призначення митця. Однак її проблематика значно ширша, тому що родина для митця може стати і натхненням, і перешкодою у його творчості.

Твір можна назвати чи не єдиним твором Винниченка, що стверджує силу кохання, але історія закінчується трагічно.

4. Підсумки заняття.

Рекомендації студентам щодо читання творів письменника. Розповідь про Винниченка-художника.



5. Домашнє завдання.

П. Хропко. Українська література. Підручник для 10 класу. – К., 2002. С.342-345.
Каталог: olderfiles
olderfiles -> Міський методичний кабінет екскурсія «Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі»
olderfiles -> Наукових праць
olderfiles -> Державний стандарт початкової загальної освіти Згідно із Законом України «Про загальну середню освіту»
olderfiles -> Розділ ІІ. Наша зірочка Даша Бондарчук
olderfiles -> Історія держави І права України у 2-х томах том І
olderfiles -> Формування мовленнєвої компетентності дітей дошкільного віку народознавчими засобами 2010 р. Укладачі
olderfiles -> Першотравнева райдержадміністрація відділ освіти методичний кабінет
olderfiles -> Задача на спільну роботу. Мета: Забезпечити засвоєння учнями вміння розв’язувати задачі на спільну роботу
olderfiles -> Методичні рекомендації до організації і проведення уроків узагальнення і систематизації знань учнів на початок навчального року


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал