Уроку. Олександр Олесь. «Ярослав Мудрий» із кн. «Княжа Україна»



Скачати 104,82 Kb.
Дата конвертації22.01.2017
Розмір104,82 Kb.
ТипУрок
Українська література. 5 клас

Розділ 2. Історичне минуле нашого народу

Тема уроку. Олександр Олесь. «Ярослав Мудрий» (із кн. «Княжа Україна»)

Мета уроку: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Олександра Олеся, історією написання книги «Княжа Україна»; учити характеризувати історичну епоху, в яку князював Ярослав, давати оцінку його державним справам, учинкам, які відображені у творі, історичних матеріалах, художньому мистецтві; розвивати критичне мислення, кругозір учнів, уміння знаходити в прочитаному тексті необхідну інформацію та застосовувати її для характеристики головного героя; виховувати повагу до великого князя Ярослава Мудрого, патріотичні почуття.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу; інтегрований урок (українська література – історія – образотворче мистецтво – географія).

Унаочнення: портрет письменника Олександра Олеся, репродукції портретів Ярослава Мудрого, Київських князів, відеофільм «Великі українці», презентація до уроку, картки самооцінювання, дидактичний матеріал, тестові завдання.

Форми роботи: індивідуальна, фронтальна, групова, в парах.

Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, творча робота, ґронування, вибіркове читання, сюжетно-рольова вправа «Князі Київської Русі», метод «Прес».

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

1. Психологічна настанова.

Доброго дня всім! Які ви гарні! Сподіваюся, що ми сьогодні плідно попрацюємо, адже що тільки людина посіє, те саме й пожне. Тож побажаймо один одному успіху!



2. Вступне слово вчителя.

Діти, сьогодні ми всі разом спробуємо торкнутися історичного минулого нашого народу. Ось у мене в руках історична пам’ятка – Євангелія. Доторкнімося до неї й відчуємо на дотик давні часи, коли наш край називався Руссю. Отже, ми помандруємо в далеке минуле, коли правив князь Ярослав Мудрий.

17 травня 2008 року наприкінці фінального шоу проекту «Великі Українці» телеканал «Інтер» оголосив результати загальнонародного голосування за найвеличнішого українця всіх часів. Ним став князь київський Ярослав Мудрий.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація.

Тож згадаймо сьогодні ім‘я славного князя, з'ясуємо, за що українці вдячні Ярославу Мудрому. Прочитавши твір Олександра Олеся «Ярослав Мудрий» з книги «Княжа Україна», визначимо, який заповіт залишив київський князь своїм дітям і нам, його нащадкам.

- Діти, а як ви думаєте, навіщо мудрі люди залишають своїм нащадкам заповіти та настанови?

Сьогодні на уроці проаналізуємо зовнішність, внутрішній стан і вчинки Ярослава Мудрого, майстерно зображені поетом, а також порівняємо цей літературний образ із історичними фактами, живописними полотнами, які описують вчинки князя.



Учні записують тему уроку в зошити.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Сюжетно-рольова вправа «Князі Київської Русі»

Уявімо, що ми з вами опинилися у славному граді Києві за часів Київської Русі. Нас вийшли привітати відомі київські князі. Хто ж вони? Згадаємо, що ми знаємо про них з історії. А ви визначте, про якого князя йдеться.

Виходять діти, переодягнені у відомих київських князів і розповідають про те, чим прославився той чи інший князь. Учні у класі повинні визначити, про якого князя йдеться.

Княгиня Ольга. Дружина князя Ігоря I, київська княгиня, канонізована Православною Церквою. Помстилася за загибель чоловіка жорстокою розправою 945 року над деревлянами, які його вбили. Правила Руссю в роки неповноліття свого сина Святослава. Перша з руських князів прийняла християнство ще до хрещення Русі. Учні відгадують.

Святослав I Хоробрий. «Я – князь-воїн, прибив щита на ворота Візантії! ». Це був мужній, войовничий князь із лицарською вдачею, що провів усе своє правління у війнах, охопивши своїми походами грандіозну територію в Європі й Азії. Учні відгадують.

Володимир Великий. 988-го року охрестив Русь: «Послав посланців своїх по всьому городу, говорячи: «Якщо не з'явиться хто завтра на ріці — багатий, чи убогий, чи старець, чи раб, — то мені той противником буде…» А назавтра вийшов я з попами на Дніпро. І зійшлося людей без ліку, і влізли вони у воду, а попи, стоячи, молитви творили. І було видіти радість велику на небі й на землі, що стільки душ спасається…». Першим з руських князів розпочав карбувати власну монету. Учні відгадують.

Ярослав Мудрий. Уклав збірник законів – Руську правду, дбав про освіту і культуру свого народу, заснував при Софійському соборі школу і бібліотеку, мене називали «тестем Європи». Учні відгадують.

  1. Вправа «Ключове слово»

Учням пропонується відтворити повністю вислови, у яких пропущено слово «мудрість».

Діти, князя Ярослава народ назвав Мудрим. Яка частина мови – мудрий? Від якого слова він утворений? З’ясуємо, що ж таке мудрість.

Вставимо ключове слово у висловлювання й зачитаймо, що вийшло

Учні коментують.


  1. Слово вчителя. Проблемне питання.

Працюючи над твором Олександра Олеся «Ярослав Мудрий», визначимо, чому князя називають мудрим.

  1. Виконання тестових завдань.

Діти, а як називається книга Олександра Олеся, в яку входять твори на історичну тематику?

Щоб з’ясувати, як ви знаєте життєвий шлях Олександра Олеся, історію написання поетичної книги «Княжа Україна», виконаймо тестові завдання.

(3 хвилини) Взаємоперевірка, виставлення балів в картки самооцінювання.

ІV. Сприйняття й осмислення матеріалу


  1. Виразне читання поезії Олександра Олеся «Ярослав Мудрий».

Історія України багата й розмаїта. Рясніє вона і в народних піснях, і в поетичних і прозових творах. Знайомство з ними – це справжнє відкриття, доторк до сокровенного. Тож познайомимося з твором. Я починаю читати, дівчатка продовжать, усі інші уважно слідкують з олівцем і помічають незнайомі слова.

  1. Словникова робота

Скільки незнайомих слів!

Окаянний – який порушує моральні настанови.

- Що є моральними настановами для нас?

- Де ми їх можемо знайти?

- У нашому класі Софійка і Вікторія відвідують недільну школу. Які заповіді ви знаєте? Скільки їх? Ми всі їх повинні знати.



Небавом – незабаром, невдовзі, скоро.

Берл – символ князівської влади; палиця, оздоблена коштовним камінням і різьбою.

Бандура, гуслі, сопілка – музичні інструменти.

Скоморохи, штукарі – митці, які розважали гостей при дворі князя.

Метушитися – поспішно рухатися, щось роблячи.

Редедя – князь племені касогів.

Боян – відомий співець Київської Русі.

  1. Метод «Прес» Слайд 11

Продовжимо роботу з текстом за допомогою методу «Прес» .

Пригадаймо: я висловлюю позицію, ви доводите, посилаючись на текст. Потім робите висновок.



Позиція 1. Я вважаю, що держава, коли на престол зійшов князь Ярослав Мудрий, була зруйнована, а люди бідували.

Отже, з’ясуємо, чому автор називає Святополка катом?



Обґрунтування і приклади.

«…Святополком окаянним

Все зруйноване було.

Бідувало бідне місто,

Бідувало і село…»

Висновок. Отже, держава, коли на престол зійшов князь Ярослав Мудрий, була зруйнована, а люди бідували.

- Хто сів на престолі після Святополка?



Позиція 2. Я вважаю, що всі справи Ярослава Мудрого сприяли розквіту Київської Русі.

Обґрунтування і приклади.

«…І усю свою увагу

Ярослав звернув на лад.

І небавом Україна

Зацвіла, як пишний сад.»

«Оточив його валами,

Ровом, мурами обвів.

Укріпив його, оздобив

І препишний двір завів…»

Висновок. Отже, всі справи Ярослава Мудрого сприяли розквіту Київської Русі.

Позиція 3. Я вважаю, що Ярослав укладав шлюби для своїх дітей, які були вигідні для Київської Русі.

Обґрунтування і приклади.

«…І в Європі честю мали

Королі, князі, царі

Поріднитись з Ярославом,

Побувати у дворі…»

Висновок. Отже, Ярослав укладав шлюби для своїх дітей, які були вигідні для Київської Русі. Його називали «тестем Європи».

- А кого називають тестем? (Це батько дружини. Хлопці виростуть, одружаться. Батько дружини для вас буде тестем, відповідно мати – теща. Але це стосується тільки хлопців. Бо для дівчат батько чоловіка – свекор, а мати – свекруха. Так от, у Ярослава Мудрого було багато дочок.)



  1. Робота в групах

Група 1 «Історики».

Для подальшої роботи об’єднаймося в групи.



Перша група. Щоб з’ясувати, які шлюби укладав Ярослав Мудрий для своїх дітей із правителями іноземних держав, навіщо йому це було потрібно, вам слід виступити в ролі істориків.

Розглянувши карти «Правління Ярослава Мудрого», «Київська Русь», додатковий матеріал дослідімо, які військові походи здійснював князь. Керівник групи – Добролеженко Вікторія. (3 хвилини)

- Отже, історики з’ясували, що ……

Група 2

Щоб словесно відтворити образ Ярослава Мудрого, ви будете

«образотворцями». Використовуючи репродукції картин, ікон, скульптур, спогади сучасників князя, опишіть його. Керівник – Дудукова Даринка.

Образотворці з’ясували, що………………..

Наступне завдання дозволить нам пригадати знання з мови. Перша група виступить в році «мовознавців».

Друга група дослідить, якими архітектурними спорудами збагатилася Київська Русь з 1019 по 1054 роки. Зробімо колаж «Архітектура часів Ярослава Мудрого».



Група 1. «Мовознавці».

Завдання.

  1. Олександр Олесь пише:

… Все зруйноване було.

Бідувало бідне місто,

Бідувало і село.

Добери з наступних речень синоніми до слова бідувати.



А бідні люди старцюють – і нема цьому кінця (П.Тичина)

Боже, як мучився вбогий народ,

Як нуждував… (Д. Павличко)

Сам ти злиднював, так хай хоч діти добра зазнають (З. Мороз)

2. Олександр Олесь розповідає, що князь Ярослав Київ оздобив. Які синоніми до цього слова ви підібрали з поданих речень?



Палаців зали високі

Розцвічує пензель митця (М. Бажан).

Пани ще хотять прибирати ялинку на вечір (М. Коцюбинський).

Мати разом із старшими сестрами очепурили хату (А. Дімаров).

  1. Олександр Олесь розповідає про князівство Ярослава:

І в Європі честю мали

Королі, князі, царі

Поріднитись з Ярославом…

Письменник ужив сталий вираз мати честь, що вживається для вираження гордості за щось, задоволення чогось. А ще можна сказати мати за честь, мати щастя. Які речення ви склали з цими виразами?



Група 2. «Архітектори»

Архітектори, зробімо висновок, якими ж архітектурними спорудами збагатилася Київська Русь з 1019 по 1054 роки.



  1. «Заповіт Ярослава Мудрого»

Діти, Ярослав дуже опікувався розвитком науки, освіти і культури. Він розумів, що значна частина освічених людей збирається навколо церковних установ, тому споруджував храми не лише в Києві, а й у Новгороді, Полоцьку, Чернігові. При Софії Київській Ярослав створив першу на Русі бібліотеку.

Описуючи його характер, літописці говорять про розум, розсудливість, старанність у православній вірі, співчуття до незаможних. А ще він давав мудрі поради і своїм дітям, і нам, його нащадкам.



  • Прочитайте, який заповіт залишив князь Ярослав своїм дітям?

  • Чи дотримали діти заповіту князя? Як про це сказано в тексті твору?

  • Чи актуальним є заповіт Ярослава Мудрого нині? Як ви думаєте, а ми, нащадки князя, дотримуємося його заповіту?

V. Підсумок уроку.

1. Стратегія «Ґронування»

Учитель пропонує учням переглянути уривок з фільму «Обличчя української історії. Ярослав Мудрий».

Отже, яким назвав князя Ярослава народ? (мудрим),

Яким назвав Ярослава Олександр Олесь? – (розумним).

Діти, згадайте все, що ви дізналися з уроку про великого князя Київської Русі Ярослава Мудрого і, переглянувши уривок з фільму «Обличчя української історії», запишіть у зошити слова, якими б ви охарактеризували князя, враховуючи його справи для держави.



2. Відповідь на проблемне питання

- Так чому ж люди називають князя Ярослава мудрим?



Рефлексія.

Отже, Ярослав Мудрий заповідав нам бути……Стати……, Допомагати…… Бути схожим…… Вчити….Читати…Пам’ятати…. Любити



3. Оцінювання

Цікаво знати! Слайд 18 Церква молитовно згадує великого князя Ярослава Мудрого 20 лютого - в день його блаженної кончини. 9 березня 2004 року Священний Синод Української Православної Церкви з благословення Святійшого Патріарха Московського і всієї Русі Олексія II постановив внести його ім'я в святцях.

VІ. Домашнє завдання.

Удома ви станете бібліотекарями. Завдання - дослідити, чому Ярослава Мудрого називають «великим книжником», просвітителем.



  • Написати листа Ярославу Мудрому, в якому розповіси, про наше сучасне життя, можливо, спитаєш поради в мудрої людини.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал