Урок-суд Мета : довести, що сутність теорії Раскольникова антигуманна, показати, що



Дата конвертації03.12.2016
Розмір1,1 Mb.
Наталія Кокса

викладач зарубіжної літератури


«Сутність теорії Раскольникова»

урок-суд
Мета: довести, що сутність теорії Раскольникова антигуманна, показати, що

совість його не перенесла пролитої крові, він не зміг побороти в собі

людину; розбивати навички аналізу літературного твору в єдності форми

і змісту; виховувати людяність, сприяти формуванню непримиренного

ставлення до світу зла і несправедливості.
Епіграф: «І він закінчує тим, що змушений на себе донести. Змушений, щоб хоч

загинути в каторзі, але примкнути знову до людей; почуття розімкненості

і роз'єднаності замучило його».

( Ф.Достоєвський «Злочин і кара»)



Наочність: портрет Ф.М.Достоєвського, малюнки худ.Д.Шмаринова

«Раскольников», «Раскольников на сходах», «Двір старої», «Соня з

свічкою», художник П.Боклевський «Лихварка»;Мульти-медійна презентація логічних схем «Теорія Раскольникова», «Стадії покарання Раскольникова».
Тип уроку: урок-суд.

ХІД УРОКУ:
І. Мотивація вибору теми.

На попередньому уроці ми говорили з вами про роман Ф.Достоєвського «Злочин і кара», про головного героя твору – Родіона Раскольникова. Ви знаєте,що наш герой здійснив страшний злочин: він вбив двох людей. За кожен злочин має бути покарання. У нас виникла маса питань до вбивці. Чому вбив?

Які причини призвели до вбивства? Що загрожує вбивці?

Наш сьогоднішній урок ми проведемо в формі суду над Раскольниковим. У нас буде прокурор і адвокат, суддя і звинувачений, кожен готувався до судового процесу. Напередодні ви говорили про те, що не знаєте кримінального кодексу. Як судити? За законами нашої моралі. Як підказує кожному з вас ваше сумління. Отже, ми розпочинаємо наше судове засідання.



ІІ. Основна частина уроку.

Свої місця займають суддя, прокурор, адвокат, Раскольников.

На екран демонструється портрет Раскольникова ( художник Д. Шмаринов).


  1. Суддя.

Сьогодні на засіданні Петербурзького міського суду розглядається справа бувшого студента Петербурзького університету Родіона Раскольникова по звинуваченню його у вбивстві колежської секретарки Олени Іванівни і її сестри Лизавети Іванівни та в пограбуванні їх.

Слово по звинуваченню підсудного надається прокурору.



  1. Звинувачувальне слово прокурора.

Родіон Раскольников звинувачується у вбивстві Олени Іванівни та Лизавети

Іванівни ( демонстрація мал.. худ.П.Боклевського «Лихварка»). На цей крок його штовхнула висунута ним так звана « теорія 2 розрядів».



( На екран демонструється опорна схема « Теорія Раскольникова».)
Теорія Раскольникова

( теорія наполеонізму)


Ідея теорії : «Свобода і влада, а головне – влада»
Теорія Раскольникова


Звичайні люди незвичайні люди

Ідея: « Тварина я тремтяча чи право маю?»



Висновок: « Я хотів Наполеоном стати, тому і вбив».

Крах теорії




  1. Приносить страждання матері і сестрі.

  2. Вбиває беззахисну, сумирну Лизавету.

  3. Заледве не став причиною загибелі маляра Миколи.



Висновок: « Я себе вбив, а не стару!»

Підсудний ділить людей на звичайних і незвичайних. Сама основа цього ділення є антигуманною, спрямованою проти людини. Себе він відносить до «вищого» розряду, до незвичайних людей. Теорія « теорія 2 розрядів», за допомогою якої підсудний намагається пояснити і виправдати свій злочин, сама є злочином. Погляди Раскольникова мають протиріччя.



По-перше. Якщо хто-небудь інший теж сповідує цю теорію і вирішить, що для її перевірки необхідно вбити матір Раскольникова або його сестру.

Як поставиться до цього підозрюваний?



По – друге. Що він зробить, якщо хтось інший порахує його «вошею» і вирішить вбити, щоб довести, що він незвичайний.

За думкою Раскольникова, незвичайна людина може дозволити собі переступити через людське життя, пролити кров лише тому, що вона незвичайна.



Третє. Якби на місці Лизавети Іванівни була сестра, мати злочинця чи вбив би він їх? Ні. Відповідно в теорії потрібні виключення для родичів підсудного. А для дітей? Але тоді і лопне вся монолітність нелюдського ділення людей на 2 розряди. Спираючись на несправжню теорію, Раскольников вважає, що відповідати за свій злочин може і повинен він один. Але жити в суспільстві і бути вільним від нього неможливо. В результаті постраждали невинуваті люди – його рідні і близькі. Раскольников провів своєрідний експеримент, в якому він хоче переконатись, чи зможе він для досягнення своєї мети вбити. Він йшов на злочин свідомо. Він давно здійснив його своїх думках. Вбито 2 людей. Такий злочин не може бути виправданий. Звинувачення вимагає для підсудного Раскольникова вищої міри покарання.

3.Суддя. Питання до «свідків».

До Дуні:


  • Чи вважаєте Ви, Авдот'я Романівна, що Ваш брат здійснив злочин заради Вас і Вашої матері?

  • Який був стан Вашого брата під час першої зустрічі в Петербурзі?

До Соні (мал..Д.Шмаринова «Соня з свічкою»).

  • За яких обставин ви познайомились з паном Раскольниковим?

  • Які були у Вас відносини з підсудним?

  • Чи знали Ви про злочин, який він скоїв?

  • Чи спостерігали Ви у підсудного ознаки душевного розладу?

До Лужина:

  • Чи вважаєте Ви, що злочин здійснений Раскольниковим при здоровій пам'яті?

  • Чи маєте Ви особисту антипатію до пана Раскольникова?






  1. Слово має підсудний Раскольников.

Питання до підсудного:

  • Що штовхнуло Вас на злочин? Розкажіть про свою теорію ( розповідає, використовуючи опорну схему ( «Теорія Раскольникова»).

  • Чому Ви не використали вкрадені гроші?

  • Що примусило Вас зізнатися в скоєному?

( Демонстрація опорної схеми «Стадії покарання Раскольникова»)

Зізнання

осуд


оточуючих

поєдинки з Порфирієм

Петровичем

самотність

страх голос сумління душевний

спокій (каторга)




  • Чи опустив би пан Раскольников сокиру на свою матір, сестру, якби вони були на місці Лизавети в момент вбивства?




  1. Виступ адвоката.

Що змусило пана Раскольникова піти на злочин? За показами сестри підсудного, ми бачимо, в якому злиденному становищі він знаходився: без засобів до існування, без улюбленої справи, без близьких і родичів. Поштовхом послужило на перший погляд благополучний лист матері. Але любляче серце сина вміло читати між рядками. Він побачив замість щасливого заміжжя сестри – жертву, на яку вона йде заради нього, замість переконань у відносному благополуччі- напівзлиденне існування сім'ї…

Панове судді! Прийміть до уваги те, що гроші вбитої старої Раскольников хотів використати не для себе, а для інших, він вважав, що зможе зробити тисячі добрих справ. Він навіть не використав вкрадені цінності. Раскольников мучиться, страждає. У нього глибока та чуттєва душа. Він палко любить рідних, не роздумуючи, за волею свого серця, віддає останні гроші сімейству Мармеладових, заступається за ображену дівчину. За показами Разуміхіна, ми бачимо, як Раскольников допомагав бідному чахоточному товаришу, утримував його півроку.

Суд також має прийняти до уваги той факт, що пан Раскольников з'явився з повинною.


  1. Вирок суду ( мотивувати).

ІІІ. Заключне слово вчителя.

Ми живемо в складний, драматичний час, в світі ллється кров направо і наліво. Дуже часто затирається ціна крові. Не можна, щоб затиралась. Не можна, щоб в нашому світі будь-ким утверджувалось право на власну винятковість, раскольниківське право на насилля. В сучасному розумінні роману мені здається особливо важливим підкреслити, що жодна людина не звільнена від законів моралі, від голоду свого сумління. Адже наш герой страждав після вбивства саме тому, що раніше був переконаний, що сумління його не буде мучити.

Ще один висновок. Людина, яка здійснила злочин один раз, зможе його повторити.

Що б сталося, якби восторжествувала теорія Раскольникова?



( відповіді учнів).

Ця теорія призвела б до роз'єднаності людей, до війни всіх проти всіх, коли все можна виправдати.



І тому сьогодні сучасно звучить голос письменника на захисне життя, гідного Людини. Так, людина лише тоді людина, коли в неї є совість.

Давайте задамо собі питання, наскільки ми милосердні, наскільки не байдужі до чужого горя, скільки в нашій душі співчуття до ближнього… І кожен дасть чесну відповідь.


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка