Урок 6 Тема: Пісні літературного походження. „Ще не вмерла України



Скачати 70,94 Kb.
Дата конвертації07.01.2017
Розмір70,94 Kb.
ТипКонкурс


Урок 6

Тема: Пісні літературного походження. „Ще не вмерла України” П. Чубинського, М.Вербицького — на­ціональний гімн нашої держави.

Мета: ознайомити учнів зі змістом та специфікою пісень літературного походження, історією створення на­ціонального гімну та його художніми особливостя­ми; розвивати навички вдумливого, шанобливого виконання гімну; виховувати любов і пошану до національних символів; почуття патріотизму.

Тип уроку: урок - рейтинг

Обладнання: плакати з українською національною символікою, аудіозапис гімну, слайди 1-5.

Теорія літератури: пісня-гімн, художні особливості гімну.
Хід уроку

І. Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Заслуховування записаних учнями вдома колискових.

  2. Усний твір про маму і її пісні з демонструванням фотографій.

  1. Конкурс „Чий словничок ласкавих слів найдовший” із наго­родою в номінації „Найлагіднішій мамі”.

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Евристична бесіда.

Як ви думаєте, що означає слово «гімн»?



Перевірте свій здогад за підручником; запишіть тлумачення цього слова до літературознавчого словничка:

48




Гімн — урочиста пісня на честь держави, героя, яка вико­нується великими колективами на святах, офіційних прийо­мах, військових парадах тощо. Як виконується гімн і чому саме так? (Стоячи, урочисто, піднесено, бо це символ держави.) (Слайд 3)

Де і коли ви чули виконання - національного гімну? (Під час урочистої лінійки, по радіо о 6-й та 12-й годині, на Олімпійських іграх, на змаганнях, зборах та ін.)

Які ще, крім гімну, є символи держави? (Прапор, герб.)

2. Самостійна робота за підручником.

Історія створення Гімну України

Державним гімном України є пісня на слова Павла Чубинського „Ще не вмерла України...”, написана 1862 р. на мотив визвольного гімну „Сербія свободна”. Тоді Україна ще не мала своєї держав­ності. Павло Чубинський (1839—1884) — відомий на той час фоль­клорист, етнограф, поет. Був членом київської організації „Стара громада”, куди входила національно свідома патріотична інтеліген­ція. На її зібранні вперше і прозвучала ця пісня. 1918 р. вона вико­нувалася вже як державний гімн Української Народної Республіки, що проіснувала тоді недовго. Карпатська Україна, як самостійна держава, також 1939 р. визнала її своїм гімном. За радянських часів пісня „Ще не вмерла України...” була забороненою. Однак українці її пам'ятали і часто виконували таємно, з великою надією на відро­дження самостійності своєї держави. І такий час настав. Україна стала незалежною державою і знову за свій національний гімн взяла пісню на слова П. Чубинського. Тепер вона звучить на мелодію ком­позитора з Галичини Михайла Вербицького. Первісний текст пісні перероблювався автором кілька разів, тому сучасний варіант відріз­няється від нього.



3. Виразне читання Гімну, прослуховування аудіозапису.

  1. Порівняльна робота.

Учні порівнюють тексти «Ще не вмерла України...» П. Чубин­ського та Гімну України.

49




5. Групова дослідницько-пошукова робота. (Слайд 4)
1-ша група досліджує тему, мотиви твору, його зміст.

2-га група аналізує художні особливості твору.

3-тя група порівнює відповідність слів і мелодії.

Орієнтовні відповіді



1-ша група. Тема твору — історична доля України, якій доводи­лося відстоювати свою державу в постійній жорстокій боротьбі з во­рогами. У пісні висловлюється сподівання на те, що коли всі дружно стануть на оборону своєї країни, то перемога можлива.

Треба також згадати про волелюбні традиції запорожців, нащад­ками яких ми є.



2-га група. Заклик до єднання, до боротьби з ворогами, надія на краще майбутнє передаються у пісні за допомогою численних метафор: усміхнеться доля, Чорне море ще всміхнеться, Дніпро зрадіє, доленька доспіє, душу й тіло ми положим.

Повтори звертання „браття-українці”, „браття” підкреслю­ють те, що громадяни України для досягнення успіху мають об'єднатися, як одна родина. Для українців характерними рисами V доброта, лагідність, поетичність, тому в пісні навіть слово з негативним відтінком „вороги” вжите в зменшувально-ласкавій фор­мі — „воріженьки”, у такій самій формі вживаються й слова „до­ченька”, „сторонці”. Дуже влучним є порівняння „згинуть... як роса на сонці”, тобто швидко й безслідно, воно виражає упевненість автора в тому, що всяке лихо минає, проходить.



Епітети рідний (край), козацького (роду) підкреслюють патріо­тичне звучання пісні-гімну.

3-тя група. Мелодія гімну урочиста, піднесена, ритмічна, що цілком відповідає словам, змістові, ідеї твору. Завдяки цьому пісня П.Чубинського та

50



М.Вербицького й стала національним гімном, шанується всіма українцями.



6. Вивчення гімну „Ще не вмерла України...” напам'ять.

Після того, як учні вивчать текст гімну напам'ять, вони працю­ють в парах — виразно читають вірш один одному.



V. Закріплення знань, умінь та навичок

Робота з текстом твору. (Слайд 5)

Здійснюється в ігровій формі:



  • назвати усі географічні назви, які є в гімні;

  • знайти строфу, де є три метафори підряд;

  • назвати автора слів та композитора Гімну України.

VI. Домашнє завдання

Вміти виразно читати гімн напам'ять; підготувати розповідь про улюблені українські пісні літературного походження своєї ро­дини.



VII. Підсумок

51



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал