Урок 4 Тема: Веснянки „Ой весна, весна днем красна", „Ой кувала зозуленька", „Кривий танець"



Скачати 90,21 Kb.
Дата конвертації30.12.2016
Розмір90,21 Kb.
ТипУрок


Урок 4
Тема: Веснянки „Ой весна, весна – днем красна”, „Ой кувала зозуленька”, „Кривий танець”.

Мета: поповнити знання учнів про пісні весняного календарного циклу; вчити учнів сприймати веснянки серцем і душею; удосконалювати вміння вдумливо і виразно читати пісні; виховувати повагу до прадавніх вірувань наших предків, гордості за свій талановитий народ; формувати прагнення відроджувати і вивчати оригінальну творчість народу, вихо­вувати щирих, добрих дітей, які збережуть знання й традиції рідного краю.

Тип уроку: формування знань, умінь і навичок.

Обладнання: картина С. Васильківського „Весна в Україні”, фонозапис „Пір року” П. Чайковського (уривок „Весна”), М. Лисенка — музичні обробки українських веснянок, фонозапис веснянки „Ой весна, весна — днем красна”, слайди 1-4.
Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

Конкурс на краще виконання колядок і щедрівок. (Журі — учні класу.)

II.Формування нових знань і умінь учнів

Слово вчителя



Тихо звучить музика П. Чайковського „Пори року” (уривок „Весна”).

У кожного з нас є своя улюблена пора року. І все ж одну з них ми зустрічаємо з особливою радістю. Увесь довколишній світ оживає і одя­гається в зелені шати. У давнину це був ще й початок нового року.

Весна...


Колись давно ще наші дідусі й бабусі закликали в гості чарівницю весну. Виходили на пагорби за село й виводили веснянки.

38




Наші пращури уявляли весну цілком реальною особою — стрункою, веселою, зодягненою в різнокольоровий, вимережаний голубими узорами одяг, з віночком на голові й співучої вдачі юнкою. Там, де вона з'являлася, оживала зелень, блакитніло небо, дзвеніли пташині пісні, палахкотіли різнобарв'ям квіти.

А як ви думаєте, які пісні називаються веснянками? (Слайд 3)

Веснянки — це закличні та величальні пісні, що виконуються на честь приходу весни, їх співали з початку весни і до Зелених свят. Головною ознакою веснянок є закличність, закликання на милосердя і щедрість божеств природи, на добробут людини. Веснянки на різних територіях України називаються по-різному: гаївки, гагілки, ягілки тощо. Однак не кожну веснянку можна вважати гаївкою, хоча кожна гаївка є веснян­кою. Гаївки, як твердять фольклористи, виконуються на Великодні свята, у них славиться світлий час воскресіння Спасителя.

Раніше люди вірили в те, що можуть вплинути на сили природи. Чим саме? Словом, піснею, магічною дією. Вірили, що й весна швидше прийде, якщо її покликати.

Весну, за уявленням наших предків, приносили на крилах птахи. Тому в березні, першому весняному місяці, випікалося обрядове печиво у формі пташок; діти, співаючи, носили їх по селу, провіщаючи і за­кликаючи весну.

Давайте послухаємо веснянку „Ой весна, весна — днем красна”. (Звучить фонозапис.)

Гра „Я - актор” (Виразне читання веснянки в особах).

Дійові особи: дівчина Весна, діти.



— „Оживіть” зміст пісні.

Молодь, зібравшись у гурти, заспівувала цю веснянку, а дітлашня, зібравшись у ватаги, йшла селом, високо тримаючи в долонях коржики, й наспівувала саме цю веснянку.

Бесіда

39






  • Які враження викликала у вас веснянка?

  • Що ви дізналися зі змісту пісні?

  • На що сподівалися люди, чекаючи весну?

  • Які турботи приносила весна?

  • Що надає мелодійності веснянці?

  • Які художні засоби використані у пісні?

Слово вчителя

У веснянках як календарно-обрядових дійствах, оспівується пробуджен­ня природи, висловлюються надії на щедрий врожай, підноситься глибина людських взаємин, але через усю структуру проходить м'який гумор.

Левова частка у весняному циклі належить хліборобській тематиці. Календарно-обрядові сценки практично відбивають усі характерні для весняних робіт форми діяльності. Досить поширеними були хороводи „Горошок”, „Мак”, „Огірочки”, „Льон”, „Коноплі”, „Просо”. Люди вірили в силу чарівного слова, в магічні дії.

Найдавнішим магічним танком, який мав закликати весну, був „Кри­вий танець”. Давайте ж і ми закличемо весну своїм «кривим танком».

Виконувався він так. (Учні класу виконують танець.) Четверо дітей, ставши або присівши на певній відстані одна від одної, утворюють чотирикутник. Натомість інші, взявшись за руки, водять навколо них зигзагоподібний ( звідси й назва — кривий) хоровод з різноманітними сценічними рухами, приспівуючи слова веснянки „Кривий танець”.

А в кривого танцю

Та не виведу кінця!

Треба його виводити,



Кінець ладу і знаходити.

Бесіда

  • На що схожий наш хоровод?

40






  • Чому йому немає ні початку, ні кінця? Що так рухалося? (Сонечко.
    На літо, на осінь, на зиму, на весну. Отже, наш танець відтворює рух
    сонця протягом року. Він є символом пробудження життєвої енергії)


Слово вчителя

В останні дні весняних свят виконувалися пісні, в яких переважали мотиви прощання, розлуки, смутку — адже незабаром почнуться дні, спо­внені праці й клопотів. Прикладом є веснянка „Ой кувала зозуленька”.

Виразне читання веснянки „Ой кувала зозуленька”.

Бесіда

  • Який настрій веснянки?

  • Як зображується весна?

  • Що надає веснянці мелодійності?

Музична пауза

Кілька збірок веснянок разом із музикою опублікував М. Лисенко. Послухайте веснянки і відтворіть музичну картину в кольорі. (Це можуть бути лише кольорові смужки, можуть бути образи.) Учні мають поєднати колір зі словом і музикою, описують відчуття від музичного твору.

Отже, ви зрозуміли, як глибоко в давнину сягають наші пісні. Які вони прекрасні! В цих піснях наше коріння, краса, мудрість, талант, мудрість народна. Тож давайте берегти їх, співати, вивчати.

III. Узагальнення вивченого на уроці

Літературна гра (Слайд 4)

Завдання І: знайти пару до слів

квіточка маленька

пшениця холодная
41





весна зеленая

зіллячко краска

травиця рожевая

водиця озимая

телятко запашненьке

  • Якій групі календарно-обрядових пісень був присвячений наш урок?

  • Що ми називаємо веснянками?

Завдання ІІ. Угадай за римами веснянку: красна — принесла; літечко — житечко; травицю — водицю; ягнятко — телятко.

Оцінювання відповідей учнів.



IV. Домашнє завдання

Навчитись виразно читати веснянки, аналізувати їх; вивчити напам'ять одну веснянку (на вибір).


42


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал