Урок №1 Тема Повторення вивченого. Усне й писемне мовлення. Звуки і букви. Норми української вимови



Скачати 152,32 Kb.
Дата конвертації01.12.2016
Розмір152,32 Kb.
ТипУрок
Завдання з української мови

для учнів 4 класу

Урок № 1

Тема Повторення вивченого. Усне й писемне мовлення. Звуки і букви. Норми української вимови.

Задачі для учнів: уточнити й закріпити свої знання про голосні та приголосні звуки і букви, що їх позначають; вміти робити звуковий аналіз слів.

Матеріал для вивчення

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО.

1.Розгляньте підручник.

— Розгляньте малюнки в підручнику (с. 3).

Кожна держава має свою національну символіку.

Символ — це знак, умовне позначення якогось предмета, явища. Вам уже знайомі ці символи. Що вони означають?

Гімн України — це урочиста пісня, символ державної єдно­сті.

2.Прочитайте вірша П. Тичини «Слово».

- Як називається мова, якою говорять українці?

- Як у вірші «Слово» сказано про українську мову?

3. Робота за підручником (впр. 1, с. 5).

- Які букви зображено на малюнку?

— Запишіть великі й малі букви, яких немає в російській мові.

4. Самостійна робота за підручником (впр. 2, с. 6).

— Доберіть спільнокореневі слова до слова Україна.

Запишіть у зошитах слова: Україна, український, Вітчизна, Батьківщина

Україна – Украина, український – украинский, Вітчизна - Отчизана, Батьківщина – Родина.

5.Зробіть звуко-буквений аналіз слова Україна.

6. Робота за підручником (впр. 5, с. 7).

— Спробуйте, користуючись малюнком, розповісти про свою ро­дину.

7.Письмо з пам'яті (впр. 6, с. 7).

Запишіть із пам'яті перші два речення. Зверніть увагу на вимову звука [ч] у вірші. Коли [ч'] вимовляється пом'якшено.

Дайте відповіді на запитання.



  • Чим звуки відрізняються від букв?

  • Для чого людям потрібна мова?

  • Як люди передають думки один одному?

  • Яка особливість вимови звука [ ч ]?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С.8, вправа 7 (А,Б), запам’ятайте слова для засвоєння.


Урок № 2

Тема Звуки і букви. Норми української вимови.

Розвиток мовлення. Робота з деформованим текстом. “Наша мова калинова”.

Задачі для учнів: уточнити й закріпити свої знання про голосні та приголосні звуки і букви, що їх позначають; вчитися робити звуковий аналіз слів.

Матеріал для уроку

1.Словниковий диктант - переклад:



Ученик, ученица, школьник, школьница, карандаш, тетрадь, линейка, чертить, учебник, дневник, резинка, краски, кисточка, учитель

Робота за темою уроку

1. Складіть й запишіть декілька речень зі словами теми «Школа».

2. Словник.

Запишіть слова, проговоріть їх. Запам’ятайте, як пишуться ці слова.

Джерело, кукурудза, заєць, їжак, дощ, водиця, дзвінок.

Джерело — рос. источник.

1. Потік підземної води або іншої рідини, що витікає на поверхню землі. 2. Те, що дає початок чому-небудь, звідки виходить щось.

3. Робота за підручником (впр. 9, с. 8).

Зверніть увагу на вимову звуків [дж], [дз], [дз'].

Побудуйте діалог за змістом вірша. Записуйте кожну репліку окремо з нового рядка.

4. Словникова робота.



Сміється сміє[ц':]я грається грає[ц':]я, в'ється в'є[ц':]я, хочеться хоче[ц':]я.

Прочитати, зверніть увагу на різницю у написанні та вимові даних слів.

Запишіть.



5. Робота за підручником,

  • Вправа. 10 на с. 8—9.

Зверніть увагу на значення слова в'ється у перших двох реченнях.

  • Виконайте вправу. 11 на с. 9.

Дайте відповіді на запитання.

  • Чим звуки відрізняються від букв?

  • Для чого людям потрібна мова?

  • Як люди передають думки один одному?

  • Яка особливість вимови звукосполучень -дж, -дз?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С.9, вправа 12 (А,Б), запамятати слова для засвоєння.
Урок № 3

Тема Апостроф. Вживання апострофу. Подвоєння букв і відсутність подвоєння.

Задачі для учнів: запамятати, де вживається апостроф, вчитися переносити слова з апострофом із рядка на рядок, робити звуко-буквені зіставлення, розрізняти й правильно вимовляти тверді і м'які приголос­ні звуки.

Матеріал для вивчення

1.Повторення.

Пригадайте, із чого складається слово?

Чим позначаються звуки на письмі?

Яка відмінність між звуком і буквою?

Які бувають звуки?

Які бувають приголосні звуки?

РОБОТА НАД ТЕМОЮ

1.Прочитайте загадку, відгадайте.

Я такий же, як знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі,

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

Спробуй лиш написати «ім'я» —

Зразу стану потрібним і я.

2. Робота за підручником (вправа. 13, с. 10).

3.Творча робота.

— Складіть речення зі словом знайомий.

4. Робота за підручником.

а) Письмо з пам'яті (впр. 14, с. 10).

Вивчіть вірш. Запишіть його з пам'яті. Перевірте за підручником.

б) Перекладіть слова українською мовою (впр. 15, с. 10).

5. Повторення правила щодо правопису слів з апострофом.

Пригадайте, коли в словах пишеться апостроф. Запишіть слова, поясніть вживання апострофа.

Під'їхати, в'юн, об'єднати, м'ята, м'яч, б'ють, бюро, свято, серйозний.

6.Робота за таблицею.



Розгляньте таблицю. Розкажіть за таблицею правопис апострофа.

Апостроф ставиться для позначення роздільної вимови

Після

Перед

Приклади

букв б, п, в,м, фтар у кінці складу

буквами я, ю, є, ї

б'ють, п'ють; верхів'я, м'ята, сім'я, верф'ю, голуб'я, сузір'я, бур'ян, б'є

префіксів об-, під-,роз-, з-, від-




під'їхати, об'єднати, від'їхати, з' юрбитися, роз'яснити

Не ставиться, коли немає роздільної вимови




мавпячий, свято, бюро, дебют, пюре, духмяний

7. Робота за підручником (впр. 18 (Б), с. 11).

а) Переклад слів українською мовою. Пояснення вживання
апострофа.

Мятный, вьюн, пятеро, вязать, подъехать, вянуть, подъезд, румяный.

б) Запишіть слова у два стовпчики.

До слів другого стовпчика доберіть і запишіть інші, які від­повідають на питання яка? який?

Чому слова плаття, взуття, вугілля, гілля, знання, колосся ми написали з подвоєними приголосними?

Чому в словах каса, клас, алея, тролейбус, група, колектив подвоєння немає?

8. Прочитайте цікаве з історії футболу.

Це англійське слово за походженням. Футнога, бол
“м'яч”, а разом — “м'яч для ніг”. Виник він 800 років тому. Король
Едуард II у 1313 році заборонив гру у футбол, бо тоді не було ще нія­ких правил і у гру включалося понад 100 гравців, а це було небезпеч­но для оточуючих.

Аж 350 років пішло на те, щоб відстояти улюблену гру, і в 1663 році заборону було знято.

Тепер у футбол люблять грати навіть тваринки.

З-за кущів ліщини чути:

— Г-о-о-ол!!!

Зайченята бавляться в футбол.

Розпашіли мордочки — гаряче! —

І футболять яблуком, як м'ячем.

А два воротарики — їжачки —

Спритно ловлять яблуко на голки.



Л. Пшенична

Словник

Гол — у перекладі з англійської — «ворота», а «воротар» — це «той, хто захищає ворота».

9. Творча робота.

Запишіть за поданим планом текст оповідання, використову­ючи такі слова: на узліссі, змагання, вболівальниками були,суддею був.



ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С.11, вправа 17. Виконати впр. 20 (А) на с. 12 підручника.


Урок № 4

Тема Будова слова. Спільнокореневі слова.

Задачі для учнів: поглибити свої знання про слово як основну номінативну одиницю, з теми «Будова слова»; вміти підбирати спільнокореневі слова.

Матеріал для вивчення

Повторення.



1. Гра «Закінчи слово».

Жи…, ли…, ми…, ши…, бага…, заня…, поши…;гі…я,зі…,рі…,прова…,безси…,дозві…, вугі…, бади…; вмі…, зна…, вбра…, ката…, писа…, ході…, корі…, копа…, чита…, шука… .

РОБОТА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ

1. Розгляньте таблицю «Частини основи».

Слово

Основа

Закінчення

Префікс

Корінь

Суфікс



пра-

про-

ліс

ліс

ліс

ліс

ок

ов

к

ий

и

2. Робота за підручником (впр. 21, с. 13).

3. Робота за підручником (впр. 24, с. 13).

Доберіть слова, що мали б таку будову (Корінь. Префікс + корінь. Корінь + суфікс. Префікс + корінь + суфікс.



4. Гра «Сходинки слів».

(У вільні клітинки «сходинок» треба вписати букви так, щоб вийшло слово з іншим значенням або нове, спільнокореневе.)

1) 2)


с

в

і

т
















с

в

і

т







с

в

і

т










с

в

і

т













с

в

і

т
















с

в

і

т


















X

л

і

б
















X

л

і

б







X

л

і

б










X

л

і

б













X

л

і

б
















X

л

і

б












ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправу 25 на с. 14 підручника.


Додаткові завдання для практичної роботи


  1. Спишіть текст. Подумайте, для чого потрібна людині мова? Як ви розумієте зміст останнього речення?

Мова – важливе знаряддя для засвоєння спадщини минулого, найвищих здобутків людської культури, людської думки. Це і місток до нашого прийдешнього, про яке ми мріємо. Слово – могутнє знаряддя, що уможливлює перегук поколінь, збирає перлини мистецтва і добра в духовну скарбницю людства.

  1. Прочитайте і спишіть текст, вставляючи в словах пропущені букви.

Люди сіють хліб. З…рно, кинуте в землю, стає колосом. Радує урожаєм. До з…млі, як і до хліба, зв…кають з дитинства. Щасливий той, хто відкрив хліб, пізнав його пахощі з колоска.

У виділеному реченні до кожного слова складіть звукові схеми.



  1. Запишіть слова, поставте над кожним апостроф.

Вільха, календар, ведмідь, завдання, дитина, черговий, сторожа, тополя.

  1. Спиши слова, поділивши їх на склади для переносу.

Учитель, батько, чайник, лілія, ялина, читає, гість, пальма, читає.

  1. Запишіть чотири слова:

  • з м’яким знаком в середині;

  • з м’яким знаком у кінці;

  • з апострофом;

  • з подовженими приголосними;

  • з буквосполученням йо;

  • з буквосполученням ьо.

  1. Спишіть речення, розкриваючи дужки.

(Ви)йшов (з)лісу, (з)бирати (з)городу, (з)їхати (з)гори, (про)читав (про)тварин, (по)садив (роз)саду, (за)брів (у)воду.

  1. Запишіть прислів’я, випишіть слова з префіксами.

Літо збирає, а зима зїдає. Поспішиш – людей насмішиш. Робота людину прикрашає.

  1. Запишіть слова, вставте, де потрібно апостроф.

У Дем…янка є дев…ять кроликів. Живуть вони у дерев…яних клітках. Кролі дають л…юдям м…ясо, м…яке тепле хутро. Дем…янко зі своєю матір…ю дбайливо догляда…ють тварин. Їм допомага…є маленька Мар…янка.

  1. Розберіть слова за будовою.

Хатка, сторіночка, перестрілка, підвіконня, садочок, записка, стільчик, зайчик, пожежник, піддубний.
Каталог: 2014distanzia
2014distanzia -> Тема. Календарно-обрядові пісні зимового циклу: «Ой хто, хто Миколая любить», «Засівна», «Добрий вечір тобі, пане господарю!», «Щедрик, щедрик, щедрівочка», «Нова радість стала»
2014distanzia -> Науки, що вивчають природу
2014distanzia -> Урок №5 ( 9 10) Тема Дзвінкі й глухі приголосні. Діалог "У магазині іграшок"
2014distanzia -> Урок Тема: повторення. Частини мови, основнi способи їх розпiзнавання. Iменник. Iменники, що означають назви iстот I неiстот
2014distanzia -> Чергування е о після ж, ч, ш
2014distanzia -> Урок №2 Тема. Повторення та узагальнення вивченого у восьмому класі. Просте речення. Двоскладне й односкладне просте речення
2014distanzia -> Тема. Вступ. Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів. Аналіз художнього твору
2014distanzia -> Суспільно-історичні умови розвитку української літератури XX ст., Основні стильові напрями
2014distanzia -> Урок №2 11б тема. Українська мова у світі. Українська діаспора


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал