Тема: Збірка поезій «Зів’яле листя» (підзаголовок «Лірична драма»). Мотиви туги і страждань, породжені складними суспільними та особистими обставинами



Скачати 66,17 Kb.
Дата конвертації11.12.2016
Розмір66,17 Kb.
Тема: Збірка поезій «Зівяле листя» (підзаголовок «Лірична драма»). Мотиви туги і страждань, породжені складними суспільними та особистими обставинами

Мета:

  • розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра на основі поезій «Чого являєшся мені у сні?», «Червона калино, чого в лузі гнешся?», «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»; творчо осмислити й відтворити події, що відбувалися ф житті І. Франка;

  • розвивати вміння учнів досліджувати художні особливості творів;

  • виховувати інтерес до поетичної творчості поета; чистоту й благородство почуттів; збудити бажання краще пізнати глибинний зміст ліричних творів І. Франка.

Тип: урок аналізу художнього твору

Обладнання: мультимедійний комплекс, презентація до уроку, літературознавчий словник

Хід уроку

«Любов – це кара це сумна в’язниця, Бог від якої заховав ключі».

П.Сорока

1. Мотивація навчальної діяльності

«Який довершений витвір – людина…» - проголошує В. Шекспір словами свого героя Гамлета. Ми, люди, багатогранні і різноманітні. Чи могли б ви однозначно відповісти на питання: «Хто я?» (Відповіді учнів). А що б ви відповідали на питання: «Хто такий Іван Франко?» (Відповіді учнів).

Іван Франко – митець титанічної праці. Видані 50 томів с лише половиною його творчого доробку. А масштаби інтересів, творчих шукань, ідейно-естетичних відкриттів просто вражають. Щоб відповісти на питання: «Хто є Франко?», треба вивчити кожну сторінку його життєвої книги. Ви вже знаєте І. Франка як великого Каменяра, вічного революціонера, українського Мойсея. Але, як зазначав М. Коцюбинський, «людина, яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою, самими громадськими інтересами, Трагізм особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя народного».

І сьогодні на уроці ми почнемо читання ще одного розділу життєвої книги поета, з якого Франко постає як людина, чоловік, що кохає і страждає, радіє і тужить, вірить і зневірюється.



2. Повідомлення теми, мети уроку. (Слайд 1-3)

Проблемне питання: «Що є кохання для І. Франка?» (Слайд 4) (Щоб відповісти на це питання, вчитель рекомендує проаналізувати назву збірки, епіграф до уроку, рядки поезій, що вивчатимуться на уроці).

3. Вивчення нового матеріалу. (Слайд 5)

Вчитель. Збірка «Зів’яле листя» складається з 3-х циклів, які І. Франко називає «жмутками». Спробуємо і перев’язати хід нашого уроку символічним числом 3, побудуємо його за трьома циклами:



  • біографічний, в якому розкриємо життєву основу збірки;

  • ліричний, в якому вивчатимемо поезії;

  • критичний, в якому подамо аналіз творчої манери І. Франка як співця кохання.

І ЦИКЛ.

Важко знайти у світовій літературі більш хвилюючу поетичну розповідь про страждання людської душі, зраненої життєвими негодами і нещасливим коханням, як збірка «Зів’яле листя». У 1896 році сорокарічний Франко І. видає її окремою книжечкою. У передмові до видання Франко писав, що вміщені в збірці вірші належать молодому чоловікові, який через любовну трагедію покінчив життя самогубством. Орієнтуючись на таку версію, Франко визначив жанр «Зів’ялого листя» як ліричну драму і передмову закінчив словами Гетевого Вертера «Будь мужньою людиною і не йди моїм слідом». Але в дійсності вірші належать перу Франка, багато з них мають бібліографічний характер. Згадаймо драму особистого життя І. Франка, що яскраво постає в рядках поезії. («Тричі мені являлася любов»).



(Слайд 6-9). На фоні музики читається поезія, на екрані з’являються портрети Ольги Рошкевич, Ю. Дзвонковської, Ц. Журавської, О. Хорунжинської.

(Слайд 10). Учні доповнюють рядки поезії біографічними даними.

ІІ ЦИКЛ.

(Слайд 11). Завдання: під час аналізу поезій дослідити, яким постає

І. Франко на сторінках збірки.



(Слайд 12-13). Аналіз вірша «Чого являєшся мені у сні?».

Вчитель. В житті поета вирує особиста драма. «Біль страшенний, пекучий», «блідая горем п’яна безнадійна любов» диктують зраненому серцю поета глибоко ліричні рядки. Як епілог втраченому коханню звучить поезія «Чого являєшся мені у сні?».

Виразне читання поезії учнем або звукове супроводження

Питання до аналізу:

  1. Якими настроями сповнений вірш?

  • Художній образ втрачених надій, нерозділеного кохання.

  1. Які рядки допомагають розкрити життєву драму митця?

  • Який докір, яке страждання,

Яке не сповнене бажання

На них, мов зарево червоне,

Займається і знову тоне

У тьмі?


У ході бесіди учні повинні прийти до висновку:

Любов до прекрасного тіла повинна переходити в любов до прекрасної душі, а остання – в любов до самої Краси, що співвідноситься з Добром та Істиною.

(Слайд 14-15). Аналіз вірша «Червона калино, чого в лузі гнешся?».

Вчитель. У вірші «Червона калино, чого в лузі гнешся?» Франко відходить від провідної теми збірки – трагедії кохання – і створює поезію-перлину близьку до народної пісні.

Виразне читання поезії учнем або звукове супроводження

Питання до аналізу:

  1. Який конфлікт звучить у творі?

  2. Чому виражають конфлікт владних і пригнічених алегоричні образи дуба та калини?

Поезія «Червона калино, чого в лузі гнешся?» написана у формі діалогу між червоною калиною і дубом. За народною символікою червона калина уособлює вродливу дівчину, а дуб молодого парубка. У поезії поет майстерно відобразив у прагнені калини до сонця – любов до життя, важкі переживання людини за свою гірку долю. Поезія відзначається глибоким ліризмом і високою музичністю.

(Слайд 16-17). Аналіз вірша «Ой ти, дівчино, з горіха зерня».

Питання до аналізу:



  1. Яка головна тема у творі?

  • Страждання ліричного героя із-за неподіленого кохання.

  1. Чому ліричний герой вірша «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» каже: «Ти мої радощі, ти моє горе…»?

  • Бо вони передають нещасливе кохання. Воно и горе, бо почуття юнака не знаходить взаємності, відгуку в серці дівчини, але воно і щастя, бо не може не бути щасливим той, хто любить.

Страждання ліричного героя із-за неподіленого кохання. Ліричний герой закоханий, він дивується тому, як різні якості характеру поєднуються у його коханої – уста – «тиха молитва», а слово – «гостре, як бритва». Дівчина горда, зрозуміти її і здобути прихільність, як дістати зернятко із твердого горішка, - дуже важко. Почуття любові ліричного героя таке сильне, що він ладен «згубити душу», вважає це і своєю радістю, і своїм горем.

(Слайд 19). Результати дослідження

Яким постає І. Франко на сторінках збірки «Зів’яле листя»?

Це чоловік, що страждає від нерозділеного кохання, але вдячний за це долі; це тонкий лірик, з-під пера якого з’являються перлини, що стають піснями; це людина, яка в особистій трагедії не відрікається від громадського обов’язку.

ІІІ ЦИКЛ.

Вчитель. Автор збірки постає як поет-новатор: І. Франко експериментує з різними формами і прийомами. Проаналізуємо один із них, а саме розкриємо народнопоетичну основу поезії.



(Слайд 20). Аналіз таблиці «Художні прийоми фольклору».

Виконати роботу в групах (парах). Художні прийоми фольклору в поезіях збірки «Зів’яле листя» (роздати друкований матеріал «Тексти із збірки «Зів’яле листя». Знайдіть у віршах збірки названі елементи фольклору, доповніть записи.



  • Звертання

  • Діалог

  • Образи рослин, тварин, що набирають значення символів (калина – краса, пара голубів - закохані)

  • Постійні епітети (молода дівчина, ясні зорі, зелене жито)

  • Порівняння (Оченьки, як тернок, Брівоньки, як шнурок)

  • Психологічний паралелізм

  • Риторичні запитання

4. Підсумок уроку. (Слайд 21).

  • Що є кохання для Франка?

  • Чи може бути кохання без страждань?

  • Чи змогли б ви не розділено кохати?

Вчитель. Читайте Франка, коли вам сумно чи радісно, коли ви переможець чи переможений, бо почуття, вкладені автором у рядки поезій настільки сильні, що «сто тисяч літ горіть готові» і зігрівати нас. Кохайте і будьте коханими.

5. Домашне завдання. (Слайд 22).

Виконати на вибір:



  • Міні-твір «Кохання – щастя чи в’язниця, Бог від якої заховав ключі»;

  • Напам’ять «Чого являєшся мені у сні?».



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал