Тема. Різноманітність кишковопорожнинних. Їх роль в природі та житті людей. Мета



Скачати 80,75 Kb.
Дата конвертації10.12.2016
Розмір80,75 Kb.
ТипКонцепція



Тема. Різноманітність кишковопорожнинних. Їх роль в природі та житті людей.

Мета: Показати різноманітність кишковопорожнинних, єдність їх організації, розкрити їх роль у природі та житті людей. Продовжувати формувати поняття про пристосованість тварин до середовища існування.

Обладнання та матеріали: таблиці «Тип кишковопорожнинні», «Різноманітність кишковопорожнинних»; вологі препарати актиній та медуз, колекція коралів; географічна карта півкуль.

Поняття та терміни: поліпи, коралові поліпи, атоли, рифи; медузи, статоцисти, ціанея, аурелія, хрестовичок.

Концепція уроку: на прикладі конкретних видів показати схожість та відмінність у будові поліпів та медуз, звернути увагу на чергування двох форм у життєвому циклі медуз. Показати роль кишковопорожнинних у утворенні рифів та атолі. Пояснити небезпеку контактів з отруйними представниками кишковопорожнинних.

Міжпредметні зв’язки: географія, зарубіжна література, біоніка, екологія.


Структура та зміст уроку

Пропонується у вигляді уроку подорожі. На дошці – таблиці та карта півкуль з маршрутом подорожі; записана тема уроку та девіз: «Радість бачити й розуміти – найкращий дар природи.»
I. Актуалізація опорних знань і мотивація навальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя – оголошення теми та мети уроку.

Сьогодні ми продовжимо вивчати тип Кишковопорожнинні і познайомимося з різноманітністю, значенням у природі і житті людини тих тварин, які належать до цього типу. (Запис в зошит теми уроку). А зробимо це ми здійснивши навколосвітню подорож по морях і океанах. Девізом нашого уроку буде вислів Ейнштейна – «Радість бачити і розуміти – найкращий дар природи.» Усі ви можете бачити те, що вас оточує, а от щоб все зрозуміти треба відповідально ставитися до навчання, старанно виконувати завдання. Ніщо легко не дається, але коли людина досягає мети, вона відчуває справжню радість і задоволення від того, що її вдалося це зробити. Отже вперед до досягнення нашої мети.

Хто на кораблі найголовніший? (Капітан)

Наш капітан бере на борт корабля тільки тих, хто має знання Так давайте перевіримо чи є вони у Вас.
Запитання до учнів:


  • Вказати систематичне положення гідри.

  • Яка симетрія тіла характерна для кишковопорожнинних?

  • З яких шарів складається тіло кишковопорожнинних?

  • Яку функцію виконують шкірно-м’язові клітини? В якому шарі вони розміщені?

  • Будова та функції жалкої клітини.

  • Яка роль проміжних клітин?

  • Якого типу нервова система у кишковопорожнинних?

  • Ким є гідра за характером живлення?

  • Як розмножується гідра?

  • Чим гідра прикріплюється до підводних предметів?

  • Як називається випин на тілі гідри, з якого розвивається молода гідра?

Молодці! Всі Ви маєте знання, отож разом вирушаємо в подорож.



II. Вивчення нового матеріалу (бесіда).

Подивимося на карту. Звідки ми, українці, можемо почати навколосвітню подорож? (з м. Одеси). По якому морю ми почнемо з вами подорожувати? (Чорному морю). Уявімо, що ми пливемо по Чорному морю. Тут нас зустрічають два види медуз: аурелія, або вухата медуза і коренерот. (Демонстрація вологих препаратів медуз). Вони обидві желеподібні і зовні і на дотик, мають парасольку а під нею лопаті. Але мають вони і відмінності. Аурелія має парасольку діаметром до 20 – 30 см. По краям парасольки розміщені щупальця. Ротовий отвір оточений чотирма довгими лопатями, які нагадують вуха віслюка, звідси й назва – вухата медуза. А ось коренерот набагато більший від аурелії. Діаметр парасольки може перевищувати 40 см. На відміну від аурелій, коренерот не має щупалець, і жалкі клітини розташовані і на парасольці і на ротових лопатях. Хто ж такі медузи? В зошити записуємо основні ознаки медуз:



  • Вони ведуть рухливий спосіб життя, пересуваються реактивним способом, за рахунок скорочення мускульних волоконець.

  • Є органи рівноваги – статоцисти та світлочутливі вічка.

  • За способом живлення – хижаки.

  • Розмножуються тільки статево: з їхніх яєць утворюються личинки вкриті війками, які активно плавають, потім осідають на дно і утворюється поліп, який відбруньковує медузу. (При поясненні чергування поколінь використовується мал. 24, ст. 23, §8 підручника).

З Чорного моря через Егейське – прямуємо до Середземного і через Гібралтарську протоку виходимо в Атлантичний океан. Далі рухаємося на північ. Біля берегів Великобританії а також у холодних північних морях ми зустрічаємо ще одну медузу – полярну, або ціанею. Це справжній гігант: відомі особини діаметром два метри із щупальцями до тридцяти метрів.

Ви напевно вчили по зарубіжній літературі творчість англійського письменника Артура Конан Дойля. В своєму оповіданні «Лев’яча грива» він так писав про цю медузу: «Вона така ж небезпечна як кобра, а укуси завдані нею, болючіші за укуси змії.» Проте письменник значно перебільшив небезпеку ціанеї. Той, хто торкався до неї, відчував лише легке свербіння між пальцями рук і поколювання, схоже на слабкий опік кропивою. Проте для планктонних рачків, деяких риб ця отрута насправді смертельна. Однак, мальки тріски не чутливі до отрути ціанеї. Медуза ховає мальків від ворогів, а мальки знищують мікроорганізми на її тілі. (Діти як називається таке явище?)

Наша подорож триває, і ми на далекому сході: Берингове море, Охотське, Японське. Тут мешкає небезпечна отруйна медуза – хрестовичок. Через десять хвилин після опіку у людини виникає слабкість, біль у поясниці, німіють руки, ноги, утруднюється дихання. Особливо небезпечні повторні опіки.

А зараз пропоную вам хвилинку – цікавинку: чи знаєте Ви, що медуза допомогда сконструювати прилад, що відчуває і попереджує про шторм за дванадцять годин наперед. Давно помічено, що перед наближенням шторму, медузи ховаються на глибину. Вчених це зацікавило, і виявилось, що коли настає шторм, виникають коливання повітря, від його тертя об гребні штормових хвиль. Частота цих коливань – 8 – 10 раз за секунду. Медуза відчуває ці коливання своєю слуховою порожниною, яка то стискується то розширюється налаштовуючись в резонанс з «голосом моря».

Тепер підпливаємо до берегів Японії. Тут можна зустріти сифонофор. Це складно побудовані кишковопорожнинні, які являють собою колонію тварин що плавають. Сифонофора, фізалія, Португальський кораблик, має особливий повітряний міхур, до якого прикріпляються тварини. Міхур буває світло-голубий, а щупальця ультрамаринові. У великих особин, між щупальцями що мають довжину до тридцяти метрів, ховаються маленькі рибки. (Для кого характерне таке ж явище?).

От ми і в водах Тихого океану, і прямо перед нами материк – Австралія. Але що це? Ми потрапили в підводні зарості? Письменних Рефлі так описав зарості коралів у своїй книзі: «Підводні коралові сади виглядають так, ніби за ними з любов’ю доглядали казкові феї. Порівняно з цими коралами, непоказним було все, що доводилося бачити раніше. Ніжні, стрункі коралові дерева і кущі, які своїми контурами нагадували гігантські гриби або великі різнокольорові віяла. Коралові будови створюють повну ілюзію печер, гротів, буддійських храмів. Тут траплялися найдивніші поєднання тонів і фарб: світло-зелені стебла кущів закінчувалися рожева – червоними горбочками, які нагадували пуп’янки які готові розкритися; жовті гілочки були вкриті блідо-голубими плямами та смугами.»

Подивимося на одну гілочку цього дивного саду. Основа її тверда – складається з вапняку, на ній багато отворів, западин. У них і мешкають крихітні коралові поліпи зі щупальцями, що схожі на квіти. Рифові поліпи – гарні трудівники: це вони побудували підводні сади. Живуть такі корали тільки у теплій воді, за температури не нижче двадцяти градусів. У тілі поліпів мешкають зелені – одноклітинні водорості, що допомагають їм засвоювати їжу. (Скажіть на якій глибині можуть мешкати рифові поліпи? Чому?).

На глыбе крутой, ноздреватой,

Коротенький, хрупок и мал –

Цветет стерженек розоватый,

Как легкое пламя – коралл.

Почти неприметная крошка,

Велик для него океан.

Любая малышка – рыбешка –

Ему одному – великан.

Но он не стоит одиноко:

Упрямые, с разных сторон,

К нему прижимаются боком

Такие малютки как он.

Растут малыши и над ними

С годами – огромен и густ –

Багряные ветви подымет

Могучий коралловый куст.

Чому у вірші йде мова про червоний колір, а ми бачимо білий? Після смерті скелет корала – вигорає.

А ми наближаємось до Великого Бар’єрного Рифу, який тягнеться вздовж північно-східного узбережжя Австралії, що побудований за допомогою цих невтомних трудівників. Це національний парк, який охороняється.

Через Індійський океан і Червоне море, ми потрапляємо до Середземного моря. Тут зустрічається благородний або червоний корал. (Демонстрація колекції). З нього люди виготовляють прикраси. У Перській затоці видобувають чорний корал. (Демонстрація колекції). Його наділяють магічними властивостями. Отож запишемо в зошити характерні ознаки коралів:



  • Мають скелет із вапна.

  • Живуть колоніями.

  • Є місцем існування риб, безхребетних.

  • Використовуються людиною.

Поки ви виконували завдання наш корабель повернувся знов на батьківщину, до Чорного моря. Коли ми вирушали в подорож, то говорили з Вами про два види медуз, мешканців Чорного моря? (Яких саме?). То тепер варто розглянути актиній – поодиноких коралових поліпів, що позбавлені вапнякового скелету. Їх налічується близько тисячі видів. Належать вони також до класу Коралові поліпи, але колоній не утворюють. Можуть вступати в симбіотичні відносини з іншими тваринами. (Див. мал. 32, 33, ст. 28, §10 підручника ).

III. Узагальнення і систематизація вивченого.

Ось і підійшла на подорож до кінця. І мені як капітану корабля, хотілося б взнати, що ви запам’ятали під час подорожі?

Скажіть будь-ласка, за якими особливостями будови і способом життя кишковопорожнинних поділяють на дві життєві форми – медузи і поліпи?

З якими кишковопорожнинними ми зустрічалися під час подорожі?



Яке значення цих тварин?
IV. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок.

V. Домашнє завдання: §10, Біологія, 7 клас, Вервес Ю.Г. та інші, «Генеза», 2002; §5, ст. 15, завдання №3, ст. 19, Навчальний посібник Зоологія, 7 клас, Сало Т.О., Деревінська Л.В., Харків, «Країна мрій», 2002.
Каталог: downloads
downloads -> Бахтінова Оксана Вікторівна, вчитель Куп’янської гімназіії №3 Куп’янської міської ради за темою Цикл урок
downloads -> Положення про організацію роботи праці учасників навчально виховного процесу в установах і закладах освіти затверджено наказом Міністерства освіти і науки України за №563 від 08. 2001 р. Директор
downloads -> „Педагогічна ефективність
downloads -> Відділ освіти долинської райдержадміністрації методичний кабінет відділу освіти
downloads -> Нові підходи до навчання як засоби розвитку особистості та творчих здібностей молодших школярів
downloads -> Обладнання: Таблиці «Структурна схема еом», «Складови еом», навчальна програма «Сезам». Загальні поняття
downloads -> Довідка про проведення семінару вчителів математики на базі Люботинської зош I iii
downloads -> План роботи директора Маловодянської зош І-ІІІ ступенів
downloads -> Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках географії
downloads -> Планробот и маловодянської загальноосвітньої школи І ііі ступенів (2006 – 2007 навчальний рік) Вересень


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал