Стецюк Н. В. Збірник завдань до уроків письма



Скачати 369,5 Kb.
Дата конвертації03.12.2016
Розмір369,5 Kb.
ТипУрок
Стецюк Н. В.

Збірник завдань до уроків письма


м. Шепетівка

2008
Технічний редактор:

Ніщук Н. І. – вчитель інформатики загальноосвітньої школи № 6

м. Шепетівки.

Рецензенти:

Кузьмінська Л. В. – методист управління освіти Шепетівського міськвиконкому;

Собчук Н. М. – директор ЗОШ № 6, вчитель української мови та літератури;

Савчук О. М. – вчитель початкових класів загальноосвітньої школи № 6; м. Шепетівки.

Малько В. Г. – вчитель української мови та літератури загальноосвітньої школи № 6 м. Шепетівки.

Збірник завдань до уроків письма в післябукварний період / Стецюк Н. В. – Шепетівка: ЗОШ №6 – 2008.

Даний посібник пропонує різноманітні навчальні, розвиваючі завдання для формування орфографічної пильності та розвитку мовних здібностей учнів в 1 класі. Матеріал посібника відповідає діючій Програмі для середньої загальноосвітньої школи, 1-4 класи – 2006 р.

Посібник допоможе вчителеві у доборі матеріалу до уроків письма в післябукварний період.

Урок 1

Звуки і букви


1. Відгадай загадку. Зроби звукову модель слова-відгадки.

Коли хочеш ти читати,

То мене повинен знати!

А коли мене не знаєш,

Т
Аа Бб Вв Гг Ґґ Дд Ее Єє Жж Зз и Іі Її Йй Кк Лл Мм Нн Оо Пп Рр Сс Тт Уу Фф Хх Цц Чч Шш Щщ ь Юю Яя
о нічого не вгадаєш.

2. Прочитай алфавіт. Запам’ятай.

3. Запиши слова в алфавітному порядку.

Пенал, лимон, бабуся, азбука, ведмідь, яблуко, диван.



4. Виконай завдання усно.

До кожного із записаних слів постав запитання:

хто? чи що?

5. Попрацюй творчо. Склади речення із записаними словами. Запиши їх.

Урок 2

Наголос


1. Прочитай вірш вголос.

Вовк ведмедя розбудив:

Вже весна, вставай, іди!

Виліз велетень з барлога –

Вовк втікає в ліс від нього.

Випиши виділені слова. Постав знак наголосу.

2. Запиши слова в алфавітному порядку. Постав наголос.

Малина, абрикос, трава, сидить, росте, сонце.



3. Зі слів кожного рядка склади речення і запиши. Над словами постав наголос.

1) ліс, у, весна, прийшла;

2) одяглися, у, дерева, вбрання, зелене;

3) над, бджоли, гудуть, квітами.



4. Прочитай акровірш. Запиши слово-відгадку. Постав наголос. Запиши звукову модель слова.

Віє, віє, повіває

І всюди він гуляє.

То холодний, то колючий,

Енергійний, хоч куди!

Раді йому вітряки.

Урок 3

П
У слові стільки складів, скільки голосних звуків
оділ слів на склади


1. Прочитай і запам’ятай правило.

2. Прочитай вірш вголос. Перепиши його. Поділи слова (дужечками знизу) на склади.

Бавляться біля нори

бобренята і бобри.

Бубонить бобер до білки:

- Бобреня боїться бджілки!

Запиши звукову модель слова: бобер.

3. Пограй гру «Шифрувальник». Запиши слова. Поділи слова на склади, постав наголос.

РБЕБО КАЛБІ КВВО

МІДЬДЕВ КАЛДЖІБ

- Про яких тварин не згадується у попередньому вірші?



4. Перестав речення так, щоб утворився текст. Запиши його. Слова першого речення поділи на склади.

1) На зупинці в автобус зайшла старенька бабуся.

2) Бабуся подякувала Ігореві й сіла.

3) Хлопчик схопився з місця.

4) Ігор з мамою їхали автобусом.

Урок 4

Перенос слів з рядка в рядок


1. Прочитай скоромовку. Перепиши. Поділи слова (дужечками знизу) на склади. Постав наголос.

Лиска лащить лисеня, а лосиха лосеня.

Лев ласкаво лапою левенятко ляпає.

2
Слова з рядка в рядок переносяться складами. Склад з однієї букви не залишається в рядку і не переноситься: кни – га, ві – те - рець
. Прочитай і запам’ятай правило.


3. Запиши слова, поділяючи їх для переносу.

Зебра, мавпа, листок, дерево, лев, коза, слон, лісок.



4. Творча робота.

Зі слів кожного рядка склади і запиши речення.

  1. Маленького, в, знайшли, козлика, лісі, діти.

  2. Годували, його, вони, спочатку, молоком.

  3. На, городі, потім, пасли.

  4. Грався, він, з, і, бігав, дітьми.

Урок 5

Перенос слів з Ь та Й


1. Прочитай і відгадай загадку.

Запиши звукову модель слова-відгадки. Поділи слово для переносу.

Пара довгих вушок,

сіренький кожушок,

скорий побігайчик,

а зоветься … .

2
При переносі букви Й, Ь не можна відривати від попередньої літери: гай – ка, ляль – ка
. Прочитай і запам’ятай правило.


3. Запиши слова, поділяючи їх для переносу.

Альбом, письмо, пальто, майка, чайка, чайник, чай.



4. Випиши слова, які не переносяться. Поміркуй, чому ці слова не можна перенести.

Сіль, гай, сойка, опеньки, лось, рись, синька.



5. Опиши зайчика за планом. Використай опорні слова.

1) Яка це тварина?

2) Де живе?

3) Яка в нього шубка?

4) Які вушка?

5) Які очі?

6) Який хвостик?

Опорні слова: сіренька, м’якенька шубка;вушка довгенькі; очі великі, розкосі; хвостик короткий, куций; передні ніжки коротші, а задні довші.

Урок 6

Голосні звуки. Букви, що позначають голосні звуки


1. Прочитай вірш вголос.

Один осел в гніздо осине

оберемок сіна кинув.

От оказія була –

оси жалили осла!

- Який звук найчастіше зустрічався?

- Який він: голосний чи приголосний?

- Якою буквою він позначається?



2
В українській мові є шість голосних звуків: [а], [о],[ і], [и], [у], [е] . На письмі вони позначаються десятьма буквами: а, я, у, ю, і, ї, е, є, и, о
. Прочитай і запам’ятай правило.


3. Випиши з вправи 1 слова, в яких є буква О. Підкресли в цих словах букви, що позначають голосні звуки.

4. Запиши слова в алфавітному порядку. Підкресли букви, що позначають голосні звуки.

Олень, дідусь, театр, льон, вуж, метро, диван.



5. Пограй гру «Розгубилися склади».

Запиши утворені слова. Підкресли букви, що позначають голосні звуки.

вед ли ця

ве мідь


ву си сло

6. Перепиши вірш. Підкресли букви, що позначають голосні звуки.

Сом


У сома, у сома соменята дома.

Ну а тих соменят аж сто вісімдесят.

Каже старший синок: в нас підводний дитсадок!

Урок 7

Голосні звуки. Букви, що позначають голосні звуки


1. Прочитай акровірш. Запиши слово-відгадку.

Стовпами кожен його ноги називає,

Ламається усе, на що нога ступає.

Охоче ця тварина людям помагає.

Ношу хоботом великим підіймає.

Запиши звукову модель слова-відгадки.

2. Перепиши речення. Підкресли букви, що позначають голосні звуки.

Збудувала хатку, піч і поличку.



Запрошу я в гості хитру лисичку.

3. Подумай, хто такий шифрувальник?

Розшифруй слова і запиши їх. Назви одним словом. Підкресли букви, що позначають голосні звуки.

ПАВМА КАБІЛ СУКБОР

КАЛАСТІВ ЛЕКАЛЕ РОКАСО



4. Поділи слова для переносу. Підкресли букви, що позначають голосні звуки.

Пенал, жолудь, журавель, олень.



5. Творча робота. Напиши опис слона за планом та опорними словами.

1) Яка це тварина?

2) Якого кольору в нього шерсть?

3) Які вуха?

4) Що є в нього особливого?

5) Які ноги?

6) Які очі?

7) Корисна ця тварина чи ні? Чим?



Слова для довідки: велика, сіра, схожі на величезне листя, довгий хобот, як стовпи; маленькі, але добрі-добрі.

Урок 8

Буква Я


1. Прочитай і відгадай загадку.

Запиши звукову модель слова-відгадки.

Хвіст залишає, як від ворога втікає.



2. Прочитай слова. Знайди «зайве» слово:

ялина ящірка язик




Буква я на початку слова та на початку складу (після голосного) позначає два звуки [йа]
оленя яструб

3. Прочитай і запам’ятай правило.

4. Прочитай і відгадай загадку.

Запиши звукову модель слова-відгадки.

Довгим дзьобом тонким схопить жабеня.

Капне з дзьоба крапля. Це, звичайно, …

5
Буква я після приголосного позначає один звук [а]
. Прочитай і запам’ятай правило.


6. Запиши слово і його дію. Підкресли букву я. Скільки звуків вона позначає? Чому?

Білченя плаває

Зайченя бавиться

Лисеня стрибає

Листя бігає

Каченя зеленіє



7. Опиши білченя за планом. Використай опорні слова.

1) Яка це тварина?

2) Де живе?

3) Яка в нього шубка?

4) Які вушка?

5) Які очі?

6) Який хвостик?

Опорні слова: руденька, м’якенька шубка; вушка маленькі з китичками ; очі, мов ґудзики; хвостик довгий, пухнастий.

Урок 9

Буква Ю


1. Прочитай скоромовку.

Юля юшку вранці їла.

Юля юшки не хотіла.

-
Букви я, ю на початку слова та на початку складу (після голосного) позначають два звуки [йа], [йу]
Запиши звукову модель слова: юшка.

2. Прочитай і запам’ятай правило.

3. Утвори і запиши слова:

ннат


Ю ра

рта


нга

Підкресли букву Ю. Скільки звуків вона позначає в цих словах?

4. Спиши загадку. Скільки звуків позначає буква Ю в слові ключ? Які ще значення може мати слово ключ?

Дивний ключ у небі лине: не залізний, а пташиний.



5
Букви я, ю після приголосного позначають один звук [а], [у]
. Прочитай і запам’ятай правило.


6. Зміни слова, розкриваючи дужки. Запиши їх.

По (водиця), у (криниця), до (чай), посадила (цибуля), я (грати), я (читати).



- Підкресли букву Ю. Скільки звуків вона позначає в цих словах? Доведи свою думку.

- Постав над словами наголос. Усно поділи слова для переносу.

Урок 10

Буква Є


1. Прочитай віршик. Який звук в ньому найчастіше вживається? Якою буквою він позначається?

Єнот навчав синка єнота:

- Є в лісі річка і болото,

Є мисливець – він полює,

Є лісник – він ліс пильнує.

Запиши звукову модель слова: єнот.

С
Букви я, ю, є на початку слова та на початку складу (після голосного) позначають два звуки [йа], [йу], [йе]
кільки звуків позначає буква
Є? Доведи свою думку.

2. Пригадай правило:

3. Спиши слова, поділяючи їх для переносу.

Євген, Євгенія, Європа, єнот, заєць, Єва, Єреван.



Підкресли букву є. Подумай, скільки звуків вона позначає?

4. Утвори слова за схемою. Запиши їх.

Ві -


Ши -

Гра - Є


Зелені -

Дума -


Підкресли букву є. Скільки звуків вона позначає?

З одним із слів склади і запиши речення.

5. Попрацюйте в парі.

Яку роботу виконує людина кожної професії?

Маляр (Що робить?) … .

Лікар (Що робить?) … .

Співак (Що робить?) … .

Музикант (Що робить?) … .

6. Творча робота.

Пригадай, ким працює твоя мама? Розкажи.

Урок 11

Буква Ї


1. Прочитай і відгадай загадку.

У траві лежить клубок,

в ньому безліч голочок.

2. Зроби звукову модель слова : їжак.

Скільки звуків позначає буква Ї?

3
Буква Ї завжди позначає два звуки [йі]
. Прочитай і запам’ятай правило.


4. Попрацюйте в парі.

Подумайте і запишіть слова з буквою Ї.

Скільки звуків позначає буква Ї? Доведіть.

5. Зміни слово за запитанням і запиши його.

Вона - (нема кого ?) … .

Вона - (даю кому?) … .

Вони - (нема кого?) … .

Вони – (пригадую кого?) … .

6. Творча робота. Опиши їжачка за запитаннями та опорними словами.

1) Яка це тварина?

2) Де живе?

3) Яка в нього шубка?

4) Який носик?

5) Які очі?

6) Які ніжки?

Опорні слова: з колючок; маленький, гостренький; мов ґудзики.

Урок 12

А
Апостроф пишеться після твердих приголосних звуків б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї, якщо вони позначають два звуки: [йа], [йу], [йе],[йі]
построф


1. Познайомся з правилом.

2. Прочитай слова. Чи подобається тобі їх звучання? Запиши слова без помилок.

Буряк, ряд, бурян, подвіря, Рябко, піря.



- Подумай, чому в одних словах ти поставив апостроф, а в інших - ні?

3. Спиши слова в алфавітному порядку. Постав наголос.

П’ять, б’ють, здоров’я, солов’ї, полум’я, рюкзак, м’ята, реп’ях, пір’я.



4. Прочитай і відгадай загадки. Випиши слова з апострофом.

1) Сам маленький, а шубка дерев’яна.

2) Люблять мене, поважають, а б’ють мене, коли грають.

3) Хвіст гачком, ніс п’ятачком.

4) Скручений, зв’язаний, та не плаче, а по хаті скаче.

Урок 13

Апостроф


1. Пригадай правило написання слів з апострофом.

2. Попрацюйте в парі .

Спишіть слова. Поставте, де потрібно апостроф. Доведіть свою думку.

М…ята, в…яжу, реп…ях, в…юн, черв…як, Р…ябко, п…явка, р…ядно, м…який, п…ятниця.



3. Пригадай правила переносу.

Запиши слова, поділяючи їх для переносу.

М'ясо, пам'ять, рум’яний, хлоп’ята, пам’ятник, дев’ять.



4. Творча робота. Із даних слів утвори речення і запиши.

здоров’я, багатство, міцне, людини, Найбільше.



Постав над словами наголос.

Урок 14

Ненаголошені Е – И


1
Щоб знати, яку букву (Е чи И) писати в ненаголошеному складі, треба змінити слово так, щоб ненаголошений склад став наголошеним: село/ – се/ла
. Прочитай і запам’ятай правило.


2. Утвори слова за зразком.

Один Багато

Село/ се/ла

Весло/

Сестра/

Зима/

3. Запиши слова в алфавітному порядку.

Весна, село, береза, перо, крило, гриби.



Підкресли ненаголошені Е – И. Усно підбери перевірні слова.

4. Утвори слова за схемою. Запиши їх, підбираючи перевірні. Постав наголос.

ЛИС + МО – С +Н,

ГРЕ +ЧАС +НИВА – С + Й - ВА,

ДВЕРІ +С – Д + НА - РІ,

СЛИ + ВОВА + ИЙ - А.

5. Доповни речення, використовуючи слова з довідки, і запиши.

На … з’явилися пухнасті котики. … листя шелестіло від вітру. Листя на … і … зазеленіло.



Слова для довідок: кленах, березах, вербі, ніжне.

Урок 15

Ненаголошені Е – И


1. Пригадай правило написання ненаголошених Е - И.

2. Спиши, підбираючи перевірні слова.

Весна - … .

Гриби - … .

Лисиця - … .

Кленок - … .

3. Спиши, вставляючи пропущені букви. Усно підбирай перевірні слова.

М…док, с…ло, в…сло, ст…пи, з…мля, д…рева.



4. Творча робота.

Перестав речення так, щоб вийшов текст.

  1. Він перев’язав йому ногу.

  2. Якось Микола ходив у ліс.

  3. Нога в нього була поранена.

  4. Скоро загоїлась нога в Журки.

  5. Під дубом він знайшов молодого журавля.

  6. Журавлик почав ходити по двору.

Урок 16

Ненаголошені Е – И


1. Пригадай правило.

2. Спиши, вставляючи пропущені букви і підбираючи перевірні слова.

З…рно - … .

З… ма - … .

Ст… бло - … .

П…ро - … .

М…довий - … .

Гр…чаний - … .

3. Спиши речення, вставляючи ненаголошені Е – И та потрібне за змістом слово .

Золоті сережки з’являються на б…резі (на початку, в кінці) в…сни. Гр…чане поле приваблює (мух, бджіл, вовків).



4. Прочитай слова. Котре з них «зайве»? Запиши, вставляючи пропущені букви.

- Кл…ни, в…рба, л…сиця, б…реза.



- В…сокий, гл…бокий, з…мля, в…селий.

Урок 17

Приголосні звуки


1. Прочитай букви, що позначають приголосні звуки:

Бб Вв Гг Ґґ Дд Жж Зз Йй Кк Лл Мм Нн Пп Рр Сс Тт Фф Хх Цц Чч Шш Щщ

- Яка буква позначає два звуки?

- Яка буква позначає завжди м’який звук?

- Які букви позначають дзвінкі звуки?

- Які букви позначають глухі звуки?

2. Прочитай віршик і перепиши. Підкресли букви, що позначають приголосні звуки.

Лось і лосенятко з ним.

Ліс для лосів – рідний дім.

Літо в ліс гукнуло осінь.

Лист летить на спини лосям.

3. Запиши слова, вставляючи пропущені букви.

Підкресли букви, що позначають приголосні звуки.

З…мля, с…ниця, з…мля, ц… буля, т..пло, л…сточок.



4. Спиши слова, поділяючи їх для переносу. Підкресли букви, що позначають приголосні звуки.

Вулиця, їжак, цукор, верблюд, неділя.



5. Запиши слова, ставлячи, де потрібно, апостроф. Підкресли букви, що позначають приголосні звуки.

М..ясо, п…ятірка, р…яд, кар…єр, р…ядно, пам…ять.


Урок 18

Буква Ф


1. Прочитай загадки. Відгадки запиши.

На стадіоні нині шум і гам –

Уболівальники зібрались там.

Усі очікують із нетерпінням гол.

Захоплююча гра … .

Дивний птах з рожевим пір’ям,

Наче мальва, на подвір’ї.

На ногах тонких і рівних.

Має назву птах … .

Він усіх фотографує.

Фотографії друкує.

Як ми можемо назвати

Цю професію, малята?

Має гарні жовті вічка

Й фіолетову спідничку.

Запах ніжний і духмяний

Наповняє ліс весняний.

2. Прочитай речення. Перепиши їх в зошит. Підкресли слова, в яких є буква Ф.

Фарбувала Фрося вікна. Федір їй допомагав.



3. Добери слова – ознаки за запитаннями.

Фарба (яка?)… .

Шафа (яка?) … .

Фікус (який?) … .

Фрукти (які?) … .

Фініки (які?) … .



4. Розшифруй слова. Склади і запиши з ними речення.

ФЕЛЬТПОР, ФАЖИРА.



5. Випиши слова з буквою Ф. Постав над словами наголос.

Фурчить, бурчить на різні фарби

Фонтан веселий у садку.

В нім водить флот легкий та гарний

Федорка в гарнім фартушку.

Урок 19

Сполучення ХВ


1. Прочитай загадки. Відгадки запиши. Напиши звукову модель слова-відгадки.

Взимку листячка нема, і зелена лиш сосна.

- Ти скажи мерщій мені, що за листя на сосні?

Тут гукає мала Зоя:



  • Не листочки це, а … .

По ланах, житах безкраїх,

По морях вона гуляє.

Та сердешна в берег б’ється,

В бризках піниться, сміється.



2. Спиши слова. Постав над словами наголос. Поділи їх на склади.

Хвалько, хвалиться, хвала, хвіст, хвіртка, хвилина.



3. Подумай і підбери слова-родичі (Слова-родичі мають спільну частину, однакову за значенням):

Хвороба, …, …, … .



4. Зі слів кожного рядка склади і запиши речення.

а) хвилі, морі, в, знялися, високі;

б) пухнастий, білочки, в, хвіст, красивий.

Урок 20

Буквосполучення Дж


1. Прочитай вірш. Про кого він?

Джміль


  • Дж-ж-ж-ж…

  • Хто ти? Звідкіль?

  • Я з лісу, я джміль.

  • Чому ти мохнатий, чорний, як рілля?

  • Хіба ти не бачила досі джмеля?

  • Дж-ж-ж-ж – біля яблуньки,

  • Дж-ж-ж-ж – понад хміль.

Запиши звукову модель слова: джміль.

2. Спиши слова. Постав над словами наголос. Поділи їх на склади.

Джміль, джерело, джем.



3. Випиши слова з буквосполученням Дж. Поділи їх на склади.

1) Не ходжу я, а скакаю, бо нерівні ноги маю.

Через поле навмання перегнав би я коня.

2) Дмитрик Джеря саджає яблуньку.

3) Я – лисичка, я – сестричка, не сиджу без діла.

4. Зі слів кожного рядка склади і запиши речення.

а) літають, пухнасті, над, квітами, джмелі;

б) поле, в, полетіли, працьовиті, бджілки.

Урок 21

Буквосполучення Дз


1. Прочитай скоромовку. Випиши слова з буквосполученням Дз. Запиши їх звукову модель.

Дзиґа весело крутилась,

Дзиґа в дзеркало дивилась.

2. Спиши слова. Постав над словами наголос.

Дзвоник, дзюрчить, дзвенить, кукурудза, ґудзик.



3. Подумай і підбери слова-родичі (Слова-родичі мають спільну частину, однакову за значенням):

Дзвін, …, … , …, … .



4. Пригадай правило переносу.

Буквосполучення дж, дз при переносі розривати не можна.

5. Спиши слова, поділяючи їх для переносу.

Ґудзик, подзвонити, задзюрчали, задзеленчали.



6. Подумай, що означають виділені слова? Випиши їх, поділяючи для переносу.

Зацвіли лісові дзвіночки.

Дзень – дзелень! Дзень – дзелень!

Дзвонить дзвоник кожний день.


Урок 22

Буква Щ


1. Перепиши вірш. Підкресли слова з буквою Щ. Скільки звуків вона позначає?

Щасливий щиглик дзьобик має.

Щавель щоранку він щипає.

Щиглик трудився, борщ зварив.

Пташок на борщик запросив.

2. Прочитай і запам’ятай правило.

Буква Щ завжди позначає два звуки [ШЧ].

Запиши звукову модель слова: щиглик.

3. Прочитай загадки. Відгадки запиши. Постав над словами наголос.

Чистить курточку, штанці,

Чобітки і сап’янці.

Дуже працьовита тітка.

Здогадались, хто це?

Упіймав Тарасик рибку,

Але витягнути - мука!

Бо велика і сердита

На гачок піймалась … .

Таке м’якеньке і кудлате,

Таке кумедне й вайлувате,

Від молочка росте щодня.

А називається … .

4. Закінчи слова. Запиши їх. Склади з ними речення.

Ку…, до…, бор…, хру…, хво…, ля… .



5. З’єднай слово і його ознаку.

Ящірка щасливий

Щітка прудка

Друг нова

День щирий

6. Творча робота. Напиши опис щиглика за планом.


  1. Яка це пташка?

  2. Яка в неї спинка?

  3. Які груди?

  4. Які крила?

  5. Яка голівка?

  6. Який дзьоб?

  7. Який хвостик?

  8. Чи любить пташка співати?

Урок 23

Буква Ь


1. Прочитай вірш.

Є в нашій мові буква – знак.

У слові «день» стоїть в кінці.

То ж називають її як?

Ви здогадались? Молодці!

Запиши звукову модель слова: день.

2. Спиши слова, вставляючи Ь. Назви одним словом.

Олен…, рис…, лос…, ведмід… - це … .

Карас…, окун… - це … .

Васил…ко, Петрус…, Івас… - це … .



3
При переносі букву Ь не можна відривати від попередньої літери: ляль – ка
. Прочитай і пригадай правило.


4. Спиши слова, поділяючи їх для переносу.

Донька, опеньки, синька, пальма, пісенька.



5. Зі слів кожного рядка склади і запиши речення.

а) опеньки, коло, ростуть, пеньків, восени;

б) співала, пісеньку, доньці, мама.

Урок 24

Буквосполучення ЬО


1. Утвори слова за зразком.

Один Багато

День деньок

Пень

Кінь


Опеньки

2. Спиши слова, вставляючи пропущені букви. Постав над словами наголос.

С…годні, т…хкає, сл…зи, л…дяник, л…тчик, с…мий, бад…рий.



3. Із поданими словосполученнями склади і запиши речення.

Прийшов до нього.

На цьому уроці.

У синьому небі.


Урок 25

Буква Й


1. Прочитай вірш.

Йосип чемний і серйозний.

Скільки в нього світлих мрій!

В небо лине паперовий,

Кольоровий, дивний змій.

Випиши слова з буквою Й. Постав над словами наголос.

Запиши звукову модель слова: змій.

2
При переносі букви Ь, Й не можна відривати від попередньої літери: ляль – ка, лій – ка
. Прочитай і пригадай правило.


3. Запиши слова, поділяючи їх для переносу.

Гайка, чайник, впіймав, зойкнув.



4. Подумай і добери до слів першого рядка слова з другого рядка так, щоб вийшло словосполучення.

Смачний, веселий, лагідний, солодкий.

Кавун, пиріг, татусь, хлопчик.

4. Спиши речення. Підкресли слова з Й. Над цими словами постав знак наголосу.

Зайчик зайчика питає,

чом той зайчик так стрибає.

Зайченятко – сірий хвостик

капустинку кличе в гості.

Урок 26

Буквосполучення ЙО


1. Спиши речення. Підкресли слова з ЙО. Постав над словами наголос.

Гайок, йод, йорж, майорить, йому, йогурт, Йосип.



2
При переносі буквосполучення ЙО розривати не можна: ма – йор
. Прочитай і запам’ятай правило.


3. Запиши слова, поділяючи їх для переносу.

Бойовий, майонез, район, знайомий, підйомний.



4. Склади речення із словосполученнями.

Побачив його.

Подарував йому.

Урок 27

Подовжені приголосні звуки


1. Прочитай загадку. Відгадку запиши. Запиши звукову модель слова - відгадки.

На вазі/ не зважиш, на базарі не купиш.



2
Мякий довгий звук позначається на письмі двома буквами: колосся
. Прочитай і запам’ятай правило.


3. Спиши слова в алфавітному порядку. Запам’ятай їх написання. Над словами постав наголос.

Волосся, колосся, завдання, читання, суддя, насіння.



4. Утвори слова за схемою. Запиши їх в алфавітному порядку.

ПЛА ГІ


Б
ЛЛЯ
АГА ВУГІ

ВЗУ ТТЯ З

СМІ БАДИ

ЖИ ПРОВА



5. Прочитай і запам’ятай правило:

Слова з подовженими приголосними переносяться так: гіл – ля, гі – лля.

6. Запиши слова, поділяючи їх для переносу.

Взуття, життя, обличчя, узлісся.


Урок 28

Написання слів з великої букви


1. Прочитай вірш. Які слова записані з великої букви? Чому?

На подвір’ї в нас горіх

дасть горішків для всіх:

і для Петі, і для Колі,

для Маринки і для Олі,

для Андрійка і для Галі,

для маленької Наталі.

2
Імена, по батькові, прізвища людей пишуться з великої букви
. Прочитай і запам’ятай правило.


3. Спиши, вставляючи пропущені букви.

… аталка, … аксимко, … етянка, …ергійко, …етрик.



4. Спиши слова. Чому вони написані з великої букви?

Кіт Пушок, собака Дружок, корова Зозулька, кінь Орлик.



5
Клички тварин пишуться з великої букви
. Прочитай і запам’ятай правило.


6. Назви одним словом.

Київ, Херсон, Ялта - … .

Дністер, Десна, Горинь - … .

Україна, Росія, Чехія - … .



7. Прочитай і запам’ятай правило.

Назви країн, міст, сіл, вулиць, річок пишуться з великої букви.

Тексти для списування

1. Україна


Славна наша Україна. Ми живемо для неї, бо вона миліша за все на світі. Тяжка доля випала нашій Україні. Але ми віримо в її щасливе майбутнє.

2. Наш клас


Ми любимо наш клас. У ньому багато квітів. Класна кімната велика, світла. Іде урок рідної мови. Вчителька диктує слова: вересень, січень, тюльпан, мальви, півень. Учні добре знають мову.

3. У гаю


Ми ходили в калиновий гай. У гаю тихо. Пташок уже мало. Листя на калині пожовкло і обсипається. Воно шелестить під ногами. Ми довго гуляли у гаю.

4. Мурка


У нашої Мурки пухнастий хвостик. Лапки чорненькі. Вуса у Мурки довгі. Вона любить гратись клубочком з ниток. Часто Мурка заплющує очі і тихо муркоче.

5. Лісові дзвіночки


Зацвіли лісові дзвіночки. У кожній пелюсточці — маленький молоточок. Повіяв вітерець. Молоточок доторкнувся до пелюсточки й дзвенить. Чути дзвін над лісом.

6. Зима


Прийшла зима. Усе в дворі вкрилося білою пухнастою ковдрою. Мороз скував річку льодом. Дерева стоять у пухнастому вбранні.
Усі милуються красунею зимою.

7. Зима


Прийшла зима. Іній вкрив дерева. Озера та річки замерзли. На деревах учні повісили годівниці. . До них прилетіли горобці, синички, снігурі.

Діти дуже раді зимі.


8. Зимові розваги


Настала зима. Білий сніг укрив землю. Діти гуляють у парку. Таня на ковзанах. Василько на лижах. Федько і Йосип ліплять снігову бабу.

9. Сонячний зимовий ранок


Блищить сніг під косим промінням сонця.

Юра і Льоня катаються на лижах. Хлоп'ята летять з високої гори. Потім їдуть по рівному полю. Веселі і щасливі діти повертаються додому.

10. Зима в лісі


На землю прийшов блискучий грудень. Потонув у снігу ліс. Рідко кого зустрінеш у зимовому лісі. Та ось промайнула між деревами біла шубка зайця. Запалахкотів на хвильку полум 'ям лисячий хвіст.

11. Синичка


Була люта зима. До вікна прилетіла синичка. Вона мерзла і шукала теплого затишку. Діти відчинили їй кватирку. Пташка влетіла в теплу хату. Діти годували пташку і тішилися її щебетанням. Весною вони випустили синичку на волю.

12. Україна... Рідний край!


Україна... Рідний край! Земля рястом заквітчана, зелом закосичена.

З давніх-давен линули: по світу слова про неньку-Україну, про її щирий і працьовитий народ.



Скільки ніжних слів придумали люди, щоб виразити любов до тебе!

13. Берізка-красуня


У нашому саду росте білокора берізка. Вона гарна в різні пори року. Весною на берізці з'являються клейкі листики. Влітку деревце одягає зелені шати. Золотисте вбрання з'являється на ній восени. А зимою берізка - це срібна красуня.

14. Рушники


Рушники берегли і передавали як обереги з роду в рід. По багатьох місцях України батьки і зараз бережуть рушники для дітей.

Хліб і рушники - одвічні людські символи.

15. Україна


Україна… В одному тільки слові бринить ціла музика смутку і жалю...

Україна — це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медові та молочні ріки.

Україна — розкішний вінок з рути і барвінку.


16. Мурашка


Білочка сиділа на дереві і їла смачний горіх. Кілька крихіток горішка упало на траву.

Стежиною між травою бігла мурашка. Вона побачила під деревом крихітки горішка, скуштувала їх і побігла розповісти сусідам про- здобич. Мурашки швиденько позбирали ласощі й п о н ес л и д од о м у.

17. Вісники весни


Повіяли вітри з теплих країв. Сніги швидко стали танути.

Прилетіли перші вісники весни — граки. Вони почали лагодити свої гнізда.

На галявинах стало синьо від перших пролісків. Діти зібрали букетик цих ніжних квітів і подарували своїй учительці Галині Петрівні.

18. Водяна лілія


Росте на ставку біла квітка. Називають її водяною лілією. Радісно розкриває лілія свої пелюстки до сонця. Сідає на квітку метелик, відпочиває.

Настає вечір. Складає біла лілія свої пелюстки і йде спочивати під воду. А метелик тікає під воду.

19. Рідна мова


Із самого малечку в словах рідної мови людина відкриває для себе великий і чарівний світ життя. Мова - це безцінний скарб народу. В ній відбито його характер, історію, побут.

20. Весна


Настали теплі дні. Ясним пухом вкрилося гілля верби. Зацвіла кульбаба, гусяча цибулька, маргаритки.

Весна кличе дітей на вулицю, до лісу. Сьогодні Марійка принесла в школу букет лісових квітів. Учителька поставила їх у склянку з водою. Увесь день пахло в класі лісом, весною.

21. Калина


Наша земля красива і щедра. Росте на ній жито і городина, цвітуть квіти, зріють фрукти і ягоди. Кожна рослина гарна по-своєму. Та особливо люблять в народі калину. Садять її біля хати. щоб весною білим цвітом милувала, а зимою від застуди лікувала.

22. Весна


Ясне сонце щедро сипле на землю своє проміння! Швидко тане сніг. З горбочків збігають дзвінкі струмочки. Уже набухли на деревах бруньки. А на лісових галявинах з'явились перші проліски.

Йосип та Яринка виглядають з вирію птахів.


23. Краплинка роси


Вранці Оля йшла до школи. Біля дороги вона побачила ромашку. Оля простягнула руку, щоб зірвати квітку. Та раптом дівчинка побачила на пелюсточці крапельку роси. А в краплинці горить сонечко і блакитне небо.

Задивилась Оля на краплинку роси й не зірвала квітки.


24. Цуцик


Цуцик, цуцик – куций хвіст!

Він цукерки гарно їсть.

Він на задні лапки стане –

дуже високо дістане.



З’їм одну цукерку сам,

другу – цуцику віддам.


25. У лісі


У лісі горбочок.

Там росте … .

На дубочку гілка.

На гілочці … .

В білочки горішки .

Дай Галі … .


26. Бджілки


Бджілок так багато – не порахувати.

Раз, два, три, чотири, п’ять. Всі вони кудись летять.

Ті – назад, а ті – вперед. В небі – наче вулиця.

Носять, носять бджілки мед од квіток до вулиці.


27. Джерельце


Під вербою джерельце, наче дзеркальце.

Я до нього нахилюся, в чисту воду подивлюся.


28. Я напам’ять знаю


Я напам’ять знаю всі дороги

Поміж кленів та поміж дубів,

Адже в лісі бігав босоногий

Кликати веселих голубів.

У гаю берізку знаю кожну.

Знаю поле, що не знає меж.

А інакше полюбить не можна

Землю ту, на котрій ти ростеш!


Відгадки до загадок


Стор. 3 – алфавіт.

Стор. 7 – зайчик.

Стор. 12 – ящірка, чапля.

Стор. 15 – пташиний.

Стор. 17 – їжак.

Стор. 19 – олівець, м’яч, свиня, віник.

Стор. 25 – футбол, фламінго, фотограф, фіалка.

Стор. 27 – хвоя, хвиля.

Стор. 29 – зайчик.

Стор. 31 – щітка, щука, щеня.

Стор. 37 – знання.

Зміст


Урок 1 3

Звуки і букви 3

Урок 2 4

Наголос 4

Урок 3 5

Поділ слів на склади 5

Урок 4 6

Перенос слів з рядка в рядок 6

Урок 5 7

Перенос слів з Ь та Й 7

Урок 6 8

Голосні звуки. Букви, що позначають голосні звуки 8

Урок 7 10

Голосні звуки. Букви, що позначають голосні звуки 10

Урок 8 11

Буква Я 11

Урок 9 13

Буква Ю 13

Урок 10 14

Буква Є 14

Урок 11 16

Буква Ї 16

Урок 12 17

Апостроф 17

Урок 13 18

Апостроф 18

Урок 14 19

Ненаголошені Е – И 19

Урок 15 20

Ненаголошені Е – И 20

Урок 16 21

Ненаголошені Е – И 21

Урок 17 22

Приголосні звуки 22

Урок 18 23

Буква Ф 23

Урок 19 25

Сполучення ХВ 25

Урок 20 26

Буквосполучення Дж 26

Урок 21 27

Буквосполучення Дз 27

Урок 22 28

Буква Щ 28

Урок 23 30

Буква Ь 30

Урок 24 31

Буквосполучення ЬО 31

Урок 25 32

Буква Й 32

Урок 26 33

Буквосполучення ЙО 33

Урок 27 33

Подовжені приголосні звуки 33

Урок 28 35

Написання слів з великої букви 35

Тексти для списування 37

1. Україна 37

2. Наш клас 37

3. У гаю 37

4. Мурка 37

5. Лісові дзвіночки 38

6. Зима 38

7. Зима 38

8. Зимові розваги 38

9. Сонячний зимовий ранок 38

10. Зима в лісі 39

11. Синичка 39

12. Україна... Рідний край! 39

13. Берізка-красуня 39

14. Рушники 40

15. Україна 40

16. Мурашка 40

17. Вісники весни 41

18. Водяна лілія 41

19. Рідна мова 41

20. Весна 42

21. Калина 42

22. Весна 42

23. Краплинка роси 43

24. Цуцик 43

25. У лісі 43

26. Бджілки 43

27. Джерельце 44

28. Я напам’ять знаю 44

Відгадки до загадок 45








Каталог: ld
ld -> Урок бесіда «Уявна подорож містом (селом, країною)»
ld -> Міський методичний кабінет екскурсія «Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі»
ld -> Бабуся називає мене брат називає мене сестра
ld -> Наукових праць
ld -> Основний напрямок
ld -> Методичні рекомендації для 5 класу з української мови та літератури, світової літератури, російської мови Для учнів
ld -> Методичні рекомендації до проведення Першого уроку 2013-2014 навчального року для учнів молодшого шкільного віку
ld -> Homines, dum docent, discunt. Люди, навчаючи, вчаться
ld -> Комунальний заклад “Обласна бібліотека для дітей Черкаської обласної ради Шевченківські лауреати в галузі літератури – наші земляки Біобібліографічний вісник для юних книголюбів віком від 12 до 14 років Черкаси, 2012
ld -> Тема уроку Тема Барви землі (7 год)


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал