Способи відновлення й підтримки психологічної рівноваги в автономній ситуації



Скачати 63,25 Kb.
Дата конвертації02.12.2016
Розмір63,25 Kb.
ТипКонспект



План – конспект уроку на тему:

«Способи відновлення й підтримки психологічної рівноваги в автономній ситуації»

Мета: - продовжити вивчати психічні й духовні складові здоров’я;



  • згадати основні автономні ситуації;

  • сформувати в школярів поняття про способи відновлення психологічного благополуччя в автономній ситуації;

  • сприяти розвитку наукового світогляду;

  • виховувати колективізм;

  • виховувати бережливе ставлення до свого психічного й духовного здоров’я;

  • розвивати основні психологічні якості (увагу, мислення, пам’ять,

мову).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Методи: евристична бесіда, пояснення, розучування автотренінгових вправ

Обладнання: музичне оформлення.



Хід уроку

Доля закинула мене на безлюдний острів…

(Робінзон Крузо)

І. Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:



  1. Що таке автономна ситуація?

  2. Які автономні ситуації можуть трапитися з нами щодня?

  3. Що таке психічне благополуччя?

  4. Яка потрібна допомога людям, які потрапили в автономну ситуацію?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Зустрівся якось перехожий з Чумою. «Куди йдеш, Чумо?» - спитав він. «Йду в Багдад, - відповіла Чума. – Хочу заморити п’ять тисяч душ».

За деякий час зустрілися вони знову. «Ти збрехала мені. Казала, що замориш п’ять тисяч душ, а загинуло п’ятдесят тисяч», - дорікнув Чумі чоловік.

«Ні. Ти помиляєшся. Я загубила лише п’ять тисяч, а інші померли від страху». (Давня притча)

- Який сенс даної притчі?

- Що мала на увазі Чума?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Людина може потрапити в автономну ситуацію з багатьох причин: заблукати в лісі, відстати від групи в поході, стати жертвою нападу зловмисників; автомобіль, поїзд, автобус, літак чи корабель може потрапити в аварію у незнайомій місцевості; вона може опинитися у зоні стихійного лиха (хуртовини, урагану, землетрусу, снігової лавини), несподівано захворіти чи отримати травму далеко від житла.



В автономній ситуаціях людина відчуває дію багатьох стресорів:

  • Страх – найперше почуття, що повідомляє про небезпеку, «вмикає» реакцію «боротися чи тікати». Він посилюється, якщо людина самотня і не знає, як упоратися з небезпекою. Головне завдання у такому випадку – уникнути ефекту само підтримки стресу, перебороти страх, не дати йому змоги паралізувати волю, перерости в паніку.

  • Холод і спека, спрага і голод – стресори, що порушують нормальну роботу організму. Першочерговим завданням у цьому випадку є захист від кліматичних стресорів і забезпечення водою та харчами. У спекотну пору передусім слід потурбуватися про воду, в холодну – про їжу.

  • Біль – захисна реакція організму на травму чи захворювання. Його не можна ігнорувати, слід якнайшвидше надати потерпілому медичну допомогу. Однак в екстремальній ситуації іноді доводиться зусиллям волі перемагати навіть дуже сильний біль, щоб виконати необхідні дії і вижити.

  • Перевтома –наслідок надмірних чи тривалих зусиль. Вона знесилює людину, послаблює її волю, увагу та інші важливі реакції. Щоб уникнути перевтоми, треба раціонально витрачати сили, чергувати фізичні навантаження з повноцінним відпочинком.

  • Самостійність – ускладнює виживання в автономній ситуації. Одному важко облаштувати нічліг, підтримувати вогонь, забезпечити надійну страховку під час, наприклад, переходів у скелях чи руїнах, через прірви, болота. Але найбільше самотність впливає на психологічний стан потерпілих, спричиняючи депресію, відчай, зневіру.

  • Зневіра – найлютіший ворог, який позбавляє сил, волі, надії на порятунок. Відомі випадки, коли люди вимирали без видимих причин ще до того, як у них закінчувалися запаси їжі і води. І навпаки, багато хто рятувався лише завдяки вірі у порятунок, всупереч несприятливим обставинам. Тому в екстремальній ситуації не можна жаліти себе і «розкисати»..

Як потрібно діяти в екстремальній ситуації і при цьому отримати найменші розлади психічного здоров’я? (Відповіді учнів)

Головна передумова виживання – це готовність до дії у надзвичайних ситуаціях. Вона потребує відповідних знань, умінь і навичок, а також фізичної та психологічної підготовки.

Психологічна підготовка має бути спрямована на підвищення твоєї самооцінки, налаштованість на виживання. Переконай себе, що ти багато чого вмієш і знаєш, що твоя доля у твоїх руках.(перша передумова)



Друга передумоваце сила волі. Вона допомагає вижити у найскладніших умовах, коли здається, що надію вже втрачено. Та починати загартовувати волю тоді, коли опинився в екстремальній ситуації, запізно. Для цього потрібен час і певні зусилля.

Третя передумоваколективізм. Потрапивши у надзвичайну ситуацію, дехто втрачає самовладання і намагається за будь-яку ціну врятуватись, іноді жертвуючи чужим життям. Тому треба пам’ятати, що за писаним і неписаним вселюдським законом головне – зберегти людську гідність. У надзвичайній ситуації завжди спершу рятують дітей, поранених, усіх, хто не може дати собі раду.

Чи потрапляли ви чи ваші близькі в автономну ситуацію?

Як вони «виходили» з цієї ситуації?

(Відповіді учнів)


А зараз ми розберемо основні способи самоконтролю в екстремальних умовах:

І. Якщо у нас є лише декілька секунд для прийняття рішення:

1. Глибоко вдихнути через ніс і затримай дихання на декілька секунд. Дуже повільно видихай повітря через рот. Повтори кілька разів.

2. Набери через рот якнайбільше повітря, а відтак повільно випускай його, наче зітхаєш. Не піднімай і не напружуй плечі. Повтори кілька разів.

ІІ. Якщо у нас є лише одна хвилина для прийняття рішення:


  1. заплющ очі й уяви місце, де ти почуваєшся затишно (можливо, це берег річки чи твоє ліжко). Глибоко вдихни через ніс і сконцентруйся на зображенні, що виникло у твоїй уяві. Дуже повільно видихай через рот. Намагайся зберегти заспокійливе зображення у своїй уяві. Через хвилину розплющ очі.

  2. Гучно вдихай і видихай повітря через рот, утворюючи різні звуки. Наприклад, склади губи так, ніби п’єш через соломинку, і глибоко вдихни. А потім розтули губи і швидко видихни. Зроби так кілька разів, зосереджуючись на звуках.

ІІІ. Якщо у нас є більше ніж п’ять хвилин для прийняття рішення:

  1. Дай роботу м’язам: виконай кілька фізичних вправ, пробіжись.

  2. прогуляйся надворі.

  3. прийми душ або теплу ванну.

  4. Послухай приємну музику.

А тепер давай сформулюємо основні способи підтримки психологічної рівноваги, тобто назвемо позитивні думки, які потрібно собі повторювати в надзвичайній ситуації:

(учні називають в голос позитивні думки, які допомагають зберегти самоконтроль)


  1. Я зроблю все, що в моїх силах, а коли не вийде, я це переживу.

  2. Це не кінець світу.

  3. Ще не все втрачено.

  4. Треба хоч спробувати.

І на кінець проведемо автотренінгові вправи:



1. «Розмова незнайомою мовою»

Мета: очищення свідомості, зняття напруження з артикуляційного апарату.

Потрібний час: 3 – 5 хв.

Процедура: говоріть не замислюючись, будь – які, що спали на думку, безглузді звукосполучення, які імітують розмовну мову.

Примітка: під час вправи «виговорюються» багато такого, що турбує, сховане в підсвідомості.


  1. «Релаксація»

Мета: розслаблення, відпочинок, зняття напруження, очищення свідомості.

Потрібний час: 5 хв.

Процедура: Сядьте зручно, закрийте очі, розслабте руки, ноги, тіло, обличчя. Дихайте через ніс. Усвідомте своє дихання. Після видиху промовляйте подумки слово «один».

Наприклад: вдих…видих – «один»; вдих…видих – «один» і так протягом 5 хв. Дихайте легко й природно.

Збережіть свою позу. Через 5 хв відкрийте очі й повільно встаньте.

Примітка: не турбуйтеся про те, наскільки успішно й глибоко ви досягли релаксації, не напружуйтеся, дозвольте розслабленню поширюватися по тілу у своєму темпі. Застосовуйте цю техніку 1 – 2 рази на добу в будь – який час, але не раніше, ніж через 2 год після їжі.



ІV. Закріплення нового матеріалу.

Обговорення вивченого матеріалу за принципом евристичної бесіди.



Вчитель зачитує кінцеві слова до уроку:

«Але я живий, я не потонув, як усі мої товариші…»

V. Підведення підсумків, домашнє завдання.

Параграф 23 – 24, р/з ст. 58

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал