Розвиток уяви дошкільника засобами художнього слова.



Сторінка1/9
Дата конвертації10.12.2016
Розмір2,72 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9
Розвиток уяви дошкільника засобами художнього слова.

(В ході ознайомлення з творами Лесі Українки).

Яценко Т.В.


Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) відіграла визначну роль у розвитку української дожовтневої дитя­чої літератури.

У дитячу українську літературу, як і в літературу взагалі, Леся Українка увійшла зі своїми темами й образами, з влас­ним голосом, оригінальним почерком. ЇЇ поезії для дітей характеризує передусім вміння передати те відчуття радості, яке виникає в дитини, коли вона пізнає навколишній світ. Позитивні емоції в процесі такого пізнання формують у дитини-дошкільника пізнавальну мотивацію, яка і сприяє розвитку особистості.

Поетеса у своїх віршах змальовує картини рідної природи, навчає бачити прекрасне в ній, багатство її барв і яскравість їх, відчувати багатоголосся її, помічати безліч звукових від­тінків і тонів, різноманітних шумів. Письменниця фіксує увагу і на різноманітності тих почуттів, які виникають вна­слідок спостережень над природою [2]. Її твори дійсно сприяють розвитку естетичних смаків та емоцій дошкільників. Тому діти і люблять твори Лесі Українки. Лише за останні роки кілька разів окремими виданнями виходили її поезії, опо­відання, казки, збірки віршів для дітей. І не тільки україн­ською мовою, а й у перекладах на російську, білоруську, гру­зинську та інші мови.

Бажання писати для дітей у Лесі Українки виявилося рано. Пізніше Леся Українка пише для дітей багато творів, бере активну участь у роботі журналу «Дзвінок». Тут були надру­ковані її казки («Метелик»— 1890, «Біда навчить»— 1891), вірші («Мамо, іде вже зима» — 1890, «Вишеньки»—1891) та ін. Деякі свої поезії для дітей («На зеленому горбочку», «Літо краснеє минуло») Леся Українка вмістила в альманасі «Пер­ший вінок», у збірнику «Ілюстрована бібліотека для молодіжі, міщан і селян» («Тішся, дитино, поки ще маленька»), у журналі «Молода Україна» («Казка про Оха-чудотвора») [1].

Все це — свідчення того, що письменниця прагнула активно працювати в дитячій літературі, виховувати у дітей високі моральні якості, громадські інтереси, добрий художній смак. Леся Петрівна виступала проти виховання у дітей вірнопідданських поглядів, на виховання покірливості, сми­рення, провінціальної обмеженості. На її думку дитячі твори повинні відзначатися доскона­лістю композиції, динамічністю сюжету, майстерністю, багат­ством мови [2].

Ознайомлення дошкільників з творами Л.Українки передбачено програмою «Малятко». Нажаль, до програми увійшло мало її творів.



Середня група

Старша група

1. Світлячки

Казки:

  1. Лілея

Вірші:

  1. Тиша морська

  2. Мамо, іде вже зима

  3. Вишеньки

  4. Літо краснеє минуло

Про досягнення певного рівня психічного розвитку дитини свідчать новоутворення віку. Так, уява є центральним психологічним новоутворенням дітей дошкільного віку. Якщо проаналізувати Державні програми навчання і виховання дітей дошкільного віку, то уваги цьому психічному процесу приділяється якнайменше. Традиційно склаладена і традиційно існуюча у нас система дошкільного виховання і навчання фактично не містить|утримують| в собі (або містить|утримують| в |надто| недостатньому ступені|міри|) спеціальних заходів, спрямованих на послідовний і стематичний розвиток у дітей уяви. В цих умовах їх уява розвивається в основному лише стихийно і в результаті, як правило не досягає високого, а нерідко|незрідка| навіть и задовільного рівня свого розвитку.

Причиною такої ситуації є складність самого процесу розвитку уяви. І, як зазаначає О.Є.Кравцова, уяві неможливо навчити|вчити| так само, як ми навчаємо|виучуємо| дітей складати числа або дізнаватися|упізнавати| літери.

Основним і найбільш радикальним засобом виходу з|із| цього положення, звичайно ж, є|з'являється| зміна змісту|вмісту| і методів навчання, їх спеціальна орієнтація на розвиток у дітей здатності|здібності| до твор|чості.

Одним з часткових, доступних способів зміни описаної ситуации є|з'являється| цілеспрямований|ціленаправлене| развиток уяви дітей в ході специально організованих в межах дошкільного закладу ігрових занять, спрямованих на розвиток особистості дитини-дошкільника та її уяви.

Розглянемо, як можна засобом художнього слова сприяти розвитку особистості дитини та розвитку її уяви, як одного з новоутворень дошкільного віку.



Так, наприклад, під час ознайомлення дітей з віршем «Вишеньки», можна запропонувати:

  • Намалювати віршик.


    Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал