Рецензенти: Навроцька О. В. – вчитель зарубіжної літератури, перша категорія Тунік Ю. О



Скачати 468,07 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації02.12.2016
Розмір468,07 Kb.
ТипПротокол
  1   2
Т.М. Немирович


Дидактичний матеріал

для поглибленого вивчення української мови у 8 класі

(І семестр)

Схвалено радою методичного кабінету

Протокол №2 від 14.03.2012 р.

Рецензенти: Навроцька О.В. вчитель зарубіжної літератури, перша категорія

Тунік Ю.О.директор школи, вища категорія


Упорядник: Немирович Т.М.- вчителька української мови Квітневської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі підібраний із метою вироблення й закріплення навичок із вивчених тем у І семестрі.

До кожного уроку підібрано по 4-5 варіантів. Цей матеріал допоможе вчителям - словесникам у підготовці до занять.

Яке це щастя

Припасти пелюстками спраглих уст

До мови рідної – й багатшати душею.

Є. Гуцало

Передмова

Поглиблене вивчення української мови у 8-9 класах дає можливість формувати в учнів свідоме ставлення до української мови як інтелектуальної, духовної, моральної й культурної цінності. Його мета – формування розвиненої, високоморальної, національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка вільно володіє виражальними засобами сучасної української літературної мови, її стилями.

Важливим напрямом роботи в умовах допрофільної підготовки є формування в підлітків інтелектуальної компетентності, яка передбачає здатність учнів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях, високий рівень розвитку пізнавальних процесів, уміння працювати в умовах пошуку. Для занять із мови дібрано текстовий матеріал, що відображає загальнолюдські духовні цінності,- любов до людини, доброту, милосердя, чесність, працелюбність, бережливе ставлення до природи та ін. Підбираючи такий матеріал, звернено увагу на естетичну, пізнавальну й виховну цінність текстів і речень, які допоможуть учням розкрити багатство і красу мови, про яку О. Олесь писав: « Бринить, співає наша мова, чарує, тішить і п’янить».

У посібнику подано дидактичний матеріал по темах: «Словосполучення», «Речення як комунікативна одиниця», «Головні члени речення», «Другорядні члени речення» (такі теми вивчаються у першому семестрі).




Словосполучення

  1. Визначити смислові відношення у поданих словосполученнях.

Шанувати ветеранів, схожий на батька, чисте небо, співати тихо, властивий людині, бажання вчитись, стояти біля річки, материн заповіт, говорити про щастя, читання вголос, їхати верхи, крилатий думками, мелодійний спів.




  1. Визначити смислові відношення у поданих словосполученнях

Крилата мрія, квітнути буйно, цвіт яблуні, читати вголос, зібратись з думками, поводитись чемно, написати листа, рідна сторона, вірний другові, наука про мову, цікава подорож, сидіти мовчки.




  1. Визначити смислові відношення у поданих словосполученнях

Сумлінна праця, цікавитись спортом, зустріч з друзями, повернутись, опівночі, з'явитись раптово, замріяний погляд золота осінь, охороняти природу, братова порада, надзвичайно ретельно, міцна дружба.




  1. Визначити смислові відношення у поданих словосполученнях

З'явитися раптово, зустріч з другом, весела пісня, прочитати книгу, кава по-львівськи, читати вголос, білокора берізка, розв'язати завдання, прийти на допомогу, звернутись вчасно, допомогти батькам, духовне життя.




  1. Визначити смислові відношення у поданих словосполученнях

Білий сніг, похід у ліс, наказав рушати, близько від села, дуже гарно, бажання знати, щирий серцем, вільний від занять, кликати для бесіди, вивчений урок, розмова з сином, готовий працювати, зовсім близько.





  1. Доберіть і запишіть словосполучення, які б означали:

1. Дію та час. 2. Дії та її мету. 3. Дію та предмет. 4 .Дію і місце. 5. Дію та ознаку. 6. Предмет і ознаку. 7. Предмет і дію.




  1. Визначте і обґрунтуйте, які з поданих сполучень слів є словосполученнями.

Любити Україну найбільш вдалий, чарівна мелодія, будемо оволодівати, край дороги, наставники і вихованці, легенда про Київ, вода з криниці, прийшла осінь, яблуні і груші.




  1. Визначте і обґрунтуйте, які з поданих сполучень слів є словосполученнями.

Біля будинку, щедра осінь, читати книгу, буду працювати, сумлінна праці, вчити залюбки, батьки і діти, рідна земля, вздовж дороги, прийшла осінь, цікава розмова.




  1. Визначте і обґрунтуйте, які з поданих сполучень слів є словосполученнями.

Цікавий співрозмовник, хлопчики й дівчатка, говорити голосно, буду співати, щедрий урожай, навколо оселі, гомонять дерева, веселий настрій, бажання працювати.




  1. Визначте і обґрунтуйте, які з поданих сполучень слів є словосполученнями.

Більш витривалий, лісова стежка, буде сміятись, біля річки, річки й озера, йти берегом, будинок над озером, летіти над землею, журавлиний ключ, навчатись залюбки, сходить озимина.





  1. Від поданих словосполучень утворіть, де можна , синонімічні їм і запишіть попарно.

Зразок: книга брата - братова книга.
Радість перемоги, край Поділля, біль серця, турбота матері, береги річки, розмова увечері, морський простір, вечірній сеанс, героїчний вчинок, лісові хащі, учнівські збори, книжкова полиця, батьків заповіт.


  1. Утворіть словосполучення вибравши правильні варіанти. Обґрунтуйте свій вибір.

Враження (про, від) людин (-у, -и); думки (про, від) зустріч (-і); згідно (з) постанов(ою, -и); Відповідно (до) положенн (я, ю); рекомендації (щодо, з) організації учнівського самоврядування; жити (в, на) Україні; вступити (до, в) університет (-у).




  1. Записати словосполучення у такій послідовності: 1) непоширені; 2) поширені.

Виховання культури почуттів, вияв глибокий шаноби, дитяча безпосередність, багряна височінь, активно сприймати почуте, волошки в житі припали до землі, думати про майбутнє, витвір талановитого майстра.




  1. Записати словосполучення у такій послідовності: 1) непоширені; 2) поширені.

Линути думками у височінь, виконати доручення, знайомий з дитинства, зустріти з доброзичливим поглядом, намальований від душі, читати цікаву книгу, сміливий вчинок, звичка бити байдики, ніжність матері, розроблені наукою методи.




  1. Записати словосполучення у такій послідовності: 1) непоширені; 2) поширені.

Зібрати урожай восени, чарівна бабусина казка, хоробрий воїн, зустріч з ветеранами, втілений у життя, прощальний крик журавлів, ніжна мелодія, колискова пісня, голівки білих лілій, припорошений снігом, гуманні відносини.



  1. Записати словосполучення у такій послідовності: 1) непоширені; 2) поширені.

Піднятись на вершину, задоволення від виконаної роботи, прощавати надзвичайно енергійно, триматися стійко, блакитне небо, чиста вода, посадити квіти весною, галаслива дітвора, старанно виконувати завдання, прийти опівночі.




  1. Визначити головне і залежне слово у кожному словосполученні.

Материнська пісня, старанний у роботі, займатися спортом виконати достроково, розповідати захоплено, сонячний промінь, почувати гордість, поводитись чемно, мамина ніжність, щирий серце.




  1. Визначити головне і залежне слово у кожному словосполученні.

Пишатись успіхом, лікарські рослини, дівчина з карими очима, читати мовчки, брести навпростець, осіння прохолода, жвава розмова, високо в небі, любити музику, насолоджуватись.




  1. Визначити головне і залежне слово у кожному словосполученні.

Одержувати завдання, тепла весна, працювати залюбки, під високою кручею, перший серед нас, робити коханцем, сказати спросоння, перший сніг, приготуватися до зустрічі, благородне почуття.




  1. Визначити головне і залежне слово у кожному словосполученні.

Подарунок для брата, тиха розмова, потреба спілкуватися, чистота душі, проявити ініціативу, швидка течія, пришкільна ділянка, прочитати напам′ять, повернути ліворуч, усвідомлення обов'язку.




  1. Визначити тип словосполучення за вираженням головного слова.

Солов′їна мова, безмежно щасливий, навчатися залюбки, високо в небі, хто-небудь з нас, третій за списком, любити землю, думка про майбутнє, вірний присязі, надзвичайно серйозно.




  1. Визначити тип словосполучення за вираженням головного слова.

Дніпровські береги, згадувати події, добірна мова, подавати надії, велич героїзму, зворушений до сліз, сьомий за списком, котрийсь із нас, надзвичайно завзятий, оздоблена майстром, виразно декламувати.




  1. Визначити тип словосполучення за вираженням головного слова.

Турбота батьків, готовий допомогти, один з нас, кожний з них, милуватися пейзажем, усвідомити вчасно, надто приємно думки в голос, вимогливий до всіх, зоряна ніч.




  1. Визначити тип словосполучення за вираженням головного слова.

Бажання вчитися, щирий серцем, щось веселе, декілька олівців, займатися спортом, дуже тепло, чисте сумління, старанний у роботі, пізно в вечері, навчатися сумлінно.




  1. Визначити вид підрядного зв'язку у словосполученні.

Небесна блакить, говорити про щастя, одягнутись по-осінньому, милуватись квітами, чудова осінь, вишити сорочку, медовий запах, допомагати батькам, задуматись серйозно, проліски.



  1. Визначити вид підрядного зв'язку у словосполученні.

Складати іспити, замріяний погляд, бігти наввипередки, писати без помилок, надзвичайно щедрий, цікава пригода, відвідати музей, навчання в школі, рідний край, бігти наввипередки.




  1. Визначити вид підрядного зв'язку у словосполученні.

Говорити пошепки, приємна розмова, багатий думками, працювати сидячи, сміливий вчинок, дивитися мовчки, широке поле, виростити урожай, старанний учень, щасливий від зустрічі.




  1. Визначити вид підрядного зв'язку у словосполученні.

Високе небо, зустрітися в друге, роздуми над фільмом, мрія відпочити, прийти на допомогу, рожеві мрії, берегти природу, їздити верхи, чудовий краєвид, зібраний з думками.




  1. Визначити вид підрядного зв'язку у словосполученні.

Зелена трава, думати про роботу, високі дуби, писати без помилок, пити молоко, йти далеко, говорити тихо, подруга сестри, вітер з полонини, сільська школа, земля батьків.




  1. Скласти словосполучення, у якому б головним словом виступали подані слова.

Життя, ранок, щастя, сонце, учень, час, сад, завірюха.




  1. Складіть словосполучення , у яких опорні слова виступали б то головним , то залежним компонентом .

Зразок . Червоні маки - червоний від сорому .
Добрий, важкий, зелений, будувати, писати, вчитися, думка життя, вище, близько, дякувати, говорити, бажання, холодно.


  1. З поданих пар слів утворіть словосполучення , визначте тип підрядного зв'язку.

Йти, пішки. Рідний, село. Писати, українці. Сміятися, голосно. Стати, навшпиньки. Пружній, струмінь. Пташиний, гнізда. Пробити, ополонка .




  1. Утворити словосполучення , додаючи до поданих головних слів залежні.

Учень, урок, завдання, книжка , зошит, праця, вечір, досягнення, квіти, поля, пісні, життя, радість.




  1. Утворити словосполучення, додаючи до поданих залежних слів головні.

Щасливий, радісний, старанний, уважний, натхненна, золота, пошепки, вранці, батькова, весело, безхмарне, вдень, чисте, світлі, безмежні, ввечері.




  1. Замінити подані словосполучення синонімічними.

Зразок. Спитати вчителя – звернутись із запитанням до вчителя.
Вплинути на товариша; подякувати гостям; турбуватися про батьків; пам'ятати про дружбу .


  1. Замінити, де можливо , подані словосполучення синонімічними , визначити тип підрядного зв'язку .

Місячне сяйво, дерев'яний стіл, зоряне небо, дубова кора , широка вулиця, ситцеве плаття , вишневе варення , гірські вершини, морський берег , учнівський зошит.




  1. Розкрити дужки . Записати словосполучення. Підкреслити залежні слова . Вказати тип зв'язку у словосполученні.

На(крутий) березі ; виголосити (доповідь); йти по (дорога);(палаючий) вогнище; зустріти(весна) ; (скошений) трави; бігти (навперейми); в′їхати в (ліс); розповісти про (війна) ; лежати (горілиць) ; (тричі) написати ; повернути (ліворуч);( наростаючий) буря; (виконаний) робота.




  1. Утворити словосполучення дієслова з іменником (де треба з прикметником.)

Дякувати…; турбуватись…; думати…; вчитися…; навчити;…; протестувати…; розповідати…; змагатися..; повідомляти…; рухатися…




  1. Розподілити словосполучення в три колонки.

  1. Синтаксичні. 2. Лексичні.3 Фразеологічні.

Рідна мова, ахіллесова п'ята , орати землю, знак питання, Чорне море , тримати язик за зубами, народна пісня, уважно слухати, неозначена форма дієслова, п'ятами накивати.




  1. Розподілити словосполучення в три колонки.

  1. Синтаксичні. 2. Лексичні.3 Фразеологічні.

Велика Ведмедиця, червона калина,вчити правило, знак оклику, Кривий Ріг, ведмідь на вухо наступив , правити теревені, чорне золото, працювати до сьомого поту, Індійський океан.




  1. Розподілити словосполучення в три колонки.

  1. Синтаксичні. 2. Лексичні.3 Фразеологічні.

Читати вголос , сушити собі голову , багато учнів, міцна дружба, дамоклів меч, чимало питань, Біла Церква, сріблястий іній, сім п'ятниць на тиждень, топтати болото.




  1. Розподілити словосполучення в три колонки.

  1. Синтаксичні. 2. Лексичні.3 Фразеологічні.

Батько з сином , корінь життя, авгієві стайні, Чумацький Шлях, сумлінна праця, добрі справи, люди в білих халатах, щербатий місяць, скорчитися в три погибелі, знайти спільну мову.




  1. Розподілити словосполучення в три колонки.

  1. Синтаксичні. 2. Лексичні.3 Фразеологічні.

Творці щастя , золотий вус, народна традиція, розбити глек, дамоклів меч, Лісові Гринівці, польові квіти, День знань, авгієві стайні , ведмежі вулики, інтенсивна праця.




  1. Записати подані словосполучення у дві колонки: 1-прийменникові; 2- безприйменниковий.

Турбуватися про батьків, наука про мову, вивчити урок, подякувати друзям, випити молока, добрий до дітей, написати листа, зустрітись із знайомими, провести дослід, писати без помилок.




  1. Записати подані словосполучення у дві колонки: 1-прийменникові; 2- безприйменниковий.

Прийти на допомогу,запам'ятати правило, скопати грядку, мріяти про зустріч, відрізати хліба, здатний на вчинок, дорога без кінця, читати книгу, нагадати про книгу, опрацювати статтю.




  1. Записати подані словосполучення у дві колонки: 1-прийменникові; 2- безприйменниковий.

Сіяти пшеницю, піти по гриби, малювати картину, зібратись з думками, готувати уроки, сидіти біля столу, подарунок від мами, посадити дерево, напитись молока.




  1. Записати подані словосполучення у дві колонки: 1-прийменникові; 2- безприйменниковий.

Зібрати урожай, відвідувати батьків, співати пісню, йти на прогулянку, танцювати танець, щасливий від зустрічі, взяти цукру, подарунок на свято, жити без проблем, веселитись біля ялинки.




  1. Утворити словосполучення із поданими словами та фразеологізмами. Визначити вид словосполучення за головним словом.

Читати,школа,сьогодні, п'ять, кожний, виконувати, написаний, зустрітися з, ні пуху ні пера, ні світ ні зоря, на повні груди, через пень-колоду, на скору руку.




  1. Переписати словосполучення, поставити слова, що в душках, у потрібному відмінку з прийменником чи без нього. Дати характеристику словосполучень.

Зразок. Читати (книга) - читати книгу (непоширене, безприйменникове, дієслівне, керування).
Випустити(газета), закликати(боротьба), звернутись(товариш), повідомити(батьки), написати(лист), працювати(підручник), причина(від'їзд), захоплення(екскурсія), повідомити(збори), вибачитися(друзі), широкий(поле).


  1. До поданих слів відповідно до запитань дібрати залежні,визначити спосіб підрядного зв'язку.

Впевнений (у чому?), уважний (до кого?), ввічливий (з ким?), виступаю (за що?), працювати (як?), напишу (про що?), прочитаю(що?), одягти (кого?), розповісти (кому?), сніг(який?), запитати (в кого?), підійти(до кого?), захоплюватися (чим?), написаний (що?), йти (куди?), радий (чому?), об'єднаний(з ким?), загартовуватися (в чому?), відповідати (як?).




  1. Утворити поширені словосполучення від поданих непоширених.

Захищати Вітчизну,смілива людина, хороший друг, служити народу, виконувати роботу,радість перемоги,наша вулиця, відкриття сезону, початок роботи, піти в бібліотеку, одержати оцінку, навчання в школі, написана книга.



Речення як комунікативна одиниця


  1. Спишіть текст,поділивши його на речення. Поставте розділові знаки. Доберіть заголовок.

Живе Тарас у пам'яті народній не буває такого дня щоб не йшли люди на Тарасову гору не клали на його могилу свіжих квітів не вклонялися його прахові літом і зимою в будень і в свято в годину і в негоду ви бачите в Каневі багато відвідувачів стежка на Тарасову гору не заростає й не заросте ніколи.

(О.Пархоменко)

( О.Пархоменко )



  1. Спишіть текст, поділивши його на речення. Поставте розділові знаки. Доберіть заголовок.

На розлогому широколистому гіллі нашого саду у його духмяних травах відстрибало відщебетало моє дитинство сад першим учив мене мріяти допомагав пізнавати світ і себе в цьому світі як я хотів швидше подорослішати тепер проживши половину життя шкодую що нема вічного дитинства саду того вже давно немає він відцвів і відродив своє сади як добрі люди залишають по собі світлу пам'ять люди іноді бувають підступними злими й скупими а сади лише добрими і щедрими. (О.Аврамчук)




    1. Спишіть текст,поділивши його на речення. Поставте розділові знаки. Доберіть заголовок.

Колискова пісня оскільки їх створив народний геній лагідний материн наспів засіває дитячу душу любов’ю до людей до природи до усього живого під спів неньчиної пісні виростали поети і композитори хлібороби і захисники рідної землі філософи та мудреці просто люди якби не мамина пісня яким убогим було б наше життя. (В.Скуратівський)





    1. Спишіть текст,поділивши його на речення. Поставте розділові знаки. Доберіть заголовок.

Велика вереснева тиша стоїть над землею село зачароване зоряним небом хороше синіє розкиданими хатками біля яких пильно дивляться на схід потемнілі соняшники дорожнім пилом терпкими коноплями і дозрілими садами пахне ніч посеред неба гнеться на південь Чумацький Шлях між його доспілими зорями тремтить і осипається на край землі срібний пилок. (М.Стельмах)


    1. Назвіть основні ознаки речення.

Осінь, увійшовши у свої права, повелась спочатку. Все чогось хмурилась, сльозилась, а потім пом’якшала. Очистилось небо від хмар, по густій блакиті вийшло гуляти золоте сонце. Воно не гріло по-літньому, але золотило дерева, вкриваючи кожен листочок такими витонченими мережками, що навряд чи й художник зміг би намалювати їх на папері. ( Ю.Збанацький)




    1. Назвіть основні ознаки речення.

1. Любіть землю! Любіть працю на землі, бо цього не буде щастя нам і дітям нашим ні на якій планеті(О.Довженко).2. Нехай тендітні пальці етики торкнуть вам серце і уста (Л.Костенко). 3.У кожної людини мати є початком життєвого шляху,доброти,совісті (І.Вихованець). 4.Рідна мова - неоціненний скарб, який потрібно не тільки любити, а й берегти як зіницю ока(С.Тельнюк ). 5.Чи задумувались ви коли-небудь,чому так багато поривань пов’язано у нашій свідомості з птахами(З журналу). 6.Живе одинока людина,чому ж ми проходимо мимо?(Л.Забашта).




    1. Перепишіть речення,визначте граматичне значення способу вияву дії (реальна-нереальна).

1.У всі віки хліб був найбільшим із багатств.( З журналу)

2.Хліб у народі завжди берегли, цінували,ставилися до нього ,як до святині (Л.Артюх). 3.З хлібом у нас зустрічають гостей,хліб на весіллях цвіте в короваї (П.Воронько). 4.Віддаю хліборобові шану – найстаріший - бо хліб на землі (М.Сингаївський). 5.Найсмачніший хліб від свого мозоля (Народна творчість). 6.Коли б з ким сісти хліба з'їсти (Т.Шевченко). 7.Напевне, нема такого хліба,яким нехтує людина. 8.Коли б людина не попросила в тебе хліба, переламай свій шматок надвоє (О.Кравець).


  1. Виписати речення, які передають нереальну дію.

1.У гаю синіми пухнастими вогниками коливаються на тонких стебельцях проліски (Є. Шморгун). 2.Хотіла б я піснею стати у сюю хвилину ясну (Леся Українка). 3.Якби я тепер хотіла у мале човенце сісти і далеко на схід сонця золотим шляхом поплисти (Леся Українка). 4.Густим килимом вкривають сонну землю фіалки (Ю.Смолич). 5.Я хотів би як ти прожити,щоб не тліти,а завжди горіть (В.Симоненко). 6.Небо давно вже сяяло над землею своїми зоряними шатами (В.Грінченко).




  1. Перепишіть. Визначте, якими є речення за метою висловлювання.

1.Жити-означає любити (Ю.Мушкетик). 2.Бережімо природу, любімо сонце, що сяє з-понад хмар (О.Бердник). 3.Як не любить ту нашу мову? (П.Вакуленко).4.Тече вода з-під явора яром на долину (Т.Шевченко). 5.Любіть Україну всім серцем своїм і всіми своїми ділами (В.Сосюра). 6.Та невже і справді не зосталося у нас нічого з пошани до свого національного достоїнства (Т.Хоткевич).




  1. Перепишіть. Визначте,якими є речення за метою висловлювання.

1.Без праці не обійдеться й пташина. Вона гніздечко помостить повинна(М.Познанська). 2.Синичко-сестричко,де твоє гніздечко? Знеси нам, синичко, синеньке яєчко!( А.Камінчук ).3.Шануй гніздо старого чорногуза (П.Филипович).4.А на вербах недалеко чепурились два лелеки (І.Кульська). 5.Поспішайте творити добро (О.Довженко). 6.Любов відкрити важче, ніж Америку(Л.Костенко).




  1. Перепишіть. Визначте,якими є речення за метою висловлювання.

1.Як не любити рідну мову?(В.Сосюра). 2.Не бійтесь заглядати у словник (М.Рильський). 3.Хочеш мови пізнати скарбницю? (Л.Забашта). 4.Від нерозумних суперечок ухиляйся. Вони народжують сварки (З Біблії). 5. Даруйте людям радість і тепло. Від доброти душа тепліє(В.Франків).




  1. Перепишіть. Визначте,якими є речення за метою висловлювання.

1.Не дозвольте спаплюжить нікому чистоту і величність душі (О. Падарівська). 2.Ти в моєму серці,Україно,думою Шевченка гомониш (О.Олійник).3.Слово,чому ти не твердая криця,що серед бою так ясно іскриться?(Леся Українка). 4.Нехай добро на всіх шляхах земних людськими вчинками керує (О.Голота). 5. Нема без кореня рослини, а нас, людей, без батьківщини (М.Чернявський). 6. Ви чули, як шумлять бори у вересневі вечори? (Є.Малишко).




  1. Переписуючи, поставте потрібні розділові знаки в кінці речень. Вкажіть,які вони за метою висловлювання.

1.Прекрасна людина в бою за Батьківщину (О.Довженко).

2. Ви знаєте,як липа шелестить у місячні весняні ночі (П.Тичина).

3.Витри піт солоний із чола і трудись,забувши про утому (М.Луків). 4.Хто може сонце погасить і серце вибити з орбіти (В.Сосюра). 5.Читай і думай,друже мій,і не цурайся свого роду (Д.Білоус). 6.Краса України і матері мова лунає у пісні й у серці дзвенить (М.Сингаївський).




  1. Переписуючи, поставте потрібні розділові знаки в кінці речень. Вкажіть,я кі вони за метою висловлювання.

Батьки віддають тобі все до крихти А що віддаєш ти Чи привітав ти їх з днем народження зробив власними руками якийсь подарунок знайте, діти, що дорослим часом буває важко, і їм так потрібне ваше тепле, ласкаве слово Не забувайте, що батьки також мають право на радість (В.Сухомлинський).




  1. Переписуючи, поставте потрібні розділові знаки в кінці речень. Вкажіть,які вони за метою висловлювання.

1.Ще березень Вечір морозний Лиш жевріє зірка вгорі 2.Що місяцю зіроньки кажуть ясненькі Що шепчуть квіти уночі над рікою 3.І раптом-небо шепіт гаю о ні,то очі ваші(З тв. П.Тичини) 4.Земля парує Далечінь тремтить,колишеться і мріє 5.Замерзлий полустанок Ліс І знов поля Куди й навіщо(З тв. М.Рильського) 6.І зробився я знову незримий та й пропхався у палати Боже мій єдиний Так от де рай 7.Кляті,кляті Де ж слава ваша На словах (З тв. Т.Шевченка)




  1. Визначити вид розповідних речень.

1.Любим нашу рідну мову і не зрадимо її (Г.Бідняк). 2.Ніхто так любить не уміє, як я Україну мою (В.Сосюра). 3. І як мені щиро України не любити? (Ю.Шкрумеляк). 4.Любить людей мене навчила мати (В.Симоненко). 5.А слово українське не вмирало, воно жило і знову воскресало(Л.Забашта).6.Тільки в праці, в пошуках приходить натхнення. 5. Сила миру не в зброї а , в людях доброї волі . 6. Без виміру минулого ми не можемо знати обсяг майбутнього (О. Довженко). 7. Лише труд возвеличує й славить людину , а дружба нам сили дає. (В.Сос.) 8.Тільки тоді станеш людиною, коли навчишся бачити людину в іншому . 9. Все можна виправити високою метою , та тільки не порожнечу душі (П. Тичина).




  1. Визначити вид розповідних речень

1.Ніщо не підноситься вище правди. 2. Слово - не стріла, а глибше ранить. 3. Світ не без добрих людей. 4. Наука в ліс не веде,а з лісу виводить. 5. У невмілого руки не болять. 6. Не все те золото, що блищить. 7. Добра свита, та не на мене шита. 8. Щастя в повітрі не в'ється,воно в боротьбі дістається. 9. Не такий чорт страшний, як його малюють. 10. За одного вченого дають десять невчених. (Нар.тв.)




  1. Перепишіть. Визначте вид питальних речень.

1.Ти любиш дивитися на небо? А в тебе є мрія? (В. Сим.). 2. Хто може випити Дніпро? Хто властен виплескати море? (М. Рил.) 3. Та й справді: наслідки вогню ... хіба не варто про таке ?!

( В.Забаштанський). 4. Та невже і справді не зосталася у нас нічого з пошани до свого національного достоїнства ( Т. Хоткевич ). 5. Мово українська , звідки прилетіла , як тут зросла , розцвіла , зарясніла ? (Б. Загр) . 6. Скільки ж ми витрачаємо праці на дрібні справи , а часто й задурно , не раз і на шкоду ? (Г . Сковорода).


  1. Перепишіть. Визначте вид питальних речень.

1.Які люди здаються нам інтелігентними? Ввічливі ? Делікатні ? Виховані ? Чи не так ? (В. Рощин .) 2.Чи можна забуть, як шумлять гаї у моїй стороні?(М. Рил.) 3.Кому ж ви служите, приручені Антеї, відірвані від матері - землі?( В.Сим.) 4.Чому не можна перевернути світ?!(М. Семенко) 5.Який же вік гірських порід? Коли і як вони утворилися?(В. Бондар) 6. Як не любити любов’ю наснажених, мудрістю сповнених книг?(М. Рил.) 7.А для чого ті слова, як плаче музика?( Б. Ол.)




  1. Перепишіть. Визначте вид питальних речень.

О краю мій! Чи можна не любити твоїх просторів, верб твоїх розлогих, нових будов, піднесених у блакить? 2. Ну хто б у римській "Енеїді" Хоролу й Ворскли не пізнав ? 3. Та й хто б нас міг насправді розлучити? (В. тв. М. Рильський). 4. Ти любиш дивитися на небо? (Б. Загр.). 5. Чи не піти б до міста?(М. Поц.). 6.Чому б з тобою нам не поєднати дружбу? (Л. Глібов). 7. Ліси мої, хто вас убереже? Чи ж є тепер у вас хоч неба синій клапоть? Що людству залишається? Невже обнятися з лелеками і плакать? (О. Пахльовська).




  1. Визначити речення за емоційним забарвленням.

Нема нічого більшого на світі за дивне щастя - жити на землі (Б.Осадчук). 2. Благословенна кожна мить життя на цих всесвітніх косовицях смерті! (Л. Кост .)3.В океані рідного народу відкривай народні острови (В .Сим ). 4. Народ мій є! Народ мій завжди буде ! Ніхто не перекреслить наш народ ! (В. Сим .) 5. Чому, коли шукаєш слово, чому одне бринить - сльоза ?! (І . Драч). 6. Любіть красу своєї мови, звучання слів і запах слів!(П . Масенко). 7 .Чуєте,скільки вогню в нашій мові, в жаркому гарячому, гарному слові ? (Л. Первом.) 8. Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема. (В.Сосюра ).




  1. Визначити речення за емоційним забарвленням.

1.Скільки я знаю мов , стільки разів я людина (Н. тв .) 2Любіть Україну всім серцем своїм і всіми своїми ділами ! ( В . Сосюра ) . 3 Не сполохай рідного слова, а захисти його, до серця притули, життям своїм переповни( І. Драч). 4.Хто згасить промінь той, що вік ховає чоловік?(М. Чернявський). 5.Ну, що ти мені розкажеш, о красномовний друже мій?(Є. Плужник) 6. Від людського життя і навіть від життя цілих поколінь людей залишається на землі тільки прекрасне.(О. Довж.) 7.Яким вогнем спокутувати мушу хронічну українську доброту?!( Л. Кост.)




  1. Подані розповідні речення перетворити на питальні, спонукальні. Вимовити їх як окличні.

1. Учні працюють добре. 2. Вони відвідують заняття мовного гуртка. 3. Учні працюють на пришкільній ділянці. 4. Ви записалися до бібліотеки.5. Дівчата принесли в школу квіти.



  1. Перепишіть і визначте речення за метою висловлювання і емоційним забарвленням.

1.Візьміть мене, хмари, на крила свої (О. Олесь). 2.Чи знаєш ти світання в полі або в задуманих садах ( В.Сос.) 3. Тихо строчать дощі… І навіщо мені оця печаль?( Л. Кост.) 4.Лебеді плавають! Лебеді плавають в місячнім сріблі, в срібнім саду(О. Олесь) 5. Як палає світле листя клена! Місто вдалині як гомонить!( М. Рил.) 6. І знов круг мене люди. Яке сьогодні блакитне небо, яке високе й чисте! А золотий сміх сонця!(М. Коц.)




  1. Прочитайте. Які речення є поширеними, а які – непоширеними?

1.Вітер осінній листя зрива. Дощ накрапає. Никне трава. Вже полетіли у вирій пташки. Бродять тумани біля ріки.(З тв.Г. Донця) 2.Річенька тече. День проміння тче. Свій рідний край ми любим гаряче( Ющ.) 3. Глибшає далеч. Річка синіє, зітхає, сміється. (М. Рил.) 4. Лагідно світить сонце. Голубіє небо. Стоять у барвистих шатах дерева(О. Єфімов)




  1. Прочитайте. Які речення є поширеними, а які – непоширеними?

Дрімає соняшник. Смачніше пахне м’ята(М. Рил.) 2.Місяць піднімається вище. Все меншає тіней. Чіткішають далі і співи. Осінь. Золота осінь( М. Стел.).3. Осінь обпалила лісисті схили. Яскраво горять факели осик і кетяги калини. В’яне ліс. Довкола – шум вітру і шелест. Останні квіти погойдуються під вітром (З журн.)




  1. Прочитайте. Які речення є поширеними, а які – непоширеними?

1. Гомонять тополі. Шелестять осики.(Терещ.) 2.Тільки родина у прикру хвилину схилить надію тобі на плече (В. Крищ.) 3. Люди – прекрасні. Земля – мов казка.(В.Сим.) 4.«Ай» казати не поспішай.(Н. тв.) 5. Тисяча доріг, мільйон вузьких стежинок мене на ниву батьківську веде(В. Сим.) 6. Повівав вітерець. Посипав сніжок. Сонце сховалось. Ліс завмер.(М. Коц.) 7. Мріють крилами з туману лебеді рожеві(В.Сим.)




  1. Визначте прості і складні речення

1. Кожна голова свій розум має(Н. тв.) 2.Лиш той творити може, хто любить свій народ(В. Сос.) 3. Червоні жоржини сильніше мерехтять росами(М. Стел.) 4. Над Россю, Дніпром і Сулою в задумі шепочуть гаї(В. Сим.) 5.Лиш ті держави здатні ставати великими, у яких великі малі люди(О. Довж.) 6.Навкруг землі мої кружляли мрії, і в серце хлюпав хвилями Дніпро(В. Стус)




  1. Визначте прості і складні речення

1 . Дитинство моє береги , а юність моє крила (Т. Чубач). 2 . Учітеся, читайте і чужому научайтесь, і свого не цурайтесь.(Т. Шевч. )3. Усе в чеканні :спілі краплі рос, земля і місяць , вишні і тополі(Б. Олійник).4. Людське в людині - це найвища цінність, і дар цей треба всім нам берегти. (В. Крищенко ). 5 . Приїжджайте частіше додому , бо не вічні ні батько, ні мати (М. Сингаївський).6. Дозволь мені, мій вечоровий світе, упасти зерням у рідній стороні (В.Стус ).



  1. Визначте прості і складні речення

1 . Дитинство моє береги , а юність моє крила (Т. Чубач). 2 . Учітеся, читайте і чужому научайтесь, і свого не цурайтесь.(Т. Шевч. ) 3. Усе в чеканні :спілі краплі рос, земля і місяць , вишні і тополі(Б. Олійник).4. Людське в людині - це найвища цінність, і дар цей треба всім нам берегти. (В. Крищенко ). 5 . Приїжджайте частіше додому , бо не вічні ні батько, ні мати (М. Сингаївський).6. Дозволь мені, мій вечоровий світе, упасти зерням у рідній стороні (В.Стус ).




  1. Прочитайте речення . Проаналізуйте їх щодо порядку слів у реченні(на якому місті підмет відносно присудка, означення - відносно означуваного слова ).

Відходили все далі й далі зрадливі вітряні дні, і вже з другого ранку їхали вони царством весни, квітучим, запашним.

( О. Іваненко). 2. Пісню калинову я складаю знову.(В. Сосюра). 3. Передвечірні сутінки спадають у лощину(О. Гончар). 4. Срібний дощик над ставом веселку малює(О. Кононенко).5. Віртуозними солов'їними трелями озвалася ніч.(А. Пашкевич).


  1. Дослідіть, яку синтаксичну роль відіграє зміна порядку слів у поданих реченнях.

1.Прикордонники - наші друзі. Наші друзі - прикордонники. 2. Купатися влітку в озері - корисно. Корисно купатися влітку в озері. 3. Щаслива мати повернулася до сина. Мати повернулася до сина щаслива.




  1. Прочитайте уривок. Визначте порядок розміщення слів у кожному реченні. З'ясуйте, яку смислову чи стилістичну роль виконує інверсія в тексті.

Був пишний тихий літній вечір. Сонце стояло на заході. Старий Джеря сидів у своїй пасіці коло куреня з своїми малими онуками... Невеличка Джерина пасіка була обгороджена низьким тином і обставлена од півночі очеретом. Коло очеретяної стіни притулився курінь... Джеря сидів на пеньку коло вогню й держав рукою маленького замурзаного онучка. Джеря був сивий, аж білий... Довгі сиві вуса спускалися вниз, а голова біліла, наче вишневий цвіт. Його вид і тепер був сміливий і гордовитий(І. Нечуй -Левицький).




  1. Прочитайте і спишіть речення . Визначте порядок . Поставте логічний наголос .

1 . Щось ніжне і духмяне тобі сказати я хотів (В . Крищенко ). 2. Земля молодіє від рясту . від сонця , від цвіту (С . Пушик ). 3. Вечір був темним , та тихим . Кругом стояли верби , груші , та вишні, мов вирубані з каменя, а під вербами розстелилось глибоке темне небо (І .Нечуй -Левицький) 4 . Щовесни проростають з кореня буйним зелом полини ( І . Цюпа .) 5. І назустріч сонній , стомленій природі тільки жовкле листя та вітри летять. (Д.Фольківський ). 6. Щоденно чесно заробляй свій хліб.(О. Кравченко).




  1. Усно замініть зворотний порядок слів прямим . Як це вплинуло на зміст і художнє звучання речень .

1 . Пронеслось над нами літо молоде , жовтими ланами вересень іде (М . Успенський ) 2 . І сонця золотий горіх тримає вивірка у лапах (Д . Павличка ).3. Травень очі голубі розгубив у травах. (В . Лучук).4 . На поклик весни піднялися незабудки (Л. Талалай ).




  1. Перебудуйте подані речення з прямим порядком слів, використовуючи інверсію. З'ясуйте, чи пливає порядок слів на синтактичну структуру речень та його вид.

1.Борода не робить чоловіка мудрим. 2.Горе гострить розум. 3.Учений шпак говорить усяк. 4. День змінює ніч. 5. Веселі канікули ( Н.тв.)




  1. Прочитайте речення. Визначте, які з них становлять активні звороти, а які – пасивні.

1.Молодший брат збудував курінь. 2. Юнак глянув на свої білі руки і жахнувся. 3. Держава поступово розбудовується нашим народом. 4.Людина реалізується в культурі думки. 5.Чудова писанка розписана вмілими руками талановитої майстрині.





  1. Прочитайте речення. Визначте, які з них становлять активні звороти, а які – пасивні.

Певну роль для практики відіграли книжки Амосова. 2. Два брати копають поле. 3. Величавий концерт було влаштовано українськими Січовими стрільцями.4. Українська мова є мовою українського народу. 5. Народові дуже подобалася унормована плата за мливо.




  1. Прочитайте речення. Визначте, які з них становлять активні звороти, а які - пасивні:

Кожна держава проводить важливу їй мовну політику.

Соняшники - мов кулі жовтого вогню ... їхнім полум'ям протягнуто зараз повітря. 3. Без сокири, без млинців дідусь мостить. 4. Проведення агітації в день виборів не допускається. 5.Учень написав замітку.


  1. Прочитайте і з'ясуйте, який зворот являє собою кожне речення.

1.І народ за серце й розум свого князя шанував (О. Олесь).2. Вірш про троянди й виноград, перекладено латинською мовою ( В. Коротич) 3.Навчив журавлик хлопчика літати (Б. Олійн.) 4.Згадки в зневірі нею викинуті з пам'яті (В. Логвиненко).5.До колодки вставляється залізко, що закріплюється клином. („Столярно-будівельна справа). 6.Мурахи знищують лісових шкідників. 7. Пройдено доріг чимало. ( 3 журналу )



Каталог: files
files -> Відділ освіти Криничанської райдержадміністрації
files -> Звичаї та обряди українців
files -> Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Відділ освіти Катеринопільської районної державної адміністрації Районний методичний кабінет Крохмаль Валентина Федорівна На допомогу молодому вчителю Схвалено радою методичного
files -> Календарно-тематичне планування з української мови для 5 класу
files -> Дячук І. А. На допомогу класному керівникові «Ціннісне ставлення дітей до сім’ї, родини, людей»
files -> Н.І. Дяченко, Т. В. Ружанська ігрова діяльність на бібліотечних уроках як засіб виховання інтересу до книги, становлення І розвитку читацької компетентності школярів
files -> Юлия Борисовна Гиппенрейтер Продолжаем общаться с ребенком. Так?
files -> Урок Тема Морфологічна будова слова. Засоби словотворення
files -> Робоча програма з української мови для 5 11 класів рівень: загальноосвітній Учитель Герасименко ОленаМиколаївна


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал