Пояснювальна записка мета І завдання програми



Сторінка1/5
Дата конвертації04.12.2016
Розмір0,96 Mb.
ТипПояснювальна записка
  1   2   3   4   5
Зміст

  1. Пояснювальна записка ……………………….…………………………………4

  2. Мета і завдання програми ………………………………………………………4

  3. Організація освітнього процесу ……………………………………..………….5

  4. Зміст програми …………………………………………...……………………..6

  5. Показники компетенції …………………………….…………………….……..9

  6. Перспективно-календарне планування …………………………………..……11

  7. Література ………………………………………………………………………29

  8. Додатки ………………………………………………………………………….30

8.1. Конспекти занять з дітьми молодшого дошкільного віку...……………30

8.2. Конспекти занять з дітьми середнього дошкільного віку……………...37

8.3. Конспекти занять з дітьми старшого дошкільного віку..……………....47

8.4. Рекомендації щодо використання різних видів театрального мистецтва в роботі з дітьми дошкільного віку ……..…………………………..58||



Пояснювальна записка
Національна доктрина розвитку освіти в Україні, Закон України «Про дошкільну освіту», нова редакція Базового компоненту дошкільної освіти та чинні освітні програми передбачають гармонійний та всебічний розвиток дитини дошкільного віку і орієнтують на підвищення ролі завдань розвитку творчого потенціалу дитини. Всі ці завдання успішно вирішуються в театралізованій діяльності , яка є невідєємною частиною освітньо-виховного процесу в дошкільному навчальному закладі з художньо-естетичним пріоритетним напрямком в роботі.

Театральне мистецтво близьке і зрозуміле дітям перш за все тому, що в його основі лежить гра.  Театралізована діяльність користуються у дітей незмінним інтересом . Діти бачать навколишній світ через образи, кольори, звуки. Вони сміються, сумують, засмучуються разом з героями, можуть плакати над невдачами і радіти перемогам , завжди готові прийти на допомогу.

Колективна театралізована діяльніть забезпечує цілісний вплив на особитість дитини, її розкріпачення, самостійну творчість, розвиток провідних психічних процесів, сприяє самопізнанню і самовираженню особистості, забезпечує умови для соціалізації, підсилює адаптаційні здібності, корегує комунікативні якості, допомагає усвідомленню відчуття задоволення, радості, успішності.

Змістовне наповнення програми узгоджено з концептуальними засадами та основними вимогами Базового компоненту дошкільної освіти та чинних програм розвитку , виховання та навчання дітей дошкільного віку. Разом з тим , у ній розширено й уточнено зміст роботи з театралізованої діяльності з дітьми молодшого, середнього та старшого дошкільного віку.


Мета програмизалучення дітей до світу театрального мистецтва. На реалізацію програми розроблено низку пріоритетних завдань :

  • формувати уявлення про театр та емоційно-позитивне ставлення до нього;

  • спонукати дітей до відтворення у виконавчій діяльності власних вражень від сприйняття навколишнього світу, літературних та музичних творів;

  • розвивати особистісні якості дитини (креативність, рефлексія, емоційно-вольова сфера, відповідальність тощо).

  • зміцнювати психологічний статус дитини (самооцінка, виконання головних та другорядних ролей, робота в парі та в колективі ).


Організація освітнього процесу

Програма передбачає проведення занять з театралізованої діяльності один раз на тиждень з дітьми молодшого, середнього та старшого дошкільного віку .

З дітьми молодшого дошкільного віку передбачено проведення 30 занять. З цією віковою групою у перші два тижні вересня типові заняття не проводяться; це пов’язано з перебігом адаптаційного періоду. Але керівник театральної студії може приходити в групу, знайомитися з дітьми, проводити окремі ігри чи етюди. З дітьми середнього та старшого дошкільного віку пропонується проведення 32 занять.

Заняття проводяться за підгрупами; оптимальна кількість дітей – 12-15 чоловік, бажано в першу половину дня. Тривалість кожного заняття складає : 15-20 хвилин в молодшій групі; 20-25 хвилин в середній групі; 25-30 хвилин в старшій групі. Показ вистав доречніше проводити з усією групою дітей, в якості глядачів можна запрошувати дітей молодшого віку.

Заняття бажано проводити в спеціальному приміщенні - театральній студії. Спеціально організований осередок сприяє «входженню» дітей в світ театру. Приміщення для театралізованої діяльності повинно мати декілька зон :


  • костюмерна ;

  • сцена;

  • глядацька зала;

  • «будинок театральних ляльок» (шафа, де зберігаються різноманітні театральні ляльки та необхідне обладнання) .

У костюмерній повинні бути вішалки з різними костюмами та полиці з атрибутами (маски, парики, шляпи тощо). На стіні має висіти дзеркало відповідно зросту дітей. Зручно, якщо поруч з гримерною є туалет та умивальник.

Приміщення для занять повинно мати зону з м’яким покриттям підлоги (килимове покриття) для виконання вправ та етюдів на розвиток пластики, для виконання вправ на релаксацію. В «глядацькій залі» повинні стояти стільчики в декілька рядів . Доречною буде нумерація ряду та стільчика під час показу вистав. В зоні «сцена» має бути задник , завіса і куліси різних видів, які вільно пересуваються.

Також слід виділити місце для розташування декорацій та ширм. Декорації мають бути легкими та зручними, щоб діти старших груп мали змогу встановлювати їх за власним задумом.

На занятті діти мають бути вдягнені в зручний одяг та взуті у чешки.

Педагог має творчо підходити до змісту кожного заняття, виходячи з вікових особливостей дітей, їх емоційного настрою та індивідуальних особливостей. Один з головних принципів роботи на заняттях з театралізованої діяльності – подарувати дітям радість, задоволення від творчих ігор, від пізнання власних можливостей та спілкування.
Зміст програми

Запропонована програма передбачає вирішення таких освітніх завдань в роботі з дітьми дошкільного віку:



Молодший дошкільний вік:

  • познайомити дітей з театральними ляльками та способами керування ними (пальчикові ляльки, ляльки-тупотушки, штокові ляльки, ляльки-рукавички);

  • дати знання про театр та особливості поведінки акторів (вихід на сцену, участь у виставі, уклін, відхід зі сцени);

  • сформувати вміння за допомогою голосу , міміки та жестів створювати характерні образи, діяти відповідно тексту;

  • сприяти засвоєнню основних театральних дій (вихід на сцену, вистава, уклін, відхід зі сцени);

  • вчити добирати відповідний костюм для виконання конкретної ролі;

  • підвести до розуміння театралізованої діяльності, як дійства для глядачів;

  • вправляти в обігравання нескладних віршиків та казкових сюжетів

  • розвивати мовленнєвий апарат, уточнювати артикуляцію звуків, інтонаційну виразність мовлення, збагачувати активний словник;

  • зміцнювати м’язи рук, розвивати дрібну моторику та координацію рухів;

  • розвивати пам’ять, уяву, слухову увагу, впевненість у власних здібностях та можливостях;

  • формувати інтерес до театралізованої діяльності.


Середній дошкільний вік:

  • активізувати знання про призначення театральної студії;

  • дати знання про правила поведінки в театрі (кінотеатрі, цирку) до вистави, під час вистави та по її закінченні;

  • пояснити необхідність зміни зовнішності актора для створення певного образу;

  • продовжувати вчити добирати елементи костюма для певного театрального персонажу;

  • вдосконалювати навички керування театральними ляльками (ляльки-рукавички, ляльки бі-ба-бо, ляльки настільного театру, штокові ляльки, хусткові ляльки, ростові ляльки);

  • вчити правилам поведінки за ширмою, особливостям співпраці з партнером (дорослим чи дитиною);

  • вправляти у злагодженому виконання рухів та тексту, рухів під музику;

  • продовжувати вчити добирати відповідний костюм для виконання конкретної ролі;

  • розвивати діалогічне та монологічне мовлення, збагачувати активний словник словами «актор», «вистава», «роль», «костюм», «аплодисменти», «браво», тощо.

  • продовжувати зміцнювати м’язи рук, розвивати дрібну моторику та координацію рухів;

  • стимулювати бажання проявляти власні здібності та досягнення.


Старший дошкільний вік:

  • продовжувати знайомити дітей з правилами поведінки в театрі ( біля білетної каси, в гардеробі, до початку вистави, під час вистави та після її закінчення );

  • вдосконалювати навички керування театральними ляльками (ляльки-рукавички, ляльки бі-ба-бо, ляльки настільного театру, штокові ляльки, хусткові ляльки, ростові ляльки);

  • виховувати стриманість у прояві емоцій та культуру мовленнєвого спілкування;

  • розвивати виразність жестів, міміки, голосу, плавність рухів, гнучкість м’язів рук;

  • познайомити з поняттями «пантоміма»;

  • спонукати дітей до рухової імпровізації;

  • розвивати творчу уяву, фантазію та увагу;

  • сприяти об’єднанню дітей у сумісній діяльності , розвивати здатність працювати невеличкими підгрупами та формувати дружні стосунки між дітьми;

  • продовжувати розвивати діалогічне та монологічне мовлення, збагачувати активний словник словами «актор», «вистава», «роль», «костюм», «аплодисменти», «браво», «жест», «міміка», «пантоміма» тощо;

  • виховувати бажання показати свою індивідуальність і неповторність у театралізованій діяльності.

Робота за програмою передбачає показ дітям різних видів театру у виконанні дорослого. Це сприяє накопиченню у дітей уявлень про театр та, водночас, їх мотивації до театралізованої діяльності. Під час виконання вправ на розвиток координації рухів, виразності пластики, на розвиток голосу та мовлення , ігор-імпровізацій з ляльками та без них діти засвоюють елементи сценічних дій, термінологію сценічного мистецтва, навчаються діалоговому спілкуванню, відчуттю партнерства, вчаться рухатися і відчувати простір сцени.

Під час виступів перед однолітками діти вчаться спілкуватися з глядачем, засвоюють «абетку» поведінки в театрі в якості глядача та актора.


Показники компетенції дитини|дитяти| дошкільного віку

в театралізованій діяльності

Молодший дошкільний вік:

  • має уявлення про театр та особливості поведінки акторів (вихід на сцену, участь у виставі, уклін, відхід зі сцени) та глядачів;

  • розуміє театралізовану діяльність, як дійства для глядачів;

  • співпереживає персонажам, розуміє зміст дійства;

  • має навички керування театральними ляльками (пальчикові ляльки, ляльки-тупотушки, штокові ляльки, ляльки-рукавички);

  • за допомогою голосу , міміки та жестів зображує характерні особливості поведінки персонажів;

  • добирає відповідні елементи костюму для виконання конкретної ролі;

  • передає ігрові дії до віршів та казкових сюжетів.

Середній дошкільний вік :

  • має уявлення про театр як вираження життєвих ситуацій в акторській грі;

  • виявляє себе емоційним та естетично чутливим глядачем;

  • розрізняє різні види театру (настільний, пальчиковий, ляльковий і т і.);

  • розуміє зміст вистави, вміє своєчасно виконувати дії, передбачені роллю;

  • має навички створення певного образу за допомогою міміки, жесті, пластичних рухів та голосу;

  • вміє керувати ляльками різних видів театру (театр-тупотушки, пальчиковий театр, театр рукавичок, штоковий театр, хусткові ляльки, ляльки бі-ба-бо тощо);

  • охоче об’єднується у сумісній театралізованій діяльності з однолітками та дорослими;

  • отримує задоволення від виконання ролі у виставі.

Старший дошкільний вік :

  • має уявлення про театр як вираження життєвих ситуацій в акторській грі;

  • орієнтується в основних видах театрального мистецтва ;

  • виявляє інтегровані навички під час перевтілення в сценічний образ;

  • запам’ятовує сюжетну послідовність вистави, своєчасно включається в дію;

  • обирає атрибути та елементи костюму для виконання певної ролі;

  • обирає методи самовираження в діях та під музику;

  • виконує ролі різні за характером, співпрацює з партнерами по сцені;

  • має навички керування театральними ляльками;

  • усвідомлює колективний характер театралізованої діяльності;

  • отримує задоволення від участі у колективних виставах.




  • Програма призначена для педагогів дошкільних навчальних закладів.


Перспективно-календарне планування занять

з театралізованої діяльності
Молодший дошкільний вік

Тема


Мета

Вересень

Знайомство з театральною студією


Познайомити дітей з театральною студією (ширма, сцена, ляльки для театру, костюми, декорації). Формувати інтерес до театральної діяльності. Розвивати пам'ять, уяву, інтерес до занять. Збагачувати активний словник дітей словами : театр, актор, глядач, ширма, сцена, ляльки для театру, костюми, декорації, аплодисменти, браво. Виховувати емоціно-позитивне ставлення до театру.

Курочка Ряба та золоте яєчко


Вчити дітей за допомогою пластики та звуконаслідування створювати виразні образи. Розвивати мовленнєвий аппарат, уточнювати артикуляцію звуків Ч , Ш . Вчити за допомогою міміки та жестів передавати настрій героїв казки. Виховувати культуру поведінки в театральній студії.


Жовтень

Ми малята – жовтенькі курчата




Вчити дітей діяти театральними ляльками-рукавичками. Обігрувати за допомогою ляльок- рукавичок сцени з казки «Курочка Ряба». Вчити дітей за допомогою голосу передавати настрій героїв. В рухливій грі вчити дітей імітувати рухи персонажів, діяти відповідно тексту. Закріпити артикуляцію звуків Ж, Ш, Ч, вправляти у звуконаслідуванні. Розвивати слухову увагу. Виховувати інтерес до театралізованої діяльності.

Драматизація казки «Курочка Ряба»




Вчити дітей драматизувати казку, обирати та виконувати ролі, обирати елементи костюмів. Вдосконалювати артикуляцію звуків та дикцію. Тренувати фантазію та пластичну виразність. Розвивати впевненість в собі. Виховувати бажання грати в казку разом з однолітками.

Ходить гарбуз по городу (показ на фланелеграфі)


Вчити дітей уважно слухати вірш, відповідати на запитання за змістом, спонукати до вивчення вірша та його обігрування. Активізувати словник дітей щодо слів – назв овочів та домашніх тварин. Вдосконалювати інтонаційну виразність мовлення. Розвивати уяву та фантазію. Виховувати бажання співпрацювати з однолітками.

«Чарівні пальчики» : показ пальчикового театру

«Хто хоробріший?» за віршем П.Ребра




Познайомити дітей з ляльками пальчикового театру. Вчити дітей керувати ляльками, одягненими на пальці. Вправляти дітей одночасно промовляти слова та виконувати рухи руками . Зміцнювати мускулатуру рук, розвивати дрібну моторику рук та координацію рухів. Прищеплювати стійкий інтерес до театралізованої діяльності.


Листопад


«Чарівні пальчики»


Вправляти дітей у керуванні ляльками, одягненими на пальці. Продовжувати вчити дітей одночасно читати вірш та виконувати рухи руками . Вчити за допомогою інтонації та сили голосу передавати характер літературного героя . Розвивати дрібну моторику рук, координацію рухів та мускулатуру пальців. Вчити отримувати задоволення від роботи у парі з однолітком.

Покажи віршик


Вчити дітей обігрувати невеличкі віршики . Удосконалювати навички керування ляльками пальчикового театру. Вчити одночасно на одній руці тримати дві ляльки. Розвивати інтонаційну виразність мовлення та мовленнєве дихання. Розвивати творчі здібності дітей, вміння працювати у парі. Виховувати інтерес до театралізованої діяльності, стимулювати бажання показати власні здібності.


Знайомство з театром «тупотушки»


Знайомити дітей з театром «тупотушки». Показати спосіб виконання віршованого твору із допомогою ляльок, одягнених на пальці. Вчити обігрувати знайомі забавлянки. Розвивати дрібну моторику рук, координацію рухів та мускулатуру пальців. Виховувати емоційну чуйність, культуру мовленнєвого спілкування. Розвивати творчі здібності дітей.

Цікаві «топотушки»



(обігрування забавлянки «Диби, диби» )

Вправляти дітей у керуванні ляльками, одягненими на пальці. Продовжувати вчити дітей одночасно читати вірш та виконувати рухи руками . Розвивати дрібну моторику рук, координацію рухів та мовне дихання. Виховувати вміння радіти за друзів.





Грудень


Цікаві «тупотушки»

(обігрування забавлянок «Туп-туп-туп!» та «Диби, диби» )




Продовжувати знайомити дітей з театром «тупотушки». Вправляти у керуванні ляльками, одягненими на пальці. Вчити разом з вихователем обігрувати знайомі забавлянки та віршики . Розвивати дрібну моторику рук, координацію рухів та мускулатуру пальців. Виховувати емоційну чуйність, культуру мовного спілкування. Розвивати творчі здібності дітей.


Розповідання казки «Рукавичка» та показ настільного театру


Учити дітей уважно слухати та дивитися казку, не заважати товаришам , аплодувати артистам в кінці вистави. Разом з вихователем визначати характерні особливості героїв казки. Розвивати слухову та зорову увагу . Виховувати культуру поведінки в театральній студії. Розвивати вміння співпрацювати з однолітками.


Підготовка до показу настільного театру за казкою «Рукавичка»


Залучати дітей до підбору декорацій настільного театру та добору персонажів казки «Рукавичка». Дати можливість кожній дитині побути в ролі акто­ра. Акцентувати увагу на тому, яким саме засобами можна передати характер героя. Розвивати діалогічне мовлення та інтонаційну виразність. Виховувати уміння співпрацювати з однолітками та дорослими.


Показ казки «Рукавичка» (настільний театр) за участю дітей


Проводити репетиційну роботу з дітьми за казкою «Рукавичка». Вправляти в пересуванні фігурки настільного театру, не чіпаючи декорацій . Вчити супроводжува­ти дії з фігурками настільного театру чіткими та виразними репліками для створення виразного об­разу. Розвивати діалогічне мовлення, навички орієнтування на площині, розширювати і поповню­вати словниковий запас Виховувати вміння працювати разом, не заважаючи одне одному.


Січень


Читання казки

«Козенята та вовк»


Вчити дітей визначати характер кожного казкового героя, особливості його поведінки , за допомогою вихователя визначати як його можна передати особливості характеру та настрою за допомогою голосу. Виховувати емоційну чуйність, культуру мовного спілкування, уміння володіти пластикою, мімікою, жестами. Розвивати вміння співпрацювати з однолітками.

Підготовка до драматизації за казкою «Вовк та козенята»


Познайомити дітей з драматичним театром та особливостями поведінки акторів на сцені. Стимулювати бажання дітей брати участь у драматизації знайомих казок. Розвивати інтонаційну виразність мовлення та міміку . Вчити відображати особливості кожного казкового героя та характерні риси в його поведінці за допомогою міміки, жестів та голосу. Виховувати почуття колективізму.


Лютий


Гра-драматизація за казкою «Вовк та козенята»


Вчити дітей обирати елементи костюмів відповідно ролі в казці. Проводити репетиційну роботу з дітьми : вчити руха­тись відповідно обраній ролі, використовувати міміку для передачі характеру казкового героя. Розвивати музичний слух, вчити співвідносити характер музики з характером казкового героя . Виховувати почуття дружби, колективізму.

Гра-драматизація за казкою «Вовк та козенята»


Продовжувати вчити дітей обирати елементи костюмів відповідно ролі в казці. Проводити репетиційну роботу з дітьми : вчити руха­тись по сцені відповідно до тексту казки , не заважати одне одному на сцені, чітко дотримуватися обраної ролі. Вдосконалювати інтонаційну виразність мовлення. Стимулювати бажання показати свої здібності. Виховувати вміння працювати у колективі однолітків.

Інсценування укр. нар. казки «Вовк та козенята»


Створювати мажорний піднесено-емоційний настрій під час вистави. Сприяти розкриттю кожної дитини в театралізованій діяльності . Вправляти дітей у вмінні рухатися по сцені відповідно музичного супроводу. Розвивати музичній слух. Виховувати здатність відчувати задоволення від участі у театральній виставі.

Знайомство зі штоковою лялькою. Читання вірша

«Дід Мороз і Весна»

В. Кочевського


Познайомити дітей зі штоковою лялькою та способом керування нею. Розвивати дрібну мускулатуру та зміцнювати м’язи рук. Вчити отримувати задоволення від роботи зі штоковою лялькою. Розвивати емоційність. Формувати доброзичливі взаємини в колективі.


Березень

Репетиція обігравання вірша «Дід Мороз і Весна» В. Кочевського за допомогою штокових ляльок


Вправляти у керуванні штоковою лялькою. Розвивати дрібну мускулатуру та зміцнювати м’язи рук. Уточнення тексту персонажів та особливостей передачі їх характеру. Вправляти в довільній зміні висоти і сили голосу. Розвивати координацію мовлення та рухів . Виховувати вміння працювати в парі.

Репетиція обігравання вірша «Дід Мороз і Весна» В. Кочевського

за допомогою штокових ляльок




Вчити маніпулювати лялькою під музику. Розвивати музичний слух та почуття ритму . Вправляти дітей передавати зміст діалогу, шукати потрібну інтонацію при відтворенні тієї або іншої репліки. Познайомити з правилами поведінки за ширмою. Виховувати задоволення від дій з ляльками, слухання музики та спілкування з однолітками.

Показ вистави за віршем В. Кочевського «Дід Мороз і Весна»


Створювати мажорний піднесено-емоційний настрій під час вистави. Дати можливість кожній дитині побути в ролі акто­ра і глядача. Закріпити навички поведінки під час перегляду театралізованої вистави. Виховувати вміння радіти за власні досягнення та досягнення товаришів.

Знайомство з ляльками - рукавичками



Познайомити дітей з лялькою театру рукавиць, показати способи дії з нею. Вчити бути активними співучасниками сумісних заходів з однолітками. Розвивати зорову та слухову увагу. Виховувати вміння бути уважним і чемним з товаришами.





Квітень

Театр ляльок-рукавиць

« Рибки-подружки »




Продовжувати знайомити дітей з театром ляльок-рукавиць. Вправляти у виконанні виразних рухів, необхідних для керування лялькою-рукавичкою. Розвивати дрібну моторику рук та плавність рухів. Вчити дітей співвідносити дії з текстом. Спонукати дітей до імпровізації під час виконання завдань Виховувати дружні почуття.


Театр ляльок-рукавиць

« Рибки та водорості»




Вправляти у керуванні ляльками-рукавичками. Розвивати мускулатуру рук та плавність рухів . Вчити дітей виконувати рухи відповідно музичного супроводу, співвідносити дії руками зі змістом тексту. Виховувати почуття дружби, колективізму.


Театр ляльок-рукавиць

« Рибки в морі »





Продовжувати вправляти у керуванні ляльками-рукавичками. розвивати мускулатуру рук. Вчити дітей працювати парами під час обігравання вірша Розвивати музичний слух та плавність рухів. Виховувати почуття задоволення від спільно виконаного завдання.



Підсумкове заняття


Закріпити знання дітей про театральних ляльок, систематизувати отримані на попередніх заняттях навички та уміння. Спонукати дітей до самостійності у виборі твору та виду театру для виконання. Виховувати бажання займатися театралізованою діяльністю спільно з однолітками та вихователем.



Травень


Чекаємо на літо !


Мета: Визначити рівень засвоєння дітьми програмового матеріалу. З’ясувати напрямки індивідуальної роботи з дітьми, які цього потребують. Стимулювати бажання кожної дитини продемонструвати свої знання, навички та уміння.


Прощання з театральною студією


Закріпити знання дітей про особливості театральної студії, про правила поведінки в ній. Стимулювати бажання дітей проявити власні навички і знання. . Виховувати бажання займатися театралізованою діяльністю спільно з однолітками та вихователем.


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал