Повідомлення теми й мети уроку. II. «Мовленнєва розминка» Скоромовки



Скачати 39,96 Kb.
Дата конвертації10.12.2016
Розмір39,96 Kb.
ТипПовідомлення
Тема. П.Тичина. «Не бував ти у наших краях

Мета: ознайомити з життям і творчістю поета; допомогти усвідомити красу та ідейно-художню цінність його поезій; розвивати вміння розповідати про відчуття, викликані прочитаними поезіями, відтворювати в уяві картини природи; виховувати любов до природи, до рідного краю.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до поезій; пейзажні картини.

Теорія літератури: віршована мова та її особливості.



ХІД УРОКУ

I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Повідомлення теми й мети уроку.



II. «МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА»

Скоромовки.



III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя.

Видатний український поет Павло Григорович Тичина (1891 — 1967) народився в чудовому куточку України — на Чернігівщині, у родині сільського дяка. У ті часи було заведено йти шляхом бать­ків, і Павло закінчив бурсу, потім духовну семінарію. Але життя круто змінилося, і вищу освіту майбутній письменник здобув у Ки­ївському комерційному інституті. А перед цим було захоплення музикою, співом (співав у церковному хорі, два літа гастролював у складі капели по Україні), малюванням, творчими вечорами по «суботах» у знаменитого письменника Михайла Коцюбинського, який і дав молодому претові «путівку» в літературне життя.

Проте не став Тичина ні священиком, ні комерсантом. Усі свої сили, здібності він віддав літературі, мистецтву. Працював у харківському журналі «Червоний шлях», був директором Інституту- літератури імені Т.Г.Шевченка Академії наук України, очолював Міністерство освіти.

Перша збірка поезій «Сонячні кларнети», яка вийшла 1918 року, стала справжньою подією не лише в українській, а й у європей­ській літературі. Є багато перекладів з інших мов. Для дітей Пав­ло Тичина написав кілька окремих поетичних книжок, серед них віршовані казки «Івасик-Телесик», «Дударик» та ін.

Ось як писав відомий літературознавець Леонід Новиченко про його поезію: «Мальовничою, сповненою ніжної й чуйної душі по­стає в віршах П. Тичини українська природа — така рідна і близь­ка (луки, ниви, гаї, верби, тополі, озера й струмки, соняшники і рожі, бджоли й метелики, голуби й ластівки) і водночас наче побачена з іншої висоти. А крім того, майже скрізь ніби оточена незримим космічним ореолом...

Природа як повірниця настроїв поета, співучасниця його... жит­тя... Вона така близька й рідна П.Тичині у всіх своїх відмінах...».


  1. Виразне читання вірша П.Тичини «Не бував ти у наших краях!». (Учителем, учнями.)

  1. Обмін враженнями від поезії.

(Які почуття, настрій викликала.)

4. Евристична бесіда.

— Що, на ваш погляд, незвичне у побудові вірша? (Вірш побудований у формі незримого діалогу, суперечки, про­тиставлення. Поет захоплюється красою свого краю, його мужніми, працьовитими, співучими людьми, які «не люблять, не вмі­ють ридати», «не можуть без пісні і нивки зорати», і ставить за приклад своєму незримому співрозмовникові, людині-песимісту, якого завжди бачить «в сльозах».)

— Як, на думку поета, впливає природа на людину? Чи згодні


ви з таким авторським баченням?

(Поет вважає, що природа деякою мірою формує характер лю­дини, наповнює душу красою, оптимізмом.)

5. Самостійна робота.

Назвіть художні засоби, які є у вірші, і з'ясуйте їхню роль для розкриття теми та ідеї.

(Епітет (блакитні, веснянії), порівняння (як гори), перелічення (степи, могили, ночі), повтори (б'ється), вигуки, питальні, оклич­ні речення, обрамлення (однакові початок і кінець).)

61 Міні-дискусія.

— Чи завжди свій край найкращий, найдорожчий?


(Або: Чи для всіх... і чому.)

7. Характеристика автора за його поезією.

(Чутливий, вразливий, любить свій край, пишається його людьми, тонко відчуває природу, оптиміст.)

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

1. Проблемне питання.

Спробуйте довести, що твір П. Тичини «Не бував ти у наших краях!» написаний віршованою мовою.

(У творі передаються почуття ліричного героя; є рима (просто-ри-гори, краях-гаях, вернувся-простягнувся); ритм:

Не бував ти у наших краях! Там же нёбо — блакитні простори... Там степи, там могили, як гори. А веснянії ночі в гаях!..

— два ненаголошених склади чергуються з одним наголошеним.)



2. Головоломка.

Розгадавши головоломку від Марійки Допитливої, ви про­читаєте прислів'я, близьке за змістом до головної думки вірша П. Тичини.

Ключ. Читати за лінією.

Відповідь. Кожному мила свою сторона.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Навчитися виразно, красиво читати вірш «Не бував ти у на­ших краях!»; розповідати про поета; зробити ілюстрації. Творче завдання: провести бесіду з батьками (дискусію) з проблемного питання, порушеного на уроці, розповісти про результати.



VI. ПІДСУМОК

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал