Підготувала Грудіна Олена Володимирівна Жданівка-2012 Анотація Згідно з календарним планом вивчення теми «Іменник» у 6-му класі поділено на 2 блоки. Перший блок складається із 7 урок



Скачати 428,34 Kb.
Дата конвертації12.12.2016
Розмір428,34 Kb.
ТипУрок
Жданівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2

Підготувала Грудіна Олена Володимирівна

Жданівка-2012
Анотація

Згідно з календарним планом вивчення теми «Іменник» у 6-му класі поділено на 2 блоки. Перший блок складається із 7 уроків.



Очікувані результати

Після вивчення цієї теми учні зможуть:



  • визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль іменників;

  • розрізняти іменники назви істот та неістот;

  • розрізняти загальні та власні назви, правильно вживати велику букву та лапки у власних назвах;

  • розрізняти роди іменників;

  • визначати число іменників, правильно вживати іменники, які мають лише однину або множину;

  • відмінювати іменники;

  • розподіляти іменники за відмінами..

Вивчення даної теми важливе для формування комунікативної компетентності, розвитку мовлення, виховання інтересу до української мови, культури. Лінгвістичний матеріал, який може бути використаний на уроках з теми «Іменник» містить великий виховний потенціал.
План вивчення теми

п/п

Тема уроку

Тип уроку

1.

Іменник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Урок вивчення нового матеріалу.

2.

Іменники—назви істот та неістот. Загальні та власні назви. Велика буква та лапки у власних назвах.

Комбінований урок.

3.

Рід іменників.

Комбінований урок.

4.

Число іменників.

Комбінований урок.

5.

Відмінки іменників.


Урок вивчення нового матеріалу.

6.

Відміни іменників.

Комбінований урок.

7.

Контрольна робота з мовної теми «Іменник»

Урок контролю знань, умінь, навичок.


Урок № 1

Тема. Іменник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки,

синтаксична роль



Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, зокрема про його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; ознайомити з новими граматичними категоріями; навчити учнів знаходити іменники в мовному потоці; збагачувати активний словниковий запас учнів. Розвивати ключові компетентності: соціальну, комунікативну, інформаційну, творчу; зв'язне мовлення, мислення, пам'ять, увагу. Виховувати любов до природи, самостійність, культуру мовлення

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: урок - подорож

Обладнання: підручник, цифрова схема, таблиця “Іменник – самостійна

частина мови”, капелюх фокусника, збірка “Прислів’я та приказки», аудіо- запис музики Кітаро, олівці, папір для малювання.



Методи: словесні, наочні, практичні.

Очікувані результати: діти вміють визначати рід, число, відмінок, синтаксичну роль іменника; діти знають морфологічні ознаки, загальне значення та синтаксичну роль іменника; діти поповнили словниковий склад стосовно теми «Осінь»; діти отримали навички роботи в групі, що сприяє розвитку комунікативної, творчої та соціальної компетентності.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.


- Доброго сонячного дня, діти! Я рада вас бачити! Яким настроєм переповнені ви? Опишіть свій настрій одним словом.

ІІ. Актуалізація опорних знань.


  1. Робота з цифровою схемою.

Учитель. Діти, подорожуючи країною Морфології, я побачила одну схему на дороговказі. Цікаво, чи можете ви пояснити, що на ній зображено?







Учні. В українській мові десять частин мови: шість самостійних, які мають і лексичне і граматичне значення; три службових, що не мають лексичного значення і виконують службові функції.. Окремою частиною мови є вигук, який виражає почуття, спонукання до дії, але не називає їх.

Учитель. Назвіть самостійні частини мови.

Учні. Іменник, прикметник, числівник, займенник, прислівник, дієслово.

Учитель. Які ви знаєте службові частини мови?

Учні. Прийменник, сполучник, частка.

Учитель.. Усе вірно. Варто пам’ятати, що кожна частина мови має властиві лише їй лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль. Вивчаючи морфологію, ми переконаємося в цьому.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.


  1. Бесіда.

  • Сьогодні ми вирушаємо у довготривалу подорож країною Морфологія. І спочатку ми відвідуємо мешканця цієї держави, який усіх зустрічає запитаннями ХТО? ЩО? Як звуть цього мешканця?

  • Іменник.

- Так. Справді, ця частина мови – іменник. І ви вже знайомі з нею з початкових класів. Марченкова Лєра підготувала нам цікаве повідомлення про іменник.

2. Цікавинка.

Повідомлення “Що це за частина мови?”

Раніше існувала частина мови ім’я. Що це за частина мови? Нині такої не існує. Але ця назва сховалася в інших частинах мови, ми її чуємо в назвах іменника, прикметника, займенника… Отже, частина мови ім’я означала не тільки іменник, а ще й прикметник, числівник. Український письменник Іван Нечуй-Левицький вперше поділив цю велику і єдину частину мови на три: существительны, прилагательны, числительны. Назва іменник з’явилася в 1873 році.

- Дякую, Лєро, за таку цікаву інформацію. Думаю, що після твого повідомлення дітям захочеться більш досконало вивчити цю частину мови.


ІV. Формулювання мети і завдань уроку.


Мозкова атака.

  • Прочитайте тему уроку. А мету і завдання уроку сформулювати допоможете ви, діти. Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Ідеї записуються на дошці.

V Вивчення нового матеріалу.


1.Робота з таблицею “Іменник—самостійна частина мови.” ( див. Додаток 1)

а) Розгляд таблиці.

б) Постановка проблемного запитання

-Що нового для себе ви знайшли в таблиці?



2.Самостійне опрацювання учнями теоретичного матеріалу підручника с.31.

3. Перевірка сприйняття матеріалу. Прийом «Незакінчені речення».

1.Іменник – частина мови, яка…

2. Предмет у мові—це…

3.Іменник має такі морфологічні ознаки…

4.У реченні буває…

VІ. Закріплення нового матеріалу.


  1. Вибірковий диктант.

Веснянка, веселий, красивий, радість, обрій, високо, прекрасний, жайворонок, дякувати, танцювати, радість, прекрасно, активність, величний, тридцять, сонячний, Йосип.

Ключ. Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших букв записаних слів складеться слово. Яке воно?

- А якої пори року збирають врожай?

2. Робота з розвитку мовлення. Прийом «Гронування».

- Діти, доберіть слова та словосполучення, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово «осінь". (Слова записуються на дошці)

Складіть речення із словосполученнями. (2-3 кращих речення записуються на дошці та в зошитах, синтаксична роль іменників визначається).

3. Релаксація. Під музику Кітаро.

- Діти, чуєте дивовижну музику? Справа в тім, що, подорожуючи Морфологією, ми натрапили на осінній ліс. Заплющіть очі, опустіть голови на парту та дайте волю своїй уяві, вона нам дуже знадобиться.



4. Групова робота.

1. Отримання завдань.

- Діти, після відпочинку вам доведеться активно попрацювати. Бо, подорожуючи, ми зійшли зі стежки та заблукали. А мешканці Морфології допоможуть лише тоді, як ми виконаємо певні завдання. Для цього ми об’єднаємося в групи, кожна з яких виступить у ролі представника певної професії. (Жеребкування: з кошика витягають осінні листочки різного кольору. Обговорюються правила групової роботи.)

1 група. Народознавці. Виписати зі збірки прислів’їв ті, що стосуються осені. (До 6. Одне розтлумачити.)

2 група. Художники. Намалювати осінній пейзаж, передавши свій настрій.

3 група. Письменники. Скласти твір-мініатюру «Осінь у моєму краї»

4 група. Мовознавці. Визначити рід, число, відмінок іменників.

Осінь—час збирання плодів. Як дбав за садом влітку, таку дяку й отримаєш. Земля ледарів не любить.

2.Перевірка виконання завдань.

Заслуховування доповідачів від груп.

3.Оцінювання і самооцінювання групової роботи.

- Діти, мешканці Морфології задоволені тим, як ви виконали завдання. Тому вони допоможуть нам повернутися з подорожі до класу. Бачите капелюх фокусника? Нам слід наповнити його осінніми монетками. Кожен бере свій листочок, записує на ньому іменник, пов'язаний з осінню. Листочок опускаємо до капелюха. Як тільки він наповниться, ми повернемося до класу.


VІІ. Домашнє завдання.


Вдома вам необхідно вивчити параграф 7 та виконати одне із завдань на вибір:

  • виконати вправу 70;

  • виписати з художньої літератури 5 речень, визначити синтаксичну роль та морфологічні ознаки іменників ;

  • Написати творчу роботу «Курчат восени рахують», визначити синтаксичну роль та морфологічні ознаки прикметників.

VІІІ. Підсумки уроку.

- Ось завершилася сьогоднішня подорож. Цікаво, який багаж ви винесли з неї?

  • Яка частина мови називається іменником?

  • Які морфологічні ознаки іменника ви знаєте?

Яку синтаксичну роль виконує іменник у реченні

- Діти, чи справдилися ваші побажання стосовно уроку? Що з цієї подорожі ми візьмемо в подальше життя? Що б ви хотіли залишити в минулому?



  • Опишіть свій нинішній настрій одним словом.

  • Дякую за урок. Рада буду бачити вас на наступному уроці.


Урок № 2

Тема. Іменники—назви істот і неістот. Загальні і власні назви. Велика буква і лапки у власних назвах.


Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, повторити все відоме учням про іменники, що означають назви істот і неістот, про загальні і власні назви; формувати вміння їх розрізняти; домогтися засвоєння ними правил вживання великої букви і лапок у власних назвах; удосконалювати відповідні орфографічні вміння й навички. Розвивати ключові компетентності учнів: комунікативну, інформаційну, соціальну. Розвивати культуру усного й писемного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, самостійність, творчі здібності.

Виховувати любов до природи, шанобливе ставлення до дружби, кмітливість, старанність і наполегливість у навчанні.



Тип уроку. Комбінований урок.

Форма уроку: гра - подорож

Обладнання: підручник, картки з завданнями, аудіозапис «Звуки лісу», схема маршруту.

Методи: словесні, наочні, практичні.

Очікувані результати: учні вміють визначати іменники—назви істот, неістот, власні, загальні назви, знають та вміють використовувати лапки та велику літеру при написанні власних назв.

Перебіг уроку

І .Організаційний момент.


- Доброго дня! Привітайте одне одного. Бажаю всім успіхів та гарного настрою. Ми продовжуємо нашу подорож Морфологією. В дорозі нам знадобляться знання, наполегливість та працьовитість.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Зачитування творчих робіт на тему «Курчат восени рахують».

Фронтальна перевірка вправи 70.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.


Станція «Вокзальна»

Перевіримо, чи достатній багаж знань для сьогоднішнього уроку ми взяли із собою.



Незакінчені речення.

  • Іменник – це частина мови…

  • Іменник означає…

  • Граматичні категорії іменника…

  • Синтаксична роль іменника

Взаємоконтроль у парах. Учитель зачитує правильні відповіді, учні перевіряють.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.


- Діти, подивіться на дошку і скажіть, чим об’єднані слова кожної групи?

Парта, книжка, будинок, рушник.

Собака, кішка, Оленка, ластівка.

«Кобзар», Жданівка, Донецький державний університет управління, Володимир Сосюра.

(заслуховуються відповіді учнів)

V. Формулювання мети і завдань уроку.


  1. Слово вчителя

  • Ось ви і допомогли мені своїми правильними відповідями сформулювати тему сьогоднішнього уроку.

Постановка пізнавальних завдань

  1. Як ви розрізняєте назви “істота”, “неістота”?

  2. Що вам відомо про власні та загальні назви?

Про що ще хочете дізнатися з цієї теми?

  1. Щоб нам досконало розібратися в цих поняттях, знайти і засвоїти нове про ці назви ми і вирушаємо з вами до наступної зупинки

VІ. Вивчення нового матеріалу.


Станція “Теоретична”

1. Опрацювання учнями теоретичного матеріалу. І група—с.33 (істоти-неістоти), ІІ група—с.34 (власні та загальні назви), ІІІ група—с.34 (велика буква та лапки у власних назвах).

Пояснення матеріалу іншим групам.



2.Постановка проблемних запитань. Мозкова атака.

- Яка інформація для вас є новою?

- Чи є труднощі для розуміння?

3. Станція «Уважність»

Розподільний диктант. До першого стовпчика записати назви істот, до другого—неістот.

Дівчина, риба, свято, учитель, книга, абетка, журавель, ручка, батько, Андрій, битва.

(З перших букв слів складіть слово – ключ)

Ключ. Дружба – скарб.

Слово вчителя

Справді, діти, дружба – це найбільший скарб. Недарма народне прислів’я каже: “Людина без друзів, що дерево без коріння”. Тож завжди дружіть і будьте вірними друзями.



4. Станція «Кмітливість». Вибірковий диктант.

Випишіть лише власні назви, поясніть правопис

Газета, день , Україна, біль, Карпати, дерево, будинок, Тарас Шевченко, газета «Жданівські відомості», бібліотека, критика, Київ, Дніпро, сузір’я, Велика Ведмедиця, Спасівка, поезія “Сон”, учениця, Чумацький шлях..
VІІ. Релаксація. Звуки лісу.

Уявить, що ви на сонячній галявині посеред лісу. Відчуйте насолоду від природи, наберіться енергії для подальшої роботи.


VІІІ .Закріплення нового матеріалу.


Станція «Практична»

  1. Вправа 75.

2. Робота в парах

Завдання: підберіть до іменників – власних назв потрібні за значенням іменники - загальні назви. Запишіть їх.

1) …… Хрещатик 6) ……Європа

2) …… Єнакієве 7) ……Україна

3) ……Павло 8) ……Дніпро

4) ……Орися 9) …… «Садок вишневий коло хати…»

5) ……”Жигулі” 10) ……”Мудра дівчина”

Станція «Логічна»

3.Скласти речення зі словосполученнями. Пояснити правопис.

Чумацький Шлях—чумацький шлях

«Беркут»--Беркут—беркут.

Станція «Творча»

4. Розкрити зміст прислів’я «Людина без друзів, що дерево без коріння».

ІХ. Домашнє завдання.


Вивчити параграф 8.

1.Виконайте одне з завдань на вибір:

- Вправа 80;

- Випишіть 5 речень з іменниками, що позначають власні назви;

- Напишіть твір-роздум, розкриваючи зміст вислову “Справжнього друга за гроші не купиш” (використовуйте у тексті назви істот, власні назви).

Х. Підсумок уроку.

Станція «Кінцева»


  1. Гра «Ти—мені, я—тобі»

Діти ставлять питання за темою уроку один одному ланцюжком.

  1. Рефлексія.

Що здалося найважчим? Найцікавішим?

  1. Слово вчителя.

Сподіваюся, що сьогодні ви поповнили свій багаж знань, що знадобиться нам на подальших заняттях. Дякую за урок.


Урок № 3

Тема. Рід іменників.

Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки; систематизувати знання про категорію роду іменника в українській мові; сформувати поняття про специфіку функціонування іменників спільного роду; сприяти виробленню в учнів уміння чітко визначати категорію роду іменників. Розвивати ключові компетентності: комунікативну, самоосвітню, пізнавальну, інформаційну.

Розвивати усне і писемне мовлення учнів, виразність читання, пам’ять, увагу, спостережливість, уяву, самостійність, творчі здібності, уміння давати оцінку своїй діяльності, своїм знанням.

Виховувати почуття любові до рідного слова, розуміння його краси, старанність і наполегливість у навчанні, кмітливість, культуру мовлення

Тип уроку. Комбінований урок.

Форма уроку: урок – дослідження

Обладнання: підручник, таблиця самооцінки.

Методи та прийоми: словесні, наочні, практичні .

Очікувані результати: учні вміють визначати рід іменників, вміють перекладати словосполучення з російської українською, знають, чим характеризуються іменники спільного роду.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.


Аутотренінг.

Я знаю…


Я вмію…

Я прагну…



ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Зачитування домашніх творчих робіт.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.


1.Бліц «Хто швидше

Що означає іменник?

Які іменники належать до істот? Наведіть приклади.

Які іменники належать до неістот? Наведіть приклади.

За яким принципом поділяють іменники на назви істот – неістот?

Які назви предметів називаються загальними?

Які назви предметів називаються власними?

З якої букви пишуться власні назви?



  1. У яких випадках ставимо лапки у власних назвах. Наведіть приклади.

2. Гра «Продовж речення»

Напишіть по чотири власні іменники до кожної вказаної групи. Зазначте (в дужках), які з них означають назви істот, а які – неістот.



  1. Географічні назви: Жданівка, …

  2. Імена і прізвища людей: Тарас Шевченко,…

  3. Клички тварин: Мурчик, …

  4. Назви газет, журналів: газета «Жданівські відомості»,…

ІV . Мотивація навчальної діяльності.

1.Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

2. Робота з таблицею самооцінки. (Додаток 2)


1. Чого я чекаю від сьогоднішнього уроку?




2. Перевірка опорних знань із теми “Рід іменників”




1) Знаю все




2) Знаю майже все




3) Знаю мало




4) Нічого не знаю




3. Перевірка набутих знань із теми “Рід іменників”




1) Знаю все




2) Знаю майже все




3) Знаю мало




4) Нічого не знаю






V . Вивчення нового матеріалу.


  1. Учитель. Сьогодні на уроці ми будемо дослідниками. Для виконання роботи об’єднаємося в групи шляхом жеребкування ( кожен витягує з кошика квітку ). Я буду керівником дослідницької роботи та вашим консультантом у разі потреби. Наше завдання дослідити певні мовні явища, що стосуються роду іменників в українській мові.

Завдання групам. Робота з підручником

І група.

Дослідіть особливості визначення роду іменників в українській мові

На основі вправи 82.

Зробіть висновки.



ІІ група.

Дослідіть іменники чоловічого роду, що означають фах, рід занять, звання і можуть уживатися для позначення осіб як чоловічої, так і жіночої статі.

На основі вправи 85.

ІІІ група.

Порівняйте рід іменників у російській та українській мовах.

На основі вправи 83.

2. Заслуховування результатів дослідження.

VІ. Закріплення нового матеріалу.

Практична частина роботи.


  1. Розподільний диктант

Дитинство, хмаринка, схил, базіка, м’ята, обличчя, місто, зошит, селище, хмара, дівчинка, мати, гай, живопис, дозвілля.

  1. Конструювання.

Ввести іменники в речення, щоб було ясно, якого вони роду.

Професор, дизайнер, інженер, суддя, лікар.



  1. Фізкультхвилинка.

  2. Переклад.

Вкусный картофель, высшая степень, Сорочинская ярмарка, четкая подпись, горькая полынь, барабанная дробь, стеклянная посуда, зоркий глаз, уникальное изобретение, атлантическая сельдь, счастливая жизнь, белоснежный мел.

Коментар директора науково – дослідницької лабораторії

5. Гра «Редактор».

Собака сиділа біля дому. Запис у зошиті була неохайна. Залізнична насип була розмита дощем.



VІІ. Закріплення нового матеріалу.

  1. Скільки родів іменників в українській мові? Назвіть їх.

  2. Чи завжди збігається рід іменників у російській та українській мовах?

  3. Іменники якого роду можуть уживатися для позначення осіб як чоловічої, так і жіночої статі ?

VІІІ. Домашнє завдання.

Вивчіть параграф 9, виконайте вправу 87.


ІХ. Підсумки уроку.


Ось і завершився робочий день у нашій лабораторії, ви відчули себе справжніми дослідниками. Можливо, хтось захоче стати вченим, коли виросте. А зараз поверніться до таблиці самооцінки та завершіть її заповнення.

Дякую всім за роботу.




Урок № 4


Тема. Число іменників.

Мета: поглибити знання учнів про категорію числа в українській мові, сформувати поняття про особливості вживання іменників, що мають тільки форму однини чи множини; удосконалювати орфографічні навички учнів, вміння аналізувати мовний матеріал; збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати ключові компетентності учнів: соціальну, пізнавальну, комунікативну, особистісну. Розвивати усне та письмове мовлення учнів, пам’ять, спостережливість, самостійність, творчі здібності.

Виховувати любов до рідної мови, кмітливість, самостійність мислення



Тип уроку. Комбінований урок.

Обладнання: підручник, індивідуальні картки.

Методи та прийоми: словесні, наочні, практичні.

Перебіг уроку

І .Організаційний момент.


Цікавий урок розпочинається з гарного настрою. Побажайте одне одному щось приємне.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Коментована перевірка домашньої вправи.


ІІІ. Актуалізація опорних знань.


1. Індивідуальна робота з картками .

Картка № 1

Розподіліть іменники за родами.

Підпис, мужність, Сибір, завод, фабрика, посуд, відомість, плакса, оселедець, крейда, продаж, тополя, цибуля, рушниця, упертість, віз, винахід, ягня, око, селище, жито, Дніпро, Надія, сирота, роботяга.

Картка № 2

До поданих іменників чоловічого роду доберіть іменники жіночого роду

Робітник, вчитель, дояр, тракторист, вовк, лис, слон, українець, росіянин
2.Словниковий диктант

Запишіть іменники, визначте їх рід

Веретено, вітчим, дошка, дочка, колесо, колія, коромисло, кропива, собака, насип, степ, приятель.

3. Заміни одним словом. Визнач рід.

Людина, що пише тільки лівою рукою. (Лівша).

Людина, що багато говорить без діла. (Базіка).

Та людина, що плаче без причини. (Плакса).

Надзвичайно лінива людина. (Ледащо).

Неохайна людина. (Нечепура).

Людина, яка задається. (Задавака).

Та людина, що любить довго поспати. (Соня).

Неслухняна дитина.(Неслух).

Людина, що не любить брудної роботи. (Білоручка).


ІV . Мотивація навчальної діяльності


  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

  2. Учитель: продовжте фразу: “Сьогоднішній урок навчить мене…”

  3. Проблемне питання.

Поставте в множині : совість, золото.

Поставте в однині: двері, ласощі.


V . Вивчення нового матеріалу.


  1. Робота з підручником.

Учні розглядають теоретичний матеріал параграфу 10.

  1. Перевірка сприйняття.

Які групи іменників мають лише форму однини?

Які вживаються лише у множині?

Що ви знаєте про збірні іменники?


  1. Розподільний диктант.

На основі вправи 96.
VІ. Закріплення нового матеріалу.

1. Самостійна робота.

І варіант. Записати по три іменники, що вживаються тільки в однині та позначають почуття, якості, речовини, збірні поняття.

ІІ варіант. Записати по три іменники, що вживаються тільки в множині та означають ігри, парні поняття, гірські хребти, назви станів та почуттів.

2. Переклад.

Перекладіть словосполучення. Визначте число іменників у російській і українській мовах

Красные чернила, мелкая речка, широкая дверь, длинные волосы, тихая ночь, ручные часы, мягкая мебель, густая конопля, хорошие белила, рыцарские доспехи.


  1. Складання діалогу.

Тема діалогу « Де я можу здобути необхідну інформацію?»

VII. Домашнє завдання

Вивчіть параграф 10. Зробіть картку для перевірки знань із сьогоднішньої теми.



VIІІ. Підсумки уроку.

Рефлексія

Я дізнався…

Зрозумів…

Навчився…

Найбільші труднощі я відчув…

Я не вмів, а тепер умію…



Урок № 5

Тема. Відмінки іменників.

Мета: поновити в пам’яті учнів усе відоме їм про відмінювання іменників; формувати вміння визначати відмінки іменників та ставити іменники в потрібній відмінковій формі; поглибити знання про кличний відмінок іменників і його використання в реченнях із звертаннями; сприяти виробленню навичок правопису відмінкових закінчень іменників. Розвивати ключові компетентності учнів: комунікативну, соціальну, полікультурну, інформаційну, пізнавальну, самоосвітню.

Розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, пам’ять, спостережливість, самостійність, творчі здібності

Виховувати любов до української мови, старанність і наполегливість у навчанні, інтелект учнів, кмітливість та винахідливість, бажання знати правила теми

Тип уроку.урок вивчення нового матеріалу..

Форма уроку: урок з елементами ділової гри

Обладнання: підручник, картки – “пастки”, конверти із завданнями для фірм, ватман, фломастери.

Метод: словесні, наочні, практичні.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Минулого уроку ми були вченими. А сьогодні уявімо себе представниками солідних фірм. На початку роботи давайте приймемо правила корпоративної етики. (Пропозиції записуються на дошці)



ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. «Ти — мені, я—тобі». Взаємоперевірка знань теоретичного матеріалу з попереднього уроку.

  2. Самостійна робота з картками, що підготовлені учнями.


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Слово вчителя. Для того, щоб відкрити справу, необхідно мати стартовий капітал. Ваш капітал—це знання, які ви маєте з теми «Відмінки іменників». Кожна правильна відповідь коштує одну монету. В кінці уроку монети будуть перераховані в бали. Ви вже об’єднані в фірми, тож починаємо роботу.

2.Бліц.

Назвіть відмінки іменників і питання, на які вони відповідають.

Чому є подвійні питання хто? і що?

Що вам відомо про називний відмінок? Чим він відмінний від інших відмінків?

Як називаємо всі відмінки, крім називного?

ІV Вивчення нового матеріалу.

1. Перш ніж фірма розпочне роботу, необхідно ознайомитися з ситуацією на ринку, вивчити необхідні матеріали. Опрацювання теоретичного матеріалу параграф 11.

2. Перевіримо, чи можуть представники фірми оперувати отриманими даними. Відмінювання іменників.

банк земля двері вікно

3. Успішні фірми освоюють міжнародний ринок.

Чим різниться система відмінювання в російській мові від української?



V .Закріплення нового матеріалу.

1. Фірми іноді дають завдання для інших фірм. Обміняйтесь конвертами із завданнями.

І група. Записати 3 речення про банківські справи. Визначити відмінки іменників.

ІІ група. Скласти привітання партнерам з ювілеєм. Знайти іменники в кличному відмінку.

ІІІ група. Записати три прислів’я про роботу. Відмінки іменників визначити.

ІУ група. Виконати вправу 103.

2. Рекламний проспект.

Кожна фірма вже добре засвоїла тему «Відмінки іменників», тому тепер ви можете надавати послуги з цього питання. Створіть рекламний проспект і захистіть його.



VІ. Підсумки уроку..

Підраховується кількість монет, виставляються бали кожній фірмі, називаються найкращі працівники.



Рефлексія.

Яких навичок ви набули під час ділової гри.



VІІ. Домашнє завдання

Вивчити параграф 11 , виконати вправу 104.



Урок № 6

Тема. Відміни іменників.

Мета: з’ясувати все відоме учням про поділ іменників на відміни в українській мові; формувати навички практичного вживання іменників, що належать до різних відмін; вдосконалювати вміння аналізувати мовний матеріал, самостійно робити висновки. Розвивати ключові компетентності: пізнавальну, інформаційну, комунікативну, соціальну.

Розвивати усне й писемне мовлення, творче і логічне мислення, пізнавальну активність, пам’ять, увагу, спостережливість, самостійність, творчі здібності

Виховувати любов до української мови, її краси і милозвучності; кмітливість, культуру мовлення, наполегливість

Тип уроку. Комбінований урок.

Обладнання: підручник, картки – завдання

Метод: словесні, наочні, практичні.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ .Актуалізація опорних знань.


  1. Перевірка домашнього завдання

  2. Творчий диктант. Поставити в кличний відмінок.

Кобзар, сестра, орел, Олег, доля, Марія, брат, Харків, матінка, Андрій, читач, братик, ясен, Ігор.

  1. Відмінювання іменників.

Школа, школяр, радість

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Чи однаково відмінюються запропоновані іменники? Як ви вважаєте, чому так?



ІV. Формулювання мети та завдань уроку.

V. Вивчення нового матеріалу.

Технологія «ажурна пилка». Параграф 12.

  1. Робота учнів в “домашніх” групах.

Учні повторюють та обговорюють критерії віднесення іменників до відповідної відміни.

2.Робота в “експертних” групах

Учні розходяться по різних групах. У кожній з груп опиняються учні, що володіють інформацією про певну відміну іменників. Кожна “експертна” група вислуховує по черзі представників кожної ”домашньої” групи, отримує повну інформацію про систему відмін іменників.

3.Повернення в “домашні” групи.

Кожен ділиться інформацією, отриманою в “експертних” групах. Інформація узагальнюється. Учасники допомагають один одному з’ясувати незрозумілі моменти

4. Моделювання

Учні будують у зошитах графічну модель “Типи відмін іменників”. Модель порівнюють з таблицею в підручнику. Виправляють недоліки й неточності.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Розподільний диктант.

На основі вправи 107.



2.Відгадайте загадки. Визначте, до якої відміни іменників належать слова – відгадки

Чорненький собака весь дім стереже.

Що без очей плаче?

Мати—товстуха, дочка—красуха, а син кучерявий.

Довідка: замок; вікно; піч, вогонь, дим.

3. “Зайві іменники.

а) Наука, розкіш, праця, тиша, газета, піч, історія, економіка, земля

б) Тінь, мати, сіль, сирота, доповідь, піч, любов, ніч, подорож

в) Сестра, бригада, мати, манто, країна , їжа, зоря



VІІ. Домашнє завдання

Всі вивчіть параграф 12, вправа 109. Підготуйтеся до контролю знань.



VІІ Підсумки уроку.

Рефлексія. Мікрофон

  1. З якими граматичними поняттями ми працювали на сьогоднішньому уроці?

  2. На скільки відмін поділяються іменники в українській мові?

  3. Що ми враховуємо при віднесенні іменника до певної відміни?

  4. Які іменники належать до І відміни? До ІІ, ІІІ, ІV?

  5. Який настрій ви маєте після уроку?

Урок № 7

Тема. Контрольна робота з мовної теми «Іменник»

Мета. Виявити рівень знань, умінь, навичок з метою їх корекції, розвивати мовлення, уміння працювати з тестовими завданнями, виховувати самостійність.

Тип уроку. Урок контролю знань, умінь та навичок.

Обладнання. Завдання для контрольної роботи.

Перебіг уроку

І. Організація початку уроку.

Діти, сьогодні у нас контрольний урок з мовної теми «Іменник». На уроці вам знадобляться контрольні зошити, знання, увага, зосередженість.



ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

Ви отримали завдання контрольної роботи. Кожен може набрати до 12 балів. Для цього вам необхідно знати теорію з теми «Іменник»», вміти визначати рід, число, відмінок, відміну іменників, розкривати зміст прислів’їв.

Завдання 1-4 оцінюються по 1 балу, 5-6—по 2 бали, 7—до 4-х балів. Подібні навички знадобляться вам у подальшому навчанні. Бажаю успіху.
ІІІ. Виконання контрольної роботи.

Варіант І


  1. У якому рядку всі іменники – чоловічого роду?

а) Назва, думка, край, рік, щастя;

б) Робітник, відмінок, синтаксис, радість, небо;

в) Розпис, насип, дріб, рукопис, звук;

г) Бій, память, доброта, добро, обрій.

  1. У якому рядку всі іменники належать до назв істот?

а) Людство, комаха, рослина, дерево, син;

б) Дітвора, комар, лев, сопілка, дуб;

в) Смерека, юнь, народ, поле, олень;

г) Українець, учень, співак, каштан, суддя.

  1. Укажіть ряд слів,, у якому треба писати велику літеру в усіх випадках:

а) (С, с)ергійко, (Ч, ч)еркаська область; місто (К, к)ривий (Р, р)іг;

б) (А, а)зія, (Л, л)ьвів, росте (Л, л)ісовий (Г, г)оріх;

в) (П, п)рипять, (М, м)арс, вирощуємо (Г, г)ладіолуси.


  1. Укажіть ряд іменників, у кожному з яких правильно визначений рід:

а) акварель (жін. р. ); вермішель (чол. р.), рояль (чол.. р.);

б) водоймище (сер. р.), згарище (сер. р), пасовище (сер. р.);

в) ткаля (жін. р.), роззява (жін. р.), трудяга (спільний р. ).


  1. Запишіть речення, вживаючи потрібну родову й відмінкову форму означення, укажіть у дужках рід означуваного іменника.

Петрик – це (справжній, справжня) трудяга! Мій брат – (жахливий, жахлива) задавак. Васильку, хіба можна бути (такий, така) плаксою?

Наведіть власний приклад речення з означуваним іменником того ж самого роду.




  1. Укажіть у дужках відмінок іменника:

Їхали по дорозі (________), запитав у батька (________), запросили актора (_______), рекомендації лікаря (________), згадується дитинство (_________),

Люблю печиво (_________).

Наведіть власний приклад словосполучень або речень, у яких ужито іменники в таких самих відмінкових формах.


7. Як ви розумієте прислів’я «У нашій дружбі—наша сила»?
Варіант ІІ


  1. У якому рядку всі іменники мають форму і однини, і множини?

а) Дороги, озеро, вино, Київ, біганина;

б) Військо, дитя, хата, будинок, Одеса;

в) Книга, читач, бібліотека, книгарня, вірш;

г) Козак, Шевченко, поема, літопис, пшоно.

  1. У якому рядку всі іменники належать до ІV відміни?

а) Левеня, гусеня, тигреня, курчатко, оленятко;

б) Теля, порося, каченя, ягня, імя;

в) Соколя, індича, козенятко, хлопятко, орлятко;

г) Зайченя, ведмежатко, собача, кошеня, гілля.

  1. Укажіть речення, в якому власну назву треба писати в лапках.

а) Ріка Дніпро одна з найдовших в Європі.

б) Селище Славське є центром гірськолижного спорту.

в) Футбольна команда Карпати здобула перемогу.

  1. Укажіть ряд іменників, у кожному з яких правильно визначена відміна:

а) вишня (перша), лікарня (друга), козеня (четверта);

б) пудель (друга), дуель (третя), корабель (третя);

в) сутінь (третя), камінь (друга), велетень (друга).
5. Знайдіть помилки у словосполученнях і запишіть їх правильно:

Жовті листя, розрослися коріння, важкі колосся.

Наведіть власний приклад двох словосполучень або речень, в одному з яких є іменник, що вживається лише в однині, а в другому – іменник, що вживається тільки в множині.

6.Позначте в дужках відміну іменників:

вельможа ( ), тюлень ( ), Ілля ( ), мати ( ), сторіччя ( ), теля ( ), телятко ( ), суміш ( ).

Наведіть власні приклади іменників, що належать до визначених вами відмін.



  1. Як ви розумієте прислів’я «Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова—ворогів»?

V. Підбиття підсумків уроку.
Робота з екраном настрою:


Каталог: uploads -> doc
doc -> Замінено текст розділу: IV. Соціокультурна змістова лінія
doc -> Тема. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові. Числівники прості, складні й складені. Мета
doc -> Тема.. Старий рік поспішає на поріг
doc -> Повідомлення по темі «Будова слова»
doc -> Урок у першому класі «здрастуй, школо!» Мета: Розкрити учням поняття слів «школа», «школяр», розширювати пізнавальну діяльність дітей, формувати інтерес до навколишнього світу
doc -> Складнопідрядне речення з підрядними означальними й
doc -> Апостроф. Урок-подорож "Морська регата"
doc -> Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте прислів’я ( «Герой вмирає, а ім’я його живе») Диктант 2
doc -> Урок з інтегрованого курсу


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал