Першотравневий районний методичний кабінет



Скачати 92,92 Kb.
Дата конвертації18.12.2016
Розмір92,92 Kb.
ПЕРШОТРАВНЕВИЙ РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ


щодо формування інформаційної культури школярів району
методист РМК

Пінчук О.В.

2011
Важлива роль у відродженні національної освіти інформатизації освітнього простору належить шкільній бібліотеці, яка є структурним підрозділом загальноосвітнього навчального закладу і здійснює бібліотечно – інформаційне та культурно – просвітницьке забезпечення навчально – виховного процесу, формує науковий світогляд особистості, виховує в учнів культуру читання, бережливе ставлення до підручників, художньої, науково – популярної та іншої літератури, виконує задоволення національно культурних запитів учнів, педагогів, батьків, комплектує книжкові фонди тощо.

З метою залучення учнів до пошуку необхідної інформації, виховання в них навичок самоосвіти у шкільній бібліотеці повинні проводитись різні форми роботи: бібліотечні уроки, книжкові виставки, огляд літератури: "На допомогу у вивченні шкільних предметів ", "Цей чудовий світ поезії", "З глибини віків", предметні тижні, акція "Живи, книго ! " по збереженню підручників, художньої, науково – популярної літератури, презентація книг тощо.

Поєднуючи різні форми роботи шкільні бібліотекарі повинні постійно працювати над тим, аби заохочувати учня до читання, зацікавити їх книгою, процесом пізнання, стимулювати до використання книг, що є в бібліотеці. Саме тому бібліотека є інформаційною базою як для учнів, так і для вчителів, батьків.

Важливим напрямком роботи бібліотеки є інформаційна робота. Щоб бути ефективною вона повинна носити систематичний, оперативний, випереджуючий характер. Визначаються конкретні форми інформування кожної категорії читачів з урахуванням їхніх потреб. Інформаційна робота проводиться в бібліотеці в двох напрямках:



  • інформування педагогічного колективу;

  • інформування учнів – читачів .

Педагогічна майстерність вчителя тісно пов’язана з рівнем використання та поширення інформації. Не можна заперечити той факт, що рівень інформаційної культури вчителя безпосередньо впливає на його готовність до використання інноваційних педагогічних технологій. Тому підвищення інформаційної культури педагогів у процесі їх інформаційно – бібліографічного обслуговування є важливим напрямком роботи бібліотеки. Бібліографічне інформування вчителів має на меті регулярно доводити до відома кожного педагога, виходячи з потреб і запитів, інформацію про нові надходження літератури, додаткову літературу з предмета, інноваційні напрямки наукових досліджень у педагогіці, методиці викладання предметів.

Інформаційна робота серед педагогічних колективів координується з роботою шкільного методичного об’єднання. Бібліотекар – член педагогічної ради, тому завжди орієнтується, яка інформація потрібна вчителям, над якими проблемами навчання і виховання учнів працює колектив. Швидко та якісно подати потрібну інформацію допомагає система спеціалізованих тематичних картотек для адміністрації школи та педагогічного колективу. Абонентами індивідуальних консультацій шкільного бібліотекаря повинні бути вчителі, що атестуються.

Інформаційна робота серед педагогічного колективу включає і підготовку інформаційних списків (тематичних або анотованих). Виступи на педрадах та методичних об’єднаннях з інформаційними оглядами , огляди періодичних видань на допомогу вчителю, інформаційні бюлетені тощо. Бібліотека здійснює інформаційне забезпечення методичної проблеми, над вирішенням якої працює колектив.

Інформаційна робота серед учнів - читачів включає оформлення постійно – діючих книжкових виставок та тематичних поличок : "Хімія навколо нас", "Цікава фізика", "У світі математики", бібліографічні огляди літератури, картотеку виконаних фактографічних довідок точними бібліографічними посиланнями, яка сприяє прискоренню надання інформації, до якої включаються запити, що найбільш часто повторюються.

Бібліотека зобов’язана допомагати вчителям - предметникам у проведенні та підготовці шкільних предметних тижнів. Добре, якщо бібліотекарем оформлено традиційні виставки – запитання, які вимагають використання фактографічної інформації . Інформаційна підтримка навчальної діяльності учнів включає також такі форми роботи як інформаційні бюлетені, огляди нових надходжень, години інформації за темами: "А ви читали"?, "Чи знаєте ви "?, "Сторінками газет та журналів".

Бібліотека повинна працювати над створенням власної бази інформаційних даних з періодичної преси. В умовах нестачі коштів на придбання нової літератури з газет підбирається інформація, яка відповідала б потребам школи. Це так звані папки – досьє за відповідними темами, до яких збираються вирізки з газет і журналів минулих років. Тут повинні бути і анотовані картки з бібліографічним описом матеріалів за темою з інших джерел. Серед тем – матеріали про події у країнах світу , видатних діячів культури України та світу, з актуальних тем історії України, екології, матеріали на допомогу у вивченні курсу ОБЖ, правознавства та інш.

В наявності повинні бути спеціальні папки , де збираються нормативні акти Міністерства освіти і науки України та Закони України.

Шкільна бібліотека – це фундамент освіти і самоосвіти, скарбниця людського знання. Вона забезпечує потреби навчально- виховного процесу в усіх його ланках, надає цілеспрямовану допомогу учням в опануванні знаннями з навчальних предметів, виховує бажання розширювати обсяг знань, знайомить із різноманітними джерелами інформації, навчає розуміти їх, користуватися ними; виховує творчого читача. Виконання цих завдань здійснюється бібліотекарем за допомогою таких засобів:



  • рекомендаційні списки літератури (до теми "Що таке добро "?;

  • тематичні добірки літератури (до теми "Основи національного виховання");

  • картотеки "На допомогу у вивченні зарубіжної літератури";

  • оформлення тематичних папок "Якщо ти цікавишся математикою", "Дивовижний свят рослин", "Цікава географія", "Людина та її здоров’я", "Незаслужено забуті імена".

З метою популяризації літератури з різної тематики необхідно проводити заходи:

- бесіди "Подорож у минуле ", "Ілюстровані книги про тварин";

- книжкові виставки "Козацька слава наших предків", "Суворий вчитель історії ", "Соборна Україна – вільна та незалежна ", "Поки сонце з неба світить – тебе, Тарасе, не забути", "Літературна Хмельниччина", "Що не край, то свої звичаї", "Чому це небезпечно" ?;

- виставки – подорожі "Краю мій лелечий", "Гілея мистецька";

- бібліографічні тематичні огляди "Символіка незалежної України", історична доля України в дитячій літературі";

- літературні вітальні "Поезія – це завжди неповторність , якийсь безсмертний дотик до душі";

- бібліошоу "Велике прання : книга в нашому житті";

- читацькі конференції "Олесь Гончар – письменник нашої доби", "Конституція – основний закон суверенної незалежної України";

- масові заходи "Іде святий Миколай", "Великдень просить на гостини";

- літературні лото "Цей дитячий світ", "Вернісаж королеви Книги";

- Літературні години "Найбільше диво з усіх див", "Знай. Люби . Бережи", "Книга людської совісті "

- гра – мандрівка "По планетам знань", "Навчи сторінку гарно вчитись";

- цикл бесід – роздумів "У країні цікавих уроків", "Рідну землю , де живем – Україною зовем";

- диспути "Чи потрібен я Україні таким, яким я є сьогодні", "Що означає бути патріотом України "?

Слід систематично проводити груповий та індивідуальний аналіз читацьких формулярів ( "Найкращий клас", "Активний відвідувач бібліотеки", "Найбільше прочитано книг" ). У бібліотеках потрібно проводити індивідуальні консультації біля книжкових виставок ("Золотий дзвін імен", "Наша мова калинова", "Наші обереги", "Краса земля – краса життя" ). Бажано оформити полички "Нові книги", " Нечитані книги", "Радимо прочитати".

При організації книжкових виставок враховуються вікові особливості читачів. Для дітей молодшого шкільного віку виставки готуються яскраві, художньо оформлені, з коротким простим та цікавим текстом ("Брейн – ринг казок", "Мої перші казочки", "Наші вірні друзі", "Знай. Люби. Бережи").

Для учнів 5 – 6 класів – виставка книг "Немає природи – немає людини", яка має розділи:

1.Щедрий голос змалку слухаю я

2.В ім’я вічної щедрості природи.

Книжкова виставка для старших класів може мати, наприклад, екологічний напрямок "Уроки землі".

Як відомо інформаційна культура учнів формується шляхом популяризації бібліотечно – бібліографічних знань. Бібліотека проводить бібліотечні уроки згідно "Орієнтовних програм занять з основ бібліотечно – бібліографічних знань школярів". Повинна бути розроблена тематика уроків для учнів початкових та старших класів, напрацьовано багато матеріалів для проведення уроків, якими може користуватись і бібліотекар, і вчителі школи. Складаючи програму бібліотечно – бібліографічної освіти, бібліотекар намагається забезпечити поступове набуття та поглиблення знань учнями, дати їм поняття про книгу та бібліотеку : від загального ознайомлення в молодших класах до знання змісту окремих розділів книжкового фонду, до впевненого використання каталогів і картотек, бібліографічних посібників у старших класах. На кожному наступному занятті використовується більш складний матеріал.

Виховання бібліотечно – бібліографічної грамотності учнів починається з перших років перебування дитини в школі. Під час індивідуальних та групових бесід діти молодшого шкільного віку вчаться користуватися бібліотекою, вибирати книжки для читання за книжковими виставками, тематичною ілюстрованою картотекою, бережливо ставитись до книг, ремонтувати їх.

Для учнів других класів можна провести бібліотечний урок "Подорож книжковим містом" при запису їх до бібліотеки. Метою цих уроків є формування у молодших школярів вмінь і навичок самостійного, свідомого читання книг вже з перших днів навчання в школі.

Діапазон пізнання учнями книги розширюється на бібліотечних уроках для учнів середнього шкільного віку. На цих уроках діти вчаться користуватися довідковим апаратом, елементами книги, систематично працювати з довідковими виданнями, вмінню чітко формувати читацький запит , вільно орієнтуватись в джерелах інформації для середнього шкільного віку, особливо в довідковій літературі.

Для учнів старшої ланки можна провести такі уроки: "Жити у світі книжок", "Красиве і корисне".

Такі уроки вчать дітей орієнтуватися в цілому комплексі джерел інформації. При проведенні бібліотечних уроків необхідно використовувати найрізноманітніші форми та методи: екскурсії в бібліотеку, уроки – бесіди , уроки – лекції, ігрові форми, які включають елементи змагання і роблять уроки цікавими.

Учні школи повинні бути активними учасниками акції "Живи, книго?", Декади дитячої та юнацької книги. У ході проведення Декади дитячої та юнацької книги потрібно задіяти всі класи. У ході акції можна провести конкурс дитячих малюнків "Наш вернісаж", благодійну акцію "Подаруй шкільній бібліотеці книгу", виставку улюблених книг з домашніх бібліотечок "Мій друже супутнику, книго моя, завжди на дозвіллі де ти – там і я", провести посвяту в читачі "Подорож у країну книги", свято книги "Книга для людини – як сонце у житті", велике прання "Книга у нашому житті", ділова гра "О, щасливчик", урок художньої праці "Живи, книго ?, зустрічі з місцевими поетами, конкурс веселих та начитаних, рейд – огляд "Книга - мудрий, добрий друг", театралізоване свято "Нам без книги ніяк не можна".

При шкільній бібліотеці обов’язково повинен працювати бібліотечний актив, який допомагав би в розстановці та видачі книг, естетичному оформленні бібліотеки та популяризації літератури. В обов’язки активу входить раз в чверть провести рейд перевірки стану збереження підручників, підсумки рейдів можна показати на стенді "Про що розповів портфель"? При бібліотеці має працювати гурток "Книжкова лікарня" або "Юний бібліотека", робота яких направлена на виховання у дітей любові та поваги до книги як на уроках так і в позаурочний час – дарують книгам "друге життя".

Велику увагу слід приділити Всеукраїнській акції " Живи, книго "! Це не лише перевірка стану утримання підручників, а й клопітка роз’яснювальна робота "Книжкової лікарні" чи "Юний бібліотекар", розробка та проведення масових заходів з метою бережливого ставлення до книги та їх пропаганда.

У кожному класі мають бути створені пости бережливих, які перевіряють стан збереження підручників раз в місяць , допомагають в роботі з боржниками, їхню роботу організовує та контролює оргкомітеті, до складу якого входять учні та вчителі. Підсумки рейдів – перевірок стану підручників відображаються у блискавках, загальношкільному стенді "Про що розповів портфель".

Бібліотекарем раз в чверть проводиться аналіз читацьких формулярів. Володіння чіткою картиною читацьких інтересів дітей допомагає в проведенні та плануванні виховної роботи.



Виховувати повагу до книги у кожного читача допомагає наочність, стенди "Як читати книгу", "Твої орієнтири у світі знань" та організовані в бібліотеці виставки "Книги в руках нечупари", "Підручники дякують", "Твій підручник – твоє лице".

Робота з батьками теж не повинна лишатися поза увагою бібліотекаря. Для батьків школярів необхідно організувати книжкову виставку "Книга. Сім’я. Дитина", провести родинне свято "Тато, мама , я – читацька сім’я". Члени батьківських комітетів залучаються до перевірки збереження та видачі підручників по класах. Проводиться індивідуальна робота з батьками про читання їхніх дітей, їх ставлення до книг і підручників.
Каталог: olderfiles
olderfiles -> Міський методичний кабінет екскурсія «Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі»
olderfiles -> Наукових праць
olderfiles -> Державний стандарт початкової загальної освіти Згідно із Законом України «Про загальну середню освіту»
olderfiles -> Розділ ІІ. Наша зірочка Даша Бондарчук
olderfiles -> Історія держави І права України у 2-х томах том І
olderfiles -> Формування мовленнєвої компетентності дітей дошкільного віку народознавчими засобами 2010 р. Укладачі
olderfiles -> Першотравнева райдержадміністрація відділ освіти методичний кабінет
olderfiles -> Задача на спільну роботу. Мета: Забезпечити засвоєння учнями вміння розв’язувати задачі на спільну роботу
olderfiles -> Методичні рекомендації до організації і проведення уроків узагальнення і систематизації знань учнів на початок навчального року


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал