О. Генрі «Останній листок». Взаємопорозуміння та прагнення зробити добро іншим як засіб подолання життєвих негараздів



Скачати 141,95 Kb.
Дата конвертації09.01.2017
Розмір141,95 Kb.
ТипУрок
Конспект відкритого уроку із світової літератури у 7 класі

О.Генрі «Останній листок». Взаємопорозуміння та прагнення зробити добро іншим як засіб подолання життєвих негараздів.

Вчитель Пятак Л.В.

Тема уроку: О.Генрі «Останній листок». Взаємопорозуміння та прагнення зробити добро іншим як засіб подолання життєвих негараздів.

Мета уроку: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом американського письменника О.Генрі;



  • домогтися засвоєння поняття «новела»;

  • розкрити своєрідність сюжету та оповіді новели О.Генрі «Останній листок»;

  • продовжувати вчитися аналізувати текст;

  • розвивати навички виразного читання;

  • самостійної роботи;

  • усного та писемного мовлення;

  • виховувати почуття доброти, любові , співчуття до ближнього.

Обладнання уроку:

1. Портрет письменника.

2. Виставка книг.

3.Ілюстрації до твору.

4. Тексти.

Зміст уроку

І. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Ми з вами прочитали та обговорили вже багато літературних творів. Кожен із вас має певний життєвий досвід. Ви, мабуть не раз замислювались над запитанням: що в людському житті найголовніше? Без чого людина не може бути людиною, незалежно від того, якою б сильною, сміливою, розумною вона не була б Згадайте вже знайомого Робінзона Крузо, Маленького Принца.

(Без друзів і спілкування)


  • Дійсно це спілкування, бо найбільша розкіш на землі – розкіш спілкування. Говорячи про спілкування дайте відповідь запитання, використовуючи метод «вільний мікрофон».

  • Якими повинні бути людські взаємини?

  • Яке слово вам перш за все спадає на думку, коли ми говоримо про людські взаємини?

(Вірність, міцність, постійність, надійність, лицемірство, користь, зрада..)

Це все правильно і цікаво, спостерігаючи за поведінкою людей, їх вчинками, ми дійшли висновку:



  • Люди в різних ситуаціях поводяться по різному;

  • З рідними ти один, в школі та на роботі ти інший. В товаристві ще інакший.

  • А який ти насправді?

Відповідь на це запитання дуже важливе і в житті літературних героїв, і в нашому реальному житті.

Тому будемо говорити про красу чистих людських взаємин, а звідси і тема нашого уроку

ІІ. Оголошення теми уроку.

А веде нас до цієї розмови О. Генрі та його творчість.

Саме тому головним завдання уроку


  • Познайомитися з життя та творчістю письменника;

  • Пригадати відомості про новелу і її особливості;

  • Вдосконалювати навички роботи з текстологічним аналізом твору.

Чи все зрозуміло? Є запитання по темі та завданням уроку?

Отже, крокуємо далі.

Життя нелегка річ. Особливо стосується це людини, яка вболіває за долю інших. А письменники, як відомо є саме такими. Дуже часто їхнє життя – це суцільні труднощі. Складною виявилася й доля американського митця О.Генрі.

Хто ж він? Ось він на портреті, поряд слова, які розкривають сутність людини-письменника. Він мужньо поровся з труднощами. Любив повторювати:

«Життя – не трагедія і не комедія. У ньому поєднується і комічне, і трагічне одночасно».

Можливо, саме тому. Читаючи твори письменника, людство ось уже майже століття, весело сміється і плаче одночасно. Чому? Це і є одним із його секретів, які ми спробуємо сьогодні розгадати.



  • Яким був цей великий американський письменник?

Творами захоплювались люди ХХ і читачі ХХІ століття. О.Генрі – це псевдонім. Справжнє ім'я - Віл'ям Сідні Портер.

Кажуть, людина живе в ті моменти, які залишились в пам'яті назавжди.



  • Які моменти із життя письменника вам запам'ятались?

  • Народився в місті Грінсборо, на півдні США, в сім'ї лікаря, рано втратив матір, вихований тіткою;

  • Закінчив школу, працював в аптеці дядька;

  • Два роки провів у Техасі – поправляв здоров'я

  • Працював на багатьох роботах, а потім став бухгалтером у маленькому банку;

  • Одружився, з'явилася маленька донечка

  • Розтрата в банку, в якій не був винен, але винуватця шукати ніколи тому втік;

  • Хвороба дружини. Кохання сильніше власного благополуччя. Повертається після похорону, потрапляє до в'язниці.

  • Новий рік. Різдво – кожен мріє про чудеса. Арештант №36627 сидить у своїй камері і думає, що його донька залишається без подарунка. Вирішив написати оповідання і послати в журнал. Воно мало назву «Різдвяний подарунок свистуна Діка» одержав гонорар, у дівчинки був різдвяний подарунок;

  • Арештант підписав оповідання О.Генрі.

Чому?

Це перше ім'я, що прийшло йому в голову. У в'язниці він був аптекарем і часто користувався довідником Етьєна Остена Генрі. Дійсно, дехто вважає, що вибрано псевдонім випадково. Але мені здається, що в житті нічого випадкового не буває. Остен Генрі – автор довідника, що допомагав лікувати фізичні недуги.

Письменник О. Генрі – лікар душ, який став всесвітньо відомим.

Але це стало згодом, а тоді в Америці ніхто не міг розшукати того, хто ховався під псевдонім О. Генрі.



  • Далі – життя, як новела. Одиноке, самотнє. Пише і друкує оповідання. Писав усього 10 років. Написав 273 новели і роман «Королі і капуста».

  • Одного разу приходить лист з рідного містечка від Саллі Коломен, з якою дружив у юності. Листування закінчилося тим, що з'явилася нова сім'я. Жили щасливо, в мирі та злагоді з дочкою від першого шлюбу.

  • Але благополуччя закінчилося скоро – хвороби, діабет та цироз печінки рано звели його в могилу. Йому було всього 48, у 1910 році його останні словами були: «Запаліть вогонь, я не можу помирати у темряві».

  • Людям залишились його твори, в яких він плаче і сміється, переживає сумніви своїх героїв, їхні перемоги і поразки, радощі й болі.

  • О Генрі вважають неперевершеним майстром новели.

ІІІ. Засвоєння теоретично – літературних знань.

  • Чи знайомі ви з поняттям «новела»?

  • Дайте визначення.

Новела – (від італійської – новина) – невеликий за обсягом прозовий твір, де зображено 1-2 епізоди з життя одного або декількох осіб із гострим захоплюючим сюжетом.

  • Давайте спробуємо разом, пригадати особливості новели:

  • Чітка композиція;

  • Психологізм;

  • Напружений сюжет;

  • Яскравість, влучність художніх засобів;

  • Несподіваний фінал;

  • Лаконізм;

  • Гумор і сатира;

Кого із майстрів новели ви знаєте? (Чехов, Бунін)

  • Ви отримали завдання підготувати повідомлення про новели О.Генрі. Відомо, що всі вони розподіляються на декілька циклів. Охарактеризуйте кожен з них.



  • Найчисельніший, близько 150 новел,- присвячені велетенському місту Нью-Йорк, його мешканцям, їхнім радощам і нещастям. Саме тут виявився – гуманізм, демократизм, гумор, сатира, ліризм.

  • Приклад – «різдвяна» новела «Дари волхвів»

  • Близько 100-твори про Техас та Південний Захід США. Герої – ковбої, фермери. Строката картина ковбойського життя і тяжкої праці. Людина-втілення сили, мужності Приклад «Санаторій на ранчо».

  • 28 новел – про Південь США свою батьківщину. Герої – «американські Робін Гуди» часто шахраї але їх зображено з гумором, доброзичливо. Наприклад «Вождь червоношкірих»

  • Герої О.Генрі – прості люди, звичайні американці. Вони не вирішують глобальних проблем, а живуть буденним життям, в якому є і смішне і сумне, і підлість, і шляхетність.

А переконатись в цьому нам допоможе новела – «Останній листок».

ІУ. Формування нових знань, умінь, навичок.



  1. Чи прочитали ви твір?

  2. Сподобалась вам новела?

  3. А які почуття вона у вас викликала?

(Думки різні, але немає байдужих. І це важливо. Сторінки новели спонукали вас до роздумів, а це – головне призначення твору.)

Булат Окуджава казав: «Святая наука расслышать друг друга сквозь ветер на все времена».



Отже, можна слухати та не те чути. Давайте вслухаємося і почуємо, що хотів сказати О.Генрі.

  1. Коли відбуваються події у новелі? (Восени, у листопаді)

  2. Чому відбуваються восени? (Осінь-це яскраво, і сумно, спокій, дерева скидають листя, природа в неприкрашеному вигляді, відчувається незахищеність)

  3. Назвіть дійових осіб. (Сью, Джонсі, Берман)

  4. Що їх об’єднує. Зверніться до тексту.



  • вікна на північ;

  • низька квартирн6а плата;

  • салат із листя цикорію;

  • широкі рукави;

  • погляди на мистецтво;

  • Чому героями твору стали люди мистецтва?

  • особливі люди;

  • почуття розвинені сильніше

  • легко поранити, образити

  • автор сам належав до цього світу



  • Як ви думаєте, що є найстрашнішим ворогом цих людей?

( Хвороби, виснажені від голоду, не мають коштів на ліки)

  • Який прийом використовує автор зображуючи пневмонію?

( Уособлення)

  • Доберіть епітети, які допоможуть краще уявити цю хворобу.

  • пан Пневмонія;

  • «крижані пальці»

  • «невідомий пришелець»

  • підтоптаний, задишкуватий бовдур

  • червоні кулацюги;

  • такий собі чолов’яга, який звалив з ніг тендітну Джонсі.

  • Чому саме Джонсі захворіла?

( втрачає не тільки здоров'я а і бажання жити)

  • Який пейзаж за вікном? Про що він свідчить?

(порожніє безмежно похмуре подвір'я та стіна)

  • Чому хвороба почала перемагати?

( втратила надію на те, що одужає)

  • Яким був стан Джонсі, за словами лікаря?

  • Чому він так розмовляв з Сью?

  • Чому Джонсі рахувала листки?

( Тому, що вважала що з останнім листком плюща помре. Дівчина зливається з природою, і переконує себе, що її смерть пов'язана зі смертю листя на плющі)

  • Чому плющ обрав автор?

(Рослина вибрана не випадково: в античній міфології плющ символізував безсмертя і буяння життя)

  • Яке порівняння використав автор, щоб показати песимізм Джонсі?

( бліда і непорушна, мов повалена статуя)

  • Як письменник показав байдужість хворої до життя?

(Холодно спитала…Не могла б малювати у іншій кімнаті?!)

  • А як же Сью? Що надає їй сили триматися самій і підбадьорювати подругу?

(Мрія. Надійна,терпляча, страждає із-за подруги, відповідальна)

  • Яке перше враження склалося у вас від художника? Що можна сказати про талант, майстерність?

  • Назвіть ключові слова, які характеризують Бермана.

(невдаха,пив, злющий стариган «знущався всілякою сентиментальністю, дивився на себе як на – пса – охоронця, що спеціально захищає художниць).


  • Це про художника чи звичайну людину?

  • Як ви думаєте, чи випадковим є порівняння Бермана з Мойсеєм? ( Відомо, що цей біблійний герой врятував іудеїв з єгипетського полону, вивів їх у землю обітовану! Мабуть, ні!



  • Чому Сью йому розповіла все: про Джонсі, про хворобу, про її думки і фантазії? )Більше не було кому, довіряла)



  • Які слова свідчать про справжнє ставлення цього похмурого старого до дівчат? (Коли не будь - я напишу шедевр, і всі ми поїдемо звідсіля).



  • Знайдіть опис нічної погоди. Чому автор використовує його? (Зображення дощу, шаленого рвучкого вітру – підсилює передчуття трагедії).

Рольова гра.

  • Розкажіть, про що думала Джонсі, поки «лежала й довго дивилася на листок». (Все сумно, і безнадійно! Читачеві здається, що кінець буде очікуваним. Але – ні.

Автор використав цей ефект несподіванки

  • Чому Джонсі стало краще? (З'явилась надія на майбутнє)

  • Що трапилося із Берманом? (Малюючи листок плюща застудився, захворів. Кволий організм не витримав хвороби і старий помер).

  • Як можна оцінити його вчинок? (Вияв високої любові і милосердя в ім'я іншої людини).

Проблемні запитання:

  • Для чого жертвував собою? (Щоб врятувати життя Джонсі).

  • Що змусило вчинити так?

  • був добрий, і по-батьківськи любив дівчат;

  • нормальна поведінка;

  • звичайний стан душі;

  • життєві випробування не зробили його жорстоким;

  • мав справжній скарб – любити, жертвувати в ім’я любові до іншої людини

  • він створив свій шедевр, бо шедевр – це твір, який потрібен людям.

І ось знову О.Генрі – майстер: вмів відшукати у своїх героях іскру доброти, любові і співчуття.

У. Закріплення матеріалу.

- Чому твір називається «Останній листок».

- останній листок – шедевр, який намалював автор,

- життя – книга – це остання сторінка книги Бермана.

Визначте тему твору.

(Сумна історія про дружбу і самопожертву).


  • Що лежить в основі сюжету?

(конфлікт)

Ідея


Ідея твору: особливий героїзм: ( це не мужність воїна, який не змигнувши оком, приніс в жертву життя в ім'я перемоги.

Повсякденний – не завжди помічений. Але моральні подвиги, часто стають вирішальними не тільки для долі літературних героїв, а і людей, які знаходяться поряд).

Я маю надію, що сьогоднішній урок ви запам'ятаєте назавжди і будете користуватися порадами О.Генрі, бо як вважав письменник:

«Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу». прислухайтесь до цих слів. не залишайтеся байдужими, бо твори О.Генрі надихають до роздумів, правильних вчинків.

І наостанок послухайте вірш

Останній листок…(Згадуючи новелу О.Генрі)

Злющий осінній вітер,

Завивав в обіймах плюща,

Зриваючи листя сердито,

Зі старого чіпкого куща

Ти дивилась покірно і тихо,

У заплакане, мокре вікно,

Де хитався, боровся із вітром,Ю

На плющеві останній листок.

І воском стікала надія,

По тонесенькій свічці життя,

Картин твоїх – недописана мрія.

Манила тебе в небуття.

Та не здався листочок у віконці,

Художник старий на стіні,

Найкращу картину й останню,

написав у своєму житті.

Малюнок із жовтої фарби,

Життя – тендітний росток,

В тобі народилась надія,

Коли впав останній листок.

Висновок уроку:



  • Людина живе доти, доки про щось мріє.

  • Людина живе доки, доти до чогось прагне.

  • Гріх втрачати надію

  • За життя треба боротися.

  • У людини відкриваються найкращі якості, коли вона робить щось для іншої людини.

(Учні на заготовлених дома листочках записують відповідь. на які роздуми наштовхнув мене твір О.Генрі.)

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал