Нові підходи до навчання як засоби розвитку особистості та творчих здібностей молодших школярів



Скачати 167,41 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації11.12.2016
Розмір167,41 Kb.
ТипЛекція
  1   2
Відділ освіти Долинської райдержадміністрації

Методичний кабінет відділу освіти.

Маловодянська загальноосвітня школа І –ІІІ ступенів .


Нові підходи до навчання як засоби розвитку особистості та творчих здібностей молодших школярів

( з досвіду роботи вчителів початкових класів )




с. Маловодяне

2004 рік .

Розпізнати , виявити ,

розкрити , виростити ,

виплекати в кожного

учня його неповторно

індивідуальний талант -

це означає піднести

особистість на високий

рівень розвитку людської

гідності . Вірте в талант

і творчі сили кожного

вихованця.

В.О. Сухомлинський .

Демократичні процеси в державі потребують вироблення нових суспільних вимог до освіти . Відомо, що школа сьогодні – це перш за все школа самореалізації і самоактуалізації особистості, бо її головна мета – збудити і виявити самостійні творчі здібності дитини .

Реалізуючи завдання Концепції загальної середньої освіти та закону України „ Про загальну середню освіту” вчителі переживають складний і водночас цікавий період реформування і ставлять перед собою завдання : забезпечити всебічний розвиток особистості .

Згідно програми для середньої загальноосвітньої школи сьогодні навчання бачиться як багаторольовий процес . Вчителі початкової ланки освіти шукають гнучкі форми організації навчання . Урок , на їх думку, та інші заняття не можуть лишатися незмінними і шляхи їх удосконалення дуже різноманітні .

Вивчаючи систему роботи вчителів початкових класів Мурановської О.П. і Лапіної Н.О. встановлено, що їх уроки визначаються різноманітністю змісту, вибором раціональних форм і методів навчання . Їх вони вибирають, опираючись на таблицю засвоєння знань .

Лекція - 5%

Читання 10%

Аудіовізуальний 20%

Демонстрування (дослід) – 30%

Групові дискусії 50%

Активне самонавчання – 70%

Навчання інших та негайне

Застосування набутих знань – 90%

При проведенні уроків Мурановська О.П. мало користується такими методами як лекція , пояснення , використовує їх тільки у складних випадках засвоєння програмового матеріалу .

Дуже часто на етапі вивчення нового матеріалу вчитель створює проблемну ситуацію:

„Хто сам може розв’язати ?” або „Прочитай пояснення у підручнику – поясни іншим”. Це викликає великий інтерес , зацікавлює дітей до процесу пізнання .

Первинне закріплення вчитель проводить за підручником : „ Коментований розв’язок” або у вигляді активного самонавчання : „ Склади потрібні вирази”,

„ Склади приклади для сусіда по парті”. Практикується робота в парах , групах.

Під час вивчення нового матеріалу велика увага приділяється досвіду учнів , набутим знанням ,умінню співставляти, порівнювати, аналізувати. Так, наприклад, це можна побачити на уроці читання у 4 класі при вивченні теми „Краса землі , краса життя. М. Рильський „ Як не любити …”

ІІ . Оголошення теми й мети .

Мотивація .



  1. Проблемна ситуація .

  • Послухайте назви творів, які будемо читати на наступних уроках .

  • Спробуйте по назвах визначити, про що в них ітиметься .

  • Яку назву ви дали б розділу ?

- Сьогодні Женя підготував інформацію про М. Рильського .

  • А зараз спробуємо прочитати новий вірш, не дивлячись у текст, за допомогою малюнків (до кожного рядка вчитель добирає малюнок , що розкриває його зміст) .

  • Розгляньте малюнок .

  • Скажіть реченням, фразою, що на ньому зображено .

  • Співставимо з текстом вірша .

Читання вірша по пам’яті, опираючись на малюнки .

Виконуючи завдання Національної Доктрини, вчитель Лапіна Н.О, вибирає раціональні методи і форми організації діяльності школярів, розробляє систему оцінювання роботи учнів .

На її уроках присутні ігрові моменти, взаємоперевірка , так як це розвиває у дітей увагу, спостережливість .

Для того, щоб навчити учня слухати і записувати, бачити і записувати, вчителька на кожному уроці проводить зорові, слухові і самодиктанти, використовує проблемно - пошукові методи навчання та метод диференціації, велику увагу приділяє каліграфії та звуковому аналізу слів. Це видно з фрагменту уроку української мови. Тема: „Дієслово. Повторення та узагальнення знань про дієслово” .


1. Каліграфічна хвилинка .

ал але ая ал але ая

Заквітчалась моя Україна .


  • Підкреслити граматичну основу речення.

  • Яким членом речення найчастіше буває дієслово ?

  • З якою частиною мови зв’язане дієслово у реченні ?

  • Зробіть звуковий аналіз слова Україна .

2. Робота в групах



  • До записаних дієслів доберіть синоніми –фразеологізми .

Червоніти Надути губи

Ледарювати Накивати п’ятами

Втекти Робити з мухи слона

Перебільшувати Байдики бити

Розсердитися Пекти раків


3. Самодиктант

Спишіть слова , визначте орфограми, позначте їх червоним кольором, вкажіть час дієслів .

Блищить , веселиться , розпускається , збудило , тремтить , не сумувати .

5. Робота в парах



  • Складіть і запишіть казочку „ Дивинка весни в нашому класі”.

  • Підкресліть дієслова минулого часу .

Нині одним із пріоритетних завдань школи є реалізація особистісно – орієнтовного підходу в освіті . Щоб зацікавити учнів на уроці, вчителі Потєєва І.Ю. і Корж В.Г намагаються дбати про гармонійне поєднання його мотиваційного, змістового, процесуального та розвивального компонентів . Вони вважають , що зміст їхніх уроків має привабити дітей чимось незвіданим, сприяти розвивальним дидактичним цілям. Цьому сприяє використання в практиці роботи ігрових моментів . Зважаючи на вікові особливості учнів 1 і 2 класів , педагоги пропонують нестандартні форми роботи : подорожі , участь у незвичайних життєвих ситуаціях .

Потєєва І.Ю. пропонує використовувати такі види роботи на уроках читання , які розвивають мислення та мовлення учнів .

Кубування .

ІІІ .Вивчення нового матеріалу . Вчитель читає вірш „ Загадка” Марійки Підгірянки .



  • Про яких „птахів” ідеться у вірші ? (листя)

  • Проведемо кубування до слова листок .

(Діти дивляться на паперовий різнокольоровий куб, на якому записані питання . Письмово дають на них відповіді .)

  1. Опиши це .

  2. На що це схоже , чим відрізняється ?

  3. З чого це зроблено ?

  4. Про що це змушує тебе думати ?

  5. Добре це чи погано ?

  6. Як би ти це використав ?

Сенкан

Щоб створити сенкан потрібно до заданого слова підібрати :


- скласти речення з цим словом ;

  • дібрати синоніми до даного слова .

Після читання вірша „ Бігли діти повз ялинку” Оксани Сенатович , вчитель запитує :

  • Чи здогадалися ви , хто ця пустунка ?

Складемо сенкан до слова білочка
Білочка

  • руда , швидка

  • стрибає , збирає

  • Білка живе у дуплі

  • пустунка

Таким чином, застосовуючи різні прийоми, вчителі початкових класів активізують пізнавальну діяльність учнів на уроках . Вивчаючи новітні технології, а саме використання інтерактивних прийомів навчання , вчитель Корж В.Г. проводить на уроках побудову асоціативного „куща” .

Розглянемо як приклад кілька інтерактивних прийомів , які можна використати на уроках математики в 1 класі , під час вивчення числа і цифри 2 .

Незвичайний початок уроку .

Одна дитина заходить до класу з двома шапками на голові . Це одразу ж активізує дітей.

Учні визначають , що людині потрібна лиш одна

шапка, а не дві, бо у неї одна голова .


Побудова асоціативного „куща”

Учитель :- Діти , у людини лише одна голова , а яких частин тіла у людини дві ?

1 учень : - Два вуха .

2 учень : - Двоє очей.

3 учень : - Дві ноги .

4 учень : - Дві руки .

Учитель : - А де в природі ми зустрічаємо

число 2 ?

Учень : - У річки два берега .

Учитель : - Чи зустрічається число 2 в казках ?

1 учень : - Два козлики .

2 учень : - Двоє жадібних ведмежат .



3 учень : - Дві води – жива і мертва

Учитель : - А ось і цифра 2 , якою позначається число 2. А на кого чи на що вона схожа ?


Каталог: downloads -> Buklets
Buklets -> „Педагогічна ефективність
downloads -> Тема. Різноманітність кишковопорожнинних. Їх роль в природі та житті людей. Мета
Buklets -> Відділ освіти долинської райдержадміністрації методичний кабінет відділу освіти
downloads -> Обладнання: Таблиці «Структурна схема еом», «Складови еом», навчальна програма «Сезам». Загальні поняття
downloads -> Довідка про проведення семінару вчителів математики на базі Люботинської зош I iii
downloads -> План роботи директора Маловодянської зош І-ІІІ ступенів
Buklets -> Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках географії
downloads -> Планробот и маловодянської загальноосвітньої школи І ііі ступенів (2006 – 2007 навчальний рік) Вересень


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал