Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Відділ освіти Катеринопільської районної державної адміністрації Районний методичний кабінет Крохмаль Валентина Федорівна На допомогу молодому вчителю Схвалено радою методичного



Сторінка1/2
Дата конвертації01.12.2016
Розмір1,57 Mb.
  1   2
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Відділ освіти Катеринопільської районної державної адміністрації

Районний методичний кабінет

Крохмаль Валентина Федорівна

На допомогу молодому вчителю



Схвалено радою методичного кабінету

( протокол №2 від 12.06.2013 року)
2013
Зміст



  1. Вступ------------------------------------------------------------------------------------------4

  2. Поради молодому вчителю---------------------------------------------------------------4

Золоті правила класоводів----------------------------------------------------------------4

Заповіді іміджу сучасного вчителя---------------------------------------------------- 7

Основні риси, притаманні творчому вчителю--------------------------------------- 7

Корисні спілкування щодо спілкування з учнями-----------------------------------7

Поради тим, хто віддає своє серце дітям і бажає розвивати свої педагогічні

здібності--------------------------------------------------------------------------------------8

3. Циклограма роботи класовода---------------------------------------------------------- 9

Заходи, які здійснює класвовод-------------------------------------------------------- 9

Оформлення кабінетів початкової ланки------------------------------------------- 10 Психолого-педагогічна характеристика учнівського колективу--------------- 11

Соціальний паспорт класу------------------------------------------------------------- 12

Характеристика--------------------------------------------------------------------------- 14

Методичні рекомендації молодому вчителю щодо узагальнення досвіду----16

4. Виховна робота --------------------------------------------------------------------------- 17

Структура плану виховної роботи класного керівника---------------------------17

План виховної роботи--------------------------------------------------------------------17

Орієнтовний план виховної роботи класовода 1-го класу------------------------24

Форми роботи педагога з родинами --------------------------------------------------38

Рекомендації по проведенню батьківських зборів --------------------------------38

Нетрадиційні форми роботи з батьками---------------------------------------------38

Етапи підготовки до батьківських зборів--------------------------------------------40

Орієнтовний план проведення батьківських зборів-------------------------------40

Анкета для батьків---------------------------------------------------------------------- -41

Батьківські збори-------------------------------------------------------------------------42

Поради батькам------------------------------------------------------------------------ ---43

Орієнтовна тематика бесід-------------------------------------------- -----------------51


  1. Урок ----------------------------------------------------------------------------------------52

Загальні вимоги до уроку--------------------------------------------------------------- 52

Вимоги до сучасного уроку-------------------------------------------------------------53

Самоаналіз до уроку--------------------------------------------------------------------- 53

Алгоритм підготовки вчителя до уроку----------------------------------------------54

Мета уроку ---------------------------------------------------------------------------- ---55

Мета: формування ключових компетентностей----------------------------------55

Основні типи уроків---------------------------------------------------------------------56

Вимоги до техніки проведення уроку------------------------------------------------57

Вимоги до формування навичок писемного мовлення---------------------------57

Урок читання ------------------------------------------------------------------------------58

Урок української мови-------------------------------------------------------------------62

Урок математики--------------------------------------------------------------------------65

Урок «Я і Україна»---------------------------------------------------------------------- 69

Урок образотворчого мистецтва------------------------------------------------------ 73

Урок з основ здоров’я--------------------------------------------------------------------74

Урок трудового навчання---------------------------------------------------------------75

Урок фізкультури-------------------------------------------------------------------------75

Обсяг домашнього завдання------------------------------------------------------------76



  1. Індивідуальна форма навчання -------------------------------------------------------76

Алгоритм роботи вчителя - початківця в класах з малою наповнюваністю--77

Індивідуальний навчальний план------------------------------------------------------77

7. Інтерактивні технології навчання----------------------------------------------------- 79

Варіанти дискусійного навчання ----------------------------------------------------- 79

Варіанти кооперативного навчання ------------------------------------------------- 80

Варіанти колективно-групового навчання ----------------------------------------- 81

8.Ліворука дитина: особливості роботи з нею --------------------------------------- 82

Тест на визначення провідної руки ------------------------------------------------ 82

9.Рекомендації роботи з ліворукими дітьми-------------------------------------- 83

Продуктивні види діяльності, що розвивають дрібну моторику рук і

координацію рухів-------------------------------------------------------------------- --84

Підготовка ліворукої дитини до засвоєння графічної навички письма --- ---84

Посадка ліворуких дітей під час письма ---------------------------------------- 85

Прийоми тримання ручки------------------------------------------------------------ --86

10..Бібліографія--------------------------------------------------------------------------- -- 87

Вступ
Молодий учитель уперше переступає поріг класу. Скільки труднощів чекає його попереду! Він немає практики, йому дуже складно, бо ні з чим порівнювати кожну нову педагогічну ситуацію. Він вчиться бути вимогливим і поступливим, суворим і життєрадісним. Якщо всі ці риси йому допомогли виробляти його наставники ще у ВНЗ, то потрібно тільки бути самим собою. Але це, на жаль, буває надто рідко. А діти не чекають. У них свої критерії судження. І ось тоді молодий спеціаліст починає йти по лінії найменшого опору. Підвищений тон. Нервозність. «Погані» бали. Записи в щоденнику. Повчальні бесіди з батьками. «Походи» в кабінет директора або завуча. Як наслідок – відповідна реакція учнів. За самокритичного ставлення до своїх вчинків учитель рано чи пізно знайде правильне рішення. А якщо самокритичного ставлення в молодого спеціаліста немає? Тоді він починає шукати причину всіх своїх невдач у неповноцінності своїх вихованців.

По-різному приходять у школу вчителі, і по-різному складаються їхні долі. Але складність учительської праці полягає в тім, щоб знайти шлях до кожного учня, створити умови для розвитку здібностей, закладених у кожному. Найголовніше – учитель повинен допомогти учневі стати особистістю. Від віри вчителя у можливості кожного учня, від його наполегливості, терпіння, уміння вчасно прийти на допомогу залежать успіхи його учнів на складному шляху пізнання.

У процесі виховання людської особистості діє багато сил, до яких належать і педагог із усіма його духовними багатствами й цінностями. І якщо молодий спеціаліст дуже хоче бути «хорошим учителем», то особливу увагу потрібно звернути на таку рису, як любов до дітей. «Що означає «хороший учитель? – зазначав видатний педагог В.Сухомлинський. – Це насамперед людина, яка любить дітей, знаходить радість у спілкуванні з ними, вірить у те, що кожна дитина може стати доброю людиною, вміє дружити з дітьми, бере близько до серця дитячі прикрощі, знає душу дитини, ніколи не забуває, що й сам був дитиною».

На його думку, глибока любов до дітей – перша, найголовніша риса, яка має бути властива педагогові, тому, адресуючи побажання молодому вчителю, він писав: «Необхідно, щоб виховання дітей, любов і повага до дітей, вимоги до них і дружба з ними – щоб усе це було самою суттю вашого духовного життя, мій друже».

Саме в любові дорослих до дітей В.Сухомлинський вбачав ту духовну силу, яка здатна вберегти дитяче серце від огрубіння, озлобленості, жорстокості й байдужості. Водночас зазначав, що зло в дитячому серці породжується тільки грубістю, байдужістю дорослих. На його думку, любов педагога до дітей є неодмінною умовою правильного використання такого інструмента як оцінка. «Щоб мати право користуватися цим інструментом, треба передусім любити дитину. Не говорити їй про свою любов, а виявляти любов у турботі про неї».

Учені доводять, що головними рисами вчителя мають бути віра в дитину й любов до неї. «Ось ці два компоненти – віра і любов –і є гарантією того, що вчитель впорається не лише із завданням навчання, а й із завданням виховання особистості, особистості духовно-моральної, чистої».

На думку відомого педагога Ш.Амонашвілі, вчителі мають бути людьми доброї душі й любити дітей такими, якими вони є. Треба однаково любити і шибеника, і слухняного, і кмітливого, і тугодума, і лінивого, і старанного.

Як визначає відомий психолог І.Бех, у виховному плані важливо, щоб у дитини було відчуття, що її приймають, люблять незалежно від того, високих чи низьких показників вона досягла.

Отже, любов педагога до дітей – одна з важливих умов як духовного, так і морального виховання.

Учитель має пам’ятати, що до кожної дитини в класі треба виявляти чуйність, щирість, не видуляти надмірною увагою обдарованих і не принижувати слабших. Правильно організована робота допоможе кожному учневі відчути себе здібним, потрібним, цікавим для вчителя і свої товаришів. Сааме це – надійний стимул подальшої навчальної роботи учнів із захопленням, з відчуттям особистої гідності.



Поради молодому вчителю
Золоті правила класовода


  1. Учитель має викликати любов і повагу школярів до себе. А це можливо, коли він сам любить, поважає та піклується про кожну дитину, у стосунках з учнями чесний і відвертий.

  2. Учителю не слід мати «любимчиків». Дитина прислухатиметься до порад такого вчителя, виконуватиме прохання, ділитиметься з ним найсокровеннішим.

  3. Він має бути веселим, жартами підтримувати учнів, створювати позитивну атмосферу.

  4. Педагог має правильно використовувати свій час, щоб поповнювати запас енергії завдяки природі, мистецтву.

  5. Учителю слід завжди бути доброзичливим. У дитині немає нічого такого,щоб вимагало жорстокості. Зло перемагають добром, любов’ю. Учитель повинен бажати дитині лише добра, виховувати в ній добро власними вчинками, і дитина відповість тим самим.

  6. Учителю варто читати більше наукової літератури. З такою Людиною учням завжди цікаво.

  7. Завдання вчителя як особистості «знайти себе в собі» й допомогти дітям зробити те сааме.

  8. Учитель має володіти мистецтвом індивідуальних бесід з дитиною, уміти її вислухати, підтримати в ній вогник самоповаги. Не можна обговорювати поганих вчинків привселюдно. Самоповага народжується із радощів за себе, за свій успіх.

  9. Класоводу необхідно створити доброзичливий учнівський колектив, в якому кожна дитина пам’ятає, що поруч з нею людина, з інтересами якої треба рахуватись.

  10. Педагогу слід мати гаряче серце й холодний розум, щоб не допустити поспішних, непродуманих рішень; не залежати від настрою.

  11. Учителю потрібно дорожити довір’ям дитини, любити її, захищати, поважати її почуття. Тоді між учителем і дітьми складатимуться доброзичливі, щирі стосунки. Педагог має берегти найвище благо: людську гордість, недоторканіть особистості, гідність дитини.

  12. Класоводу необхідно виховувати в дітей самодисципліну, боротися з лінощами. Разом з батьками слід працювати над тим, щоб дитина сама себе обслуговувала. Діти мають розуміти, що навчання в школі – це їхня найважливіша робота.

Учитель – це той, хто володіє найбільшою педагогічною майстерністю, постійно пробуджує в юному серці бажання бути хорошим, бажання стати сьогодні кращим, ніж учора, почуття самоповаги.


Заповіді іміджу сучасного вчителя



  1. Роби все вчасно і професійно.

  2. Завжди будь люб’язним, привітним і доброзичливим.

  3. Ніколи не говори зайвого. Думай про наслідки сказаного тобою.

  4. Пам’ятай, що успішна робота – професіоналізм плюс порядність.

  5. Дбай про своє ім’я – це найвища цінність сучасного вчителя.

  6. Думай про інших, а не лише про себе. Турбуйся про своїх колег, учнів,- вони створюють твій імідж.

  7. Дбай про свій зовнішній вигляд. Пам’ятай: привабливий зовнішній вигляд – запорука позитивного іміджу.

  8. Говори й пиши грамотно. Твої мова й мовлення – ознаки інтелекту.

  9. Пам’ятай, що впевненість у собі не повинна заважати скромності.



Основні риси,

притаманні творчому вчителю


  1. Відповідальне ставлення до своєї справи, сумлінне виконання обов’язків у будь-яких ситуаціях і за будь-яких умов.

  2. Постійний пошук оптимального способу реалізації завдань, які потрібно виконати, пошук методичних знахідок.

  3. Бажання й уміння досягти позитивних результатів навіть за несприятливих умов.

  4. Розвиток фантазії, уміння бачити незвичайне навіть у звичних ситуаціях.

  5. Прагнення сформувати творчу особистість школяра.

  6. Артистизм, уміння розвивати, стимулювати дитячу уяву.

  7. Уміння створювати проблемно-пошукові ситуації, ситуації успіху.

  8. Педагогічна тактовність.

  9. Загальна культура особистості.



Корисні поради щодо спілкування з учнями


  • Дитина спізнилася на урок – її варто запитати, чи не трапилося чого.

  • Учень неуважно слухає пояснення вчителя – у коректній формі поцікавитися, які думки, проблеми його відволікають.

  • Учень не виконав завдання – буде коректно висловити припущення, що йому завадили серйозні обставини.

  • Учень забув удома ручку (зошит, лінійку) – запропонуйте йому свою допомогу.

  • Бійка дітей – результат невміння розв’язати конфліктне питання.

  • Дитина голосно щось сказала, перебила вчителя – можливо її щось нервує.




  • Відчинилися двері під час уроку - мабуть, щось трапилося і вимагає нашого втручання, нашої присутності.




  • Ніхто з учнів класу не хоче йти до дошки – чи не страх є причиною цього?

  • Учень не був на уроці – висловіть йому співчуття з цього приводу.

  • Діти гарно працюють на уроці – в такому випадку висловіть своє задоволення і подякуйте за спілкування.

  • У разі несподіваного успіху і вражаючих результатів не бійтеся вигукнути «Браво!» і виразити свою радість.



Поради тим, хто віддає своє серце дітям і бажає розвивати свої педагогічні здібності


    • Завжди посміхайтеся.

    • Дітей зустрічайте словами: «Я чекала вас!»

    • Любіть кожну дитину.

    • Відчувайте відповідальність за долю кожної дитини.

    • Виховуйте себе, бо особистість виховується особистістю.

    • Будьте благородними, бо благородна людина виховується благородною людиною.

    • Будьте добрими, бо доброта виховується добротою.

    • Милуйтеся красою та допомагайте дітям осягнути щастя бачити красу.

    • Поповнюйте свої знання, допомагайте дітям осягнути щастя здобувати знання.

    • Любіть і допомагайте дітям осягнути щастя дарувати і приймати любов.

    • Проявляйте інтерес до життя дитини.

    • Співпрацюйте з нею не тільки у вчинках, ай у думках.

    • Спілкуйтеся х дитиною як із дорослим.

    • З кожною дитиною встановлюйте особисті, довірливі взаємини.

    • Допомагайте дитині знайти своє «Я».

    • Радійте, коли вона досягає успіху.

    • Культивуйте в собі великий дар терпіння.

    • Розмовляйте з дітьми спокійно.

    • Висловлюйте дітям подяку за роботу на уроці.

    • Слухайте своє серце, бо тільки своїм серцем дійдете до сердець дітей. Висло

Циклограма роботи класовода
Заходи, які здійснює класовод
Щоденно.


  • З’ясування причин відсутності учнів на заняттях, фіксація пропусків у класному журналі.

  • Бесіди з учнями, які запізнюються.

  • Організація чергування по класу.

  • Індивідуальна робота з учнями.

  • Контроль зовнішнього вигляду школярів.

  • Організація харчування дітей.


Щотижня.
- Проведення виховних годин.

- Перевірка щоденників.

- Проведення заходів у класі за планом роботи.

- Робота з активом класу, організація діяльності органів учнівського

самоврядування.

- Контроль за виконанням доручень.

- Організація прибирання території пришкільної ділянки.

- Робота з батьками.

- Робота з вчителями, які працюють у класі.

- Зустріч зі шкільним лікарем (медсестрою), отримання довідок про хвороби

учнів.
Щомісяця.
- Проведення класних зборів.

- Проведення бесіди з безпеки життєдіцяльності.

- Організація чергування класу по школі.

- Відвідування уроків учителів-предметників у своєму класі.

- Тестування, анкетування учнів з метою вивчення їхніх індивідуальних

особливостей та аналізу розвитку учнівського колективу.

- Контроль за станом підручників.

- Зустрічі з батьківським активом.

- Відвідування учнів удома.
Один раз на семестр.

- Оформлення класного журналу за підсумками семестру, складання звіту.

- Заповнення табелів успішності та видавання їх учням.

- Проведення батьківських зборів.

- Участь у роботі семінару, методичного об'єднання .

- Аналіз виконання плану роботи, корекція плану виховної роботи.

- Складання плану роботи на канікули.
Один раз на рік.
- Аналіз та складання плану виховної роботи.

- Проведення відкритого виховного заходу.

- Оформлення осорбових справ учнів.

- Статистичні відомості про клас (на 5 вересня).

- Написання характеристик (за необхідності).

Оформлення кабінетів початкової ланки


  1. На передній стіні класу, ліворуч чи праворуч від дошки на спеціальних стендах допоміжний матеріал тривалого користування: алфавіт, зразки виконання певних дій, з другого боку – змінна наочність: «Говори правильно», «Пиши правильно», «Зразок міркування», годинник із виразним циферблатом; піскові годинники на 1, 3, 5 хв; крім того, 1-2 маленькі переносні дошки, які легко розвертати в той чи інший бік.

  2. Для проведення дослідів і демонстрування об’ємних наочних посібників на уроках «Я і Україна» зручно користуватися пересувною підставкою, яка дає змогу розвертати приладдя й посібники під таким кутом, щоб їх могли спостерігати учні лише одного класу (якщо вчитель працює в класі-комплекті).

  3. Шафа і поличка розташовані так, щоб створювалися певні секції, в яких треба розміщувати дидактичний матеріал, таблиці, роботи учнів, матеріали з роботи з дитячою книгою та з позакласного читання. На вільній частині стіни бажано повісити довгу дошку. Використання цієї дошки значно розширює можливості вчителя для керівництва індивідуальною і груповою роботою учнів на уроці.

  4. «Куточок символіки».

  5. «Куточок класу».

  6. «Куточок читача» зі списком рекомендованої літератури для роботи з дитячою книжкою (який змінюють перед кожним уроком), результатами перевірки техніки читання, нормами темпу читання для цього класу, відзначенням кращих читачів.

  7. «Куточок розвитку логічного мислення школяра».

  8. «Календар погоди», який ведуть учні.

  9. Навчальні таблиці і картини, які розміщуються в спеціально обладнаних вузьких шафах-ящиках під класною дошкою. Карти і навчальні таблиці, наклеєні на тканину, зручно зберігати скрученими в рулони та підвішеними за допомогою гаків до горизонтальних штанг.

Крім того мають бути спеціальні приміщення, в тому числі класна та ігрова кімнати, а також кімната для відпочинку (сну) для першокласників, обладнана ліжками. Забороняється обладнання спальних кімнат двоярусними ліжками.

Навчальне обладнання, пронумероване і надписане, зберігається у ящиках з прикріпленими етикетками за розділами програми і класами.

Підручники та навчальні посібники учнів першого класу рекомендується зберігати в кабінеті.

Психолого-педагогічна характеристика учнівського колективу
Клас______________________________________________________________

Класний керівник __________________________________________________

У класі навчається ______ учнів, серед них _____ дівчат, _____ хлопців.

Вчаться:

На «відмінно»____ учнів, а саме: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
на «добре»______ учнів, а саме: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Мають задовільні оцінки:_______ учнів.

Уміють зосереджуватися, самостійно працювати, виявляють активність:

Потребують постійного контролю: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Переважає ставлення до навчання: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Активно-позитивне в учнів ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Позитивно-пасивне в учнів ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

На атмосферу в класі впливають такі фактори, як доброзичливі відносини між учителями та учнями; учнів між собою; учителя і батьків; взаєморозуміння учнів та батьків (необхідне підкреслити).

Класний колектив згуртований, не згуртований.

Дані соціометрії.

Лідери _________________________________________________________________ .

Прийняті _________________________________________________________________ .

Не прийняті _________________________________________________________________ .

Ізольовані _________________________________________________________________.

Учні мають різнобічні інтереси.

Займаються в гуртках _______ учнів.

Зайняті в спортивних секціях, школах________ учнів.

У школа, студіях образотворчого мистецтва _______ учнів.

У музичних школах ______ учнів.

У вокальних та хорових студіях _____ учнів.

У гуртках:

танцювальних_______ учнів;

театральних _______ учнів;

технічного профілю учнів ______ учнів;

декоративного мистецтва _____ учнів;

натуралістичних ____ учнів;

науково-пізнавальних ______ учнів.

Резервами розвитку класного коллективу є колективні справи, екскурсії, спільні заходи з батьками та іншими коллективами.

Загальний рівень вихованості та культури класного колективу: високий, середній, низький. ( Необхідне підкреслити).

Соціальний паспорт класу

Кількість учнів _________.

Дівчаток _______ .

Хлопчиків ______.

Повних сімей _____ .

Неповних сімей ______.


Неблагонадійних сімей _________.




П. І. Б.

Причини



























Багатодітних сімей ______.






П. І. Б. батьків

Діти

Заклад
















































Сімей загиблих працівників УВС __________.

Дітей під опікою _________.




П. І. Б. дитини

П. І. Б. опікунів



























Напівсиріт ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Матерів – одиначок

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Батьків – одинаків

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Сімей чорнобильців

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Внутрішньошкільний облік

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________






П. І. Б. дитини

Причина



























Облік у службі справ неповнолітніх

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________




П. І. Б. дитини

Причина




























Дітей-інвалідів ___________ .







П. І. Б. дитини

Діагноз



























Дітей з хронічними захворюваннями _____________________.






П. І. Б. дитини

Діагноз



























Віруючі __________________________________________________________________


Характеристика

про рівень розвитку та результати оволодіння

усіма компонентами навчальної діяльності

учня ________________________________________ 1-го класу

загальноосвітнього навчального закладу №_______

смт Катеринопіль


  1. Стан здоров’я ( група, діагноз), вік, Фізичний розвиток. Динаміка: зір, слух, опорно-рухова система, вади мовлення.

  2. Ставлення до навчання ( позитивнее, задовільне, індиферентне).

  3. Особливості психічної адаптації (повна, виражена, помірна, початкова, відсутня).

  4. Загальний рівень готовності до подальшого навчання ( мотиваційна, інтелектуальна, особистісна, фізична).

  5. Особливості пізнавальної сфери:

- увага – довільна, мимовільна; властивості уваги: зосередженість (спостережливість та якість), стійкість, обсяг, розподілення, переключення;

- пам'ять (образана, словесно-логічна, моторна, емоційна), короткочасна та довготривала;

мислення (художній тип – логічний тип; наочно-дійове, наочно-образне, абстрактне); властивості: самостійність, широта, гнучкість, швидкість, критичність);

- уява;


- працездатність;

- дрібна моторика.

6. Інтереси, нахили (пізнавальні) до розумової, практичної, художньої діяльності, спілкування з дітьми.

7. Індивідуально-психологічні особливості:

типтемпераменту(холеричний,сангвінічний,флегматичний, меланхолічний);

характер (цілісний, повний протиріч):

темп роботи – швидкий, середній, повільний;

якість роботи – хороша, задовільна, незадовільна;

реакція на зовнішні подразники – збуджена, урівноважена, повільна;

включення в роботу та перехід до іншого виду діяльності – швидкий, повільний;

риси характеру:

ставлення до речей (бережливий – не бережливий, охайний –


неохайний);

ставлення до людей (альтруїст –егоїст, принциповий непринциповий,

щедрий – скупий, стриманий – нестриманий тощо);

рівень самооцінки (об’єктивна, завищена, занижена);

ставлення до власних успіхів та невдач;

ставлення до праці і навчання (відповідальний – безвідповідальний,

працелюбний – лінивий тощо);

цінності;

страхи.

8. Емоційно-вольова сфера (наполегливість, цілеспрямованість, рішучість, нерішучість).Типові випадки відхилень у поведінці. Позиція в колективі: формальний – неформальний лідер, популярний, малопопулярний, ізольований, відторгнутий.

9. Рівень вихованості.

10.Чіткість виховання інструкції дорослого. Реакція на надання допомоги.



Компоненти навчальної діяльності визначаються відповідно до вимог Державного стандарту початкової загальної освіти та методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України, Академії педагогічних наук України «Система контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи».
Методичні рекомендації молодому вчителю щодо узагальнення досвіду


  1. Уважно стежите за науково-методичною літературою, ведіть бібліографію літератури з питання, що цікавить Вас.

  2. Зберігайте і накопичуйте матеріали, що відображають досвід Вашої роботи: плани, конспекти, дидактичні посібники, питання учнів, відповіді, свої спостереження, за духовним розвитком школярів. Відзначайте при цьому Ваші сумніви, невдачі.

  3. Обираючи тему для узагальнення досвіду, постарайтеся врахувати успіхи і недоліки у вашій роботі і ваших товаришів. Доцільно узяти тему, яку Ви вважаєте найбільш важливою і потрібною, і постарайтеся її оформити як можна точніше, конкретніше.

  4. Визначте форму узагальнення. Це може бути доповідь, стаття. Але можна узагальнити досвід і по іншому. Наприклад, привести систему Ваші методичні матеріали (плани, картки, схеми, види самостійних вправ учнів), супроводжуючи їх короткими роз’ясненнями.

  5. Складіть короткий план теми (3-4 основних питання), потім складіть по темі тези. Пригадайте і помістіть в плані факти, які будуть використані як підстава для Ваших висновків. Знову і знову уточнюйте план; вже в ньому має бути основна ідея і логіка викладу теми.

  6. Далі доповідь. Спочатку - чернетка. До межі скорочуйте введення, уникайте спільних фраз. Літературу використовуйте не для повторення вже сказанного, а для поглиблення і систематизації своїх спостережень і висновків.

  7. Оцінюйте практично свій досвід. Кажучи про успіхи, не забудьте розповісти про недоліки, труднощі, помилки. Головний критерій харошого досвіду – результати. Розповідь про досвід непереконлива і малоцікава, якщо в ній не показано, як зростають і розвиваються учні.

  8. Матеріал прагніть викладати коротко, просто, логічно, послідовно, уникаючи повторень.

  9. Працюючи над темою, радьтеся з колективом, зі своїми колегами, розповідайте їм про свої труднощі, сумніви. Так можуть з'явитися коштовні думки, потрібні факти.

  10. Підберіть і належним чином оформіть додатки (схеми, карти, таблиці, роботи учнів, списки літератури і так далі).

  11. Пам’ятайте, що, узагальнюючи педагогічний досвід, Ви виконуєте важливий суспільний обов’язок, сприяєте подальшому поліпшенню справи навчання і виховання дітей.


Виховна робота
Структура плану виховної роботи класного керівника


  1. Вступ.

  2. Основні виховні заходи.

  3. Індивідуальна виховна робота.

  4. Заходи щодо охорони здоров’я. Запобігання травматизму та нещасним випадкам з дітьми.

  5. Робота з батьками, громадськістю, трудовими колективами.



План

виховної роботи

у … класі

на 20.. – 20.. н.р.
Аналіз виховної роботи у класі за 20.. – 20.. навчальний рік.

У минулому році мною були визначені цілі та завдання для дитячого колективу й для себе як класовода. У першу чергу запланувала організацію класного колективу, формування в учнів позитивного відношення один до одного. Проводила роботу з виховання пізнавальних інтересів у школярів. Також визначила завдання в таких аспектах виховання:

- зміцнення здоров’я учнів і виховання в них здорового способу життя;

- виховання поважного відношення до праці;

- створення дитячого колективу.

На мою думку, завдання виконані. Всі учні класу зацікавлені у навчанні. Фізичний розвиток відповідає віковим нормам. Особлива увага була спрямована на згуртування класного колективу. Для рішення поставлених завдань було проведено багато дитячих заходів: бесіди, ігри, святкові ранки, конкурси. Клас наш дружний, всі діти беруть активну участь у змаганнях і конкурсах.

Проводилась індивідуальна робота з окремими учнями, досліджувалась особистість учнів. Роботі з батьками приділялось багато уваги:

- батьківські збори різної тематики;

- індивідуальні бесіди.

Проте, й досі існують деякі протиріччя. Тому визначені завдання на наступний навчальний рік.

З метою покращення навчально-виховної роботи передбачаю такі цілі:

- забезпечити подальше згуртування і організацію дитячого колективу;

- озброїти учнів глибокими і міцними знаннями,формувати у них першооснови наукового світогляду;

- виховувати дружні відношення і стосунки з товаришами;формувати навички культурної поведінки;

- широко залучати батьків до навчально-виховної діяльності з дітьми;

- виховувати любов і повагу до праці, до людей різних професій, бережливе відношення до здобутків людської праці.


Виховну роботу планую на науково - правовій базі освітньої галузі, зокрема:

1.Декларації прав дитини;

2.Конституції України;

3.Законі України «Про освіту»;

4.Законі України «Про мови в Україні»;

5.Законі «Про загальну і середню освіту»

6.Конвенції про права дитини.
Характеристика
У класі навчається … учнів: … дівчаток і … хлопчиків. … учнів 200_р. народження,… учнів 200_р. народження.

Всі діти фізично розвинені, здорові, енергійні, рухливі, люблять брати участь у різних позаурочних заходах, з великим бажанням і відповідальністю виконують різні доручення. Регулярно відвідують школу,найчастіші пропуски бувають у зв’язку з хворобою.

У спілкуванні з учителями учні проявляють стриманість, порядність. Виховання дітей у сім’ї та школі впливає на характер дітей. Більшість учнів вимогливі до себе, готові прийти на допомогу один одному.

За період навчання виділилася група дисциплінованих, сильних і здібних учнів у навчанні. Це … ( прізвища дітей). Вони старанно, наполегливо відносяться до навчання. Але поряд з цими учнями є діти слабші: … ( прізвища дітей). Ці діти повільно сприймають і засвоюють навчальний матеріал, мають конкретне мислення, слабку короткочасну пам’ять, нестійку увагу, працюють з допомогою вчителя, рідше за зразком або алгоритмом.

Потребують додаткової індивідуальної підтримки вчителя в тісному контакті з батьками: … ( прізвища дітей)

Більшість дітей ставиться до навчання відповідально.


«Наші доручення»





Прізвище, ім’я учня

Доручення












Інтереси і захоплення


Прізвище, ім’я учня

Гурток

Секція

Дні тижня

Час

Примітки




















Робота з батьками

1.Продовжувати підтримувати тісний зв'язок з батьківським комітетом.

2. Провести батьківські збори на різну тематику.

3. Продовжувати відвідувати учнів дома, проводити індивідуальні бесіди про успіхи дитини в навчанні.

4. Залучати батьків до організації та проведення дитячих свят, екскурсій.

5. Організувати батьків до участі в ремонті класу, школи.




Вересень



  1. Батьківські збори на тему:…

  2. Індивідуальна робота з батьками учнів…

Жовтень



  1. Виступ батьків учня на виховній годині.

  2. Підготовка і проведення екскурсії на підприємство/до Києва.

Листопад






Грудень



  1. Відвідування родин учнів.

  2. Підготовка і проведення Новорічного свята.

Січень






Лютий






Березень






Квітень






Травень








Соціальний паспорт … класу



Клас

За списком

Сироти та позбавлені батьківських прав

Під опікою

Неповні сім’ї

Багатодітні сім’ї

Учні з «кризових» сімей

Учні з малозабезпечених сімей

Схильні до правопорушень

Знаходяться на обліку в КМСД

«Група ризику»

Діти - інваліди

Не мають статусу потерпілого від ЧАЕС

Індивідуальне навчання

Підготовча група

Спеціальна медична група


















































Банк даних дітей з багатодітних сімей

класу







Призвіще, ім’я, по-батькові

Дата народження

Домашня

адреса


Відомості про батьків

Кількість

Відомості про батьків



ПІБ

матері або батька



Рік народження

Місце роботи,посада

Робочий і домашній телефон

Житло-побутові умови

Члени батьківського комітету



Ціннісне ставлення до себе
Виховні досягнення:

*допомогти усвідомити учням цінність власного життя і збереження здоров’я;

*навчити розпізнавати прекрасне у собі,основ самооцінки, самоконтролю, саморегуляції,самоповаги, почуття гідності, безпеки власної життєдіяльності;

*надати знання про ведення здорового способу життя.







Дата

Зміст

1.




«Що потрібно знати про свій характер»

2.







3.







4.







5.








Ціннісне ставлення до сім’ї, людини, людей
Виховні досягнення:

*передбачаю сформувати основи національних та загальнолюдських цінностей;

*уміння та навички підтримки та збереження міжособистісної злагоди, мирних розв’язань конфліктів;

*здатність враховувати думку інших людей;

*адекватно оцінювати власні вчинки й вчинки інших людей.





Дата

Зміст

1.







2.







3.







4.







5.




«Шануй батька і неньку»


Ціннісне ставлення до праці
Виховні досягнення:

*формувати поняття та уявлень про важливість праці у житті людини;

*формувати вміння і навички самообслуговуючої праці;

*почуття відповідальності, вимогливості до себе, старанності;

*виховувати повагу до людей праці.




Дата

Зміст

1.







2.




«Землю сонце прикрашає, а людину праця»

3.









Ціннісне ставлення до природи
Виховні досягнення:

*формувати поняття та уявлення про довкілля;

*усвідомлення краси природи, як унікального явища та її функцій в житті людини;

*необхідність гармонійного спілкування людини та природи, відповідального ставлення до неї.







Дата

Зміст

1.







2.




«Екологічна стежка в різні пори року»

3.







4.







5.








Ціннісне ставлення до культури і мистецтва
Виховні досягнення:

*формувати естетичні почуття,уявлення, знання про прекрасне в житті і мистецтві;

*основ про видову специфіку мистецтв, засобів їх виразності;

*вміння відчувати та розуміти художні образи;

*навичок виконувати творчі завдання.





Дата

Зміст

1.







2.




«Краса природи в творах образотворчого мистецтва»

3.







4.







5.




«Музичний фольклор рідного краю.»


Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави

Виховні досягнення:

*Формувати основні поняття про народ, націю, суспільство, державу;

* усвідомити приналежність до української держави і народу;

* шанувати історію і мову свого народу;

* виховувати почуття гордості і поваги до своїх батьків, знання культури свого народу.







Дата

Зміст

1.







2.




Бесіда «Символи моєї держави»

3.




Оформлення альбому «Мій рідний край»

4.







5.







6.








Індивідуально – виховна робота


1.

Зустріч з друзями «Мийдодира».

Бесіда про зовнішній вигляд учнів.




(прізвища учнів)

2.

Зустріч з медсестрою школи. Бесіда «Значення здоров’я для людини».


(прізвища учнів)

3.

Подорож до «Країни чарівних слів».Культура мовлення і спілкування учнів.


(прізвища учнів)

4.

Практичне заняття «Режим дня». «Вчимося та відпочиваємо».


(прізвища учнів)

5.

Вибір корисної для здоров’я їжі.


(прізвища учнів)

6.

Ігрові ситуації «Я вдома», «Один дома».


(прізвища учнів)

7.

Конкурс малюнків «Як ми навчилися берегти і зміцнювати своє здоров’я».


(прізвища учнів)

8.

Екскурсія «Ми – пішоходи».


(прізвища учнів)

9.

«День народження мого друга».Колективне виготовлення подарунків.


(прізвища учнів)

10.

Хвилинка – настанова. Правила поведінки в школі, в класі, на уроці, на перерві.


(прізвища учнів)

11.

Практичні заняття. «Чергуємо в класі, чергуємо в їдальні».


(прізвища учнів)

12.

Гра «Як навчитися вчитися», «Як стати справжнім школярем».


(прізвища учнів)



Орієнтовний план виховної роботи класовода 1-го класу


Виховні заходи

Індивідуальна робота з учнями

Заходи щодо охорони здоров’я

Заходи щодо формування органів учнівського самоврядування

Робота з батьками


І семестр

Вересень

День знань. Свято першого дзвоника.










Батьківські збори

Декадник «Увага, діти!»




Бесіда1 із циклу бесід на тему «Попередження нещасних випадків»







Подорож у світ книги. Ознайомлення з українськими народними казками, легендами, загадками.













Трудовий десант













Виховна година. Родинне свято «Будьмо знайомі»













Подорож у світ книги «Ми до тебе, казко, в гості завітали»




Бесіда2 з циклу «Попередження нещасних випадків»







Вирушаємо у квіткову подорож –свято квітів







Збори «Пізнайок» «Обов’язки і завдання учнів у класі». Обрання активу класу




Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід на тему «Правила ввічливості»

Бесіда 1











Створення клубу батьківського спілкування. Засідання 1.

Бесіда «Що таке чергування в класі?»




Практичне заняття. Гра «Я йду в школу»







Виховна година. Екскурсія «Подорож в осінь»










Зустріч із сім’ями учнів

Усний журнал «Народні прикмети. Осінь»




Бесіда 3. Цикл «Попередження нещасних випадків»
















Зустріч з волонтерами. Народознавчий ігровий серпантин «Квач»

Зустріч із сім’ями учнів

Хвилинки «Чомучок». Бесіда 2. Цикл «Правила ввічливості»

Бесіда «Твоя зовнішність»










Практичні заняття «Чистота-це здоров’я»













Практичні заняття «Чистота-це здоров’я»













Виховна година. Свято «Посвята в школярі»













Цикл бесід на тему «Народні свята» Бесіда 1
















Відвідування сімей учнів, вивчення характеру взаємостосунків батьків і дітей у них




Зустріч із волонтерами. Ігрова програма «Котигорошко в гостях у дітей»




Хвилинки «Чомучок». Бесіда 3. Цикл «Правила ввічливості»













Практичні заняття. Пересаджування кімнатних рослин




Цикл бесід на тему «Рости здоровий». Бесіда 1







Виховна година. КВК «У колі рідної сім’ї»













Екскурсія в бібліотеку













Виставка «Фірмових страв» сім’ї «Чарівний горщик»













День бібліотек



















Цикл бесід на тему «Рости здоровий». Бесіда 2




Клуб батьківського спілкування. Засідання 2

Жовтень

Місячник правової освіти і виховання













Практичні заняття. «Лікарня для книг»

Бесіда «Бережи книгу»










Свято для вчителя «Учитель-розгорнута книга»













Виховна година. Вибіркове ознайомлення учнів з «Декларацією прав дитини» (бесіда)










Зустріч із сім’ями учнів

Огляд дитячої преси за текстами газет «Казковий вечір»






















Зустріч з волонтерами. Бесіда «Що входить в обов’язки чергового»










Хвилинки «Чомучок». Цикл «Рости здоровий». Бесіда 3







Зустріч з Королевою чистоти (конкурс)













Виховна година. Зустріч з дільничим інспектором
















Бесіда «Достойна поведінка дітей в школі –обов’язок кожного»

Бесіда 4. Цикл «Попередження нещасних випадків»
















Зустріч з волонтерами. Народознавчий ігровий серпантин «Грушка»




Бесіда 2. Цикл «Народні свята»




Шоу-показ осінньої колекції одягу «Осінь-2013»







Практичні заняття. Виставка «Талановиті пальчики»













Виховна година. Бесіда за круглим столом «Наші сімейні традиції»













Підготовча робота до інсценізації української народної казки «Рукавичка»

Бесіда «Чарівні слова в твоєму житті»



















Зустріч з волонтерами. Допомога в інсценізації казки «Рукавичка»




Хвилинки «Чомучок». Бесіда 5. Цикл «Правили ввічливості»













Конкурс молодих господарочок













Виховна година. Родинно-сімейне свято «Тато, мама, я-дружна сім’я»













Свято казки «Рукавичка»



















Хвилинки «Чомучок». Цикл «Попередження нещасних випадків». Бесіда 5

Зустріч з волонтерами. Розповідь про права та обов’язки дитини в дитячому оточенні




Листопад

Місячник культури













Виховна година. Бесіда «Чарівні слова»













Конкурс «Розповім я вам казочку»










Клуб батьківського спілкування. Засідання 3










Зустріч з волонтерами. Народознавчий ігровий серпантин «Котик і Мишка»




Хвилинки «Чомучок». Бесіда 6. Цикл «Правила ввічливості»













Конкурс «Твоє робоче місце – взірець чистоти»













Виховна година. Година спілкування «Про що розповів сімейний альбом?»













Вікторина «Невичерпне джерельце»













Виставка «Вишиванки моєї матусі» (зустріч з гуртком «Вишиванка»)













Хвилики «Чомучок». Цикл «Правила ввічливості». Бесіда 7










Відвідування сімей учнів

Козацькі забави













Виховна година. Бесіда «Україно! Це твої символи»













Виставка улюблених книг «Що за диво ці казки»




Хвилинки «Чомучок». Цикл «Попередження нещасних випадків». Бесіда 6




Засідання батьківського комітету

Хвилинки «Чомучок». Бесіда 8. Цикл «Правила ввічливості»

























Відвідування сімей учнів

Всесвітній день дітей






















Класні збори. Звіт родини «Пізнайки» «Як ми виконуємо свої обов’язки»




Огляд дитячої преси. Ознайомлення з журналом «Малятко»






















Зустріч з волонтерами. Народознавчий ігровий серпантин «Мак»










Цикл «Рости здоровий». Бесіда 4







Бесіда «Рослини-символи України»













Виховна година. Концерт «Веселковий світ України»













Огляд дитячої преси. Ознайомлення з журналом «Пізнайко»














Грудень

Місячник народознавства













Всесвітній день боротьби зі СНІДом













Конкурс малюнка «Стежинка здоров’я»




Цикл «Попередження нещасних випадків». Бесіда 7







Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід на тему «Рід. Родина. Рідня». Бесіда 1.













Трудовий десант













День Збройних сил України













Виховна година. Змагання «Ростемо спритними, міцними, здоровими»










Клуб батьківського спілкування. Завдання 4

Розучування колядок, щедрівок

Бесіда «Що мені подобається в школі, а що - ні»



















Зустріч з волонтерами. Бесіда «У нашім серці – Україна»




Хвилинки «Чомучок». Бесіда 2. Цикл «Рід. Родина. Рідня»










Відвідування сімей учнів

День прав дитини













Бесіда 5. Цикл «Народні свята»







Зустріч з волонтерами. Правова гра




Виховна година. Родинне свято «Свято нашого роду»













День Наума. Розучування колядок, щедрівок







Класні збори «Підсумки навчально-виховного процесу за І семестр». Звіт старости класу




Конкурс «Перлини народної творчості» (допомога волонтерів)













Хвилинки «Чомучок». Бесіда 3. Цикл «Рід. Родина. Рідня»










Відвідування сімей учнів

Трудовий десант













Свято Миколая. Бесіда 6. Цикл «Народні свята»













Виховна година. Свято сміху «Весела перерва»










Відвідування сімей учнів

Розповідь про обереги їх родин




Цикл «Попередження нещасних випадків». Бесіда 8










Бесіда з учнями «Обережно! Дорога може бути слизькою»




Зустріч з волонтерами. Народознавчий ігровий серпантин «Баба Завірюха»




Хвилинки «Чомучок. Цикл «Рід. Родина. Рідня». Бесіда 4













Трудовий десант













Виховна година. Тематичний Брейн-ринг «Україно, моя Україно»













Виставка дитячих робіт гуртка «Вишиваночка»







Зустріч з волонтерами. Підготовка до святкування Нового року




Трудовий десант. Виготовлення ялинкових прикрас










Батьківські збори 2

Свято «Новорічна казка»














ІІ семестр

Січень

Місячник родинного виховання













Обрядові дійства. Вертеп «Неси, хазяїне, дідух у хату»













Фестиваль щедрівок













Конкурсно-розважальна програма «Хай щасливим буде світ»













Виховний захід на тему «Святе Водохреще»






















Збори родини «пізнайки» на тему: «Наші завдання на ІІ семестр»




Оздоровча прогулянка










Батьківські збори №3

День Соборності України













Виховна година. Круглий стіл «Зимові клопоти»













В гостях у книжки. Бесіда «Історія книжки»

Зустріч із психологом










Гра-змагання «Метання снігових кульок»










Відвідування сімей учнів

Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід «Усе про все на світі». Бесіда 1







Збори ради класу




Виховна година. Родинне свято «Невичерпне джерельце»













Лютий

Декадник «Здоровий спосіб життя»













Прогулянка в зимовий сад










Клуб Батьківського спілкування. Засідання 6

Гра-змагання «Веселі старти «Пізнайок»»







Рейд-огляд класу майновою комісією







Бесіда «Чистим і охайним» (з хлопчиками класу)

Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід «Усе про все на світі». Бесіда 2







Трудовий десант













Виховна година. Бесіда «Турбота про здоров’я»










Відвідування сімей учнів

Подорож у минуле «Козацькі герої»













Спортивно-розважальна гра «Поклик джунглів»







Зустріч із волонтерами. Лекторій «Шкідливі звички. Що це?»




Конкурс малюнка «У здоровому тілі – здоровий дух»




Цикл бесід з попередження травматизму. Бесіда 1







Рейд «Бережи шкільне майно»










Засідання батьківського комітету

Класні збори «Пізнайків», «Коли я виросту, то ніколи...»













Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід «Народні свята». Бесіда 1













Огляд преси за текстами хурналу «Пізнайко»

Бесіда «Ти і твої товариші»










Фольклорна експедиція «Веснянки, танці мого народу»










Відвідування сімей учнів

Трудовий десант













Виховна година. Тестування «Що мені подобається в школі, а що – ні?»










Відвідування сімей учнів

Конкурс «Весняночки мої, веснянки»




Цикл бесід з попередження травматизму. Бесіда 2
















Зустріч із волонтерами. Народознавчий ігровий серпантин




Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід «Духовні цінності людини». Бесіда1













Виховна година. Свято зустрічі весни «Прийди весно, красна»













Березень

Шевченківська березниця













Усний журнал «Якби не він, то нас не знав би світ»













Розучування віршів про маму, бабусю










Зібрання батьківського комітету







Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід з попередження травматизму. Бесіда 3







Конкурс декламаторів «Я і Кобзар»







Рейд-огляд класу санітарною службою




Виховна година. Екскурсія в сад «Весна в нашому садку»










Клуб батьківського спілкування. Засідання 7

Родинне свято «Мамина пісня, бабусина казка»













Виставка дитячих робіт гуртківців «Вишиванка»







Зустріч із волонтерами. Звіт голови родини «Пізнайки»




Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід «Усе про все на світі». Бесіда 3













Трудовий десант. Бесіда «Ціна однієї хвилини»













Виховна година. Конкурс «Чарівна україночка»













Практичне заняття. Вивчення пісень про маму




Цикл бесід з попередження травматизму. Бесіда 4
















Гра-подорож «Професії». Допомога волонтерів

Відвідування сімей учнів

Зустріч із заступником директора з виховної роботи. «Розкажу я вам казочку»













Виставка колекції «Світ моїх захоплень»

Бесіда «Скромність прикрашає людину»










Виховна година. Свято «День птахів»













Ігри наших бабусь










Відвідування сімей учнів

Виховна година. Бесіда «Тепло батьківського дому»













Огляд преси за матеріалами газети «Казковий вечір»

Бесіда «Чарівні слова»



















Зустріч із волонтерами. Народознавчий ігровий серпантин «Подоляночка»




Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід «Духовні цінності людини». Бесіда 2













Квітень

Конкурсне змагання на тему «Веселий ярмарок сміху»










Засідання батьківського комітету

Екологічний місячник













Виховна година. Екскурсія «Екологічна стежина»













Конкурс малюнків «Весна красна»













Розучування загадок, прикмет про весну

Зустріч психолога з дітьми, схильними до правопорушень
















Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід з попередження травматизму. Бесіда 5




Клуб батьківського спілкування. Засідання 8

Рейд-огляд стану парт






















Класні збори. Звіт роботи родини «Пізнайки»




Огляд преси за метеріалами журналу «Барвінок»










Відвідування сімей учнів

Гра-подорож «Я-частика природи»

Бесіда «Такі небезпечні ігри» (з хлопчиками в класі)










Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід «Усе про все на світі». Бесіда 4













Рейд-огляд «Стан підручників»













Виховна година. Усний журнал «Хліб-усьому голова»



















Конкурс малюнка «Рости здоровий»
















Зустріч із волонтерами. Вивчення весняних обрядових пісень




Хвилинка «Чомучок». Цикл бесід «Духовні цінності людини»













Трудовий десант. Пересаджування кімнатних квітів













Виховна година. Свято «Сонячний коровай»










Збори батьківського комітету

День Чорнобильської трагедії













Розваги «Пограйио»
















Бесіда «Навчання – головне завдання школяра»

Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід з попередження травматизму. Бесіда 6







Трудовий десант. Акція «Посади дерево»













Травень

Місячник патріотичного виховання













Виховна година. Бесіда «Рідна країно моя»













Огляд преси за матеріалами газети «Казковий вечір»






















Зустріч із волонтерами. Народознавчий ігровий серпантин. Пісня-гра «Соловейко»
















Засідання клубу батьківського спілкування «Діалог»

Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід «Народні свята». Бесіда 2













Святкування Дня перемоги













Літературно-мистецький конкурс малюнків і віршів, присвячений місячнику патріотичного виховання

Бесіда «Мій режим дня»



















Зустріч із волонтерами. Цикл бесід «Усе про все на світі»




Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід «Духовні цінності людини. Бесіда 4»













Трудовий десант. Рейд-огляд «Твій зовнішній вигляд»













День матері. Ранок «Мати-беоегиня роду»













Виховна година. Читання художньої літератури на військово-патріотичну тематику













Огляд преси за матеріалами «Великої дитячої газети»













Хвилинки «Чомучок». Цикл бесід «Усе про все на світі». Бесіда 5







Зустріч із волонтерами. Підготовка свята «Прощання з буквариком»







Бесіда «Чи ввічливий я?»










Виховна година. Свято «Прощавай, Букварику!»



















Цикл бесід з попередження травматизму. Бесіда 7







Навчально-виховні екскурсії

























Батьківські збори на тему «Підсумки навчально-виховного процесу за рік». Звітний концерт

Свято останнього дзвоника














Форми роботи педагога з родинами
Рекомендації по проведенню батьківських зборів


  1. Батьківські збори мають освічувати, а не констатувати помилки і невдачі дітей.

  2. Тема зборів має враховувати вікові особливості дітей.

  3. Збори мають носити як теоретичний, так і практичний характер: розбір ситуацій, тренінги, дискусії тощо.


Нетрадиційні форми роботи з батьками
1. Педагогічний десант (виступи педагогів з актуальних проблем виховання дітей на підприємствах, в організаціях, де працюють бптьки; влаштування виставок, випуски спеціальних стіннівок та ін.).

2. Дерево родоводу (зустріч поколінь, роздуми над проблемами родинного виховання, звернення до народної педагогіки).

3. У родинному колі (анкетування батьків, індивідуальна допомога в родині через консультації, практичний показ, зустрічі з лікарями, психологгом, юристами).

4. Родинний міст (зустрічі батьками та обговорення проблем виховання дітей).

5. Народна світлиця (звернення до народних традицій; формування особистості школяра через природу, спільну діяльність батьків, дітей, педагогів).

6. День добрих справ (спільна трудова діяльність батьків, дітей, педагогів).

7. Вечір великої родини (участь беруть батьки, школярі, педагоги: організація відпочинку, ігри; вистави театру тощо).

8. Альбом-естафета «Як ми відпочиваємо» (досвід організації відпочинку в родині).

9. Дискусійний клуб (обговорення проблем виховання школярів).

10. Клуб «Родинні традиції».

11. Родинна скарбничка (добірка матеріалів з досвілу родинного виховання).

12. Аукціон ідей родинної педагогіки.

13. «Батьківський ринг».

14. Батьківська школа (організовується у формі клубу; передбачається проведення диспутів, банків ідей, випуски рукописних газет, інформаційних бюлетенів, бесіди, підбір літератури, надання практичної допомоги).

15. Азбука родинного виховання (обговорення проблем, труднощів виховання дітей в неповних сім’ях; виступи лікарів, юристів, психологів, надання індивідуальної допомоги ).

16. Дні довіри (у визначені дні педагоги, лікар, психологи об’єднуючи для спільного проведення дні народження дітей, календарних, народних свят).

17. Дні відкритих дверей (запрошуються всі батьки, вони відвідують класи, де навчаються їхні діти, знайомляться з роботою педагогівЮ ведуть спостереження за працею дітей на уроках).

18. Батьківські читання. Ця форма роботи з батьками дає можливість не тільки слухати лекції педагогів, а й вивчати літературу з проблеми й брати участь у її обговоренні. Батьківські читання можна організовувати в такий спосіб: на перших зборах на початку навчального року батьки визначають питання педагогіки й психології, які їх найбільше хвилюють. Учитель збирає інформацію й аналізує її. Разом зі шкільним бібліотекарем та іншими фахівцями визначаються книги, а потім використовують рекомендовану літературу в батьківських читаннях. Особливцістю батьківських читань є те, що, аналізуючи книгу, батьки повинні викласти власне розуміння проблеми і знайти підхід до її вирішення після прочитання книги.

19. Батьківські вечори. Ця форма робати прекрасно здружує батьківський колектив. Батьківські вечори проводяться в класі 2-3 рази на рік без присутності дітей (можна з дітьми). Теми батьківських вечорів можуть бути різними. Головне – вони повинні вчити слухати й чути один одного, самого себе.

Орієнтовні теми батьківських вечорів:

* «Перші книжки дитини»

* «Друзі моєї дитини»

* «Свята нашої сім’ї»

* «Пісні, які співали й співають наші діти» та ін.



20. Батьківські тренінги. Це активна форма роботи з тими батьками, які усвідомлюють проблемні ситуації в сім’ї, хочуть змінити свою взаємодію із власною дитиною, зробити її більш відкритою й довірливою. У батьківських тренінгах повинні брати участь по можливості обоє батьків. Від цього ефективність тренінгу зростає, і результати не змусять себе чекати. Найчастіше тренінг проводиться з групою, що складається з 12-15 осіб. Батьківські тренінги будуть успішними, якщо всі батьки братимуть у них активну участь і регулярно їх відвідуватимуть. Щоб тренінг був резульитативний, він повинен включити в себе 5-8 занять. Батьківський тренінг проводиться, як правило, психологом школи, що дає можливість батькам на певний час відчути себе дитиною, ще раз емоційно пережити дитячі враження. З найбільшим інтересом батьки виконують такі тренінгові завдання, як «дитячі гримаси», «улюблена іграшка», «мій казковий образ», «дитячі ігри», «спогад дитинства», «фільм про мою сім'ю».

21. Батьківські ринги. Це одна з дискусійних форм спілкування і формування батьківського колективу. Батьківський ринг готується у вигляді відповідей на запитання з педагогічних проблем. Питання обирають самі батьки. На одне запитання відповідають дві сім’ї. У них можуть бути різні позиції, різні думки. Інша частини аудиторії в полеміку не вступає, а лише підтримує думки сімей оплесками. Експертами в батьківських рингах виступають учні класу, визначаючи, яка сім’я і відповідях на запитання була найбільш близька до правильного трактування.

22. Тематичні консультації. У кожному класі є учні й сім’ї, які переживають ту саму проблему, зазнають ідентичні труднощів особистісного й навчального плану. Іноді ці проблеми носять настільки конфіденційний характер, що їх можна випішити лише в колі тих людей, яких ця проблема поєднує, і розуміння проблеми й один одного спрямоване на її спільне вирішення. Для того, щоб консультація відбулася, батьки повинні бути переконані в тому, що ця проблема стосується їх й вимагає невідкладного вирішення. Батьків запрошують для участі у тематичній консультації за допомогою спеціальних запрошень. У тематичній консультації повинні брати участь фахівці, які можуть допомогти знайти оптимальний варіант вирішення проблеми, зокрема соціальний педагог, психолог, представник правоохоронних органів тощо. У ході тематичної консультації батьки одержують рекомендації з питань, які їх хвилюють.
Етапи підготовки до батьківських зборів


  1. Вибір теми зборів.

  2. Визначення мети батьківських зборів.

  3. Визначення педагогами і організаторами зборів науково-методичної літератури за проблемою, що розглядається.

  4. Проведення мікродослідження серед дітей і батьків (анкетування, бесіди, тестування).

  5. Визначення виду, форми, етапів батьківських зборів. Способів і прийомів спільної роботи його учасників.

  6. Запрошення батьків та інших учасників зборів.

  7. Розробка рішення зборів, його рекомендацій, пам’яток батькам

  8. Обладнання і оформлення місця проведення батьківських зборів.


Орієнтовний план проведення батьківських зборів


  1. Бесіда на педагогічну тему, яку готує вчитель чи спеціаліст (лікар, працівник соціальної служби, психолог).

  2. Обмін думками.

  3. Повідомлення вчителя про навчально-виховну роботу в класі.

  4. Обговорення та вирішення питань, що стосуються життя класу.

  5. Різне.

Перед проведенням батьківських зборів класний керівник має потурбуватися, щоб у класі було прибрано, провітрено. Бажано посадити батьків на місця, де сидять їхні діти – таким чином вони побачать робоче місце сина чи доньки, матимуть можливість познайомитися з батьками сусіда по парті.

Можна покласти перед батьками складений аркуш паперу, всередині якого написати індивідуальне звернення до батьків. Наприклад, «Наталка стала уважнішою, але все ще потрібно звертати увагу на математику»; «Коля останнім часом дуже неуважний, втомлюється до закінчення занять. Залишіться будь ласка після закінчення зборів. Я хочу обговорити з вами ситуацію»; «Запрошуємо вас на консультацію з приводу… Вона відбувається о 14 годині в суботу». Це додаткове педагогічне спілкування дає батькам важливу для них інформацію.

Класні батьківські збори мають тривати не більше ніж 1год – 1год 30хв. Невимушене, емоційно забарвлене вступне слово вчителя створює доброзичливу атмосферу.

Після короткого вступу вчитель проводить бесіду на педагогічну тему. Зупиняючись на теоретичних та методичних аспектах проблеми, він обов’язково розкриває її стосовно конкретної ситуації життя даного класу, складу учнів та їхніх батьків. Характеризуючи учнів, потрібно відзначити успіхи тих, чиї батьки прислухалися до порад учителя.

Вчителю дуже важливо продумати проведення тієї частини зборів, що стосується їхньої дитини, намагатимуться уникнути доручень.

Батьківські збори за проблемами, що на них вирішуються, поділяються на організаційні, тематичні та підсумкові. Але більш раціональною та дієвою формою цієї роботи є комбіновані збори, які комплексно розв’язують завдання, поставлені перед школою в соціально-педагогічній роботі з батьками.

Для ефективної організації батьківських зборів доцільно періодично проводити анкетування.
Анкета для батьків


  1. Яку інформацію Ви хотіли б отримати на батьківських зборах?

_______________________________________________________________


  1. Які питання виховання Вас особливо хвилюють?

_______________________________________________________________


  1. Яку пресу Ви читаєте?

_______________________________________________________________


  1. Чим Ви можете допомогти класному керівнику в роботі з дітьми класу?

_______________________________________________________________


  1. На що вчителю слід звернути особливу увагу в роботі з Вашою дитиною


Батьківські збори

(нетрадиційний підхід)


Педагоги, як відомо, люблять повчати. І не лише дітей, але й їхніх батьків. І ці колективні повчання носять назву «Батьківські збори». Найкращий порятунок від негативізму – можливість поспілкуватися один з одним. І з таких бесід випливатимуть поради, рішення оптимізм.

Адже дуже важливо – щоб батьки один з одним (а не тільки з педагогом!) радилися, щоб почала створюватися особлива батьківська кооперація, спільність, адже батьки розуміють один одного зовсім інакше, ніж педагог розуміє їх. У цій ситуації з’являється можливість дізнатися, що батькам насправді важливо і потрібно почути. Ці матеріали допоможуть перетворити батьківські збори на збори батьків.


«Скринька запитань»

Суть полягає в тому,що батьки складають один для одного запитання-записки, кладуть їх у скриньку, потім витягають: кому яка дістанеться. Як відповідати – радяться в парах (хоча трійки – стабільніші: якщо раптом коса натрапить на камінь, тут потрібний хтось третій).

«Скринька запитань » зручна тим, що батьки бачать: до істини може бути допущений кожен з них. Це підносить їх у власних очах.
«Розповідь за картиною»

Напередодні зборів діти передають свої враження в малюнках. На батьківських зборах ці малюнки роздають батькам. Їм пропонується, по-перше, розповісти про те, що зобразила або хотіла їхня дитина на своєму малюнку. Отут для деяких батьків і педагогів можуть вин икатиьні несподіванки.

По-друге, прокоментувати, як виконання малюнка поєднується з особливостями характеру їхньої дитини.

І перше , і друге завдання краще проводити не у вигляді фронтального опитування, а в парах. Звичайно, педагог не знатиме тоді багатьох тем, що що обговорюватимуться батьківськими парами. Зате батьки виграють.


«Чарівний клубочок»

Перший тур - батьки по черзі називають будб-яку позитивну якість. Якщо хтось розгубився або забув, то сусідам можна підказувати. Звичайно, на другому-третьому колі гри відкривається друге «дихання». Тому педагогу не слід поспішати : нехай «чарівний клубочок» пройде кілька разів. У батьків від цього тільки інтерес зросте.

Другий тур. Батьки називають негативні якості. І знову кілька повторів.

Третій тур – замість «чарівного клубочка» у руки дають маркер. Кожен підходить до плаката і зліва записує одну з негативних якостей, (з тих, що на плакаті зліва) можна переробити («здається, я знаю як») в одну з записаних справа позитивних. Наприклад, хтось вибрав лінь і зрозумів, що з перелічених якостей знає, як перетворити її у вихованість, і з’єднає їх стрілкою. Інший, скажімо, ту саму лінь з’єднає новою стрілкою з кмітливістю. Процес нескінченний... «хочу-боюся». Складаються два списки: «Я хочу, щоб моя дитина....» і «Я боюся, щоб моя дитина не...».

Тепер будь-хто з батьків, кому ця негативна якість їхньої дитини завдає багато турбот і прикрощів, може звернутися до авторів стрілок за допомогою, роз’ясненнями і консультаціями. Зміст п’ятого туру - взаєні консультації – батьків з виховних проблем. Чим не відкриття народного «батьківського університету»! Педагогу залишається тільки хвалити ініціативних і записувати проблеми «глухого кута», щоб потім у бібліотеці пошукати відповідну літературу і для себе і для зацікавлених батьків.
Поради батькам
Поради батькам щодо підготовки дитини до навчання в школі
Одне з першочергових завдань сім’ї – забезпечити загальну підготовленість дитини до школи. Для цього необхідно сприяти її нормальному фізичному розвитку, виробленню санітарно-гігієнічних навичок, умінь самообслуговування і побутової праці.

Значне місце в родинному вихованні має зайняти процес налаштування дитини на школу, на серйозну навчальну працю, тобто формування її психологічної підготовленості до навчання. Батькам слід пам’ятати, що головним у цій роботі мають стати найрізноманітніші засоби заохочення, а не примусу. Виховну роботу слід будувати на перспективі радісного очікування дня, коли малюк стане школярем; необхідно переконувати його, що навчання в школі – це серйозна праця, у результаті якої він пізнає багато нового.

Важливим завданням у період підготовки дитини до школи має стати виховання в неї почуття відповідальності, самостійності, організованості, готовності трудитися (безперечно, з урахуванням вікових особливостей); формування моральних засад, що передбачає виховання товариськості, готовності поділитися, поступитися, прийти на допомогу іншим.

Традиційно виділяють три аспекти шкільної зрілості: інтелектуальний, емоційний і соціальний.



Інтелектуальна зрілість для віку 6-7 років визначається вмінням виділяти фігуру із тла, відтворювати зразок, здатність концентрувати увагу, встановлювати зв’язки між явищами і подіями, запам’ятовувати, ураховується також рівень розвитку тонких рухів руки та їхньої координації.

Емоційна зрілість – це здатність до ослаблення безпосередніх, імпульсивних реакцій і спроможність довго виконувати не дуже привабливу роботу, тобто розвиток довільності поведінки.

Соціальна зрілість – це наявність у дитини потреби в спілкуванні з однолітками й уміння підкоряти свою поведінку законам дитячих груп, здатність приймати роль учня, уміння слухати і виконувати вказівки вчителя. Отже, за основу готовності до школи приймається необхідний рівень розвитку дитини, без якого вона не може успішно навчатись у школі.

Батькам слід пам’ятати, що не кожна дитина може зразу успішно навчатися. Річ у тім, що шлях розвитку кожної дитини індивідуальний. Хтось починає раніше за інших ходити, але потім довго не говорить, хтось, навпаки, не вміє усміхатися, зате починає говорити цілими фразами і добре запам’ятовує букви. Тому до шкільного віку діти мають різний багаж досвіду – знань, умінь, навичок, звичок. Безсумнівно, згодом кожна дитина навчиться читати і рахувати, але до моменту вступу до школи їй важливіше мати не певні сформовані навички, а здатність сприймати і засвоювати новий матеріал, тобто здатність до навчання.

Оскільки формування шкільної зрілості, як і загалом увесь розвиток дитини, підкоряється закону нерівномірності психічного розвитку, кожна дитина має свої сильні сторони і зони найбільшої вразливості.

З метою вивчення потреб, нахилів, інтересів дитини, з’ясування стилю спілкування в родині доцільно проводити анкетування батьків. Батьки можуть заповнювати анкети вдома, на батьківських зборах, під час співбесіди, консультації.

Оцінити підготовленість своєї дитини до школи батькам допоможе такий тест.
Чи готова дитина до школи ?
Чи хоче Ваша дитина йти до школи?

Чи думає Ваша дитина про те, що у школі вона багато дізнається й навчатися буде цікаво?

Чи може Ваша дитина самостійно виконувати справу, яка потребує зосередженості, впродовж 30 хвилин (наприклад, збирати пазли)?

Чи Ваша дитина у присутності незнайомих анітрохи не соромиться?

Чи вміє Ваша дитина складати розповіді за картинкою не коротші, ніж із п’яти речень?

Чи може Ваша дитина розповісти напам’ять кілька віршів?

Чи вміє вона змінювати іменники за числами?

Чи вміє Ваша дитина читати по складах або цілими словами?

Чи вміє Ваша дитина рахувати до 10 і в зворотному порядку?

Чи може вона розв’язувати прості задачі на віднімання й додавання одиниці?

Чи правильно, що Ваша дитина має «тверду руку» (розвинуту дрібну моторику)?

Чи любить вона малювати і розфарбовувати картинки?

Чи може Ваша дитина користуватися ножицями і клеєм (наприклад, робити аплікації)?

Чи може вона зібрати пазли з п’яти частин за хвилину?

Чи знає дитина назви диких і свійських тварин?

Чи може вона узагальнювати поняття (наприклад, назвати одним словом овочі помідори, моркву, цибулю)?

Чи любить Ваша дитина самостійно працювати – малювати, збирати мозаїку тощо?

Чи може вона розуміти і точно виконувати словесні інструкції?

Кожна позитивна відповідь оцінюється одним балом. Результати тестування залежать від кількості позитивних відповідей на запитання тесту. Отже, якщо балів:

15 – 18 – дитина готова йти до школи. Ви не дарма з нею працювали, а шкільні труднощі, якщо і виникнуть, можна буде легко подолати;

10 – 14 – Ви на правильному шляху, дитина багато чого навчилася, а запитання, на які Ви відповіли “ні”, підкажуть Вам, над чим іще потрібно попрацювати;

9 і менше – почитайте спеціальну літературу, постарайтеся приділяти більше часу заняттям з дитиною, зверніть увагу на те, чого вона не вміє.

Результати можуть Вас розчарувати. Але всі ми – учні у школі життя. Дитина не народжується першокласником, готовність до школи – це комплекс здібностей, що піддаються корекції. Вправи, завдання, ігри, обрані Вами для розвитку дитини, вона легко і весело може виконувати з мамою, татом, бабусею, старшим братом – усіма, хто має час і бажання навчатися разом з дитиною. Добираючи завдання, зверніть увагу на слабкі місця розвитку дитини.
Поради батькам щодо підтримки дитини в період адаптації до школи
Безумовно, найкращим профілактичним засобом збереження психічного здоров'я в період адаптації до школи є уважне й лагідне ставлення батьків до дитини, розуміння ними її внутрішнього світу, проблем, переживань. Відомо, що не існує готових рецептів та моделей виховання, які можна просто взяти і без змін "прикласти" до своєї дитини. Але незважаючи на це, для полегшення процесу адаптації дитини до школи все ж можна дати деякі рекомендації:

Повірте в унікальність та неповторність Вашої дитини, в те, що вона дитина неповторна, не схожа на жодну сусідську дитину і не є точною копією Вас самих. Тому не варто вимагати від дитини реалізації заданої Вами життєвої програми і досягнення поставленої Вами мети. Надайте право їй прожити життя самій.

Дозвольте дитині бути самою собою, з своїми недоліками, слабкостями та достоїнствами. Приймайте її такою, якою вона є. Спирайтесь на сильні сторони дитини.

Не соромтеся демонструвати дитині свою любов, дайте їй зрозуміти, що будете її любити за будь-яких обставин.

Не бійтесь "залюбити" свою дитину, беріть її на коліна, дивіться їй в очі, обіймайте та цілуйте коли, вона того бажає.

Задля виховного впливу використовуйте частіше ласку та заохочення, ніж покарання та осудження.

Пильнуйте, щоб Ваша любов не перетворилась на вседозволеність та бездоглядність. Установіть чіткі межі та заборони (бажано, щоб їх було небагато – лише основні) і дозвольте дитині вільно діяти в цих межах. Суворо дотримуйтесь установлених заборон і дозволів.

Не поспішайте звертатись до покарань. Намагайтеся впливати на дитину проханнями – це найбільш ефективний спосіб. У випадку непокори необхідно переконатися, що прохання відповідає віку і можливостям дитини. Лише в цьому випадку можливо використовувати прямі інструкції, накази, що зазвичай достатньо ефективно. І лише у випадку, коли дитина демонструє відкриту непокору, батьки можуть думати про покарання, яке повинне відповідати вчинку, крім того, дитина має розуміти, за що її покарали. Важливо пам’ятатити, що фізичне покарання – тяжка за своїми наслідками міра.



Пам'ятайте:

Покарання – це моральний замах на здоров'я дитини - фізичне і психічне.

Не залишайте дитину без заслуженої похвали і нагороди. Ніколи не відбирайте подарованого.

Краще не карати, ніж карати із запізненням. Запізнілі покарання нагадують дитині про минуле, не дають змоги стати іншою.

Покараний – значить вибачений. Інцидент вичерпано – сторінку перегорнуто. Про старі гріхи - ні слова. Не заважайте починати життя спочатку!

Хоч би що трапилось, покарання не повинно сприйматися дитиною як перевага вашої сили над її слабкістю, як приниження.

Дитина не повинна боятися покарання. Найвразливіше для неї — ваше засмучення.

Не забувайте: ключ до серця дитини лежить через гру. Саме в процесі гри Ви зможете передати їй необхідні навички, знання, поняття про життєві правила та цінності, навчитеся краще розуміти одне одного.

Частіше розмовляйте з дитиною, пояснюйте їй незрозумілі явища, ситуації, суть заборон та обмежень. Допоможіть дитині навчитися вербально висловлювати свої бажання, почуття та переживання, інтерпретувати свою поведінку та поведінку інших людей.

Прийнята в деяких родинах система залякування дітей, безумовно, заслуговує на осуд, бо стає джерелом виникнення особливого способу самозбереження – неправдивості та нещирості. Тяжкі переживання особливо негативно впливають на формування особистості дитини, легко призводять до психостенічних реакцій, імпульсивних дій та афектів.

Існує термін "шкільна фобія", тобто страх у деяких дітей перед відвідуванням школи. Насправді часто йдеться не стільки про школу, скільки про побоювання дитини йти з дому, розлучатися з батьками. Таке трапляється, коли дитина хвороблива, тоді, як правило, вона перебуває в умовах гіперопіки з боку батьків.

Іноді зустрічаються батьки, котрі самі побоюються школи і побіжно навіюють це побоювання своїм дітям, або драматизують проблеми початку навчання. Вони намагаються виконувати замість дітей їхні домашні завдання, контролюють кожну написану дитиною літеру і тим самим створюючи в неї "навчальну фобію". У дитини виникає невпевненість у своїх силах, сумніви щодо своїх знань, виробляється звичка сподіватися на допомогу в найпростішій ситуації.

Дуже важливо піклуватись про створення для дитини ситуації з гарантованим успіхом. Можливо, це потребуватиме від батьків певної зміни вимог до дитини, але справа того варта. Потрібно чітко усвідомлювати, що успіх породжує успіх і посилює впевненість у своїх силах як у дитини, так і в батьків.

Лікарі-педіатри відзначають різке зростання в дітей таких захворювань, які раніше були властиві тільки дорослим, що постійно знаходяться у стресових ситуаціях. Те, що є буденним для дорослого, може спричинити стрес у дитини, якщо дорослий не може або не бажає створювати для ще незміцнілого організму спеціального режиму. Сучасна література і практичний досвід психологів указує на велику кількість випадків, коли погіршення і психічного, і фізичного здоров'я дитини пов'язано тільки з тим, що дорослі водять дитину з собою по місцях масового скупчення людей.

Деякі батьки не помічають різниці між собою і дитиною (забуваючи про те, що дитина – це не маленька копія дорослої людини, а маленька людина, яка живе і розвивається у своєму світі і вимірі, за власними законами), придушуючи її зливою інформації, непосильними для неї емоційними навантаженнями. Все це не минає безслідно – у дитини з’являються такі "дорослі" захворювання, як безсоння, виразка, коліт, мігрень. Якщо в родині негаразди і дитина постійно знаходиться в сфері спілкування батьків, тобто активно залучається як активний співучасник їхніх сварок, у дитини можуть з'явитися невротичні симптоми та інші порушення психічного і фізичного розвитку, які будуть блокувати розвиток у дитини її таланту.

Коли дитина йде до школи, різко змінюється її спосіб життя. Якщо дитина не готова до цієї зміни, школа для неї перетворюється на пекло і малий школяр поступово набирає стільки негативних відчуттів, що навіть відмовляється йти до навчального закладу.




Поради батькам щодо режиму дня першокласника
Дитина пішла в перший клас. Ця радісна і хвилююча подія спричиняє певні труднощі. Відбувається зміна провідних видів діяльності. Нові обов'язки потребують від дитини зібраності, витрат духовних і фізичних сил. Ось чому так важливо до найдрібніших деталей продумати режим дня школяра.

Ось орієнтовний режим дня учня першого класу.

7.00—7.30 — пробудження, підйом, ранкова гімнастика, водні процедури, ранковий туалет, прибирання ліжка;

7.30—7.50 сніданок;

7.50—8.15 — дорога до школи;

8.15—12.30 — заняття у школі;

12.30—13.00 – повернення зі школи;

13.00-13.30 – обід;

13.30—15.00 — післяобідній відпочинок;

15.00—16.00 — перебування на повітрі;

16.00—17.30 — читання, ігри, розваги

17.30—19.00 — перебування на повітрі, заняття в спортивних гуртках;

19.00—20.30 — вечеря, заняття улюбленими справами;

20.30-7.00 - сон.


Поради батькам щодо обладнання робочого місця першокласника
  1   2


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка