Методичні рекомендації до Першого уроку 2016/2017 н р. «Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 річчя незалежності України»



Дата конвертації04.12.2016
Розмір0,6 Mb.
ТипМетодичні рекомендації
Управління освіти Чернігівської міської ради

Науково-методичний центр



Методичні рекомендації до Першого уроку 2016/2017 н. р.

«Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 - річчя незалежності України».

Підготувала Сухацька С. В.

вчитель ЗОШ I-III ст. № 35

Чернігів, 2016

Управління освіти

Чернігівської міської ради

Науково-методичний центр

Методичні рекомендації до Першого уроку 2016/2017 н. р.

«Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 - річчя незалежності України».

м. Чернігів

2016 р.

Сухацька Світлана Василівна, учитель початкових класів загальноосвітнього навчального закладу І-ІІІ ст. №35 м. Чернігова, учитель вищої кваліфікаційної категорії

Методичні рекомендації до Першого уроку 2016/2017 н.р. «Щоб у серці жила Батьківщина: до 25-річчя незалежності України»

Погоджено на засіданні ради науково-методичного центру управління освіти Чернігівської міської ради та рекомендовано до друку.

Протокол №__ від __.__.____ р.



Зміст

Вступ ..........................................................................................................................5

Методичні рекомендації до Першого уроку 2016/2017 н. р. ..................................7

Додаток 1 .................................................................................................................35

Додаток 2 .................................................................................................................40

Література ................................................................................................................49



Вступ

Ставлення до ідеї Батьківщини як до священного й найдорожчого облагороджує всі людські почуття, зближує, ріднить людей, очищає душі від усього, що принижує гідність.

В. О. Сухомлинський

Любов, за народною мудрістю, це найглибше, найдійовіше і наймогутніше почуття людини, найпотужніша її духовна сила. Тому народ, який любить свою Богом дану землю, Батьківщину, шанує себе, зберігає й розвиває свою людську і національну гідність – всесильний. Нація, яка усвідомлює себе як діяча історії, дорожить історичною пам’яттю про героїчних предків і будує на рідній землі дім – фортецю, свою Національну Державу, - така нація непереможна!

Людина повинна пройти складний шлях розвитку, набути досвіду, стати носієм ціннісних пріоритетів, аби мати самоусвідомлення громадянина та патріота держави. На думку Костянтина Ушинського, «найбільшою вартістю людської душі є почуття національного». Ще він стверджував, що «в душі людини риса національності корениться глибше за всі інші».

Сьогодні Українська держава та її громадяни стають безпосередніми учасниками процесів, які мають надзвичайно велике значення для подальшого світового порядку на планеті. Тому одним із пріоритетних напрямків національної програми «Освіта» («Україна XXI століття») визначено «утвердження принципів загальнолюдської моралі, правди, справедливості, патріотизму, добра, краси, працелюбності». Ці чесноти завжди були притаманні українському народові, ними пронизана вся система його національно – духовних цінностей. Серед виховних напрямків сьогодення найбільш актуальними виступають патріотичне, громадянське виховання як стрижневе, основоположне, яке закладає підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь. Нині, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до патріотизму як почуття і як базової якості особистості. Важливо, щоб діти стали національно свідомими громадянами – патріотами, здатними забезпечити країні гідне місце в цивілізованому світі. Справжній громадянин - патріот виявляє любов до рідного краю, шанує батьків, знає свій родовід, національні традиції, відчуває єдність із рідною природою, турбується про її охорону та примноження багатства.

Щодо цього загальноосвітня школа першого ступеня виконує роль «фундаменту», на якому будується вся система громадянського виховання школярів, відбувається виховання в них любові до рідного краю, України, історичної пам’яті. Усе, що закладається в цей період навчання та виховання учнів, визначає надалі успіх процесу формування особистості, її світогляду і загального розвитку.

Генрі Адамс говорив, що вчителі мають вплив на вічність. І ніхто не може сказати, де закінчується їхній вплив. Педагоги зобов’язані створювати рідну етнічну ауру, щоб діти засвоювали природні для них національні цінності; якості свого народу, закодовані в рідній мові, фольклорі та інших складових «кореневої системи» нашої культури і духовності.

Перед нами стоїть імператив – багато в чому по- новому виховувати одну з провідних якостей характеру – любов до рідної української землі, прагнення зберігати і збагачувати її красу і пов’язані із нею рідну мову, культуру, духовність. Наше покликання – пробуджувати і виховувати змалку уклінно – шанобливе ставлення до рідної землі, її флори і фауни. Адже рідна земля – це рідний дім, це фортеця українського національного духу, який у вищих своїх виявах сягає європейських і світових висот.

Методичні рекомендації до Першого уроку 2016/2017 н. р.

«Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 - річчя незалежності України».

Традиційно новий навчальний рік розпочнеться з Першого уроку виховного спрямування. А оскільки у 2016 році в нашій країні відзначається 25-та річниця незалежності, то і тематика Першого уроку присвячена саме цій даті.

Однією з тем Першого уроку в 2016/2017 навчальному році може бути така: «Щоб у серці жила Батьківщина: до 25-річчя незалежності України».

При обранні теми, підготовці і проведенні уроку доцільно звернути увагу на питання історії українського державотворення, розвитку та зміцнення держави, історії державних символів України. Це може бути урок – роздум про історичну долю України, героїку сучасних захисників суверенітету і територіальної цілісності країни, розмова з учнями про сьогодення і перспективи України.

Наша рідна Батьківщина… В кожному її куточку живуть родини, батьки і діти, бабусі і дідусі у своїх власних будинках або в багатоповерхівках, в селі або в місті, але всі ми живемо в одній державі – в Україні, яка і є для всіх нас спільним домом, єдиною країною.

25 років українській державі, але це лише мить, незначна частина нашого минулого. Події останніх років примусили кожного українця відчути свою причетність до своєї країни, а також зрозуміти, що ми господарі на власній землі. Майдан та Революція Гідності потрясли не тільки Україну, а й увесь світ. Зігріта палкими серцями мільйонів національно свідомих українців з усіх регіонів, незалежна демократична держава Україна продемонструвала Європі і всьому світові, що українці – міцна духом волелюбна нація, яка навчилася поважати себе і яка зуміла відстояти свій демократичний вибір.

Україна – дивовижна країна з віковою історією та багатою культурою, що створювалася протягом тисячоліть. В Україні знаходиться понад 125 тис. історичних, археологічних пам’яток, прикладів мистецтва, безліч музеїв, що зберігають понад 10 млн. експонатів, 14 тис. пам’яток архітектури, понад 1000 об’єктів паркового мистецтва, 46 історичних культурних заповідників. Ландшафт нашої Батьківщини вражає своїм розмаїттям: від величних Карпатських гір на заході, родючих степів у центрі до мальовничих берегів Чорного й Азовського морів на півдні. Кожен її куточок – це невичерпна скарбниця культурних, природних, історичних цінностей, варта того, щоб її відкрили.

Про цікаву, самобутню, красиву та не схожу на жодну з держав Україну йтиметься далі у конкурсно – ігровій програмі «Я люблю Україну!», яка проходитиме у 4 тематичних турах:



Тур 1. «Народ скаже, як зав’яже».

Тур 2. «У світі казки чарівної».

Тур 3. «Конкурс знавців рідної мови».

Тур 4. «Україна – моя земля».

Тур 5. «Бережи природу для людського роду».

Тур 6. «Хай мир панує на планеті».

Тур 1. «Народ скаже, як зав’яже»

Наш народ має свою власну історію, багаті традиції. Усе це сприяло розвитку усної народної творчості. У повсякденному житті частіше за все можна почути народні приказки та прислів’я. Вони поєднують у собі глибокий зміст із дуже простою, але образною формою, їх легко запам’ятовувати й виголошувати.

Використовуючи ці форми усної народної творчості, потрібно акцентувати увагу дітей на спостережливості та мудрості українського народу. Робота має спрямовуватися на виховання почуття гордості за свою країну, її людей і за те, що ти живеш на цій землі і звешся українцем.

Гра «Знайди свою половинку»

- Спробуйте з цих слів скласти прислів’я:

гостре словечко умій змовчати

не кидай слова коле сердечко

менше слів більше діла

умій сказати на вітер

праця годує кожному приємне

слово чемне лінь марнує



Гра «Вгадай закінчення»

Ведучий пропонує початок прислів’я та приказки, діти мають сказати закінчення:

Говори мало, слухай багато, а…(думай ще більше).

Не хочеш почути поганих слів,… (не кажи їх сам).

Умій вчасно сказати і вчасно… (змовчати).

Краще мовчати, аніж… (брехати).

Дав слово –… (дотримай його).

Шабля ранить голову, а слово - … (душу).

Від теплого слова і… (крига скресне).

Слово старше за… (гроші).

Більше діла –… (менше слів).

Їж борщ з грибами і… (тримай язик за зубами).

Дурний язик голові не… (приятель).

Хто людей питає,… (той розум має).

Рідна мати високо замахується, а помалу … (б’є).

Із сусідом дружити, а тин… (городити).

Без верби і калини… немає. (України).

Наша слава - … (Українська держава).

Жити - … (Вітчизні служити).

Грудка рідної землі… (дорожча за золото).

У чужім краю… (і солов’ї не цвірінькають).

За своїм краєм… (серце болить).

У ріднім краю… (як у раю).

Вправа «Знайди пару»

- Складіть прислів’я з частин, які записані на картках.



  1. Кожному мила

  2. Де мати народила.

  3. Та земля мила,

  4. Своя сторона.

  5. У рідному краї

  6. Як соловей без пісні.

  7. Людина без Батьківщини,

  8. І соловей краще співає.

  9. Рідна сторона – мати,

  10. Своє гніздо знає.

  11. Всяка пташка

  12. Людина родом.

  13. Дерево міцне корінням,

  14. Чужа – мачуха.

Відповіді: 1 – 4, 3 – 2, 5 – 8, 7 – 6, 9 – 14, 11 – 10, 13 – 12.

Тур 2. «У світі казки чарівної»

Народ український склав і зберіг у своїй пам’яті безліч казок. Стільки ж додали і письменники. Героями українських казок є і люди, і звірі, і птахи, й фантастичні істоти.

- Відгадайте назви відомих вам казок:

Сидить півник на печі,

Їсть смачненькі калачі.

Ось лисичка прибігає,

Півника мерщій хапає.

Біжить півень рятувати,

В лиса півника забрати.

(«Котик і півник»)

Я – бичок-беремлячок,

Солом’яний у мене бочок.

Із соломи дід зробив,

Бік смолою засмолив.

(«Солом’яний бичок»)

Підробив він голосок,

Став малим співати.

Здогадалися вони:

Вовк – не наша мати.

(«Вовк і семеро козенят»)

- Впізнайте героя казки:


  1. «От замісив… тісто, приніс дрова та розпалив у печі. А як у печі нагоріло, посадив пиріжки». (Півник)

  2. «Біжить та й біжить дорогою. Коли це назустріч йому зайчик та й каже: «Я тебе з’їм!». (Колобок)

  3. «Ішов дід лісом, а за ним бігла…, та й загубив дід рукавичку». (Собачка)

  4. «На болоті в очереті він на купині жив, там же, трохи далі, жила лисиця». (Журавель)

  5. Одного разу вийшов… зі своєї нори подивитися на Божий світ. Було це десь під осінь, у неділю. (Їжак)

- Вгадайте, чим харчуються казкові герої?

  1. Що радив котик їсти півникові, говорячи: «Сядь на печі та їж…»

    1. зерно;

    2. харчі;

    3. калачі.

  1. Що їла лисичка, викрадаючи півника:

  1. суп;

  2. борщ;

  3. яблука.

  1. Хто з’їв колобка:

  1. вовк;

  2. зайчик;

  3. лисичка.

Конкурс «Скільки?»

  1. Скільки разів бігав заєць наввипередки з їжаком? (Майже сто)

  2. Скільки їжаків брало участь в змаганні з бігу наввипередки із зайцем? (Двоє)

  3. Скільки разів викрадала лисичка півника? (Тричі)

  4. Скільки колосків знайшов півник Голосисте Горлечко? (Один)

Вікторина «Фразеологізми»

- Впізнайте героїв за фразеологізмами, поясни значення.



  1. Вони байдики били. (Круть, Верть)

  2. Вона колобку баки забивала. (Лисичка)

  3. Вона кинула зайчика за борт. (Коза – дереза)

  4. Хто взяв бика за роги, ділячи грудочку сиру? (Лисичка)

Пояснення фразеологізмів:

  1. Байдики бити – ледарювати.

  2. Баки забивати – відвертати увагу розмовами.

  3. Викидати за борт – відмовитись від кого – небудь, як від непотрібного.

  4. Взяти бика за роги – рішуче діяти.

- До яких казок можна віднести подані прислів’я і приказки?

  1. Зробив діло, гуляй сміло.

  2. Не май сто рублів, а май сто друзів.

  3. Приятеля пізнавай в пригоді.

(1- «Півник і двоє мишенят», 2 – «Як їжак і заєць бігали наввипередки», 3 – «Лисичка – суддя»)

Тур 3. «Конкурс знавців рідної мови

Мова – одне з багатьох див, створених людьми. Вона відзеркалює душу народу, його історію… Людина завжди має пам’ятати, звідки вона родом, де її коріння, знати історію свого народу, його мову. Знання мови народу, серед якого ти живеш, - ознака культурної, освіченої людини, знання рідної мови – священний обов’язок кожного.

Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів – скількома епітетами супроводиться визнання української мови. Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може і сам викликати поваги до себе.

Олесь Гончар

Впливовими засобами формування у дітей національної духовності, самосвідомості, патріотизму є рідна мова, фольклор, народні традиції. Рідна мова разом з народною етикою, мораллю та народною педагогікою сприяє формуванню таких рис майбутнього громадянина, як гуманність, добропорядність, патріотизм.

Навчальна абетка з патріотичного виховання

А


  • Азбука – то до мудрості дорога.

  • Аби розум – щастя буде.

  • Аби руки і охота, буде зроблена робота.

  • Аби вмів робити, навчилися як жити.

Б

  • Без верби і калини нема України.

  • Без трудів не їстимеш пирогів.

  • Без вірного друга великая туга.

  • Будь сміливим не язиком, а ділом.

  • Без відваги зазнаєш зневаги.

В

  • Всюди на світі добре: у Вітчизні – найліпше.

  • В чужому домі будь привітний, а не примітний.

  • Від поганого коріння не жди доброго насіння.

Г, Ґ

  • Грамоті вчиться – завжди пригодиться.

  • Гостре словечко коле сердечко.

  • Ґречність і відвага – козакові слава.

Д

  • Добре діло – твори сміло.

  • Де добрі люди, там біди не буде.

  • Дерево міцне корінням, людина родиною.

  • Доглядай землю плідну, як матір рідну.

Е

  • Не той друг, хто медом маже, а той друг, хто правду каже.

  • Де незгода, там часто шкода.

  • Не шукай правди у других, коли в тебе її немає.

  • За спання не купити коня, а з лежі не справити одежі.

Є

  • Єдність і братерство – велика сила.

З

  • Землі кланяйся низько, до хліба будеш близько.

  • З ремеслом дружити – в житті не тужити.

  • Здобудеш освіту – побачиш більше світу.

  • Зрубав дерево – посади два.

  • Згода дім будує, а незгода руйнує.

  • Заздрий від чужого щастя сохне.

И

  • Більше науки – спритніші руки.

  • За рідний край життя віддай.

  • Та земля мила, де мати родила.

І

  • І будень, і неділя – лінивому все безділля.

  • Інший край – інший звичай.

Й

  • Все добре переймай, а зла уникай.

  • Вмій пожартувати, знай, коли переставати.

  • Що край, то звичай, що сторона, то новина.

  • Нових друзів май, старих не забувай.

К

  • Книжка вчить, як на світі жить.

  • Книжку читай – розуму набирай.

  • Козацькому роду нема переводу.

  • Красная мова находить добрії слова.

  • Краще не обіцяти, як слова не здержати.

Л

  • Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.

  • Ліпше мовчати, ніж сварку зачати.

  • Ласкава дитина, як щаслива година.

М

  • Мир будує, війна руйнує.

  • Ми з такого роду, що любимо свободу.

  • Мовчання і гнів гасить свободу.

Н

  • Народ без свободи – як риба без води.

  • Найдорожчий клад, як у родині лад.

  • Не лінуйся рано вставати, щоб змолоду більше знати.

  • Не хитруй, не мудруй, а чесно працюй.

О

  • Один у полі не воїн.

П

  • Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

  • Посієш вчинок – виросте звичка.

Р

  • Рід пізнавай – все добре переймай.

  • Рід свій пізнай – побачиш свій шлях у житті.

  • Рідна земля у жмені мила.

  • Розум – скарб людини.

С

  • Семеро одного не ждуть.

  • Слово до слова – складається мова.

  • Слова ласкаві – думки лукаві.

Т

  • Талант – це наполеглива праця.

  • Теплі слова зігрівають душу людині.

  • Терпи козак, отаманом будеш.

  • Труднощі мучать, зате розуму учать.

  • Трудовий хліб – солодший за мед.

У

  • Україна – рідний край, про її добробут дбай.

  • У чужій стороні не так світить і сонце.

  • У всякім подвір’ї своє повір’я.

Х

  • Хліб житній – то батько рідний, гречана каша – то матір наша.

  • Хто матір забуває, того Бог карає.

  • Хто без діла, той без хліба.

  • Хто рано встає, той у роботі не відстає.

  • Холодним словом серце не запалиш.

Ч

  • Честь втратиш – пропадеш, добро втратиш – наживеш.

  • Честю гордись, а батьком – матір’ю не хвались.

  • Чуже переступи, та не займай.

Ш

  • Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.

  • Шануй старших – доб’єшся поваги від молодших.

  • Шануй сам себе, шануватимуть люди тебе.

  • Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.

Щ

  • Щастя не підкова – під ногами не знайдеш.

  • Щире слово, добре діло, душу й серце обігріло.

  • Що собі не мило, того й людям не зич.

  • Щоб не зазнати злої долі, працюй у школі, вдома, у полі.

Ю

  • Від краю до краю всім добра бажаю.

  • Наука і труд хороші плоди дають.

  • Стій за правду горою, то й люди з тобою.

Я

  • Як прийде туга, пізнаєш друга.

  • Як будеш чесно працювати, то прийде сама доля до хати.

Ь

  • Добре там живеться, де гуртом сіється і жнеться.

  • Веселий гість – дому радість.

  • Великий рости, щасливий будь, себе не хвали, другого не гудь.

Конкурс «Чистомовка»

На- на- на – наша отча сторона.

Ай- ай-ай - який чудовий рідний край!

Жу – жу – жу – я Вітчизну бережу.

Лю- лю- лю – Батьківщину я люблю.

- Уявіть, що ви подорожуєте містами України, і скажіть, хто вас зустріне:

У Києві (киянин); у Донбасі (донбасівець); в Одесі (одесит); у Харкові (харків’янин); у Чернівцях (чернівчанин); у Львові (львів’янин); у Чернігові (чернігівець); у Сумах (сумчанин); у Полтаві (полтавчанин).

Конкурс «У рідному краї й серце співає»

- Поезія і пісня – дві великі сили. Поезія – це вогник, який запалює душу людини, він схожий на полум’я свічки. Музика – рідна сестра поезії. Поезія і музика мають багато спільного, тому не дивно, що для багатьох поетів музика є невід’ємною частиною мислення.

Українська пісня… Вона є однією із святинь нашого народу, його найціннішим духовним скарбом, гордістю і красою. Народні пісні України створювали протягом століть. Перевіркою якості пісень став час. Найкращі пісні дійшли до нас незміненими, їх співали наші бабусі і співаємо нині ми під час смутку та радості.

Гра «Вгадай назву пісні»

1. У цій пісні йдеться про 2 дерева , що розмістилися на обширній ділянці земної поверхні. («Ой на горі два дубки»)

2. У пісні йдеться про поїздку вільного озброєного чоловіка, представника військового стану, за річку. («Їхав козак за Дунай»)

3.Пісня про жінку, ім’я якої з грецької мови означає «спокій, тиша, штиль на морі», яка несе речовину, потрібну для життя на дугоподібній палиці для ручного перенесення вантажу. («Несе Галя воду»)

4. У назві цієї пісні згадується печений виріб із пшеничного тіста, який має начинку харчового продукту, що виготовляється з молока домашньої худоби. («Із сиром пироги»)

5. Пісня оповідає про дівчинку, яка кожен день від понеділка до неділі включно призначає юнакові побачення, а сама на них не приходить. («Ти ж мене підманула»)

6. Урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє могутню державу, що знаходиться у південно – східній частині Європи та межує з Білорусією на півночі, з Польщею на заході, зі Словаччиною, Угорщиною, Румунією і Молдовою на південному заході та з Росією на сході. (Гімн України)

(Проводиться змагання між групами дітей на краще виконання українських пісень)



Конкурс «Слово – не дивина»

Варимо кашу, родино,

Щоб нам жито родило,

І житечко, і овес,

Щоб зійшовся рід увесь!

Люблять українці поїсти. І не лише кашу. На нашому столі і борщ, і пампушки, і печеня, квашені яблука і куліш.

Наступне завдання: відгадати загадки про їжу.


  • Сидить на ложці, звісивши по ножці. (Локшина)

  • Не печене, не варене, а на столі – сніданок. (Молоко)

  • Мене не їдять, але й без мене не їдять. (Сіль)

  • Без голови, а ногу маю: бриля на неї одягаю. (Гриб)

  • Круглий, як куля, зелений, як трава, червоний, як кров, солодкий, як мед. (Кавун)

Тур 4. «Україна – моя земля»

Під час конкурсу вчитель описує той чи інший предмет. А учні повинні за описом вгадати, про що йде мова.



  1. Символ державності. В Україні – жовто – блакитний… (Прапор)

  2. Ріка – символ Україні. (Дніпро)

  3. Великий Кобзар України, художник, письменник зі світовим ім’ям. (Т. Г. Шевченко)

  4. Захисник України, воїн. (Козак)

  5. Яйце – оберіг, подарунок на Пасху. (Писанка)

  6. Птах – символ, що за легендою приносить дітей у сім’ю. Селиться біля людей. (Лелека)

  7. Джерело життя, основний продукт, який вживають у їжу. (Хліб)

  8. Будинок, місце для життя родини, український оберіг. (Хата)

  9. Обрядова річ, полотно для витирання рук, лиця, тіла; стирання зі столу. (Рушник)

  10. Рослина – оберіг, лікарська рослина з різким запахом. (Часник)

Конкурс «Діло майстра величає»

Завдання: олівцями на папері намалювати рушник, на якому потрібно зобразити рослинний або геометричний орнамент. Треба, щоб усі елементи орнаменту були симетричними. На завдання відводиться 10 хвилин.



Вправа «Скринька ідей українських дітей»

Вчитель дітям пропонує переглянути відео презентацію «Україна», після якої учні створюють віртуальну скриньку ідей щодо любові до нашої Батьківщині, в яку будуть складати свої ідеї, думки.



Гра « Уяви»

  1. У якому образі ви уявляєте Україну? (Дівчини, калини, вінка, тополі тощо)

  2. Уявіть, що ви- Україна. Продовжте рядок так, щоб утворилося висловлювання:

  • Я поважаю…

  • Я боюся…

  • Я хотіла б…

  • Я пишаюся…

  • Я мрію про…

3. Якими словами можна описати українську мову?

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова –

Українська мова.

Квітка «Моя Україна»

Вчитель роздає учням пелюстки, на яких вони пишуть ознаки – характеристики нашої країни (найкраща, рідна, дорога, велика, горда, мужня, волелюбна, безмежна, благословенна, чудова, чарівна, найдорожча, чорноброва, калинова).



Бліц-турнір «Моя країна - Україна»

- Григорій Сковорода говорив: «З усіх скарбів найкращий – знання. Їх не можна ні вкрасти, ні згубити, ні знищити». Здобувши знання, кожен із вас власною справою може звеличити Батьківщину. А наскільки ґрунтовні ваші знання про історію українського народу, його традиції та культуру, ми з вами зараз і перевіримо.



  1. Яке свято ми відзначаємо 28 червня? (День Конституції України)

  2. Що ми відзначаємо 23 серпня? (День прапора)

  3. Коли ми святкуємо День незалежності України? (24 серпня)

  4. У якому році була прийнята Конституція незалежної Української Держави? (У 1991 році)

  5. Із скількох областей складається Україна? (24 і Республіка Крим)

  6. Хто є автором слів Гімну України? (Павло Чубинський)

  7. Хто написав музику до нього? ( Михайло Вербицький)

  8. Назвіть прізвище першого космонавта України. (Леонід Каденюк)

  9. Який найбільший звір України? (Зубр)

  10. Яка найбільша морська тварина живе в Україні?(Дельфін)

  11. Назвіть державні символи України.

  12. Назвіть народні символи України.

  13. У якій області знаходиться «Долина нарцисів?» (У Закарпатській)

  14. Як називається найдовша річка України? (Дніпро)

  15. Скільки морів омивають нашу країну? (2)

  16. У яке море впадає річка Дністер? (У Чорне)

  17. Яке місто України носить ім’я гетьмана? (Хмельницький)

  18. У якій області України народився Т. Г. Шевченко? (У Черкаській.)

  19. Як називається головна вулиця столиці України? (Хрещатик)

  20. Із якої рослини на Україні виготовляють тканину? (Із льону)

  21. У якому місті збереглося найбільше пам’ятників Київської Русі? (У Чернігові)

  22. Як називається найвища гора в Україні? (Говерла)

  23. Як називається найбільший дендрологічний парк в Україні? (Софіївка)

  24. На якому материку ми живемо? (Євразія)

  25. Яке найбільше озеро на Україні? (Озеро Сасик)

  26. Назвіть країни, з якими межує Україна. (На сході – Росія, на півночі – Білорусь, на заході – Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова)

  27. Які ви знаєте найбільші річки України? (Дніпро, Дунай, Південний Буг, Дністер, Десна)

  28. Які найвищі точки України? (Говерла в Карпатах – висота над рівнем моря 2061 м, Роман – Кош у Кримських горах – висота над рівнем моря 1545 м)

  29. Протяжність кордону України. (7645)

- Вам необхідно визначити, чи правдивий вислів.

  1. Одним із українських символів є булава. (+)

  2. В Україні знаходиться єдина пустеля Європи. (+)

  3. Чи правда, що в Україні близько 30% світових площ чорноземів? (+)

  4. Перша столиця України – Київ? ( - Харків)

Гра «Вірю – не вірю»

  1. Чи вірите ви, що Київ – найстаріше місто в Україні? (Ні. Місту Керч (Пантікапей) – 2600 років)

  2. Чи вірите ви, що географічний центр Європи знаходиться в Україні? (Так, у Карпатах)

  3. Чи вірите ви, що символом найвищої влади на Січі був меч? (Ні, булава)

  4. Чи вірите ви, що штани хлопцям до XIX ст. дозволяли носити лише після 15 – ти років? (Так, до цього носили сорочку)

  5. Як називається збірка, до якої увійшли поетичні твори поета та художника – кріпака? («Кобзар» Т. Г. Шевченка)

  6. Хто запровадив християнство та охрестив народ Київської Русі? (Князь Володимир)

  7. Чим прославився Ярослав Мудрий? (Він створив першу бібліотеку, дбав про поширення освіти)

- Складіть сенкан та інформативне ґроно України.

Сенкан

  1. Україна

  2. Квітуча, солов’їна

  3. Бореться, загартовується, буяє

  4. Країна справжніх патріотів і захисників

  5. Батьківщина

Інформативне ґроно

  • Весела

  • Нездоланна

  • Пісенна

  • Найкраща

  • Непереможна

  • Рідна

  • Квітуча

  • Прекрасна

  • Гостинна

  • Неповторна

  • Унікальна

  • Благословенна

  • Надзвичайна

  • Чарівна

  • Єдина

  • Неподільна

  • Чудова

  • Уславлена

  • Славетна

  • Дивовижна

  • Суверенна

  • Незалежна

  • Золотокоса

- Пригадайте вислови відомих людей про нашу Україну.

  1. Забудеш рідний край – твоє всохне коріння.

П. Тичина

  1. У своїй хаті своя і правда, і сила, і воля.

Т. Шевченко

  1. Кожному мила своя сторона.

Г. Сковорода

  1. В дитинстві відкриваєш материк, котрий називається потім – Батьківщина.

Л. Костенко

  1. Святе слово – рідна мати,

Єсть іще святиня,

Вища, Богові миліша –

Рідная Вкраїна.

П. Куліш


Тур 5. «Бережи природу для людського роду»

Природа – творець найбільших благ на Землі. І ніщо не буває у ній просто так – усе має свою закономірність. І листочок із дерева не впаде без її відома, і квітка не розквітне без її чародійств. Величезна кількість усяких див є у природі, лише потрібно навчитися її слухати.

Ми – господарі нашої природи, а вона для нас – наше життя. І берегти природу – значить берегти Батьківщину.

Правила гри «Бережи природу для людського роду»:



  • Кожна команда отримує маршрутний лист, у якому вказані станції.

  • За маршрутом ви вирушаєте за станціями, де виконуєте певні завдання, які оцінюють відповідальні по станції і виставляють вам у маршрутні листи бали.

  • По прибутті на станцію «Призерна» маршрутний лист капітан віддає черговому по станції для підбиття підсумків гри.

  • Підбивати підсумки гри буде шановне журі.

Станція «Світ води»

(Члени кожної команди об’єднуються у дві групи, одна група виконує завдання 1, інша –завдання 2. Завдання 3 виконує вся команда)

Завдання 1

Що таке вода, знають усі. Вона не має ні смаку, ні запаху, її складно описати, нею насолоджуєшся, не відаючи, що вона таке.

Вода – це життя. Придивіться, як схиляються до джерела трави і квіти, дерева і кущі, як п’ють її спраглі звірі.

- Але чому міліють моря і ріки, висихають озера і струмки?

- Чому вода іноді має такий неприємний запах?

- Чому зникає риба та інші жителі водойм?

- Що відбувається з водоймами?

- Що можна зробити для збереження води? Подумайте, намалюйте.

Завдання 2

- Уявіть, що ви потрапили на безлюдний острів, де немає прісної води. Що ви будете робити, щоб вижити?

Завдання 3

Відгадайте загадки.

- Де є річка без води? (На карті)

- Чому не можна ловити мальків? (Тому що не буде дорослої риби)

- Як врятувати рибу від засухи взимку? (Зимою прорубують ополонки, вставляють у них солому або очерет)

Станція «Лісова»

(Для виконання третього та четвертого завдань члени кожної команди об’єднуються у дві групи, кожна група виконує окреме завдання)

Завдання 1

- Друзі, ви потрапили в ліс. Пригадайте, як потрібно поводиться в лісі, назвіть правила поведінки в лісі, на природі.

Орієнтовні відповіді



  • Не руйнувати гнізда.

  • Не руйнувати мурашники.

  • Не рвати квіти задля забави.

  • Не нищити пташині гнізда.

  • Не ламати гілок.

  • Не ловити птахів, комах, звірів.

  • Не залишати без нагляду багаття.

  • Не залишати сміття.

  • Не шуміти, не користуватися програвачами.

  • Для багаття готувати місце подалі від дерев та кущів.

Завдання 2. Обери стежину

- Перед вами три стежки. Якщо піти першою – можна потоптати конвалії, якщо другою – наступити на мурашник. Посередині третьої стежини горить багаття. Якою стежиною ви підете?

Відповідь: іти потрібно третьою стежиною, але спочатку загасити багаття.

Завдання 3. Відгадайте слово.

Завдання виконує група 1 на картках.

Картка 1

Весною це дерево стоїть у пишному цвітінні, наче все у білій піні, святкове, а запах його квітів відчутний здалеку. Шкода, що саме заради квітів люди ламають його гілки, калічать.




























Картка 2

Часто люди називають це дерево «солодким». Ні, цукерки на ньому не ростуть, але подивіться уважно – як багато бджілок ласують солодким нектаром із його квітів, а у вулику той нектар перетворюється на запашний цілющий мед.

Нарвіть обережно жменьку квітів із цього дерева і заваріть чай. Він буде смачним, ароматним і цілющим.


















Картка 3

Прикладіть руку влітку до стовбура цього дерева. Він прохолодний, навіть під гарячим сонцем. Це єдине дерево з білою корою, яка не нагрівається на сонці.

























Картка 4

«Патріарх лісів», «могутній велетень» - так часто називають це дерево, бо й справді, у лісі воно здається найсильнішим. Крім того, що це дерево – богатир, воно ще й дерево – довгожитель.
















Картка 5

Станьмо під крону липи, клена, дуба і почуємо, як шелестять листочки – вітерець поміж них заплутався, і вони легенько стукають одне об одне. А під цим деревом не шелест, а шум, бо вітер розхитує гілочки, а листочки у нього не такі, як у всіх дерев, і назву мають іншу. Що ж це за дерево таке дивне?






















Картка 6

Там, де в лісі є озерце, ростуть високі й розлогі дерева. Аж схиляються до води, ніби хочуть помилуватися, які ж то вони гарні рано навесні! Он, майже на кожному з них і бджілка сидить, золотавий пилок збирає, бо ще ж квітів немає. Яке дерево квітує так рано?




















Відповіді:

Картка 1. Черемха.

Картка 2. Липа.

Картка 3. Береза.

Картка 4. Дуб.

Картка 5. Сосна.

Картка 6. Верба.

Завдання 4. Квіткова поляна. (Завдання виконує група 2)

На нашій поляні ростуть квіти, які іноді дуже важко відшукати в лісі, тому що вони масово знищувалися, та й нині їх продовжують знищувати люди заради наживи, деякі заради втіхи. Тому ці квіти занесені до Червоної книги як квіти, що зникають. Відгадайте, що за квіти ростуть на нашій поляні.

(Дітям даються пазли, на яких зображені квіти, а також на окремих аркушах їх назви. Вони повинні скласти картинку квітки і під нею покласти аркуш з її назвою)

Квіти, які потрібно скласти: конвалія, мати – й – мачуха, сон – трава, медунка, пролісок, підсніжник, півонія вузьколиста, барвінок.

Тур 6. «Хай мир панує на планеті!»

- Як ніколи, сьогодні ми розуміємо важливість миру. Що для цього потрібно, що ми зі свого боку можемо зробити, щоб був мир?

(Діти по черзі беруть мікрофон і відповідають)

Гра «Добрі чарівники»

Вчитель пропонує дітям стати добрими чарівниками. Для цього рекомендує передавати запропоновану «чарівну» паличку один одному й називати тільки хороші слова – побажання.

- Діти, ви відчули, як приємно чути добрі побажання?

- Ви відчули, як приємно ділитися своїм теплом?

- Намагайтеся запам’ятати ці відчуття і частіше дарити свою посмішку, сердечну теплотуі увагу своїм ближнім.

- Хочеться, діти, щоб ви усвідомлювали, як важко тим, хто боронить нашу державу, як важко тим, хто знаходиться на території, де відбуваються воєнні події, скільки лиха зазнають сьогодні, в наш час люди на нашій Україні. Хотілося, щоб ви були вдячні тим, хто нас боронить, були уважними до тих, хто переносить це лихоліття: багато розбитих домівок, убитих, поранених, багато людей залишили все, що в них було, і вимушені були покинути свої домівки та втекти. Ми повинні бути уважними до таких людей. Вони є серед нас.



Мініопитування

- Уявіть, якби…



  1. Ваш дім зник.

  2. Вам довелося ховатися в підвалах від розривів.

  3. Ви втратили своє майно.

  4. Вам довелося йти світ за очі, залишивши свою домівку, друзів, родичів.

- Задумайтеся. Не будьте байдужими. Подумайте, чи потребують допомоги ті, хто все втратив, чим ви можете їм допомогти.

Акція «Наші серця – рідній Україні»

- Дуже хочеться, щоб на нашій Україні все було добре. Подивіться, діти, на карту України. Вона нагадує сердечко. Обгорнемо ж нашу країну своїм теплом.

Сердечка, які ви принесли з теплими побажаннями нашій країні, нашим воїнам – захисникам, зараз розмістимо навколо карти України, щоб наша Батьківщина була захищена любов’ю, теплом наших сердець. Хай це зображення завжди нагадує нам, що ми – громадяни своєї милої України, ми її патріоти, а тому ми все робитимемо для того, щоб Батьківщина наша процвітала, була могутньою державою. А ви будете старанно вчитися, трудитися на благо Батьківщини.

Вправа «Голуба планета – в наших руках»

А знаєте, чого я зараз хочу найбільше у світі?

Миру і тепла!

Почути б звістку світлу й пророчу,

Що ця війна далеко відійшла,

Що більше вже не буде стрілянини,

А буде мир і радість між людьми,

Настане миру світлая година,

Й щасливо, любо заживемо ми.

І підростатимуть здорові діти,

Веселі, мудрі, добрі, золоті…

І буде голуба планета жити

В любові, мирі, щасті й доброті!

- Наша планета, якщо дивитися на неї з космосу, виглядає як блакитна куля. Вона така красива й така беззахисна. Зараз ми візьмемо блакитну кульку (наче голуба планета), встанемо всі в коло й передамо її один одному. Обережно. Так і Землю нашу треба берегти.



Додаток 1

Діти міста Чернігова повинні пишатися своїм рідним краєм, своєю країною. А оскільки у 2016 році в нашій країні відзначається 25 – річниця незалежності, то буде доречним донести до відома учнів інформацію щодо піклування держави про їх здоров’я та добробут.

Також, в учнів повинно формуватися почуття гордості за своїх національних героїв, які творять сучасну історію української держави.

Зі слів головного спеціаліста відділу розвитку загальношкільної і позашкільної освіти та виховання управління освіти Мельниченко О. І.:



  1. Щорічно в м. Чернігові забезпечуються безкоштовним харчуванням діти пільгових категорій.

  2. Решта дітей молодших класів міста має доступ до гарячого харчування, вартість якого компенсує міська рада та частково батьки учнів.

  3. Для дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, двічі на рік безкоштовно проводяться свята до Дня святого Миколая та Дня захисту дітей, де їм вручаються подарунки. Також, ці категорії дітей забезпечуються безкоштовним проїздом у міському та приміському транспорті.

  4. Щорічно вшановуються обдаровані учні міста. Для них проводяться свята міського голови, де їм вручаються цінні подарунки та премії.

  5. Управління у справах сім’ї , молоді та спорту (Мазепи 19), забезпечує безкоштовними путівками такі категорії дітей:

  • Талановиті діти (переможці міських, обласних, всеукраїнських етапів з базових дисциплін);

  • переможці творчих конкурсів тих самих рівнів;

  • діти пільгових категорій;

  • багатодітні;

  • діти учасників АТО;

  • діти, що мають статус потерпілих на ЧАЕС (категорія Д);

  1. Для обдарованих дітей та дітей пільгових категорій влітку 2016 р. проводилися безкоштовні розважальні заходи, а саме, відвідування циркової вистави (на території Голівуду), катання на самій найдовшій водяній гірці (поблизу Болдиних гір), катання на атракціонах у міському парку культури та відпочинку.

Ці самі категорії дітей безкоштовно відпочивають у літніх пришкільних таборах:

2011 – 2012 н. р. – 1720 учнів;

2012 – 2013 н. р. – 1700 учнів;

2013 – 2014 н. р. – 1710 учнів;

2014 – 2015 н. р. – 1700 учнів;

2015 – 2016 н. р. – 2019 учнів.



  1. В усіх школах міста безкоштовно працюють гуртки. В шкільних гуртках задіяно:

2012 – 2013 н. р. – 54,2% учнів;

2013 – 2014 н. р. – 51, 8% учнів;

2014 – 2015 н. р. – 54, 5% учнів;

2015 – 2016 н. р. – 60% учнів.

По всім школам міста (на 2015 – 2016 н. р.) діють 860 гуртків.

Взагалі позашкільною освітою в нашому місті було охоплено 82, 52% всіх дітей шкільного віку:



  • Музичні школи;

  • Палац дітей та юнацтва;

  • загальноосвітні навчальні заклади;

  • спортивні школи;

  • станція юних натуралістів;

  • центр науково – технічної творчості.

На базі ТОВРДМ (Центр туристсько – оздоровчої та виховної роботи з дітьми і молоддю) щорічно проводиться день туризму між класами навчальних закладів.

В ТОВРДМ щорічно займаються діти шкіл міста. Інформація щодо кількості дітей у міському Центрі за останні 6 років:

2010 – 2011 н. р. – 676 учнів;

2011 – 2012 н. р. – 676 учнів;

2012 – 2013 н. р. – 676 учнів;

2013 – 2014 н. р. – 426 учнів;

2014 – 2015 н. р. – 665 учнів;

2015 – 2016 н. р. – 696 учнів.



  1. Щорічно в місті створюються шкільні дитячі осередки та молодіжні організації загальноосвітніх навчальних закладів. Всього існує 102організації (2015 – 2016 н. р.). В них беруть участь 23323 учні. З них: 9826 учнів початкових класів, 9708 учнів 5- 9 класів, 3789 учнів 10- 11 класів.

Шкільні дитячі осередки загальноосвітніх навчальних закладів м. Чернігова (2014 – 2015 н. р.)

Назви об’єднань молодших школярів 1 – 4 класів

Загальноосвітні навчальні заклади міста

«Чомусики»

30, 22, 5, 1.

«Барвінки»

2

«Країна Барвінкова»

20, 15, 4.

«Первоцвіти»

6

«Дзвіночки»

23, 7.

«Школярик»

9

«Барвінчата»

34, 33,28, 27, 21, 18, 12, 10. 3.

«Сузір’я»

11

«Малятко»

13

«Козачата»

14

«Сонечко»

17

«Країна барвінчат»

19

«Планета Лутляндія»

24

«Веселики»

25

«Країна шляхетних добродіїв»

29

«Казкарі»

32

  1. Зараз набуває розвитку інклюзивна освіта. Класи інклюзивного навчання в минулому навчальному році працювали на базі шкіл: №30 (чотири класи), № 24 (чотири класи), №6 (один клас), №10 (один клас),№14 (один клас), №17 (один клас), №18 (один клас). В тринадцяти класах вчилася 21 дитина. Дітям - інвалідам забезпечувалася адаптація до спілкування в навчальному колективі. В кожному класі працювали педагогі, які здійснювали супровід цієї категорії дітей, а також психологи, які проводили спеціальні профільні корекційні заняття.

  2. На будівлях загальноосвітніх навчальних закладів відкриваються меморіальні дошки загиблим в АТО.

Інформація по загальноосвітнім навчальним закладам м. Чернігова про стан виконання доручення голови облдержадміністрації від 30. 06. 2015 № 02 – 11/2971 (станом на 31. 05 2016)

п/п


Прізвище, ім’я, по-батькові загиблого учасника АТО

Встановлено дошок загиблим учасникам АТО

Назва навчального закладу

Дата відкриття меморіальної дошки

1

Бруй Микола Віталійович

ЗОШ I – III ст. № 21

01. 09.2014

2

Коновалов Олексій Ігоревич

Ліцей №15

01. 09.2014

3

Близнюк Володимир Володимирович

Колегіум №11

25. 11 2014

4

Шанський Андрій Миколайович

ЗОШ №12

13. 12.2014

5

Рябий Віталій Вікторович

ЗОШ №28

06. 05.2015

6

Сабада Олександр Борисович

7

Будько Олександр Анатолійович

Ліцей №16

08. 05. 2015

8

Коваль Максим Олександрович

ЗОШ №35

19. 06.2015

9

Кононович Іван Миколайович

Ліцей №22

18. 09.2015

10

Бушнін Євген Валерійович

Ліцей №32

18. 09.2015

11

Чередниченко Денис Ігорович

ЗОШ №12

26.09.2015

12

Рудник Артем Юрійович

ЗОШ №17

04.12.2015

13

Іщенко Андрій Васильович

ЗОШ №29

07.12.2015

14

Шик Олександр Геннадійович

15

Терновий Дмитро Олександрович

Гімназія №31

31.05.2016

16

Тітарчук Володимир Іванович

17

Запека Віктор Олександрович

З 26 квітня 2016 н. р. проводиться обласна пошуково – дослідницька експедиція дітей і учнівської молоді та створення Книги Пам’яті Чернігівщини «Герої не вмирають», з метою увічнення великої громадянської та національної відваги, гідного вшанування подвигу Героїв Небесної Сотні та воїнів, які загинули під час проведення антитерористичної операції на сході Україні, залучення школярів до дослідження та вивчення життя і діяльності захисників незалежної України - вихідців з Чернігівщини.

Додаток 2

Це – наше і це – твоє. Очима дітей


Перший урок у новому навчальному році Міністерство освіти і науки України пропонує освітянам присвятити відзначенню 25-ї річниці незалежності України. Про це йдеться в листі МОН України від 20.07.2016 № 1/9-385.

Урок для учнів 1-4 класів пропонується провести на тему «Це наше і це твоє» з використанням мультфільмів (http://plus-plus.tv/dyvys/programy/multserial/ce-nashe-i-ce-tvoye-ochima-ditey-651302.html). Цією пропозицією продовжується спільний проект Міністерства освіти і науки та телеканалу ПЛЮСПЛЮС «Це – наше і це – твоє», започаткований у вересні минулого року.

Учні 2-4 класів протягом вересня-листопада 2015 року в своїх малюнках розповідали, чим вони можуть пишатися у своїм ріднім краї, своїй країні. За підсумками цього конкурсу із шести сотень дитячих робіт було обрано сто сімдесят одну. Розповіді учнів об’єднали в 25 більш загальних тем, що лягли в основу нового сезону мультфільму «Це – наше і це – твоє!». Мультиплікаційні фільми пропонується переглянути молодшим школярам на початку нового навчального року.

Разом з тим, Міністерство наголошує, що вчитель може провести Перший урок за власним сценарієм.



  1. Велика зрошувальна система – наша!

Велика зрошувальна система – це водосховище та штучні річки – канали, що несуть дніпровську воду далі, у посушливі колись, степові райони. Водосховище – це, як грандіозний басейн, що ніколи не висихає, і навіть дозволяє судноплавство. Головний канал – водна артерія родючості, яка несе життєдайну силу. Зараз там ростуть помідори, кукурудза, дині та кавуни. Вирощують рис і виноград. Розводять рибні господарства. Врожаї зернових культур збільшилися вп'ятеро! Наша велика зрошувальна система – найпотужніша в Європі за об'ємом води. Це –наше і це – твоє!

  1. Видатні відкриття космосу - наші!

Наша країна відома знахідками, розробками та вченими, завдяки яким людство вивчає та відвідує космос.Все почалося більше сторіччя тому, коли українець розробив схему першого у світі реактивного літального апарата! Мапа поверхні Марсу, якою й нині користуються космічні агенції всього світу, теж створена нашим вченим. Наш геній-винахідник керував створенням та виведенням на орбіту першого штучного супутника Землі. Вперше в історії людина вийшла у відкритий космос із ракети, сконструйованої нашим видатним співвітчизником. Наші вчені серед першопрохі́дців світової космонавтики! Це – наше і це твоє!

  1. Виняткові побутові знахідки та традиції – наші!

Наші майстри винятково винахідливі і талановиті! Гончарні вироби із прекрасним орнаментом, розпис, вишивання, різьбярство та багато інших цікавинок придумали наші майстри! Однією з таких блискучих ідей є кошниця! Кошниця – це великий кошик для зберігання кукурудзи. Цей кошик роблять із лози та накривають зверху соломою чи тонкими дошками зі смереки, щоб врожай гарно провітрювався та зберігався сухим. У кошниці є двоє дверцят. У ті дверцята, що під дахом, засипають врожай. Через нижні – вибирають кукурудзу. Кошниця стоїть на невеликих ніжках і волога від землі не шкодить врожаю. Наша кошниця – один із найбільших у світі кошиків! Це – наше і це – твоє!

  1. Всесвітньовідомий танок гопак - наш!

Придумали хвацького гопака козаки Запорізької Січі. Спочатку віртуозний танок був подібний до змагань. Козаки мірялися силою, показували бойові навички. Підбадьорювали один одного вигуками: "Гоп! Гоп!" - отак, за легендою, виникла назва – гопак. У традиціях гопака є обов'язкова складова – відмінна фізична форма. Інакше не впоратися із складним обертами, присядками, широкими стрибками. Нині гопак – візитна картка українського народного мистецтва, якому багаторазово аплодували глядачі світу. Це – наше і це – твоє!

  1. Вугілля – наше природне багатство!

Наша земля багата корисними копалинами. Однією із найцінніших порід є кам'яне вугілля. Вугілля – це залишки прадавніх рослин, що існували на Землі дуже давно. З плином часу, під тиском ґрунту і високих температур, рослини скам'яніли і утворилося кам'яне вугілля. Про цінні властивості надзвичайного камінчика дізналися випадково. За легендою, втомлений походом чоловік вирішив розвести багаття, іскра якого потрапила на камінь, що зненацька розгорівся і став випромінювати тепло. З допомогою вугілля працюють електростанції, виплавляється сталь, обігрівається житло. З вугілля роблять ліки, фарби, скло та багато іншого. Це – наше і це – твоє!

  1. Дивовижні витвори природи – наші!

Українська природа славиться своїми творіннями на весь світ! Наша природа створила найбільший в Європі каньйон. Каньйон – це глибока долина між кручами, вимита річкою. Каньйон схожий на дорогу, вирізану у скелях. Наша країна прикрашена мальовничими горами, знаменитими долинами квітів, кришталево-чистими озерами. У нас навіть є поляна блискавок, що як магніт притягує блискавки під час дощу. А заповідники, водоспади, цілющі джерела приваблюють красою і приймають туристів з усього світу. Це – наше і це – твоє!

  1. Дивовижні підземні галереї-катакомби – наші!

Катакомби – це підземні ходи, з'єднані між собою у лабіринти. Ці лабіринти утворили люди, коли видобували каміння для будівництва. Наші катакомби великі та вирізняються дуже заплутаними ходами. Загальна довжина підземних лабіринтів складає дві з половиною тисячі кілометрів. Навіть якщо пройти Україну вдовж і впоперек, все одно катакомби виявляться довшими. Наші катакомби – це один з найбільших підземних лабіринтів на Земній кулі. Це – наше і це – твоє! 

  1. Знана у всьому світі вишивка - наша!

Вишивка – це картина, створена голкою із кольоровими нитками на тканині. Вишиті узори відтворюють прадавні чарівні знаки-обереги, зберігають культурну пам'ять нашого народу. Вишивка прикрашає рушники та сорочки. Вишиті скатертини, сукні та інші речі вирізняються особливою красою. Кожна місцевість України має свій особливий стиль прекрасних малюнків. Вишивка присутня на весіллях. У вишитому рушнику несуть дитину на хрестини. Дорогих гостей вітають хлібом-сіллю на рушнику. А день Вишиванки святкуємо всією країною! Це – наше і це – твоє!

  1. Іграшка зозулиця – наша!

Наша зозулиця, на перший погляд, просто глиняна пташка-свищик. А насправді зозулиця – стародавній музичний інструмент, на якому можна заграти будь-яку мелодію. Названо зозулицю так завдяки звучанню, що нагадує спів зозулі. Спершу зозулиця була тільки дитячою іграшкою, але завдяки своїй багатогранності, перетворилась на сакральний оберіг, що віками оберігає родину. Сьогодні зозулиця – це улюблена іграшка багатьох поколінь і чудовий сувенір для туристів. Наша зозулиця має дуже поважний вік, біля 7 тисяч років, її символіка зберегла пам'ять часів розквіту Трипільської культури! Це – наше і це – твоє!

  1. Легендарні обереги - наші!

Вишита сорочка, віночок, неймовірна лялька-мотанка – унікальні обереги української родини із давніх-давен. Обереги завжди виготовляли власноруч, а кожна складова мала особливий символ і значення. Однією з найперших дитячих іграшок на нашій землі є лялька-мотанка. Ця лялька не шиється, не проколюється голками чи шпильками – виключно мотається. Звідси й назва – мотанка. На обличчі у ляльки-мотанки хрест – символ Сонця. Зав'язуючи вузлики, промовляють побажання: "на здоров'я!", "на щастя!", "на радість!". Наші легендарні обереги поєднують давнину із сучасністю та єднають українців у кожному куточку нашої планети. Це – наше і це – твоє!

  1. Один із найвідоміших рукотворних лісів – наш!

Цей ліс називається Великоанадольський. Добре коли є ліс! Дерева зупиняють вітер, затримують сніг, дозволяючи вирощувати великі врожаї. Але у безводних степах замало води, щоб ліс виріс сам. Тож люди самі зробили це диво, висадивши кожне дерево та кущ своїми руками. Зараз у Великоанадольському лісі височенні, як хмарочоси, дуби. Сосни міряються ростом із підйомним краном. Окрім звичних кущів та дерев, у лісі є екзотичні рослини із різних куточків світу. Через ліс алея виводить до чудового ставка з лебедями, що зветься "Озером Кохання". Це – наше і це – твоє!

  1. Незламний дух кобзарства – наш!

Українські кобзарі – це народні творці, поети та музиканти, які мандрували і несли людям важливі вісті. Виглядало це як музична вистава, де головний герой – кобзар, веде цікаву розповідь та супроводжує її грою на кобзі. Пізніше з'явилися бандура та ліра, то ж кобзарів згодом називали ще й бандуристами, лірниками. Кобзарі не тільки майстерно співали та грали, вони були мов "мандрівна енциклопедія", радо ділилися новими знаннями, лікували, давали мудрі поради. Найяскравіші образи кобзарів у мистецтві: козак Мамай – вмілий воїн, бандурист, втілення непереможності українського народу та сліпий дідусь-кобзар, який береже пам'ять багатьох поколінь і втілює мудрість. Українське кобзарство – унікальне явище світової культури! Це – наше і це – твоє!

  1. Неймовірні археологічні знахідки – наші!

Українська земля зберігає багато чудес і таємниць!Пам'ятки прадавніх культур: споруди, статуї, амфори, монети, зброя, прикраси та багато інших цінних знахідок розповідають історію нашої землі. Однією з найважливіших знахідок сучасності є пектораль, зроблена з чистого золота. Цю коштовну прикрасу, що важить більше кілограма, одягав скіфський цар. Пектораль символізує Сонце і складається з трьох ярусів, кожен з яких має особливий символ. Існує три версії пояснення того, що зображено на Золотій пекторалі. Перша – це модель Всесвіту, друга – карта скіфських володінь, третя – стародавній календар. Час від часу ця пам'ятка світового значення виставляється у найпрестижніших музеях світу. Зберігається пектораль у Музеї історичних коштовностей України в Києві. Це – наше і це – твоє!

  1. Один з найбільших рівнинних водоспадів у Європі – наш!

За легендою, ворожі війська перегородили шлях річці, щоб вода перестала потрапляти до захисників фортеці. Але річка потекла через високу перешкоду й утворила водоспад на рівнині. Наш рівнинний водоспад заввишки, як 5-поверховий будинок. І спадає згори трьома кам'яними уступами, мов сходами. Тому він називається каскадним. Водоспад є заповідником і охороняється державою. Життєдайна енергія водоспаду приваблює туристів з усього світу милуватися неймовірною красою та приймати цілющі водні процедури! Це – наше і це – твоє!

  1. Одна з найбільших країн-виробників соняшникової олії у світі – наша!

Соняшникову олію, яку ми звикли бачити у магазинах, віджимають під пресом із насіння соняшника. Дуже давно соняшник був завезений до нас із Північної Америки. Наші соняшникові поля – рай для бджіл, де вони збирають багато пилку для меду! Ми любимо малювати соняшник на полотнах та в орнаментах. Соняшник – це квітка, що дарує нам не тільки олію. Із соняхів виготовляють: ліки, халву, фарби, мило, корм для тварин та багато іншого. Наша країна є одним із світових лідерів із вирощування соняшника та виробництва соняшникової олії! Це – наше і це – твоє!

  1. Основа системи індексування - наша!

Вперше поштові індекси були винайдені в Україні! Поштовий індекс – це набір символів, що додається до адреси на конверті, щоб полегшити хід сортування та доставки пошти. Раніше всі важливі, особисті або ж офіційні новини люди дізнавалися із паперової переписки. Винахід українців значно полегшив і прискорив процес спілкування. Листоношу, так називають людину, що розносить пошту, поважають і завжди з нетерпінням чекають. В Україні існує єдиний на весь світ пам'ятник листоноші від вдячних земляків. Систему індексів, створену в Україні, сьогодні використовують у більшості країн світу. Це – наше і це – твоє!

  1. Особлива червона фарба - наша!

В давнину її називали – червленою, а рецепт приготування тримали у глибокій таємниці. Своєю назвою диво-барвник завдячує маленькому черв'ячкові – червецю, що селиться влітку в корінцях лісової суниці. У червні корінці дбайливо збирали, сушили і виготовляли фарбу, що цінувалася на вагу золота. За легендою, візантійські купці спеціально споряджали по нашу фарбу каравани до Києва, бо забарвлений нею одяг виглядав неперевершено і дуже цінувався. І навіть море, через яке пливли купці, називали в давнину Червним, і тільки згодом вже - Чорним. Це – наше і це – твоє!

  1. Старовинні орнаменти та символи писанок – наші!

Писанки – унікальний, прадавній звичай нашого народу, який з часом перетворився у мистецтво! Писанка – це пташине яйце, прикрашене різноманітним орнаментом, що наноситься фарбою або воском за допомогою пір'їни, стеблинки, а іноді навіть пальцями. Кожен колір та візерунок мають особливе значення. Вік писанки дуже поважний! Орнаменти знайдених давніх писанок схожі на візерунки часів Трипільської культури. В давнину вірили, що писанки оберігають від хвороб та усякого лиха. Їх клали в зерно, щоб ліпше зберігалось, у вулик – щоб краще роїлись бджоли. Дарували писанки із побажаннями краси, здоров'я, доброго врожаю. В Україні є музей писанкового розпису. Це – наше і це – твоє!

  1. Застосовані у всьому світі грандіозні конструкції – наші!

Безліч грандіозних конструкцій, якими користуються у всьому світі – наші! Завдяки ідеям геніїв-конструкторів, які народилися в Україні, в небо підняли перший гелікоптер, запустили перший електричний трамвай, людство потрапило у космос. За допомогою обладнання, створеного нашим земляком, знімають легендарне кіно. Український вчений винайшов унікальний спосіб зварювання – з'єднання металів без кисню. Це дає можливість проводити роботи у космосі та під водою, у місцях, де зовсім немає повітря. Одне з видатних творінь цього вченого – перший у світі суцільнозварний міст між берегами Дніпра у Києві. Це – наше і це –твоє!

  1. Унікальний козацький човен Чайка - наш!

Наша гордість – Запорізька Січ! Жили там відважні козаки, які були дуже вправними воїнами не тільки на суші, а й на морі. Будівництво човнів на Запорозькій Січі розвивалося здавна та досягло високого рівня! Яскравим прикладом цього є легендарна козацька Чайка, що не боялася бурі та важких гармат ворожих кораблів. Чайка – бойовий човен, з вітрилами та веслами, видовбаний із стовбура липи чи верби, обшитий із боків дошками та осмолений. Чайка вміщала 10-15 веслярів і до 60-ти козаків, з усім спорядженням та кількома легкими гарматами. Борти Чайки обкладали в'язанками очерету, що допомагало утримувати судно на поверхні й захищатися від ворожих стріл і куль. Чайки були дуже маневреними, бо водночас приводились у рух веслами та вітрилами і могли причалити до будь-якого берега. До складу запорозької флотилії входили навіть підводні човни. Це – наше і це – твоє!

  1. Унікальні кам'яні вартові міста - наші!

Є в нашій країні місто, яке охороняють шляхетні кам'яні вартові. Кожен із них має свою історію та призначення і символізує королівське благородство царя звірів. Цих унікальних стражів у місті нараховують понад чотири тисячі! Є будинок, на якому майже 100 левових зображень. Лев, що оселився на висоті більше чотирьохсот метрів, де спостерігає за всіма з висоти пташиного польоту. Найстаршому левові більше шести сторічь! До лев'ячих рекордів можна додати ще й те, що жодне інше місто світу навряд чи може похвалитися такою кількістю гербів свого міста. Це – наше і це – твоє!

  1. Унікальні та знамениті на весь світ водойми – наші!

Вода – найцінніший скарб, подарований природою! Наша країна багата річками, унікальними водоспадами, цілющими мінеральними джерелами, морями та мальовничими озерами. В Україні є понад три тисячі озер! Деякі з них вже стали легендами і приваблюють туристів з усього світу. Найбільше і найглибше озеро країни, природного походження, занесено до списку "чудес України". Прозоре й чисте озеро, оточене первозданними лісами, назвали "Морським оком" за схожість із величезним блакитним оком на фото, зроблених із супутників. Друге за величиною прісноводне озеро Європи, що стало домівкою майже сорока видам різноманітних риб, також наше! Є навіть озеро, що утворилося ще за часів льодовикового періоду. Це наше і це – твоє!

  1. Унікальній петриківський розпис – наш!

Малюнки усіх кольорів веселки здавна прикрашали стіни хатин Петриківки. Люди вірили, що цей красивий звичай несе в оселю тепло, радість й добробут. Малювали це диво пальцями, очеретяними паличками чи пензликами із вистриженої котячої шерсті. Фарби в давнину виготовляли із природніх матеріалів: до сажі, крейди, соку рослин додавали яєчний жовток, молоко, вишневий клей. Але природні фарби не довговічні, тому щороку у кожній домівці по-новому розквітали казкові птахи, розмаїття чарівних квітів, листя, полум'яні кетяги калини й винограду. Петриківський розпис занесено до списку культурної спадщини людства ЮНЕСКО. Це – наше і це – твоє!

  1. Цілюща вода Нафтуся - наша!

Нафтуся – унікальна і оздоровлююча. Запаси Нафтусі невичерпні, бо утворюються вони, коли дощ, сніг та тала вода проходять крізь особливий ґрунт і збагачуються природними речовинами. Нафтусю п'ють біля джерела, у спеціальному будиночку – бюветі. Це важливо, бо лікувальні властивості Нафтусі втрачаються від тривалого контакту з повітрям. Пити Нафтусю приїздять із усіх куточків землі, тому місце, де відкрили джерело Нафтусі, перетворилося на відомий курорт. Це – наше і це – твоє!

  1. Цінні у всьому світі корисні копалини – наші!

Корисні копалини – справжні скарби, якими багата наша земля. Корисні копалини – це речовини, які люди видобувають із глибин і поверхні Землі, та використовують у господарській діяльності і повсякденному житті. Корисні копалини бувають трьох видів. Тверді – це вугілля, сіль, граніт, різновиди руд; рідкі – нафта, мінеральні води та газоподібні, до яких належить природний газ. Місця, де корисні копалини знаходяться у великих кількостях називаються – родовищами. Україна входить до числа провідних держав світу за кількістю запасів корисних копалин. Проте їхні запаси небезкінечні і використовувати їх потрібно розважливо, щоб жити у теплих будинках, користуватися транспортом, навчатися і працювати. Це – наше і це – твоє!

Література

  1. Концепція національно – патріотичного виховання дітей та молоді // Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки України. – 2015. - №8. - С.87-88.

  2. Омелян Вишневський, Юрій Руденко, Валентина Стрілько, Георгій Філіпчук, Іван Ющук - Нація з глибоким патріотизмом – непереможна // Освіта. - 2015. - №51-52. - С.4-5.

  3. Людмила Микитюк Я люблю Україну! // Шкільний світ. – 2015. - №20. – С. 7–20.

  4. Тамара Ігнатюк, Валентина Вальченко Формування соціального досвіду дітей та учнівської молоді шляхом національного виховання // Рідна школа. – 2015. - №7–8. – С.63.

  5. Галина Церковна Формування в учнів початкової школи національних та духовних цінностей українського народу // Поч. школа. – 2015. - №11. – С.24-25.

  6. Л. О. Сечіна Україна в моєму серці // Розкажіть онуку. – 2015. - №11. – С.15-21.

  7. В. В. Пшеничка, М І. Удод, І. С. Усенко Народ мій є! Народ мій завжди буде! // Все для вчителя. – 2016. - №7.

  8. Віра Киричок Хай у серці кожної дитини живе любов до України // Шкільний світ. – 2015. - №16. – С.13-15.

  9. Лист МОН України від 20.07.2016 № 1/9-385 «Про проведення 1 вересня 2016 року Першого уроку»




Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал