Мета: зацікавити педагогів ідеєю інсценізації творів В. О. Сухомлинського для збереження духовного здоров’я дитини. Задачі



Скачати 91,24 Kb.
Дата конвертації03.12.2016
Розмір91,24 Kb.
Майстер-клас

Інсценізація творів В.О. Сухомлинського

як засіб збереження духовного здоров’я дитини
Мета: зацікавити педагогів ідеєю інсценізації творів В.О.Сухомлинського для

збереження духовного здоров’я дитини.



Задачі:

  • ознайомити слухачів з принципами та правилами створення п’єс-інсценівок за творами В.О.Сухомлинського;

  • продемонструвати прийоми інсценізації;

  • довести позитивний вплив творів В.О.Сухомлинського на моральне, духовне, психологічне здоров’я дитини.

Зразком у вихованні дітей для мене завжди був і залишається Василь Олександрович Сухомлинський. Скільки корисного та необхідного можна запозичити в нього! Всі його творчі надбання про виховання можна назвати закономірностями, правилами, заповідями, принципами. Актуальні вони і сьогодні. Хочеться згадати його слова: «Турбота про здоров’я дитини – це не просто комплекс санітарно-гігієнічних норм і правил … і не перелік вимог до режиму харчування, праці, відпочинку. Це насамперед турбота про гармонійну повноту всіх фізичних і духовних сил, і вінцем цієї гармонії є радість творчості». І ляльковий театр якнайкраще сприяє тому, щоб діти відчували радість творчості. ЛЯЛЬКА для дитини – це не просто іграшка, а друг, який оживає в руках, бере участь у захоплюючих подіях, приходить в гості, допомагає у подорожах на різних уроках і в позакласних заходах.

Василь Олександрович писав у своїй книзі «Серце віддаю дітям», що здоров’я – це повнота духовного життя, радість, ясний розум. З його творів учні мають конкретні приклади таких понять як совість, сором, справедливість, скромність, щедрість, милосердя, що сприяють духовному здоров’ю дитини, її морально-етичному зростанню в суспільстві.

Спадщина педагога Сухомлинського невичерпна і багатогранна. Звернувшись до творчості Василя Олександровича, а саме до його казок-притч, я відібрала близькі за ідейним змістом і об’єднала у п’єси для лялькового театру. Вони були показані у позаурочний час під час проведення годин спілкування з учнями початкових класів і спрямовані на виховання культури соціального, морального та духовного здоров’я учнів.



Дозвольте представити на ваш розсуд прийоми інсценізації творів В.О. Сухомлинського на прикладі його казок-розповідей.

До початку написання п’єси потрібно чітко усвідомлювати, що майбутній твір для інсценування – це колективна справа дітей і учителя. Саме діти обирають головних героїв п’єси, дають їм імена, створюють майбутній сюжет, а учитель лише підтримує їх думки і допомагає довести задумане до кінцевого результату.

1. Вправа «КОЛАЖ КАЗКОВИХ ГЕРОЇВ»

Ця вправа допомагає обирати майбутніх героїв.

На дошці з кольорового паперу висить напис великими літерами

К А З К А
Пропоную учням намалювати на маленьких листочках паперу тих лісових звірят, яких діти хотіли б побачити в майбутній п’єсі.
Листочки з намальованими звірятками діти наклеюють на літери слова «КАЗКА». Колаж казкових героїв виготовлено, герої майбутньої п’єси визначені саме учнями.
2. Вправа «ПЕРСОНАЖ»

Вправа «Персонаж» дає змогу опрацювати, проаналізувати характер, зовнішній вигляд, поведінку героїв майбутньої п’єси. З колажу обираю будь-який дитячий малюнок звірятка, наприклад, малюнок лисички.

Пропоную Вам дати відповіді на питання (у руках мікрофон і лялька - ЛИСИЧКА):

  • яка лисичка (руда, хитра, лукава, добра, хижа, злюча, вередлива),

  • який в неї одяг, колір хутра (рудий, яскравий, пухнастий, красивий тощо),

  • який у лисички характер, настрій (),

  • відповідно до характеру доберіть лисичці ім’я

Лисичка, якій подобається поласувати чимось – Ласунка

Багато хитрує та обманює – Хитруля, Хитрулька, Перехитруля

Щира, добра, приходить на допомогу – Добрюля

Співчуває біді та жаліє оточуючих – Жалійка

Вередлива, розпещена – Вередулька

Гарна, охайна – Красунечка

Не добре ставиться до інших, непривітна Злюка

Любить вихвалятися – Вихваляйка.
Даючи відповіді на питання, діти найчастіше мислять досить стереотипно, бо в казках за участю лисички, які учні читали раніше, лисичка найчастіше поводиться погано, бо вона хитрує та обманює. Саме в цей момент ці стереотипи потрібно зруйнувати і запропонувати прочитати казочку В.О.Сухомлинського «Лисенятко-першокласник» , в якій Лисичка не хитрує, і більш того, ще вчить свого синочка Лисенятка ніколи не обманювати.

3. Вправа «ІНСЦЕНІЗАЦІЯ»

Твори В.О. Сухомлинського мають розповідний характер. Важко проінсценувати монологічну розповідь та зберегти виховну ідею твору. Для цього треба переробити розповідь у діалог та ввести в майбутню п’єсу додаткових персонажів, з якими головні герої могли б спілкуватися. Діти обирають сусідів Лисичці-мамі та її синочку, наприклад, Мишку-маму та її донечку, скажімо, Шкряботушечку. Після читання казки пропоную дітям проінсценувати твір В.О.Сухомлинського «Лисенятко-першокласник». Пропоную учням самостійно переказати прочитану історію Мишці-мамі та її донечці Шкряботушечці від імені Лисички-мами та її синка Лисенятка.

За допомогою ляльок діти інсценують переказ казки. Ми обговорюємо всі інсценівки і обираємо найбільш вдалий варіант, який надалі потрапить у п’єсу.

Пропоную Вам переглянути інсценівку за твором В.О.Сухомлинського «Лисенятко-першокласник».
ІНСЦЕНІВКА:

Мишка-мама та Шкряботушечка співають пісеньку:

Танцювали миші по бабиній хижі,



Стало бабі за терпець, з’їли миші буханець.(2р.)

Виходить Лисичка разом із синком Лисенятком.

Лисичка Весело ви співаєте, сусідко. А ось я проводжаю свого руденького синочка до школи. Я так роблю щоранку. Лисенятко навчається у першому класі.

Мишка-мама Я бачу Ваш синочок – старанний учень. Ви пишаєтесь ним?

Лисичка Так, я пишаюсь, але мій синочок був старанним не завжди. Раніше йому не хотілося прокидатися, умиватися, чистити зуби, снідати.

Мишка-мама Що ж таке сталося, що Ваш синок змінився?

Лисичка Одного разу Лисенятко вирішило, що не піде до школи, і вранці жалібно прошепотіло мені, що у нього зуб болить. Пригадуєш цю історію, синку?

Лисенятко Так, пам’ятаю. Я думав, що мама скаже: «Бідне моє Лисенятко, лежи у ліжечку, не ходи до школи, зараз я тобі солодкої кашки дам».

Лисичка А я сказала, що зубний біль – це дуже небезпечна хвороба, тому піду до Ведмедя – зубного лікаря. Хай прийде й вирве хворий зуб.

Лисенятко Ой, я тоді дуже злякався. Кому це хочеться, щоб вирвали здоровий зуб.

Шкряботушечка І що сталося далі? Як же ти вчинив, друже?

Лисенятко Я сказав мамі, що зуб вже перестав боліти, що хочу до школи. Та спочатку вмиюся, почищу зубки та поснідаю.

Шкряботушечка А мама тебе не лаяла за твої хитрощі?

Лисенятко Ні. Мама посміхнулась, сказала: «От і добре, що хвороба пройшла. А солодка кашка вже на столі».

Лисичка І з того часу мій синочок більше ніколи не хитрував і нікого не обманював. Він гарний учень, старанний, чемний, працелюбний.

Мама-мишка Лисенятко, ми теж тебе любимо. Сподіваємось, що цей урок буде корисним не лише тобі, а і твоїй подрузі мишці Шкряботушці. Так, доню?

Шкряботушечка Так, мамо. Я ніколи не буду обманювати, а вчитимусь теж старанно.

Лисичка От і добре.
4. Вправа «Порівняй, зроби висновок»

Ця вправа сприяє розвитку нестандартного мислення учнів. Знову звертаємося до колажу і обираємо протилежних за характером персонажів зайчика і вовка. У казках ці два звірятка зустрічаються досить часто. Діти добре пам’ятають багато цікавих історій про них. Тому дуже корисним буде запропонувати учням заповнити табличку «Погані вчинки, добрі вчинки героїв».
Діти в групах по 4-5 учнів колективно обговорюють вчинки казкових героїв і заповнюють табличку.

Вчинки зайчика


Добрі

Погані

1

1

2

2

3

3

4

4

5

5


Вчинки вовка

Добрі

Погані

1

1

2

2

3

3

4

4

5

5

Зазвичай учням легко згадати добрі вчинки зайчика і погані вчинки вовка. Друга частина таблички заповнюється повільніше, бо погані вчинки зайчика і добрі вчинки вовка пригадати важче.

Після виконання цієї вправи діти роблять висновок, що навіть дуже хорошим героям треба поліпшувати свою поведінку і риси характеру, і у тих, кого ми вважаємо поганим, все ж таки є щось хороше, добре. Треба вчитися бачити хороше в кожному, треба бачити недоліки і в собі та боротися з ними.

5. Вправа «ДЕРЕВО РОЗДУМІВ».
Кожне знайомство з твором Василя Олександровича Сухомлинського супроводжую вправою «ДЕРЕВО РОЗДУМІВ». Діти не тільки роблять висновки, але й коментують поведінку героїв, дають пропозиції персонажам казки. Усі корисні висновки ми записуємо на листочках ДЕРЕВА РОЗДУМІВ, яке знаходиться в нашому класі. Ці висновки учні роблять самостійно під час власних роздумів при читанні, при обговоренні проблемних чи просто будь-яких життєвих ситуацій. Час від часу ми до цих висновків повертаємось і вчимося жити і мислити мудро.

Попрацювавши з творами В.О.Сухомлинського «Зайчик і горобина», «Як їжачок до зими готувався», учні склали вирази, зробили висновки і розмістили їх на ДЕРЕВІ РОЗДУМІВ.

Ось і Вам пропоную познайомитися з казкою «Як білочка дятла врятувала».

В цьому творі розповідається, як під час холодної зими дятлові нічого було їсти, бо всі дерева покрилися льодом, обледеніли шишки на ялинках. Білочка, побачивши біду дятла пожаліла його та пригостила шишкою. І кільчата, і сама білочка відчули радість від доброго вчинку.
Будь ласка, висловіть свою думку щодо поведінки героїв, зробіть висновки. Доберіть прислів’я.

Всі вислови ми розміщуємо на ДЕРЕВІ РОЗДУМІВ.

6. Вправа «ЧАРІВНА ПАЛИЧКА»

Наприкінці заняття знов звертаємось до колажу казкових героїв.

Пропоную учням уявити, що вони чарівники, даю дітлахам уявну чарівну паличку і прошу передавати її по-черзі по колу та промовляти побажання-поради комусь з казкових героїв, щоб ті стали краще.

Наприклад:

Зайчику – бажаємо хоробрості та ніколи не хвастатися.

Вовкові – бути добрішим, мати більше друзів, порозумнішати.

Лисичці – бажаємо перестати хитрувати, бути дружелюбною.

Їжачкові – щоб він мав більше друзів, товаришував з різними звірятками.

Далі учням пропоную подумати, що вони змінили б у собі, щоб стати ще кращими та що побажали б собі? Паличку діти передають по колу, промовляючи бажання-поради собі.

Опрацювавши таким чином твори Василя Олександровича Сухомлинського, я пишу п’єсу, яку учні інсценують і показують батькам, діточкам з інших класів, малюкам з дитячих садочків. У п’єсі використовується музичний матеріал – веселі українські народні пісеньки про звірят, які діти вчать на уроках музичного мистецтва.



Педагогіка засобами лялькового театру – це не звичні шкільні уроки, а заняття з пізнання себе та навколишнього світу за допомогою творчості. А вивчення творів В.О. Сухомлинського розкриває перед глядачами красу навколишнього світу й рідного слова, навчає людяності й мудрості, сприяє формуванню соціального та духовного здоров’я дитини.
Каталог: uroki
uroki -> Відділ освіти броварської районної державної адміністрації методичний кабінет екологічне виховання
uroki -> Конкурсу «Учитель року -2007», переможець конкурсу «Людина року 2007» ( номінація «Вчитель року»),переможець
uroki -> Урок вступ. Місце праці І професії в житті людини
uroki -> Людина починається з добра
uroki -> В Директор школи Чорна Наталія Йосипівна
uroki -> Урок «Основи здоров’ я»
uroki -> Природа навколо нас. Жива І нежива природа. У природі все пов’язане
uroki -> Людина частина живої природи
uroki -> Математики (1 клас) учитель початкових класів Кір’
uroki -> Урок №15 усний вибірковий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’ятки історії та культури в науковому стилі


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал