Корінь слова. Спільнокореневі слова



Скачати 96,01 Kb.
Дата конвертації01.12.2016
Розмір96,01 Kb.

П’ятигірська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів


Харківська обл., Балаклійський р-н, с. П’ятигірське, вул. 50 років СРСР, б.4

Українська мова

2 клас
Тема: “Корінь слова.

Спільнокореневі слова.”


Розробила

Рівчаченко Валентина Іванівна вчитель початкових класів

2005-2006 н/р



Мета. Дати поняття про корінь та спільнокореневі слова, учити визначати корінь спільнокореневих слів. Розвивати мовлення, мислення, поглиблювати навички усного мовлення, прищеплювати прагнення самостійно поповнювати свої знання, вміти їх використовувати, формувати вміння працювати в парах. Виховувати уважність, спостережливість, доброзичливе ставлення до партнера по роботі.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Аплікації “Дерево спільнокореневих слів”, “Гуси і гусениця”. Роздатковий матеріал:

  1. картки з завданнями для роботи у парах і біля дошки,

  2. картки у вигляді пелюсток і серединок квітів зі спільнокореневими словами по одному на кожній.

Демонстраційний матеріал. Великі картки зі спільнокореневими словами і виділеним коренем.

Підручник М. А. Білецька, М. С. Вашуленко Рідна мова 2 клас частина ІІ. Київ “Освіта” 2002 р.

Структура уроку.


  1. Організаційний момент. (1 хв.)

  2. Підготовка до сприйняття нового матеріалу. (3 хв.)

  3. Оголошення теми, мети уроку. Запис у зошитах дати, теми і мети уроку. (3 хв.)

  4. Ознайомлення з новим матеріалом. Виконання вправи і ознайомлення з правилом. (11 хв.)

  5. Фізкультхвилинка. (1 хв.)

  6. Закріплення нового матеріалу. Робота в парах по картках. (7 хв.)

  7. Самостійна робота за індивідуальним завданням. (9 хв.)

  8. Підсумок уроку (3 хв.)

  9. Домашнє завдання (2 хв.)

Хід уроку.




  1. Організація класу.




  1. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Багато тисяч років тому назад жив був собі корінь МОВ. Знайшли його люди і стали думати, що з ним робити. А він і каже:” Посадіть мене і я розростусь у велике красиве дерево”. Посадили люди корінь МОВ і став він рости. Спочатку одна гілка виросла, потім друга, третя. Багато паростків з’явилося від кореня МОВ. Всі до кореня подібні і кожна мала щось своє. Ось яке дерево виросло.( Вчитель демонструє зображення дерева)

Подивились люди, порівняли і побачили, що в усіх одна спільна частина МОВ.

З того часу почали такі слова звати спорідненими, а спільну частину – коренем. Від неї, як від спільного кореня дерева, утворюються нові, споріднені слова.( Діти читають слова з зображеного дерева).

– Отже, споріднені слова мають спільну частину, що називається корінь.
А тепер послухайте ще одну казку.

Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусеня. А на зустріч їм повзла гусениця.



  • Ви хто такі? – запитала вона їх.

  • Я – гусак, це – гуска, а то – наше гусеня, – ввічливо відповів гусак. А ти хто?

  • А я – ваша тітка, – похвалилася гусениця.

Гуси ображено заґелґотали.


( Відповіді дітей: “Вони зовсім не родичі, бо гуси – птахи, а гусінь – личинка комахи”)


  • Отже треба, щоб слова мали не тільки спільну частину, а ще були і близькими за значенням.




  1. Повідомлення теми і мети уроку. Запис у зошитах дати, теми і мети уроку.

  2. Робота з підручником ( стор. 26 вправа 52. Діти самостійно читають і виконують завдання. Учитель фронтально перевіряє.) Діти читають правило.




  1. Фізкультхвилинка.

Добре те, що сонце світить, (Діти підводять руки догори)

Добре те, що віє вітер, (Діти кистями виконують рухи, як віялом)

Добре те, що цей ось ліс(Діти присідають)

Разом з нами ріс і ріс. (Діти повільно підводяться)

Добре те, що в нашій річці (Діти розводять руки в сторони)

Чиста, не брудна вода, (Діти хитають головою із сторони в сторону)

І мене матуся рідна(Діти крокують на місці)

Після школи зустріча. (Діти плескають у долоні)

Добре гратися надворі, (Діти підстрибують)

Добре вчитися у школі, (Діти сідають на місця)

Добре плавати в ставу, (Діти імітують рухи плавця)

Добре те, що я живу! (Діти підносять руки догори)




  1. Робота в парах по картках




  • Завдання дітей – серед записаних слів знайти зайве і викреслити його, а врешті – позначити спільну частину. По закінченні роботи один з пари звітує про роботу.




Сосна

Сосновий

Сосонка


Соска
Вишня

Вишенька


Вишневий

Вишивати
Курка

Курятник

Курча


Курінь
Клен

Кленок


Кленовий

Клеїти
Лис

Лисичка

Лисеня


Лисий
Книжка

Книжечка


Книжковий

Кинджал
Зимовий

Зимувати

Зима


Зміна
Гриб

Грибок


Грибочок

Грип



  1. Самостійна робота за індивідуальним завданням. Робота з підручником (стор.27 вправа 53)

(В цей час троє учнів працюють біля дошки за картками)
Виписати спільнокореневі слова, позначити в них корінь. Зайве слово не писати. З одним із слів скласти речення.

Зерно

Зернина


Зерновий

Зазирнути

Зелень

Зелений


Зеленка

Земляний


Літо

Літечко


Літній

літати


  1. Підсумок уроку.

Поки ми з вами працювали, налетів вітер на квіти і пообривав з них пелюстки. Давайте відновимо квіти. А допоможуть нам серединки, на яких залишилися корені слів.

( Діти з пелюстками підходять до відповідних серединок і утворюють квітку)
Слова на пелюстках
















Повторення правила.




  1. Домашнє завдання.

Вивчити правило на стор. 26, виконати вправу 54 ( списати слова, виділити корінь)
Додаток.
Слова до “дерева” :
Мова, мовлення, розмовний, немовля, вмовляння, змовник, змова, вимова, мовний, мовник, мовець, замовник, розмовник, співрозмовник, безмовний, вмовити, замовлення.









База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка