Конспекти уроків (з досвіду роботи вчителів Київської області) Художня культура Західної Європи ХVІІ століття



Скачати 260,29 Kb.
Дата конвертації28.12.2016
Розмір260,29 Kb.
Конспекти уроків (з досвіду роботи вчителів Київської області)
Художня культура Західної Європи ХVІІ століття
Паска О.П.,

учитель музики загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №13 м. Білої Церкви
Мета уроку:

  1. Ознайомити учнів з умовами формування художньої культури Західної Європи ХУІІ сто­ліття, основними видами мистецтва та їх особливостями.

  2. Розвивати вміння аналізувати й узагальнювати матеріал.

  3. Порівнювати, оцінювати твори мистецтва.

  4. Розвивати навички самостійної дослідницької роботи, спілкування з аудиторією.

  5. Сприяти усвідомленню загальнолюдських культурних цінностей.

Тип уроку: комбінований, урок введення в тему.

Вид уроку: урок-екскурсія.

Обладнання уроку: репродукції картин Рембрандта, Караваджо, Рубенса, Хусеппе де Рібера, Дієго Веласкеса; аудіо записи творів Й.С.Баха; фрагменти відеофільму "Вічне місто"; поезії Андреас Грифіуса.

Методи:

1. Словесні (лекція, бесіда, робота з книгою, пояснення);

2. Наочні (ілюстрування, демонстрування);

3. Практичні ( частково – пошукові, пояснювально – ілюстративні).



Принципи: систематичності, доступності, природовідповідності, наочності.

Хід уроку
Епіграф

Скінчиться все, мине...Світи промчаться мимо...

Лишиться геній твій , як сонце незгасимий.
Учитель. Сьогодні ми ознайомимось із світом художньої культури, однієї з найбільш грандіозних епох у всій історії людства. Знаходячись між епохою відродження, яка обіймала майже три століття, і епохою Просвітництва – ХVІІІ ст., вона не поступається їм ні в своєму історичному значенні, ні у кількості великих художників, композиторів та їх безсмертних шедеврів.

( Звучить фрагмент фуги ре мінор Й. С. Баха.)

Щойно прозвучав фрагмент ре мінорної фуги геніального композитора того часу, по роках якого ми сьогодні здійснимо нашу подорож. Слухаючи цю музику, на ваш погляд, який образ людини постає перед вами?



(Відповіді учнів.)

Так. Перед нами постає образ вольової, мислячої людини, яка проходить розгубленість, розпач, яка має внутрішній світ і шукає своє місце у Всесвіті.

Поворот від світогляду людей доби Ренесансу (Відродження) до світосприйняття ХVІІ сто­ліття – це перехід від безмежної віри в можливості людини, її волі, досконалості – до низки розчарувань, а далі – розгубленості та розпачу, а відтак – до нового розуміння ролі людини та її призначення, що інколи не поступається величчю самому небу. Виникнення нового поняття про людину є наслідком нового погляду на світобудову.

Географічні відкриття, кругосвітні подорожі, спостереження за рухом небесних тіл, винаходи телескопу та мікроскопу спрямували розум людини ХVІІ століття на безкінечно далеке та безкінечно мале.

Спираючись на ваші знання я прошу вас назвати імена тих вчених, які сприяли виникненню нового світогляду.

(Відповіді учнів.)

Так, це Копернік, Галілей, Кеплер довели, що земля не є центром Всесвіту, а є лише одним із небесних тіл, яких у всесвіті безліч. Враження від цього віддзеркалено у вірші поета німецького бароко Андреас Грифіуса (16160-1664) "До портрета Коперніка".



О тричі добрий дух! Керманичу великий!

Ні темна ніч віків, ні острах злоязикий,

Ні заздрість, ні обман здолати не змогли

Твій розум, що пізнав одвічний рух землі.

Численних псевдовчень відкинувши сміття,

Ти зрозумів закон космічного буття

Наука вирвалася із тенет пітьми,

Бо обертаємось навколо сонця ми.

Зусиллями видатних вчених Ньютона, Декарта, Лейбніца – були вироблені математичні методи, котрі дозволили з великою точністю визначати різні явища та проводити відповідні розрахунки, що раніше здавалось неймовірним.

У ХVІІ столітті з’явились філософські трактати Френсіса Бекона, Бенедикта Спінози, роздуми Паскаля, котрі позитивно вплинули на творчу думку європейських митців. Отже, відбулися значні зміни в західноєвропейському культурному процесі, ознакою яких стала поява двох головних творчих напрямів – бароко і класицизму.

Більшість західноєвропейських дослідників схильні називати все ХVІІ ст. "добою бароко". Стильові форми бароко називали загадковими, трохи екзотичними. Дехто вважає, що слово "бароко" має португальське коріння, дехто веде його родовід від назви логічної фігури, яка означає химерне, дивне, те, що протирічить здоровому глузду. А є такі дослідники, котрі вперто шукають зв’язок з назвою перлини, що має дивовижну форму. Майстри ж високого італійського бароко назвали свій стильовий напрям " великою манірою" (походить від італійського maniera – образ дії, спосіб, прийом ).

Відмінності шедеврів бароко від творів Ренесансу, в першу чергу можна спостерігати в архітектурі. Яскравим прикладом є культові та світські споруди, що з’явились в ХVІІ столітті у "вічному місті" Римі.

Подивіться на цей слайд. Перед вами церква Сан Карло алле Куатро Фонтане (1665-1667) у Римі, архітектор Франческо Барроміні. Хвилеподібну стіну фасаду церкви порівнюють з яблучною скоринкою, яку висушили в печі. Хвиляста стіна – великий винахід Барроміні: неповторна гра світла й тіні, що є наслідком криволінійного обрису, створює враження легких коливань елементів декору. Здається, ось-ось і вони полинуть, мов хмари, а всі фігури янголів, котрі невідомо як тримаються за стіну, розправлять крила і здіймуться у височінь неба.

Церква Сан Карло є мініатюрним символом архітектурного бароко.

Бароко славився водограями (водяними каскадами, що шлейфами падали вниз). У поєднанні з химерними скульптурами (морськими божествами - тритонами) створювали фантастичне враження.

Одним із найвідоміших у Римі є Фонтан Чотирьох рік (1648-1645), який подарував місту талант відомого художника італійського бароко – Лоренцо Берніні.

Безумовно, категорії барочної естетики: "краса", "декорум", "великий стиль" найкращим чином були відображені в архітектурі й скульптурі італійських міст. Але це вже тема нашого наступного уроку.

А зараз я вам пропоную переглянути фрагмент відеофільму "Вічне місто".


Cинхроністична таблиця до теми художня культура ХVІІ ст.



Історичні події

Наука і філософія

Література, музика, театр

Архітектура, образотворче мистецтво

1

2

3

4

1603 – початок прав­ління династії

Стю­артів в Англії



1604 – Ф.Бекон "Нова Атлантида"

1603 – Шекспір "Ко­нец – делу венец"

1605 – Сервантес "Дон Кихот"

1606 – Шекспір "Ко­роль Лир"


1603-1606 – Кара­ваджо "Мадонна ді Лорето"

1606 – народився Рем­брандт

1610 – помер Кара­ваджо


1610 – вбито фран­цузького короля Генріха ІV

Початок царювання Людовіка ХІІІ ( до 1643 року)



1609 – Галілей вперше використав Підзорну трубу для вивчен-ня небесних тіл




1610 – Рубенс "Воздвиження хреста"

1611-1614 – Рубенс "Зняття з хреста.



1618 – початок тридцятилітньої війни (до 1648 року)




1622 – народився Мольєр

1623 – нар. Б.Паскаль



1619-1620 Рубенс "Ви­крадення дочок Левкіппа".

1623 – Дж.Берніні "Давид"



1628-1629 – війна з гугенотами

У. Гарвей –Анато-­мічне дослідження про рух серця і крові у тварин"

1633 – Галілея від­данно до суду інквізиції






1627 – Пуссен "Смерть Германіка"

1630 – Сурбаран "Хрис­тос і Бого­матір"

1632 – народився Я.Вермер Делфт­ський

1634-1667 – Ф.Барро­міні Церква Сан Карло алле Куатро Фонтане



1635 – початок війни Іспанії із Францією (до 1659 р.)

1636 – принцип від­нос­ності Галілея

1637– у Венеції відкрився перший загальнодоступний театр

1635 – Рубенс "Вірсавія"

1640 – відділення Португалії від Іспанії

1639 – помер Т.Кам­па­нелла (нар. 1568)




1640 – Рембрандт "Ночной дозор"

1640 – помер Рубенс (нар. 1577)



1648 – закінчення Тридця­тилітньої Війни

1646 – народився Г. В.Лейбніц (мате­матик, філософ)




1648 – Пуссен "Пейзаж з Полі­фемом"1648-1655 Берніні, "Фонтан Чотирьох рік" у Римі

1649 – страта англійського Короля Карла І (січ.)

1650 - помер Декарт (нар. 1596)




1650 – Веласкес "Портрет Інокентія Х"

1656 – Веласкес "Ме­ніни"



1658– смерть Кром­веля




1660– народився Д.Дефо

1661 – заснована Ко­ро­лів­ська Академія танцю у Франції



1660 – помер Ве­ласкес (нар. 1599).

1660-1665 – Пуссен серія "Пори року"



1661 – смерть карди­нала Мазаріні

Початок само- с­тійного правління Людовіка ХІV









1661 – прикрашення галереї Аполлона у Луврі. ( Ш. Лебрен).




1666 – у Франції заснована Академія наук

1665 – Мольєр "Дон Жуан"

1668 – народився французький ком­позитор Ф.Куперен



1668 – Рембрандт "По­вер­нення блуд­ного сина"

1669 – помер Рем­брандт








1669 – в Парижі заснована Королів­ська академія музики (перший постійний оперний театр)




1671 – заснована Королівська академія Архітектури у Фран­ції







1683 – народився франц. композитор Ж. Ф. Рамо. 1685 – народився Й.С.Бах

1684 – народився А.Ватто

1697 – Рісвікський мир (мир­ний дого­вір), який закінчив війну

1688-1697 рр. між Францією та її про­тив­никами, об’єд­наними в Лігу Аугсбургську









1696 – народився Дж.Б.Тьєполо

1697 – народився У.Хогарт

1698 – 1706 – А.Шлюттер (1664-1714 ) – Ко­­ро­лів­­­ський палац у Берліні

1699 –Ф.Жирар-дон – Кінна статуя Людовіка ХІV



1699 – народився Шарден







1698 –А.Скарлатті Опери "Падіння Де­це­мвірів", "Щас­ли­вий поло­нений"





Словник

Архітектоніка (грец. Architectonike - будівельне мистецтво) художній вираз роботи конструкцій і матеріалу.

Атланти колони у вигляді чоловічих фігур, які підтримують архітектурні перекриття.

Аттик(грец. Atticos) стінка, над вінчаючим споруду карнизом, часто використовувалась для барельєфу чи надпису.

Балюстрада ( франц. – balustrade) огородження балконів, сходів, часто у вигляді перил з балясинами.

Боскет – (франц. Bosquet) 1) групи декоративно підстрижених кущів чи дерев; 2) декоративні бесідки із кущів і дерев.

Ґрунт(нім. Grund ) 1) підготовчий шар матеріалу, по якому пишуть фарбами; 2) заштриховане поле, фон в гравюрах і малюнках.

Інтер’єр(фр. – interieur – внутрішній) 1)архітектурно і художньо оформлене внутрішнє приміщення будівлі; 2) в мистецтві (на картині, гравюрі, барельєфі) – зображення будь – якого приміщення (кімнати, ряду кімнат, тощо).

Капелла (лат. – capella) в архітектурі католицька часовня.

Портал (лат. portale від porta - двері), архіт. – багато оброблений вхід у приміщення.

Цоколь – (італ. – zoccolo) – нижня частина стіни будинку чи споруди (пам’ятника) декілька потовщених, виступаючих назовні , що слугує основою.

Мистецтво Голландії ХVІІ століття
Паска О.П.,

учитель музики загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №13 м. Білої Церкви
Мета уроку:

  1. Ознайомити учнів з основними тенденціями розвитку культури і взагалі і живопису як виду образотворчого мистецтва Голландії ХVІІ століття

  2. Визначити і узагальнити мистецькі стилі ХVІІ століття у живопису.

  3. формувати світоглядну та художньо-естетичну культуру учнів.

  4. Розвивати творче та критичне мислення учнів, їх інтерес, шанобливе та толерантне ставлення до культури свого та інших народів.

Тип уроку: урок набуття нових знань з елементами узагальнення І закріплення матеріалу, що вивчався раніше.

Форма уроку: урок – екскурсія.

Виконавці: учні – помічники вчителя, зокрема мистецтвознавчі, біографи, знавці – коментатори тощо.

Методи: словесні, наочні.

Принципи: комплексності, систематичності, природовідповідності.
Хід уроку
"Все, що ти шукаєш, можна з легкістю

в Голландії знайти, якщо постаратись".

Симон Ван Бомонт
Учитель. На минулому уроці ми з вами розпочали розмові про новий художній стиль у європейському мистецтві. Як він називається?

Учень. Бароко.

Учитель. Які ж риси цього стилю? Парадність, пишність, випарність, велика гармонія фарб, гра фантазії тощо.

Учитель. Цей стиль прийшов на зміну ренесансу. Чим була викликана зміна стилю?

Учні. Ідеї відродження потерпіли поразку. Надія на світову гармонію, яка надихала титанів Відродження, розбилась від зіткнення з реальним світом, повним протиріч.

Ідеальна людина, яку вони створили в своєму мистецтві, в житті опиналася безсильною перед війнами, епідеміями. Людина не піддавалася формулі: вона могла бути доброю чи злою, негарною чи прекрасною одночасно.



Учитель. Сьогодні ми будемо говорити про голландське мистецтво ХVІІ століття. Саме це мистецтво дає найбільш повне уявлення про стиль бароко.

Голландія – республіка, народжена нідерландською війною за незалежність, що почалася в 70-і роки ХVІ століття. В 1609 році Іспанія, яка володіла північними провінціями Нідерландів. Визнала їх незалежність, в результаті чого виникла республіка Голландія.



Вы, нидерландские матросы

Бойцы на земле и стихии морской!

Вам надели пашни, покосы –

Вы берёте оружье крепкой рукой.

Началась война – кончен покой!

Поскольку исхода мирного нет,

Испанские орды получат твердый

И недвусмысленный ответ!

Ці патріотичні вірші належать голландському поету Яну Янсону Стартеру.

У першій половині ХУІІ століття Голландія стає одним із найважливіших центрів європейської культури. Голландців переповнює гордість за свою країну. І заклик до єднання звучить повсюди:

Зачем, скажи, в чужих краях скитаться,

Здоровье тратить, деньги и года?

Всё то, что ищешь, можно без труда

В Голландии сыскать, коль постараться.

Ты по-испански ловок изъясняться,

Английский знаешь,… но была ль нужда

С чужбины привозить жену, когда

Так много дев в Голландии томятся?

Твоих сограждан искушает весть,

Что всюду, где ты был, голландцы есть,

Развязная речь твоя, в ней сто обличий,

Тридцатилетний лицемер – мудрец…

Останемся же дома, наконец,

Чтоб свой закон блюсти и свой обычай, -

Закликає співвітчизник Симон ван Бомонт.
У ХVІІ столітті в Голландії розвертається бурхливе містобудування. Голландські архітектори цього періоду з Якобом ван Кампеном на чолі створюють будинки в стилі строгого і простого " палладіанства". Виростають нові ратуші в Гаазі, Лейдені, Дельфті, будуються готелі і багаточисленні житлові будинки. Всі будівлі того часу підкоряються одній ідеї – зручності і комфорту. Але культура побуту не може замінити духовну культуру. ХVІІ століття в Голландії – період величезного злету духовної культури і перш за все мистецтва.

Головне досягнення голландської художньої культури ХVІІ століття пов’язане не з архітектурою і не скульптурою ( в Голландії вона взагалі не мала грунту для самостійного розвитку), аз живописом, - ХVІІ століття було часом його блискучого розквіту.

Голландські живописці не мали замовлень від могутніх замовників таких як двір, церква, тому працювали в основному на продаж – часто вони саму торгували своїми картинами на ярмарках. А купляли їх твори купці і власники мануфактур, ремісничі і багаті селяни. Картини були невеликого формату – звідси і назва "малі голландці". Живопис Голландії ХVІІ століття багатообразно і достовірно відобразив дійсність, а це як раз і було головним завданням майстрів бароко. Голландський живопис цього періоду відрізняє жанрове суцвіття, найбільший розвиток отримують пейзажі, натюрморт, побутовий жанр.

Пейзаж у голландському живопису має самостійне і важливе значення. Головне те, що він глибоко національний. У природі своєї країни художники відкрили красу і поетичність.

(Демонструються репродукції картин Яна ван Гойєна, Соломона ван Рейсдаля, Якоба ван Рейсдаля, та ін.)

Природу рідної картини оспівували поети:



Блажен,кто нынче может,

Покинув град, бежать к зелёным нивам,

Алчба его не гложет

Среди полей, в труде неторопливом;

За годом год

Его влечет

Прочь от корыстных целей

Раздолье луга

И полная округа

Птичьих трелей

Це вірші Самюеля Костера.

Одначе не тільки природою любуються люди мистецтва, героями картин і віршів стає місто.

(Учитель показує репродукції картин Яна Вермера, Геррита Адрианса Беркхейде та ін.)

Послухайте вірш Костянтина Хейгенса, присвяченого Амстердаму:



Прибереги восторг, о незнакомый друг.

По поводу чудес, простершихся вокруг:

Что стоят все слова о царствах небывалых –

Пред роскошью, что здесь отражена в каналах!

Гармония воды и звонких мостовых,

Магнит для ценностей и кладезь таковых:

Вдвойне Венеция; дворец тысячественный;

Торф, ставший золотом! Немоствуй, гость почтенный.

Рекут: роскошен Рим;

Кричат: красив Каир –

Но Амстердаму честь воздаст в молчанье мир!

Риса, яка відрізняє голландські пейзажі: м’яка розпливчастість форм, взаємозв’язок простору, повітря і світла.

Жанр натюрморт голландці називали stilleven (тихе життя). В неживих предметах вони бачили особливе, приховане життя, пов’язане з життям людини, з його побутом, звичками, смаками.

Провідним майстром голландського натюрморту були Пітер Клас (1597/98–1661) і Віллем Хеда (1594 – бл. 1680). Улюблена тема їх натюрмортів – "сніданки". На картинах зображені предмети різної форми і матеріалу – кофейник, бокал, лимон, фаянсове блюдо, срібна тарілка ті ін. – співставлені один з одним так, щоб виявити особливості і привабливість кожного.

Побутова сторона життя людини, його будні, свята, життя міста і села, вищих і нижчих прошарків суспільства – все це цікавило голландських художників, викликало устремління зобразити в жанрових сценах. Звідси виник і досягнув високих вершин в голландському живопису побутовий жанр сцени із життя.

(Учитель показує репродукції картин Пітера де Хоха, Яна Стена, Яна Вермера, Герхарда Тербоха, Адріана ван Остаде та ін.)

Учитель. Про що розповідають нам ці картини?

Учні. Художники показують людину у звичайному житті. Це не герої, перед нами служниці, селяни, старенькі прості люди.

Учитель. Дійсно, голландські художники зображують життя простих людей, зображують з великою любов’ю. Це любов до дому, до тепла, до кожного моменту побуту. Художники милуються людиною, звичайним і природним у своїх творах, а саме у цій природності вони бачать красу.

Вершина голландського мистецтва ХVІІ століття – творчість Рембрандта.

Рембрандт Харменс ван Рейн народився в 1606 році у місті Лейдені в сім’ї мельника. З дитинства виокремлювався обдарованістю. Батьки не стали вчити його ремеслу, а віддали в латинську школу, потім в університет. В 1632 році Рембрандт, вже відомий портретист, переїжджає до Амстердаму. Багате і гамірне місто захоплено зустріло художника. Йому замовляють портрети, щедро платять.

(Показ репродукції картин "Автопортрет в юності", "Урок анатомії лікаря Тюппа").

Його знаменита картина "Даная" була створена в 1636 році. Міфологічний сюжет поданий в ефектному святковому оформленні, але сама героїня вражала своєю звичайністю. Фігура Данаї, написана з конкретної моделі, індивідуальна по своєму фізичному складу, її форми і пропорції дуже далекі від ідеальних норм краси. Рембрандт зумів розгледіти душевну та моральну красу Данаї, обличчя якої світиться щирістю і щастям свого кохання.

У мистецтві Рембрандта поезія і правда гармонічно поєднані. У сюжетах Євангелії і Біблії Рембрандт шукав не тільки вічний зміст і образи, але і той драматизм, який примушує людину розкритись у всіх протиріччях своєї натури. Духовний, етичний ідеал Рембрандта знаходить підґрунтя реалізації саме в драматичній моральній колізії.

Етична проблематика його творчості знайшла вираження в монументальній композиції " Блудний син" (1668-1669).

В основу написання картини лягла євангельська притча про юнака, який пішов із рідної домівки, безпутно розтратив молодість і багатство, а потім розкаявшись повернувся під отчий дах.

В останній чверті ХVІІ століття розпочався занепад голландської художньої школи. Орієнтуючись на нові смаки і потреби, голландські живописці стали наслідувати іноземним зразкам, втрачаючи свою національну самобутність.



Види і мова мистецтв. 11 клас
Паска О.П.,

учитель музики загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №13 м. Білої Церкви
Види мистецтв як специфіка їх художньо-образної мови. Просторові, часові та просторово-часові (синтетичні) види мистецтв. Поняття "образ" у мистецтві. Світ людини й образ світу у мистецьких шедеврах.

Завдання:

Пізнавальні:

1. Розширити знання учнів про види мистецтва.

2. Вчити учнів співвідносити живописні, літературні та музичні образи.

Розвивальні:

1. Розвивати навички активного сприймання твору мистецтва.

2. Розвивати творчі здібності учнів.

Виховні:

1. Формувати потребу сприймати та виконувати високохудожні мистецькі твори.



Обладнання уроку: відеомагнітофон, відеофільм "Прага", правила проведення уроку – наукова - конференція.

Роздатковий матеріал: картки "Види мистецтв", репродукції картин художників різних мистецьких стилів.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: інтегрований урок, урок наукова конференція.

Міжпредметні зв’язки: історія; філософія; географія; кіно, телебачення.

Методи проведення уроку:

  • словесні, робота з книгою;

  • наочні: ілюстрування, спостереження;

  • практичні методи: самостійна робота;

  • частково-пошукові;

  • аналіз;

  • методи усного викладу знань учителем і активізації пізнавальної діяльності учнів.

Сприймання візуального мистецтва(СВМ): вернісаж репродукцій картин Рафаеля, Тиціана, Антуана Ватто, Енгра, Ежена Делакруа, М. Врубеля, Кустодієва.

Художньо-творча діяльність (ХТД): створення кросвордів на тему "Види мистецтв".

Сприймання музичного мистецтва ( СММ): музичне оформлення уроку: інструментальна музика Мішель Леграна; Л. В. Бетховен, фрагменти із симфонії №5.

Сприймання кіномистецтва (СКМ): відеофільм "Прага".

Поняття ( словник):

  • образ;

  • синтетичні види мистецтва: образотворче, театральне, музичне, кіномистецтво, література, винаходи.

Домашнє завдання:

1. Скласти кросворд "Види мистецтва";

2. Здійснити пошук: що таке архітектура; підготувати репродукції зображення архітектурних пам’яток світу.

Хід уроку

(Урок розпочинається з перегляду відеофільму "Прага".)



Учитель. З якими видами мистецтва ви щойно познайомилися?

Сьогодні наш урок пройде у формі інтегрованого уроку ділової гри. Я відкриваю наукову конференцію із проблеми: «Розвиток культури людства». Ви-мої колеги. Молодші наукові співробітники , члени експедицій, які працюють по дослідженню різних видів мистецтв. Прошу висловлюватись коротко і ясно, уважно слухати виступаючого, свою точку зору аргументувати.



  1. Що таке світ?

  2. Чи існував він завжди?

  3. Які закони цього світу?

  4. Чому суть людського життя?

Ці питання хвилювали людину завжди. Головним завданням людства було: пояснити світ і в результаті своєї діяльності знайти достойне собі місце у цьому світі.

Ви ніколи не замислювались над питанням для чого нам пам’ять?

Нам потрібно пам’ятати багатовікову мудрість народу, його історичний досвід, традиції. Древні греки вважали, що всім областям життя людини покровительствовали боги. Наукою історією володіла Кліо. Її, як правило, зображували із свитком в одній руці і грифельною паличкою в іншій. Поруч неї завжди знаходилась корзина із свитками , на яких були записані історичні події і справи людей. Людям неосвідченим богиня ніколи не розкривала свої таємниці. Для тих, хто допитливий її кладові завжди відкриті. Отож, в дорогу!

Тема нашого уроку: «Види і мова мистецтв». Зараз ми з вами проведемо дослідження. Ви розділитесь на 6 творчих груп. Кожна група отримає своє завдання. Визначити:

Дослідження:

1 група – які жанри мистецтва входять до образотворчого мистецтва?

2 група - назвати жанри музичного мистецтва;

3 група - назвати жанри літератури;

4 група - назвати жанри кіномистецтва;

5 група – назвати жанри театрального мистецтва;

6 група – назвати жанри хореографічного мистецтва;

На уроці ми розглянемо лише деякі аспекти діяльності людини. На доповідь кожної творчої групи виділено буде 5 хвилин.

І так. Ми щойно познайомилися з вашими доповідями А тепер переходимо до обговорення нашої проблеми. Нагадую: вам потрібно було обговорити, які жанри входять до образотворчого мистецтва, музичного, хореографічного, літератури, кіно, театрального мистецтва.

(Учні обговорюють про жанри образотворчого мистецтва).

Ми вже з вами зробили визначення, які ж існують сьогодні види мистецтв? Пропоную записати собі в словничок: образотворче мистецтво; музичне мистецтво; театральне мистецтво; кіномистецтво; література; винаходи.


Словничок

  1. Література(лат. написане, рукопис, від слова літера) це твори писемності. Література має такі жанри: художній, науковий, політичний.

  2. Образотворче мистецтвоодна із форм суспільної свідомості, в основі якої лежить образне відтворення дійсності, естетичне освоєння світу. Види ОМ: скульптура, живопис, архітектура.

  3. Музичне мистецтво(в перекладі з грецької – мистецтво муз). Це мистецтво, яке відображає дійсність в звукових образах ММ поділяється на 2 основні галузі: інструментальну і вокальну.

  4. Театральне мистецтво - (від грецького слова – місце, призначене для видовища, згодом – саме видовище) - вид мистецтва, що відображає життя в сценічній дії. Види Т.М.: драматичний – пантоміма, опера, балет, музична комедія.

  5. Хореографія (від грецького – танок, пишу). Це мистецтво створення танцю.

  6. Кінематограф (від грецького – рух, пишу) – первісна назва апарата, яким знімали на світлочутливу плівку рухомі об’єкти і проектували одержані зображення на екран. Згодом стали так називати вид мистецтва.

Правила уроку – наукова конференція

Висловлюватися: чітко; ясно; коротко; уважно; слухати виступаючого.

Учитель. Я пропоную вам прослухати геніальну музику німецького композитора класика Людвіга Ван Бетховена. Це фрагмент із його П’ятої симфонії. Після прослуховування твору я пропоную поділитись враженнями: які ж образи виникли перед вами , що схвилювало вас у музиці Бетховена. (Учні слухають фрагмент симфонії № 5, іде обмін думками.)

Підсумок уроку: Розпочати роботу зі складання кросворду "Види мистецтва".


Художня культура Африки. 11 клас



Паска О.П.,

учитель музики загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №13 м. Білої Церкви
Там, где блуждают мысли ночные

В прошлом, теряясь будто в тумане,-

Слышатся стоны, сыплются листья

Воспоминаний.

Густаво Адольфо Беккер

Мета уроку:

  1. Опираючись на раніше вивчений матеріал і відтворюючи картини діяльності людини в епоху "Золотого століття" Іспанії та ХХ століття, підвести учнів до осмислення того, що художня культура північної Африки мала вплив на розвиток мистецтва Іспанії.

  2. Познайомити учнів з художньою культурою Тропічної Африки, видами та жанрами мистецтва.

  3. Створити умови для формування мислительних операцій: порівнювати, виділяти головне, узагальнювати, доводити, вчити точності і тонкості кольору, навчити розрізняти звуки, вслухатись у музику.

  4. Створювати умови для розвитку комунікативних умінь у ході уроку через роботу в групах.

  5. Використовуючи чуттєвий досвід і опорні знання школярів, добитися розуміння того, що людина у всі епохи свого існування відчувала потребу осмислення картини світу через художню творчість.

  6. Організувати пізнавальну діяльність в аспекті медіа-освіти через сприйняття і переробку інформації, розвиток критичного мислення, через дискусію, дослідження процесі уроку, вчити оволодівати умінням самостійно аналізувати, порівнювати, робити висновки з даної теми.

  7. Залучати учнів до світової художньої культури.

Завдання:

  • розвивати самостійність в отриманні нових знань.

  • прищеплювати навички співробітництва в практичній діяльності.

  • виховувати почуття прекрасного через роботу з репродукціями картин.

Обладнання уроку:

для вчителя:

  • репродукції картин художників Іспанії;

  • зображення прикладів мистецтва Африки;

  • музика Альбіноні, Адажіо;

  • музика Ж. Бізе "Кармен-сюїта";

  • творчі роботи учнів: малюнки до "Кармен-сюїти", вірші;

  • політична карта світу;

  • комп’ютер.

для учнів:

  • підручники французької мови і з завданнями для самостійної роботи;

  • роздатковий матеріал "Аналіз творів живопису";

  • роздатковий матеріал "Аналіз творів мистецтва".

Реалізація: активізація розумової діяльності через групову роботу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Основний метод: проблемно-пошуковий.

Музичний ряд: Еніо Морріконе; Ж.Бізе"Карменсюїта"; Альбіноні "Адажіо".

Образотворчий ряд: Ель Греко "Святі Петро і Павло";Ель Греко "Вид Толедо";Дієго Веласкес "Папа римський Інокентій Х";Меніни.
Хід уроку

(Звучить музика Еніо Морріконе ( 1 хв.) на фоні музики 6.)
Там, где блуждают мысли ночные

В прошлом, теряясь будто в тумане,-

Слышатся стоны, сыплются листья

Воспоминаний

Учитель. Ці рядки із поезії іспанського поета Густаво Альфреда Беккера поведе нас по стежинах подорожі в країну мистецтва.

На минулому уроці ми з вами вивчали художню культуру Іспанії. Ви вже маєте певні знання про цей дивний світ. Я пропоную повернутися до Іспанії і пригадати:



  1. Які роки видалися для Іспанії" золотим століттям"?

  2. Кого ви можете назвати із митців?

  3. Які стильові особливості цих художників?

Мистецький диктант

Учитель. Я пропоную вам написати мистецький диктант. На моніторі ви переглядатиме репродукції картин цих художників. Вам завдання: дайте відповідь: кому вони належать?

(На моніторі репродукції картин.)

Іспанія – дивовижна країна. Вона хвилювала не лише народ Іспанії. Французький композитор Жорж Бізе написав оперу за новелою французького письменника Проспера Меріме" Кармен". Я пропоную вам прослухати фрагмент із цього музичного спектаклю і визначити що хотів сказати композитор.



(Звучить марш Тореадора.)

Обговорення прослуханого фрагменту.

Учитель. Звернемося до підручників. Протягом 5 хвилин ви працюєте з французьким текстом в парах і відповідатимете на ті питання, які отримали.

Протягом цього часу ви будете слухати музику ще одного іспанського композитора Альбіноні. І так, приступаємо до роботи.



Відповіді учнів. А зараз я вам пропоную переглянути фрагмент відеофільму, який допоможе нам розкрити нову країну з художньою культурою якої ми розпочнемо знайомитись.

(Перегляд відеофільму "Африка".)

Відповіді учнів. Так. Це Африка.

Учитель. Освоєння Африки розпочалося за 6000 років до н. е., коли давні єгиптяни пішли в похід до її східних окраїн. Унаслідок римських походів було відкрито західні береги Африки. Спочатку португальці окреслили береги Зеленого Мису ( 1416). А в 1498 році Васко да Гама обігнув мис Доброї Надії і попрямував до Індії.

Услід за португальцями берегову смугу та територію Африки почали відкривати голландці, англійці, датчани.

До відкриття Африки її народності поділялись:


  • негроїдну, ефіопську ( північ);

  • пігмейську ( низькорослу, центр );

  • койсанську ( чорно - жовту південь).

Живучи в хижках, мешканці з великою фантазією виготовляли все необхідне для дому: меблі, столи, скрині з різними орнаментами.

Найдревнішими пам’ятниками африканського мистецтва є наскальні зображення. Вони збереглися всюди – від Сахари до Південної Африки. Їх називають петрогліфами (контури малюнка) Інді - невисокі рельєфи, розпис, виконаний фарбами місцевих мінералів. Всі їх було відкрито в ХІХ столітті. Наскальне мистецтво існувало в Африці декілька тисячоліть. В деяких районах воно збереглось і по нині.

Найдавніші із відомих пам’ятників африканської скульптури були знайдені біля селища Нок (Нігерія). За назвою селища і названа ця культура (V ст. до н.е.). Це теракотові голови. Їх розміри від декількох сантиметрів до натуральної величини. Виразність, пластична трактовка. Очі передавались у вигляді трикутника, рот напіввідкритий.

На жаль до нас майже не дійшли імена художників. Серед них Нджойя – творець писемності й покровитель мистецтв. Маски й меблі створені при його дворі, були відомі в усій Африці.



Підсумок: Кому належать відкриття Африки? Підготуйтеся до розповіді про мистецтво Африки.

А зараз я вам пропоную подорож у Францію до Луврського музею, де ви зможете переглянути експонати країн Африки, Сходу.



(Перегляд відеофільму " Лувр", зал "Мистецтво Африки та Сходу")

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал