Класифікація дорожньо-транспортних пригод та їх причини



Скачати 166,12 Kb.
Дата конвертації25.12.2016
Розмір166,12 Kb.
ТипУрок
Тема уроку: Класифікація дорожньо-транспортних пригод та їх причини.

Дата: 10.04.2012

Клас: 11.

Спеціалізація: Водій автотранспортних засобів категорії «В»

Предмет: Основи керування автомобілем і безпека дорожнього руху

Мета уроку: ознайомити учнів з визначенням дорожньо-транспортної пригоди , класифікацією ДТП, розкрити причини їх виникнення; розвивати вміння самостійно добирати матеріал до повідомлень, виступати перед аудиторією, вступати в дискусію, формулювати та висловлювати власні думки; прищеплювати високу правову культуру, повагу до законів України; виховувати в учнів повагу до професії водія, взаємоповагу.
Тип уроку: Урок засвоєння нового матеріалу з елементами семінарського заняття.

Прийоми: розповідь, ілюстрація, робота з джерелами інформації, дискусія, «мозковий штурм», «зворотній кадр».

Дидактичне забезпечення: Комп’ютер, проектор, екран, ілюстрації: логотип 10-ліття, модель трикутника безпеки.

Між предметні зв’язки: Правила дорожнього руху.

Час: 90 хвилин
Підготовка до уроку: За 2 тижні до проведення семінару учитель знайомить учнів з питаннями, які будуть розглядатися, роздає завдання враховуючи їх індивідуальні здібності.. За тиждень до проведення уроку перевірити матеріал на основі якого внести корективи в сценарій семінару.

Завдання для учнів: 1. Навести статистику ДТП в Україні за минулий та поточний рік з порівнянням. Віднайти фото найрезонантнійших ДТП.

2. Статистика ДТП в районі за минулий та поточний рік. Фото ДТП.

3. Кількість транспорту у світі і в Україні.

4. Історія ДТП. Перше ДТП.

5. Місце України за рівнем смертності У ДТП.

6.Найбільш дієві засоби захисту водія і пасажира.
Хід уроку:


  1. Організаційний момент. (2 хв). Привітання вчителя. Перевірка присутніх.




  1. Мотивація навчальної діяльності. (5 хв) Учитель повідомляє про початок вивчення нового розділу програми, який складатиметься з циклу уроків. На цих уроках учні отримають інформацію про дорожньо-транспортні пригоди, навчаться їх класифікувати за видами, розберуть причини та умови, які ведуть до ДТП, дізнаються про заходи запобігання аварійним ситуаціям.

Далі учитель повідомляє тему мету, завдання уроку. (тема і мета уроку записані на дошці).

  1. Повідомлення нового матеріалу. ( 60 хв)

Повідомлення вчителя:

Дані Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) та інших міжнародних організацій свідчать про кричущу ситуацію з безпекою дорожнього руху в більшості країн. За оцінками ВООЗ, якщо не вжити термінових заходів, до 2020 року аварії на дорогах стануть головною причиною смертності у світі, випередивши серцево-судинні захворювання та СНІД.

Виявляючи занепокоєння постійним зростанням рівня травматизму і смертності на дорогах у світі Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй проголосила 2011 – 2020 роки Десятиліттям дій безпеки дорожнього руху. Мета Десятиліттяскоротити втрати людських життів від ДТП. Офіційне відкриття Десятиліття дій безпеки дорожнього руху в усьому світі відбулося 11 травня 2011 року.

(Ілюстрація на екран логотипу та плану десятиліття) (Додаток 1)

(Додаток 2)



Звертаю увагу не небезпечність професії водія, його обов’язки як учасника дорожнього руху: пункт 2.3. правил дорожнього руху. З цим пунктом учні знайомилися під час вивчення ПДР.

Звернутися до учнів з проханням надати своє визначення ДТП. Обробити відповіді.

Записати в конспект: Дорожньо-транспортними пригодами називаються випадки, що трапилися під час руху (наголосити) транспортних засобів і самохідних механізмів на дорогах і призвели до травми чи смерті людей або завдали матеріальних збитків.

Перейти до ознайомлення видів ДТП а екрані показувати фото ДТП, які відносяться до різних видів ДТП, дається характеристика видів ДТП. Характеристику видів ДТП учні записують у конспект.

  1. Зіткнення – це дорожньо-транспортна пригода, при якій транспортний засіб зіткнувся з іншим, який рухався чи тимчасово зупинився для виконання вимог правил дорожнього руху: виконати вимогу чергового руху на перехресті, пропустити пішоходів, автомобіль тощо.

  2. Перекидання - це дорожньо-транспортна пригода, при якій транспортний засіб втратив стійкість і перекинувся, без зіткнення.

  3. Наїзд на перешкоду - це дорожньо-транспортна пригода, при якій транспортний засіб наїхав або вдарився об нерухомий предмет.

  4. Наїзд на пішоходів - це дорожньо-транспортна пригода, при якій транспортний засіб наїхав на людину або коли сам пішохід наштовхнувся на транспорт, що рухався.

  5. Наїзд на нерухомий транспортний засіб – механічний транспортний засіб наїхав або вдарився об нерухомий механічний транспортний засіб.

  6. Наїзд на велосипедиста - механічний транспортний засіб наїхав на людину, що пересувається на велосипеді.

  7. Наїзд на гужовий транспорт - механічний транспортний засіб наїхав на запряжних, в’ючних, верхових тварин або на візки, що транспортуються цими тваринами.

  8. Наїзд на тварин - механічний транспортний засіб наїхав на дику або свійську тварину

  9. Падіння пасажира - це дорожньо-транспортна пригода, при якій пасажир впав з транспортного засобу, що рухається.

  10. Інші події – події, що не відносяться до перерахованих вище подій

( сходження трамваїв з рейок, падіння вантажу на людей)
Проведення «мозкового штурму» - Як ви розумієте, що таке безпека?

Безпека – це стан, при якому ніщо кому– або чому-небудь не загрожує.

( це визначення заздалегідь записати на плакаті та під час вправи прикріпити його на дошці.)

- «Як ви вважаєте, хто або що може стати на заваді безпеці на дорозі?»

(Учні повинні назвати хто є учасником дорожнього руху, їх дії які приводять до аварійних ситуацій. Записувати відповіді учнів по групах факторів ризику).

На наступному етапі педагог наголошує, що відповіді учнів, записані на дошці, є факторами ризику небезпеки на дорозі і їх можна об’єднати в три групи: стан доріг, стан та технічні характеристики транспортного засобу, поведінка людини.

Біля кожного фактору на дошці слід зробити певні позначки (наприклад, перші літери назв груп: Д – дорога, Т – транспортний засіб, П –поведынка людини).

На екран виводиться трикутник безпеки (Додаток 4)
Далі учитель обєднує учнів у три групи, кожна з яких отримує картку з запитаннями, на яке учні мають відповісти протягом 5 хвилин. (Вправа «Зворотній кадр»)

Запитання для груп:


  • Якою має бути дорога, щоб її можна було вважати безпечною?

  • Яким має бути транспортний засіб, щоб його можна було вважати безпечним?

  • Які причини в поведінці людини ведуть до ДТП?

Після презентації групових напрацювань учитель проводить загальне обговорення і як підсумок вказує причини, що приводять до ДТП: (Виводяться на екран) (Причини ДТП учні записують в конспект)


Основні причини ДТП
1) недотримання правил дорожнього руху його учасниками;
2) застосування водіями таких прийомів керування транспортними засобами, які викликають заноси, перекидання або втрату керування під час руху, створюють можливість поломок і псування механізмів, що призводить до аварійних ситуацій;
3) зниження працездатності водіїв внаслідок перевтоми, хвороби або під впливом факторів, що викликають зміну самопочуття і сприйняття обстановки руху;
4) незадовільний технічний стан транспортних засобів;
5) неправильне розміщення і кріплення вантажу, що приводить до втрати керування, стійкості, зміні режиму роботи механізмів, відмові в роботі;
6) незадовільний стан елементів дороги й дорожнього обладнання;
7) незадовільна організація дорожнього руху.

5. Семінар-повідомлення (15 хв)

Учитель нагадує учням про завдання, яке вони отримали та підготували до уроку. Першим виступає учень з матеріалом, що стосується статистики ДТП по Україні, найбільш резонансними дорожньо-транспортними пригодам, другим – з матеріалом дорожньо-транспортних пригод у районі.
Інтерактивна бесіда «Чи знаєш ти?...» підготовлена учнями:.

Інформаційні матеріали:



Запитання: Яка приблизна кількість автотранспорту в світі і в Україні?

Упродовж останніх десятиріч кількість автотранспорту в світі невпинно зростає й у 2010 році досягла вже мільярда одиниць. В Україні налічується близько 10 млн автомобілів.

Запитання: Де в світі найбільш за все автомобілів?

Самі переповнені дороги в світі – в Люксембурзі. Тут налічується 570 автомобілів на 1000 чоловік.

Запитання: Якою була щонайдовша «автомобільна пробка» в історії?

Щонайдовша «автомобільна пробка» в історії була зафіксована в 1980 році на французькій автостраді між Парижем і Леоном, її протяжність складала близько 200 кілометрів. Друге місце займає «пробка», зафіксована біля Гамбурга в 1993 році, її протяжність – 180 кілометрів.

Запитання: Коли відбулася перша в історії дорожньо-транспортна пригода за участю пішохода, яка призвела до смертельного результату?

Перша в історії дорожньо-транспортна пригода за участю пішохода, яка призвела до смертельного результату, зафіксована більше ста років тому, а точніше 17 серпня 1896 року. Жертвою стала 44-річна мати двох дітей Бріджітт Дрісколл.

Запитання: Яке явище в сучасних умовах називають «убивцею № 1» у світі?

Дорожньо-транспортні пригоди називають «убивцею № 1» у світі.

Запитання: Скільки приблизно дітей гине на дорогах щогодини?

За статистикою, щогодини на дорогах світу гине 9 дітей. У тридцятьох випадках зі ста їхня загибель пов’язана з їх власною неправильною поведінкою на дорозі, а не з помилкою водія.

Запитання: Яке місце в Європі посідає Україна за рівнем смертності від дорожньо-транспортних пригод?

Прикро визнавати, але за рівнем смертності від дорожньо-транспортних пригод Україна посідає п'яте місце в Європі. За офіційною статистикою, торік в аваріях загинуло 4 709, травмовано – 38 917 осіб. Кожен третій загиблий – молода людина віком до 29 років.

Запитання: Який вид ДТП є найпоширенішим?

Найпоширенішим видом ДТП є наїзд на пішохода. На цей вид припадає до 50 % усіх ДТП.

Запитання: Які частини тіла пішохода зазнають найбільших травм у випадку зіткнення з ним автомобіля?

У дорослих цей удар припадає на нижні кінцівки, а в дітей – переважно на грудну клітину та голову. Це пов’язано з різницею у зрості між дорослими та дітьми. Саме тому діти зазнають більш важких ушкоджень.

Запитання: Які найбільш дієві засоби захисту водія і пасажирів у легковому автомобілі?

Підголівники в поєднанні з ременем і подушками безпеки є дієвим захистом водія і пасажирів легкових автомобілів. Кожен другий із тих, хто потрапив у ДТП і не користувався ременем безпеки, отримав серйозні травми, а четверо з п’яти, які пристебнули їх, залишилися неушкодженими.

Запитання: Чому необхідно користуватися ременями безпеки?

При швидкості 60 км/год людина, маса якої складає 75 кг, при зіткненні піддається навантаженню в 3 тонни. Якщо ж водій їхав за містом і зіткнувся з чим-небудь на швидкості, наприклад, в 80 км/год, сила інерції досягає 9 тонн! І у тому, і в іншому випадку це вірна смерть. Якщо, звичайно, водій або пасажир не пристебнувся ременем безпеки.

Запитання: Коли було винайдено ремінь безпеки?

Вперше патент на ремінь безпеки був виданий ще в 1885 році, а прототип багатоточкового ременя з'явився в 1903 році. І лише в кінці 50-х років ХХ століття в автомобілях почали встановлювати класичні 3-точкові ремені безпеки.

Запитання: Коли був випущений перший автомобіль, обладнаний трьохточковими ременями безпеки?

Перший автомобіль, обладнаний трьохточковими ременями безпеки, був випущений в 1959 році компанією Volvo.

Запитання: Коли було узаконене обов’язкове використання ременів безпеки?

Попереду всієї планети в справі узаконення використання ременів безпеки виявилася Швеція, де в 1957 р. були прийняті офіційні розпорядження із цього приводу. З 1 квітня 1970 р. установка ременів безпеки на передніх сидіннях нових автомобілів стала обов'язковою у Франції. У наший країні обов'язкове і повсюдне застосування ременів безпеки водіями і пасажирами легкових автомобілів було введено з 1 квітня 1975 р.

Запитання: Наскільки зменшується вірогідність смертельного результату при використанні ременів безпеки?

Згідно розрахункам японських досліджень, використання ременів безпеки допомагає уникнути смерті в 75 випадках зі 100. Американські дані ідентичні: 77 випадків зі 100, а при перекиданні – 91 зі 100.

Згідно статистиці вірогідність смертельного результату при фронтальному зіткненні для водіїв, що користуються ременями безпеки, зменшується в 2,3 рази, при бічному зіткненні – в 1,8 рази, а при перекиданні автомобіля – в 5 разів. По відношенню до пасажирів статистика дає ще більш обнадійливі цифри – при лобовому зіткненні ступінь ризику в пристебнутих пасажирів в 9 разів менше, ніж у не пристебнутих.

Запитання: Коли був випущений перший автомобіль, обладнаний подушками безпеки?

Першим автомобілем в світі, який був обладнаний подушками безпеки в стандартній комплектації був Porsche 944 Turbo, випущений в 1987 році.

Запитання: Як швидко спрацьовує подушка безпеки?

Подушка безпеки повністю надувається за 25-50 мілісекунд. Для порівняння, моргання оком займає близько 100 мілісекунд.

Запитання: Чому необхідно користуватись ременями безпеки, навіть якщо автомобіль обладнаний подушками безпеки?

Багато автомобілістів не користуються ременями безпеки, аргументуючи це тим, що у них в машині є подушки безпеки. Вони вважають, що вона їх врятує. Це в корені не вірно. І ось чому. При зіткненні пристебнута людина за інерцією рухається вперед. Ремінь утримує його тіло, але дуже велике навантаження доводиться на шию. Подушка безпеки, розкрившись, фіксує саме положення шиї і голови людини, не даючи буквально відірватися голові. Що ж буде, якщо подушка безпеки спрацює, коли людина не пристебнута? Людина за інерцією рухається вперед і удар об подушку безпеки буде рівносильний удару об панель приладів. Таким чином, людина ламає собі кістки, розбиває голову і так далію. Подушка безпеки без ременя може убити людину, та зате у поєднанні з ременем врятує йому життя.

5. Підведення підсумків уроку (5 хв):

Методом рефлексії аналізуємо з учнями досягнення поставлених завдань. Повернутися до Плану десятиліття і учні повинні назвати причини ДТП відповідно до п’яти опор.

6. Домашнє завдання (5 хв): Учитель розбиває учнів на три групи і пропонує до наступного уроку підготувати відповіді на запитання:

  • Принципи й інструменти для зниження факторів ризику «ЛЮДИНА»:

  • Принципи й інструменти для зниження факторів ризику «ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ»:

  • Принципи й інструменти для зниження факторів ризику «ДОРОГА»

Додаток 1



Логотип Десятиліття:

Додаток 2

План Десятиліття

заснований на п'яти «опорах»:


1. Створення дорожньої інфраструктури.

2. Навчання безпечній поведінці на дорогах.

3. Будівництво безпечних доріг.

4. Виробництво безпечних автомобілів.

5. Забезпечення належної швидкої допомоги потерпілим в ДТП.

Додаток 3


ВИДИ ДТП



  1. Зіткнення – це дорожньо-транспортна пригода, при якій транспортний засіб зіткнувся з іншим, який рухався чи тимчасово зупинився для виконання вимог правил дорожнього руху: виконати вимогу чергового руху на перехресті, пропустити пішоходів, автомобіль тощо.

  2. Перекидання - це дорожньо-транспортна пригода, при якій транспортний засіб втратив стійкість і перекинувся, без зіткнення.

  3. Наїзд на перешкоду - це дорожньо-транспортна пригода, при якій транспортний засіб наїхав або вдарився об нерухомий предмет.

  4. Наїзд на пішоходів - це дорожньо-транспортна пригода, при якій транспортний засіб наїхав на людину або коли сам пішохід наштовхнувся на транспорт, що рухався.

  5. Наїзд на нерухомий транспортний засіб – механічний транспортний засіб наїхав або вдарився об нерухомий механічний транспортний засіб.

  6. Наїзд на велосипедиста - механічний транспортний засіб наїхав на людину, що пересувається на велосипеді.

  7. Наїзд на гужовий транспорт - механічний транспортний засіб наїхав на запряжних, в’ючних, верхових тварин або на візки, що транспортуються цими тваринами.

  8. Наїзд на тварин - механічний транспортний засіб наїхав на дику або свійську тварину

  9. Падіння пасажира - це дорожньо-транспортна пригода, при якій пасажир впав з транспортного засобу, що рухається.

  10. Інші події – події, що не відносяться до перерахованих вище подій

( сходження трамваїв з рейок, падіння вантажу на людей)
Додаток 4


Модель безпечного дорожнього середовища

«Трикутник безпеки»



Каталог: Konsp -> Pokrisheva
Konsp -> Види каш. Загальні правила варіння каш. Вимоги до якості страв із крупів
Konsp -> Зупинка. Стоянка
Konsp -> Тема заняття: «Свою Україну любіть»
Konsp -> Абажей Наталія Михайлівна Спеціальність вчителька початкових класів Освіта вища, кдпу стаж педагогічної роботи 17 років Категорія вища Дата проведення 20. 02. 2013р. Відкритий урок
Konsp -> Повідомлення теми й мети уроку. II. «Мовленнєва розминка» Скоромовки
Konsp -> Тема: Вивчення звука [б], букви Бб («Бе»). Звуко-буквенний аналіз слів. Читання складів, слів. Формування аудіаивних умінь за текстом Д. Матіяш
Konsp -> Дії водія в екстремальних умовах
Konsp -> По роботі й нагорода. Казка
Pokrisheva -> Регулювання дорожнього руху за допомогою регулювальника


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал