Інформація про «Проект хоуп» міжнародна, незалежна некомерційна організація, заснована в 1958 році. Мета цього проекту навчання сучасним технологіям в галузі охорони здоров’я



Скачати 361,96 Kb.
Сторінка1/4
Дата конвертації25.12.2016
Розмір361,96 Kb.
ТипІнформація
  1   2   3   4
Корисні звички. Цікаво про корисне

Васюк Руслана Дмитрівна

вчитель початкових класів

І категорії

Хорошівської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів



Інформація про «Проект ХОУП»

«Проект ХОУП» - міжнародна, незалежна некомерційна організація, заснована в 1958 році. Мета цього проекту – навчання сучасним технологіям в галузі охорони здоров’я.

Крім навчальних програм в області охорони здоров’я Проект ХОУП надає гуманітарну допомогу медикаментами.

З 1997 року в партнерстві з Міністерством освіти РФ «Проектом ХОУП» здійснюється шкільна програма превентивної освіти. У межах програми створені й впроваджуються навчальні посібники з попередження вживання тютюну, алкоголю, наркотиків дітьми й інфікування ВІЛ.

Навчальні посібники для початкової школи «Корисні звички» схвалені Міністерством освіти і науки України у червні 2004 року.

Метою „Корисних звичок" є:

оволодіння учнями об'єктивними, відповідними до віку знаннями, а також формування здорових установок і навичок відповідальної поведінки, що знижують імовірність прилучення до вживання тютюну, алкоголю й інших психоактивних речовин.



Завдання:

-Надати школярам об'єктивну, відповідно до віку інформацію про тютюн і алкоголь; сприяти збільшенню знань учнів шляхом обговорення проблем, пов'язаних з тютюном і алкоголем.

-Вчити дітей краще розуміти самих себе і критично ставитися до власної поведінки.

-Вчити учнів ефективно спілкуватися; сприяти прагненню дітей зрозуміти оточуючих і аналізувати свої стосунки з ними.

-Вчити дітей робити здоровий вибір і приймати адекватні рішення.

-Допомогти школі й батькам у попередженні прилучення учнів початкової школи до тютюну й алкоголю.

„Корисні звички" створювалися на допомогу вчителям початкової школи. Вони призначені для того, щоб дати вчителям у руки науково обґрунтовані й прості у використанні, ефективні й практичні матеріали для навчання дітей в галузі охорони здоров'я. Паралельно з ростом, розвитком, збільшенням обсягу шкільних знань дитини ті самі теми розширюються й ускладнюються, а установки й поведінкові навички підсилюються й шліфуються. Методологія превентивного навчання відрізняється від традиційної необхідністю використання методів навчання в групі. Якщо при роботі з „Корисними звичками" учитель не почуває себе комфортно, ми рекомендуємо обмежити їхнє використання або зовсім відмовитися від них.

Якості фахівця


  • Бажання працювати в галузі превентивної освіти,

  • Співчутливе, турботливе ставлення до підлітків,

  • Повага цінностей, установок, переконань учнів,

  • Дотримання принципу конфіденційності,

  • Неупереджене ставлення до сексуальності, моральність і переконання, що превентивне навчання є важливим для учнів,

  • Компетентність, володіння інтерактивними методами,

  • Особистісна зрілість, зважене ставлення до проблеми й відсутність стереотипів, які заважають роботі,

  • Доброзичливість, вміння налагодити стосунки з дітьми, гарні навички спілкування.

Превентивне навчання особливо важливе для дітей молодшого шкільного віку. Це обумовлено кількома причинами. По-перше, профілактика набагато ефективніше серед тих, хто ще не вживає психоактивні речовини. По-друге, прилучення до будь-яких психоактивних речовин починається з алкоголю й тютюну. Саме алкоголь і тютюн є речовинами, що відкривають шлях до прилучення. Попередження їхнього вживання сприяє попередню вживання психоактивних речовин взагалі.

В Україні поширюється епідемія ВІЛ/СНІДу. Вона загрожує стати такою ж страшною подією, як світові війни ХХ століття, як за кількістю жертв, так і за тими збитками, яких вони завдали країні. Ми майже щодня стикаємось із загадками про епідемію в ЗМІ або в повсякденному житті.

З метою забезпечення вдосконалення державної політики України та підвищення ефективності практичних заходів, що вживаються у сфері боротьби з епідемією ВІЛ/СНІДу, наркоманією та алкоголізмом, однією з рекомендацій Верховної Ради України стало: посилення інформаційно-освітньої роботи, спрямованої на профілактику подальшого поширення ВІЛ/СНІДу, наркоманії та алкоголізму, роз'яснення та пропагування наявних методів та можливостей їх лікування серед населення в цілому та окремих його груп з урахуванням вікових, соціальних та інших особливостей із широким залученням до виконання цієї роботи органів та закладів системи охорони здоров'я, освіти, соціальних служб для молоді, усіх видів засобів масової інформації, неурядових організацій тощо.

Концепція посібника „Цікаво про корисне"

Укладачі даного посібника, як нового модуля шкільної програми превентивного навчання Проекту ХОУП для початкової школи, виходили з того, що:

Програма „Корисні звички" показана своєю ефективністю, отримала в Україні поширення й позитивну оцінку учнів, батьків, педагогічної громадськості й Міністерства освіти і науки України.

Основа успіху програми полягала в сучасному теоретичному підході до превентивного навчання (формування особистісної компетентності учнів або тренінг життєвих навичок), використанні методології навчання в групі й інтерактивних методів навчання, а також у спеціальній підготовці вчителів.

Уроки програми „Корисні звички" для 1-4-х класів формують в учнів позитивний образ Я, навички раціонального прийняття рішень, ефективного спілкування, опору тискові, надають відповідно до віку дітей інформацію про шкідливість вживання тютюну й алкоголю.

Модуль „Цікаво про корисне" створено на допомогу вчителеві, який продовжує й розвиває роботу з формування особистісної та соціальної компетенції учнів, розпочату програмою „Корисні звички". Як і програма „Корисні звички", новий модуль базується на теоретичному підході до профілактики, який називається тренінг життєвих навичок, використовує інтерактивні методи навчання й передбачає навчання вчителів роботи з ним.

На відміну від „Корисних звичок", присвячених попередженню вживання психоактивних речовин, новий модуль „Цікаво про корисне" знайомить із поняттям „інфекційне захворювання" і формує навички гігієнічно доцільної поведінки.

Мета: сприяти формуванню особистісної й соціальної компетентності дітей, яким випало життя в умовах епідемії ВІЛ/СНІДу, для зниження ризику інфікування ВІД у підлітковому і юнацькому віці.

Завдання:

формувати загальні уявлення про інфекційні захворювання;

розвивати гігієнічно доцільні поведінкові навички;

формувати толерантне ставлення до хворих.

Від кожної школи за розпорядженням Районного Управління освіти було направлено по одному представнику. Це навчання було безкоштовним. Семінар проводився не в класичному вигляді, а тренінговою системою.

Дана програма побудована на інтерактивних методах: „Коло", „Мозковий штурм", „Мімі" - рольова гра, „Я" - висловлювання, „Акваріум", робота в групах „кооперативного" навчання, групова дискусія, „Похорон критиканства", рефлексія і таке інше.

Ми отримали теоретичні знання, які зразу ж закріплювали на практиці. Кожен з нас побував і в ролі вчителя і в ролі учня. Практично ми навчилися використовувати в своїй роботі інтерактивні методи, „проводячи" відкриті уроки, і відчули їх результат, перебуваючи в ролі учнів початкових класів.

Дана програма відрізняється від нашої класичної.

Інтерактивні методи передбачають іншу структуру уроку:

-оцінка рівня знань учнів по темі уроку;

-повідомлення дітям нової інформації;

-формування і розвиток навичок;

-використання навичок на практиці - набуття досвіду.

Це дає можливість не боятися висловлювати свою думку (бо кожна думка є правильною і має право на існування) і урок проходить за безоціночним принципом та з позитивним настроєм, бути активним учасником всього уроку, а не пасивним спостерігачем, як на традиційному уроці, самостійно приходити до правильних висновків, хоча спочатку думки могли бути і хибними.



«Корисні звички»

Конспект заняття для 1 класу

Я – неповторна людина

Тема. Позитивний образ Я.

Мета. Показати дітям унікальність кожного учня.

Завдання. Дати дітям можливість порівняти ознаки людей, відшукуючи схожість і відмінність. Пояснити, що таке унікальність.

Словник. Неповторність людини – це поєднання їх здібностей, зовнішності й рис характеру.

Матеріали. Великі аркуші паперу, фломастери, робочі зошити, аркуші паперу, ножиці.

Підготовка до заняття. Принести з дому камінь або горіх.

Хід заняття

І. Оцінка рівня знань учнів по темі заняття

1.Організація дітей. Створення позитивного настрою.

Я усміхаюсь сонечку –

Здрастуй, золоте!

Я усміхаюсь квіточці –

Хай вона цвіте!

Я усміхаюсь друзям –

Зичу їм тепла.

Гостям усміхаюся –

Зичу їм добра.

2. Повідомлення теми і мети заняття.

- Наше заняття присвячене вивченню унікальності, неповторності людей.



ІІ. Повідомлення учням нової інформації

Попросити дітей дістати й роздивитися принесені з дому дрібні предмети. Об’єднати дітей в групи по троє і розложити предмети за якою-небудь ознакою, наприклад за розміром. Запропонувати довести, що навіть схожі предмети різняться. Знайти і вказати їхні особливі прикмети. Зробити висновок, що в природі однакові об’єкти зустрічаються дуже рідко. Попросити скласти всі камені в купку. Підвести до висновку, що різні камені доповнюють один одного, утворююче ціле.



Енегрізатор «У човні»

Намалювати на підлозі крейдою два човни. Об’єднати дітей у дві групи. Одна група займає місця у першому човні, а інша – у другому. Попросити дітей встати за зростом від найнижчого до найвищого так, щоб не впасти «у воду», бо там плаває крокодил. Попросити учнів встати за кольором волосся (від темного до світлого).



ІІІ. Формування і розвиток навичок

Попросити дітей виконати завдання 1, 2, 3 у робочих зошитах.

Дати дітям у парах завдання порівняти малюнок ліній на долонях. Підкреслити, що в людей двох абсолютно тотожних візерунків на пальцях і долонях не буває. Це говорить про унікальність кожного учня. Тому діти повинні бути уважні і дбайливі по відношенню один до одного, а також піклуватися про себе.

Запропонувати одній групі учнів вирізати сніжинки, а іншій – намалювати улюблену домашню тварину. Показати роботи усім присутнім у класі. Зробити висновки, що 1)кожен учень неповторний, 2)таланти й здібності кожного учня роблять усіх унікальним класом.



ІV. Використання навичок на практиці – набуття досвіду

Мозковий штурм «Що означає піклуватися про себе»

Учні висловлюють свої думки, а вчитель записує на аркуші паперу.



Оцінка заняття. Розфарбувати «пухнастика», у якого такий самий настрій, як у дитини.

Конспект заняття у 2 класі

Небезпечні і безпечні ситуації

Тема. Прийняття рішень.

Мета. Обговорити з дітьми небезпечні і безпечні ситуації.

Завдання. Обговорити безпечні ситуації. Обговорити небезпечні ситуації.

Словник. Небезпека – це коли людині хтось або щось загрожує.

Матеріали. Дошка, крейда, робочі зошити.

Хід заняття.

І. Оцінка рівня знань учнів по темі.

1. Створення позитивного настрою. Енергізатор .

Встали. Руки вверх.

Пропустили промінь сонця через себе (3 рази)

Взяли у небі хороше слово руками.

Подаруйте (подумки) дане слово другу.

Помістіть у зошит.

Помістіть у власну кімнату.

Чи хотіли б ви, щоб дане слово було у класі? Чому?

2. Повідомлення теми і мети заняття.

3. Попросити дітей індивідуально виконати завдання 11. Вислухати бажаючих поділитися тим, що вони написали.

ІІ. Повідомлення учням нової інформації

Запропонувати пригадати небезпечну ситуацію. Описати її в завданні 12. Попросити бажаючих розповісти: 1)Що з ними трапилося?, 2)Що вони відчували?, 3)Хто чи що допомогло їм?



Мозковий штурм

Небезпечні місця Люди, які мені допомогли

Підвести дітей до висновку, що вони можуть навчитися визначати небезпечні ситуації і уникати їх.

Запропонувати виконати завдання 13. Попросити бажаючих перелічити людей, які можуть допомогти в небезпечних ситуаціях.



ІІІ. Формування і розвиток навичок.

Об’єднати учнів у групи кооперативного навчання в трійках. Запропонувати виконати завдання 14 у робочих зошитах. Кожна група аналізує одну ситуацію. Вислухати звіти груп. Знайти і прочитати в робочому зошиті «Кроки прийняття рішень».



ІV. Використання навичок на практиці – набуття досвіду

Рольове моделювання «Кроки прийняття рішень».

Ситуація 1). Миколка знайшов на вулиці шприц … . Ситуація 2) Андрійко залишився сам вдома. У двері будинку хтось постукав. Хлопчик визирнув через вікно і побачив незнайомого чоловіка… .

Зробити висновки, що небезпечним ситуаціям можна запобігти.

Пояснити значення прислів’я «Обачність – половина порятунку».



Домашнє завдання. Запропонувати дітям виконати завдання 15 у робочому зошиті.

Конспект заняття у 3 класі

Паління

Тема. Інформація.

Мета. Показати шкідливий вплив тютюнового диму на організм.

Завдання. Ознайомити дітей зі шкідливим впливом паління на здоров’я. показати, що існує багато безпечних і цікавих способів проводити час.

Словник. Нікотин – це отрута, що міститься в тютюні та спричиняє звикання.

Смоли – це назва кількох речовин, що виникають при горінні тютюну.

Чадний газ – це одна з отрут, що містяться в тютюновому димі.

Звикання – це такий стан, коли здається, що кинути палити неможливо.



Матеріали. Робочий зошит, кольорові олівці або фломастери.

Хід заняття

І. Оцінка рівня знань учнів по темі заняття

Енергізатор «Ромашка»

Я – ромашка. Я дуже маленька. Я вільно росту. Я вранці прокидаюся після чудового сну, розкриваю свої пелюстки, повертаюся до сонечка, вмиваюся росою, вітаюся: «Доброго ранку». Мої пелюстки бавляться з вітерцем. Довкола мене розносяться приємні пахощі. Як приємно жити!

-Так, приємно жити, якщо ми здорові. А що потрібно робити, щоб бути здоровим? Що шкодить нашому здоров’ю? (Відповіді дітей)

ІІ. Повідомлення учням нової інформації

Запитати у дітей, чи було в них коли-небудь у роті що-небудь страшенно несмачне: що це було? Чи будуть вони пробувати це ще раз? Сказати, що тютюн – це речовини, неприємна на смак. Люди вживають його тому, що він містить нікотин – речовину, що спричиняє звикання.

Запитати в дітей, чи знають вони, які речовини містяться в тютюновому димі. Визначити основні компоненти тютюнового диму зі словника.

Повідомлення теми і мети заняття.

Мозковий штурм «На які органи впливає тютюновий дим?»

ІІІ. Формування і розвиток навичок

Запропонувати учням у парах розглянути малюнок із завдання 23 і обговорити, які ще наслідки, крім шкоди для здоров’я, має паління. Запитати кожну пару, які наслідки вона може назвати. Підкреслити такі наслідки: одяг і волосся курців погано пахнуть, паління – часта причина пожеж, на сигарети витрачається багато грошей тощо.

Об’єднати дітей в трійки. Запропонувати записати, чому ж багато людей палять? (важко кинути палити, нікотин призводить до звикання…). Підвести учнів до думки, що найбільш розумно не починати палити взагалі.

ІV. Використання навичок на практиці – набуття досвіду

Запропонувати учням обговорити в парах свої улюблені види спорту. Запропонувати виконати завдання 24.

Колективно порахувати, скільки коштує паління однієї пачки сигарет щодня протягом року. Запропонувати в групах по чотири обговорити, що можна купити на ці гроші.

Енергізатор

Раз! Два! Час вставати,

Будемо відпочивати.

Три, чотири! Присідаймо,

Руки дужче обертаймо

Та нікого не чіпаймо.

Нахилятися почнемо,

Ніби ягоди ми рвемо.

Швидко втому проганяймо.

П’ять, шість! Засміялись,

Кілька раз понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у світлий клас.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Сім, вісім! Час настав

Повернутися до справ.

Вправа «Акваріум»

Зробити висновки по темі заняття:

-Паління тютюну шкідливе для здоров’я.

-Паління може призвести до зайвих витрат грошей, конфліктів з людьми, які не палять, пожеж.

-Паління і спорт несумісні.

Конспект заняття у 4 класі

Учусь опиратися тиску

Тема. Прийняття рішень.

Мета. Обговорити тиск і способи опору тиску.

Завдання. Ознайомити з видами тиску.

Обговорити способи опору тиску.



Словник. Тиск – це коли тебе змушують робити щось таке, чого ти не хочеш.

Матеріали. Дошка, крейда, робочі зошити, картки зі способами тиску.

Підготовка до заняття. Підготувати картки. Продумати рольову гру.

Хід заняття

І. Оцінка рівня знань учнів по темі.

Вітання у колі

Взятись за руки та передати один одному побажання на сьогоднішній день. Сказати приємне слово «сусідові».



Повідомлення теми і мети заняття.

Попросити учнів навести приклади ситуацій, коли:



  1. Учня просять зробити щось таке, чого він робити не хоче;

  2. Від учня вимагають зробити щось таке, чого він не може;

  3. Учню погрожують.

Кожна людина може опинитися в ситуаціях, подібних до перелічених. Це ситуації тиску. Прочитати визначення тиску зі словника.

ІІ. Повідомлення учням нової інформації

Тиск виявляється по-різному.



Рольова гра «Заспівай»

Мета. Виявити всі види тиску, які будуть показані.

Один учень не хоче співати, але однокласники зговорилися примусити його. Роздати картки з репліками кільком учням і запросити вийти до дошки і утворити коло. Учень, що стоїть в центрі кола, буде об’єктом тиску групи однолітків. Члени групи, використовуючи фрази на картках, будуть намагатися змусити його заспівати.

Приклади карток:



  • Заспівай, будь ласка. У тебе такий гарний голос, краще, ніж в Алли Пугачової. (лестощі)

  • Заспівай, будь ласка. Учителька співу говорила, що в тебе найкращий голос у школі. (посилання на авторитет)

  • Заспівай! А якщо не заспіваєш, я тобі не дам послухати нову касети. (погроза)

  • Заспівай, будь ласка. У мене болить голова, а від твого співу біль відразу пройде. (почуття провини)

  • Заспівай! Якщо ти не заспіваєш, я розкажу вчительці, що ти накоїв. (шантаж)

  • Заспівай, будь другом!Ти ж знаєш, як мені подобається твій спів. (дружній тиск)

  • Якщо ти заспіваєш, я подарую тобі гру, про яку ти давно мрієш. (обіцянка нагороди)

Попросити дітей перелічити способи тиску. Прокоментувати відповіді й узагальнити результати обговорення.

ІІІ. Формування і розвиток навичок

Звернути увагу учнів на те, що важливо вміти розпізнавати тиск, щоб самостійно приймати рішення, що не завдають шкоди здоров’ю.



Мозковий штурм «Як слід поводитися в ситуації тиску?»

  • Неагресивно наполягати на своєму

  • Сказати «ні»

  • Піти тощо.

Запропонувати прочитати способи опору тиску в робочому зошиті.

Енергізатор «Прогулянка»

Сядьте зручніше, руки покладіть на колінах. Розслабтесь. Ваші повіки закриваються. Повіки стають важкими. Ви занурюєтесь в стан спокою, відпочинку, думки відлітають.

Ви ідете берегом моря. З кожним кроком іти все важче, тяжкість у ногах наростає все більше і більше. Ноги провалюються в пісок. На піску залишаються глибокі ваші сліди. Ви сідаєте на камінець, який ледь-ледь заходить у море, і ваші ноги купаються у морській воді. Ноги відпочивають і наповнюються новою енергією.

Піднімаємо голову вверх. Ваше обличчя ніжно пестять яскраві промінчики літнього сонечка. Ваші очі закриті.

Природа щедро обдаровує вас своїми дарунками: ніжністю, прохолодою, запашними квітами, шумовитими величезними хвилями.

Ви неймовірно щасливі. Ви насолоджуєтеся. Ви чудово відпочиваєте.

Сповнені велетенською енергією та позитивними емоціями ви повертаєтесь назад у клас.

ІV.Використання навичок на практиці – набуття досвіду

Об’єднати учнів у групи по чотири і виконати завдання 15. Свої варіанти розв’язання кожної із ситуацій групи подають у вигляді коротких сценок. Вислухати всі групи. Підвести клас до висновку про те, що в різних ситуаціях тиску потрібні відповідні способи опору.



Фрагмент заняття до теми



«Рішення і здоров’я»

Мозковий штурм


Каталог: 1PKL
1PKL -> Школа духовна колиска народу. Чим більше піклування про свою колиску виявляє народ, тим блискучіше його майбутнє
1PKL -> Зміст екологічної освіти
1PKL -> Засоби стимулювання пізнавальної активності і творчої уяви молодших школярів Зміст Вступ
1PKL -> Так, позитивними змінами нової редакції зазначеного документа є
1PKL -> Нові підходи до вдосконалення навчально-виховного процесу з метою формування всебічно розвиненої і творчо мислячої особистості молодшого школяра в чому залежить від уміння ними вирішувати нестандартні задачі
1PKL -> Поняття та завдання диференційованого підходу у вихованні та навчанні
1PKL -> Необхідно зауважити, що Україна держава з поліетничним складом населення
1PKL -> К. Д. Ушинський одне з найважливіших завдань школи вбачав у тому, щоб "привчити дитину до розумної бесіді з книгою ". Щоб вирішити цю задачу вчителеві необхідно створити сприятливі умови для роботи над змістом, розбо
1PKL -> Проблема логічності мислення розглядається у працях науковців та методистів. Зокрема мовознавців (Н. Д. Бабич, Б. М. Головіна) та математиків
1PKL -> Відродження національної школи і реформування освіти в Україні є вимогою часу


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал