Хомутовська зош I – III ступенів



Сторінка1/2
Дата конвертації18.12.2016
Розмір1,07 Mb.
  1   2
Хомутовська ЗОШ IIII ступенів

Розробка уроку з української мови

Дієприкметник як особлива форма дієслова:

загальне значення, морфологічні ознаки,

синтаксична роль.



Учитель Коломійцева О.М

2015р

Мета: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою

формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники у реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок,

синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; виховувати патріотичні почуття, почуття пошани до народних традицій.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель. У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування». Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були

впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.



І І. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Прийом «Я знаю, що …»

1. Дієсловом називається …

2. Дієслова мають такі граматичні ознаки: …

3. Дієслова бувають двох видів …

4. Дієслова мають такі часові форми: …

5. Дієслова поділяються на дієвідміни …

6. Розрізняють три способи дієслів: …

7. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …, а неозначена форма дієслова буває …

8. Дієслово має 5 основних форм: …

9. Прикметником називається …

10. Прикметники мають такі граматичні ознаки: …

11. Прикметники у реченні виконують роль …
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.


  1. Пояснювальний диктант. Пояснити правопис слів і розділових знаків.

Стоять замислені дуби над тихою водою. Ніби притомилось сонечко привітне, у траві пожовклій молочай не квітне. Запахла осінь в’ялим тютюном та яблуками, та тонким туманом.

  • Виконайте синтаксичний розбір речень.

  • Зробіть морфологічний розбір слів запахла, привітне.

  • Над кожним словом у диктанті надпишіть частину мови.

  • Яким членом речення виступають слова замислені, в’ялим, пожовклій?

  • А до якої частини мови відносяться?

Учитель. Отже, ви вагаєтесь, бо кожний з вас відчуває, що набутих знань

не вистачає.



V. Повідомлення теми уроку.

Прийом «Передбачення».

Учитель. Прослухайте казку. Спробуйте передбачити тему нашого уроку.

Жила-була незвичайна сім’я – Прикметник та Дієслово. Прикметник любив дивитися в дзеркало, милуватися собою і казати: «Який!» Він гордився, що мав три славні роди, міг міняти свою форму, змінюючись за числами та відмінками. Дієслово мало гордий вид, дуже багато часу і любило всім наказувати, що робити, що зробити. У цій дивній сім’ї народилася дитина, дуже схожа і на маму, і на тата. Її назвали …



Тема нашого уроку «Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»...

Сформулювати мету сьогоднішнього заняття – до снаги кожному з вас. Спробуйте визначити мету уроку, скориставшись формулою «Сьогоднішній урок навчить нас …»



  • Давати визначення дієприкметника як особливої форми дієслова.

  • Розпізнавати дієприкметники в реченнях.

  • Визначати граматичні ознаки та синтаксичну роль дієприкметників.

Сьогодні на уроці ми не лише вивчатимемо нову тему, а й одночасно будемо плести віночок.

Український віночок – це не просто краса. Це символ добра й чудовий оберіг нашої української культури. А ще в ньому прихована чарівна сила рідної землі.

Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Здавна повелося, що традиційний український вінок має бути з 12 квіток, кожній з яких надано певного символічного змісту.



І ми будемо вплітати по одній квіточці – тим самим виконувати певні завдання, бо кожна квітка нашого віночка «ховає» різні завдання з теми.

VІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

Учитель. Вплітаємо у віночок першу квітку – деревій. А що вона означає у вінку?

Учень. Деревій – перша квітка українського віночка. Славен він тим, що має цупке стебло, проростає та цвіте всюди. Мабуть, тому і вважають його символом нескореності українського духу. Як символ нескореності, деревій посідає центральне місце у віночку.

1. Робота з таблицею підручника.

Ознайомлення учнів із поняттям «дієприкметник» (самостійно).

Метод «Можу!»

Утворити від поданих слів, записаних на дошці,дієприкметники:



розписувати, солодкий, холодний, молодий, малювати, рубати, темний, скласти, квітковий.

Учитель. А тепер пропоную вам зробити дослідження-пошук. Скориставшись теоретичним матеріалом підручника ,визначте граматичні ознаки дієприкметника, за якими він подібний до прикметника (І група), до дієслова – (ІІ група).
Учитель. А зараз вплетемо у наш віночок другу квітку.




Учень. Барвінок – дуже шанована в українців квітка, її блакитний погляд супроводжує нас від самого народження: колись барвінок кидали в першу купіль хлопчика-немовляти, щоб ріс малюк гарним, сильним та сміливим. Тож пучечки барвінку вішали над дверима та вікнами, щоб уберегти оселю від злих сил. А вічнозелене барвінкове листя нагадувало нашим пращурам про безсмертя людської душі. Ось чому барвінок – символ життя.
Метод « Дослідження» Відгадайте загадки, записані на дошці, підкресліть у них дієприкметники, визначте їх синтаксичну роль:

  1. Поле неміряне, вівці нелічені, пастух рогатий.

  2. Скручена, зв’язана, на кілок посаджена, скаче по подвір'ю.

  3. Повернуте до сонця золоте донце.

Учитель. Третя квітка в українському вінку - безсмертник.

Учень. Безсмертник у віночку дарує здоров'я, загоює найтяжчі рани. І назва у нього символічна: без смерті прожити.
VІІ. Виконання вправ на закріплення.

Гра « Хто швидше». Утворити за поданим початком слова – дієприкметники:

Зач…, відг…, перев…, підн..., спис…, посив…,роз…, про….

Усно складіть 3 – 4 речення з утвореними дієприкметниками.


  1. Розподільне письмо.

Прослухати словосполучення. Розподілити їх у дві колонки: у першу – прикметники з іменниками, у другу – дієприкметники з іменниками. Довести правильність виконання.

Свіже повітря, посвіжіле повітря; світлий погляд, освітлений погляд; біла кімната, побілена кімната; жовтий колос, пожовклий колос; полохливий



птах, сполоханий птах.





Каталог: uploads -> doc -> 0982
doc -> Тема. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові. Числівники прості, складні й складені. Мета
doc -> Тема.. Старий рік поспішає на поріг
doc -> Повідомлення по темі «Будова слова»
doc -> Урок у першому класі «здрастуй, школо!» Мета: Розкрити учням поняття слів «школа», «школяр», розширювати пізнавальну діяльність дітей, формувати інтерес до навколишнього світу
doc -> Складнопідрядне речення з підрядними означальними й
doc -> Апостроф. Урок-подорож "Морська регата"
doc -> Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте прислів’я ( «Герой вмирає, а ім’я його живе») Диктант 2
doc -> Урок з інтегрованого курсу
0982 -> Учнів Опис досвіду роботи учителя


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал