Групи слів за значенням: антоніми. Ознайомлення зі словником антонімів



Скачати 71,55 Kb.
Дата конвертації17.12.2016
Розмір71,55 Kb.
Тема: Групи слів за значенням: антоніми. Ознайомлення зі словником антонімів.

Мета: поглибити знання учнів про антоніми; удосконалювати вміння п”ятикласників

правильно вживати їх у мовленні; навчити добирати антоніми до слів лексичної

системи української мови; ознайомити зі словником антонімів; формувати

загальнопізнавальні вміння пояснювати значення у мовленні антонімів;

правильно використовувати їх в усному та писемному монологічному та діалогічному

мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу підвищувати

мовну культуру школярів, виховувати почуття любові до рідного слова.

Міжпредметні звязки: використання антонімів у творах усної народної творчості

(література).



Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.

Методичне забезпечення: комп”ютер, проектор, екран, слайди, таблиця, словники,

роздруковані завдання.

Перебіг уроку.

I. Організаційний момент.

II. Перевірка домашнього завдання.

III. Установчо-мотиваційний етап

Психологічна настанова щодо вивчення теми.

IV. Повідомлення теми. Колективне визначення мети уроку.

V. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п”ятикласників.

( На мультимедійній дошці слайд під назвою “Групи слів за значенням”).



Групи слів за значенням.

Синоніми-

близькі за значенням слова:

-огорожа;

-тин;


-частокіл.

Антоніми-

протилежні за значенням слова:

-праця-лінь;

-високий-низький.



Омоніми-

слова, які мають однакове звучання і різні значення:

-коса дівоча;

-коса лінія;

-коса-знаряддя праці.



Лексична розминка.

  • Що таке лексикологія?

  • Що таке лексика?

  • Лексичне значення слова – це…

  • Граматичне значення слова – це…

  • Пряме значення – це…

  • Переносне значення – це…

  • Однозначні слова – це…

  • Багатозначні слова – це…

Прочитайте прислів”я, визначте в них слова з протилежним лексичним значенням. Як називаються такі слова? До яких частин мови вони належать?

Краще гірка правда, ніж солодка брехня.

Від рідної землі віє теплом,а від чужої – холодом.

Праця день починає, а соловей закінчує.

Сміливий там знайде, де боягуз загубить.

Літо біжить, підстрибуючи, а зима бреде, похнюпившись.



V. ( На мультимедійній дошці - слайд. Вірш А.Свашенка “Два брати жили на світі…”)

Прочитайте вірш, правильно інтонуючи речення. Випишіть антонімічні пари. Поясніть, як текст читання залежить від змісту тексту.

Два брати жили на світі,

Був один з них працьовитий,

А другий – ледачий дуже.

Слухай казку про них, друже.

Той хоробрий і правдивий,

Той брехливий, полохливий,

Той розумний, той дурний,

Той великий, той малий.

День і ніч брати сварились

І ніколи не мирились.

Все, що перший будував,

Другий миттю руйнував.

Кожен рать повів свою,

Стрілись вороги в бою.

Із високим стрівсь низький,

На товстого йшов тонкий,

Стрів білявого чорнявий,

Огрядного – худорлявий,

На сумного йшова веселий,

На тендітного – дебелого.

Ця кривавая війна – нині сива давнина.

Хоч брати вже й помирились,

Після них слова лишились,

Дуже горді, незалежні,

Абсолютно протилежні,

В мові ці слова живуть,

Їх антонімами звуть.

А. Свашенко.



VI. Усвідомлення набутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми.

Проблемне запитання.

Чи можуть в одного і того ж самого слова бути різні антоніми?



Пошукова робота.

До поданих словосполучень дібрати антонімічні.

Старий зошит (новий зошит);

Старий дуб (молодий дуб);

Тиха погода (вітряна погода);

Тиха вулиця гомінка вулиця);

Відповідь: Так, багатозначне слово може мати кілька антонімів на кожне значення.

Творчий диктант.

Запишіть слова-антоніми до поданих дієслів. Виділені слова розібрати за будовою .

З двома антонімічними парами складіть речення: падати, забороняти , загубити, прилітати, пам”ятати, нападати, сміятися.

(Вставати, дозволяти, знайти, відлітати, забувати, захищати, плакати).



Самостійна робота.

Відгадайте загадки.

Перепишіть, вставляючи пропущені літери і розкриваючи дужки,поясніть правопис слів.

Підкресліть антоніми.

Ввечері вм…рає, а зранку ож…ває. (День)

Віконниці то зачиняют…ся, то відчиняют…ся. (Очі, вії)

Біле поле, чорне насі…я, хто його сіє, той і розуміє. (Книжка)

Сам (не) біжить, а стояти (не) дозволяє. (Мороз)



  • Укажіть в реченнях однозначні і багатозначні слова;

  • Визначте речення, ускладнені однорідними членами, поясніть розділові знаки при них.

Фізкультхвилинка.

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглись,

За промінчики взялись.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти.

Встали-сіли, встали-сіли.

От уже й розвеселили.

Нумо, друзі, нумо всі.

Потанцюймо на росі.

Аналіз структури словників.

Розглянути структуру словника антонімів. З”ясувати особливості побудови словника.

Ознайомлення зі структурою словника антонімів української мови.

1.Прослухати передмову словника і стисло її переказати (учитель читає передмову

вголос);

2.Ознайомлення з побудовою словника і словникової статті;

3.Пояснення умовних скорочень.

Виписати із словника антонімів 5 антонімічних пар. Скласти з ними речення.(усно)



Творчий диктант з лексичним завданням.

  • До поданих слів доберіть антоніми. Прочитайте перші літери дібраних антонімів.

Яке слово вийшло?Поясніть лексичне значення таких слів:

Пасивний, песиміст, оптиміст, імпортний

пасивний;

день;

голосно;


песиміст;

вчений;


вітчизняний;

багато.


Робота в групах.

I група.

Впишіть антоніми до слів.

1. Важко;

2. Війна;

3. Порожня;

4. Старість;

5. Правда;

6. Слухати;

7. Душно;

8. Друг.


(Легко, Мир. Повна. Молодість. Вигадка. Мовчати. Холодно. Ворог)

II група.

  • Замініть вираз одним словом і доберіть антоніми до цих слів.

Набрати в рот води - мовчати (говорити).

Побити горшки - посваритися (помиритися).

Брати ноги на плечі – втікати (стояти).

Дерти горло – кричати (мовчати).



III група.

До поданих слів дібрати антоніми, утворити з ними словосполучення. Визначити в

них головне й залежне слово.

Швидкий-


Акуратний-

Рабство-


Стверджувати-

Карлик-


Зло-

Лінгвістична естафета.

Учасники гри один за одним швидко називають відповідний антонім. У разі

затримки відповідає наступний учень.

Радість- (горе) Голосно- (тихо)

Чисто- (брудно) Верхній- (нижній)

Мороз- (спека) Босий- (взутий)

Цікаво-(нудно) Свіжий- (черствий)

Наздоганяти- (відставати) Важкий- (легкий)

Весело- (сумно)

Творча робота в парах.

(На мультимедійній дошці слайди з відповідними ілюстраціями)

Складіть і розіграйте діалог між п”ятикласницею та її бабусею- прихильницею

шкільної форми. Дівчинка відстоює думку про недоречність однаково всім

одягатися. У репліках діалогу використайте подані в рамці антонімічні пари.


Користь-шкода; радість-сум; сміх-сльози; подібний- відмінний; смак- несмак; однотонний- різнокольоровий; праця- відпочинок.



Вільний диктант.

Пригадаймо такі слова, як “оксамит”, “перла”, ”намисто”, ”рушник”, ”хустка”,

”знамено”…

Кожне слово має свій сенс, свою красу. У мене особисто народжується велике

почуття при згадці таких слів, як “світанок”, “сонячний промінь”, ”весняний

струмок”, ”голуба далечінь”, ”блакитна високість”… А скільки таких слів існує, і

за кожним - глибинна суть і краса!

У величезному мовному запасі вибрати потрібне слово – то велике вміння, і,

навпаки, якщо ви користуєтесь словом неточним, то це, власне, те саме, коли б

замість точеного олівця на уроці малювання ви користувалися б цвяхом.

Знання рідної мови визначає багатство, широчінь інтелектуальних і

естетичних інтересів особистості.

Той, хто не знає рідної мови або цурається її, сам засуджує себе на

злиденність душі, стає безбатченком.

(В. Сухомлинський)

VII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

Дати відповіді на питання:

- Що таке антоніми? Наведіть приклади антонімічних пар.

-Яку роль відіграють у мовленні антоніми?

-Які принципи роботи зі словником антонімів української мови?



Рефлексія:

-Що на сьогоднішньому уроці вам сподобалося найбільше?

-Чи досягли ми поставленої мети?

-Оцініть свій емоційний стан.



VIII. Виставлення та мотивація оцінок

Домашнє завдання:

1. Складіть казку на тему: “Пригоди антонімів у країні Лексології”.



2. Доберіть з підручника “Українська література” прислів”я, у яких є антоніми.

Запишіть їх. Антоніми підкресліть.


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка