Глушківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів мило, його мийна дія. Відомості про синтетичні мийні засоби, їх значення підготувала та провела вчитель хімії маслій а. О



Скачати 174,58 Kb.
Дата конвертації10.12.2016
Розмір174,58 Kb.
ГЛУШКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ

Мило, його мийна дія.

Відомості про синтетичні мийні засоби,

їх значення


ПІДГОТУВАЛА ТА ПРОВЕЛА

ВЧИТЕЛЬ ХІМІЇ

МАСЛІЙ А.О.
2015

11 клас Дата:

Тема. Мило, його мийна дія. Відомості про синтетичні мийні засоби, їх значення

Мета: сформувати уявлення про склад мила та мийних засобів, їхню миючу дію; порівняти властивості мила та мийних засобів; закріпити знання про властивості карбонових кислот, жирів, естерів, про твердість води; розглянути роль хімії в повсякденному житті людини; виявити причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою та властивостями СМЗ і мила, їхньою дією на шкіру людини та навколишнє середовище; формувати дослідницькі навички, логіку, інтерес до предмета, а також уміння орієнтуватися в різноманітному асортименті мийних засобів; виховувати пізнавальний інтерес, самоконтроль.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: зошити, підручники, ПК, мультимедійний проектор, презентація «Мило. СМЗ»; колби, хімічні стаканчики, скляні палички.

Реактиви: дистильована вода, тверда вода, господарське мило, пральний порошок, індикаторний папір, магній сульфат.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

    • Які сполуки називаються естерами?

    • Охарактеризуйте реакцію етерифікації.

    • Який медичний препарат належить до естерів? (Аспірин)

Найбільше значення серед естерів мають жири.

  • Назвіть основні складові жиру. (Гліцерол та солі вищих карбонових кислот)

  • Які хімічні властивості характерні для жирів? (Реакції окиснення, гідрування та гідролізу)

    1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Практичне значення має гідроліз жиру в присутності лугу. Чому? Що відбувається і яка сполука утворюється?

Усім вам добре відома казка Корнія Чуковського «Мойдодыр». Ми з дитинства знаємо, що «чистота — запорука здоров’я». А забезпечується чистота з допомогою води, мила та мийних засобів.



Тож тема нашого уроку — «Мило, його мийна дія. Відомості про синтетичні мийні засоби, їх значення».

    1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

У результаті взаємодії жиру з лугом утворюється мило. Дану реакцію ще називають омиленням жиру.
Натрієві солі вищих карбонових кислот – основна складова твердого мила, а солі Калію – рідкого.

Для добування мила з жиру в промисловості замість лугу використовують соду Na2CO3. Мило, добуте безпосередньо внаслідок реакції жиру із содою, називають господарським. Туалетне мило відрізняється від господарського наявністю добавок: барвників, ароматизаторів, антисептиків тощо.

Процес виготовлення мила відомий людям здавна. Миловаріння полягало в нагріванні тваринного жиру (сала) з поташем К2CO3, який вимивали з рослинного попелу.

Мийна дія мила

Мийна дія мила – це складний фізико-хімічний процес. Щоб з’ясувати його суть, звернемося до відомого вам з курсу фізики явища поверхневого натягу. Якщо рідина прилипає до поверхні і розтікається по ній, то відбувається змочування поверхні рідиною. Якщо ж вона збирається в кульку, то кажуть, що рідина не змочує поверхню.



  • Чи зустрічали ви подібне явище у своєму житті? Наведіть приклад.

Часточки бруду і вода мають різну хімічну природу: вода – полярна сполука, часточки бруду (жиру) – неполярна. Вода їх не змочує, отже, бруд не змивається. Для поліпшення змочування використовують речовини-посередники, такі як мило. Молекула мила розміщується між полярними молекулами води і неполярними часточками бруду і тим самим полегшують змочування їх водою.

Формула мила в загальному вигляді - R−COONа. За хімічною природою – це сіль, йонна сполука.



  • Наведіть декілька прикладів сполук із йонним зв’язком.

Крім полярної частини – COO-+ вона містить неполярну групу – R, до складу якої можуть входити від 12 до 17 атомів Карбону.

Під час миття молекула мила орієнтується на забрудненій поверхні так, що полярні групи звернені до полярних молекул води, а неполярні вуглеводневі групи – до неполярних часточок бруду. Останні ніби потрапляють в оточення молекул мила і легко змиваються з поверхні водою.

У твердій воді мила втрачає свою мийну дію, оскільки утворюються нерозчинні солі Магнію і Кальцію, які осідають на поверхні:

2C17H35−COONa + MgSO4 → (C17H35−COO)2Mg↓ + Na2SO4

Цього недоліку позбавлені синтетичні мийні засоби (СМЗ), або детергенти. Основу їх становлять речовини, що мають подібну до мила будову молекул: вони містять полярну (йонну) й неполярну вуглеводневу частини. За хімічною природою це дуже різноманітні сполуки, наприклад сіль естеру, утвореного вищим спиртом і сульфатною кислотою:

R – CH2 – OH + HO – SO2 – OH  R – CH2 – O – SO2 – OH +H2O

сульфатна кислий складний

кислота естер (алкілсульфатної кислоти)

R – CH2 – O – SO2 – OH + NaOH  R – CH2 – O – SO2 – ONa + H2O

натрієва сіль складного

естера (натрієва сіль

алкіл сульфатної кислоти)

На відміну від мила такі сполуки утворюють розчинні солі Кальцію і Магнію, тобто у твердій воді не втрачають своїх мийних властивостей. У цьому полягає перевага СМЗ над звичайним милом.

Лабораторний дослід13.

Порівняння властивостей мила і синтетичного мийного засобу

Хід роботи

* Приготуйте в колбі або хімічному стакані по 20-25 мл розчинів (1 %-х) господарського мила і будь-якого прального порошку в дистильованій воді. У дві пробірки налийте по 2-3 мл твердої води. Добавте в одну пробірку розчин мила, в іншу – розчин прального порошку і збовтайте їх вміст.


  • Де утворюється стійкіша піна?

  • Якого засобу доводиться добавляти більше для утворення стійкої піни?

Результати досліду оформіть у таблиці:

Досліджувана сполука

Стійкість піни







* Налийте в одну пробірку 2 мл водного розчину мила, а в другу – стільки само розчину прального порошку. Випробуйте розчини універсальними індикаторними папірцями. 

  • Яке середовище мила та прального порошку?

Результати досліду оформіть у таблиці:

Досліджувана сполука

Індикатор (забарвлення)







* У кожну пробірку долийте по 1 мл розчину магній сульфату.

  • Що спостерігаєте? Поясніть результати досліду.

Результати досліду оформіть у таблиці:

Досліджувана сполука

Результат взаємодії з MgSO4







Чим же пояснюється така активність СМЗ? Наявністю однієї тільки гідрофільної полярної групи – O – SO2 – O – ? Ні. До складу СМЗ входять різні компоненти, котрі посилюють його мийні властивості:

  1. детергенти;

  2. стабілізатори піни;

  3. конденсовані фосфати;

  4. натрій перборат;

  5. силікати;

  6. оптичні відбілювачі;

  7. ензими (біологічно -активні речовини);

  8. парфумовані віддушки;

  9. речовини, які захищають шкіру рук від подразнень.

Характеристика компонентів

  1. Детергент – основний мийний компонент (в нашому випадку це алкілсульфати

(R–CH2 – O – SO3Na), але детергентами можуть бути інші речовини: алкілсульфати

R-SO3Na та алкіларилсульфонати.




  1. Стабілізатори піни. З погляду домашніх господинь, якщо в пральній машині

стійка стабільна піна, то це говорить про добру якість детергента.

Однак, всі господині повинні пам’ятати, що надмірна піна потрібна при ручному пранні білизни з тонкої тканини, в’язаних речей, які перуть, не сильно змочуючи, щоб при висиханні ці речі не втратили форми.

В пральних машинах необхідна мінімальна піна, так як:

а) стійка піна знижує механічну дію на тканину;

б) мийний розчин може переливатися через край машини;

Тому для прання в пральних машинах випускають мийні засоби, які мало піняться. На таких СМЗ написано «автомат», такими порошками можна прати і ручним пранням.



  1. Конденсовані фосфати. Для отримання СМЗ для прання сильно забруднених речей

додають 25-40% триполіфосфата натрія (NaP3O10). Він запобігає відкладенню кальцієвих солей на тканині, пом’якшує тверду воду, покращує мийну дію СМЗ, а також сприяє утворенню гранульованих миючих засобів, які при тривалому збереженні не утворюють грудочок.

  1. Силікати в СМЗ знайшли застосування як інгібітори корозії, адже зменшують

вплив ПАР на алюміній, мідь, які входять до складу матеріалів пральної машини. Вони також пом’якшують тверду воду, сприяють отриманню гранульованого продукту (Na4SiO4 – лужний ортосилікат).

  1. Перборат натрію (NaBO3·4H2O). Використовуються в пральних порошках, які

застосовуються для виварювання білих тканин. 4–7% перборату натрію сприяють видаленню плям, особливо при кип’ятінні.

  1. Оптичні вибілювачі. Це безбарвні продукти, які додають до СМЗ в кількості 0,1%.

Під час прання вони закріплюються на тканині. Тканини, випрані в оптичних відбілювачах, при денному освітленні дають яскраве блакитне світіння. Після багаторазового прання на тканинах з’являється жовтизна, яка перекривається цією блакитною флуоресценцією.

  1. Ензими (ферменти або біологічно активні речовини) – біо-добавки – речовини

біологічного походження. Кров, піт, соуси, білок дуже важко випрати з поверхні тканини. Молекули білка скріплюються з волокнами тканини та утримують механічні забруднювачі, жир, вуглеводи. При пранні у гарячій воді білок осідає та ще сильніше закріплюється на волокні, а гаряча праска закінчує справу. Для того, щоб звільнити поверхню від таких забруднювачів, застосовують особливі пральні порошки, які містять ферменти (ензими) – речовини біологічного походження, які при температурі не більше 40 ºС руйнують білки. На таких СМЗ стоїть префікс «біо».

Їх не можна застосовувати для прання шерстяних та шовкових тканин – разом з білковими забруднювачами може бути з’їдена сама тканина.

Необхідно пам’ятати: підвищена температура вбиває ферменти – забороняється прання в гарячій воді.


  1. Щоб у білизни був був приємний запах, до всих пральних порошків додають парфумовані віддушки.

Мило і СМЗ діють на межі поділу твердої та рідкої фаз і належать до так званих поверхнево-активних речовин (ПАР).

Широке використання детергентів часто зумовлює забруднення довкілля, зокрема водойм. Річ у тім, що для поліпшення якості до СМЗ додають фосфати, соду, вибілювальні речовини, ароматизатори, іноді ферменти тощо. Потрапляючи зі стічними водами до природних водойм, фосфати перетворюються на речовини, якими живляться мікроорганізми. Вони починають інтенсивно розмножуватися і спричиняють заболочення цих водойм. Тому до сучасних СМЗ ставлять вимогу: після використання вони мають хімічно чи біогенно розкладатися в природі на нешкідливі речовини, що не забруднюють стічних вод. Крім того, ці засоби треба економно використовувати в господарстві.



    1. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Завдання 1. Складіть рівняння утворення тристеарину.

Завдання 2. Лужний гідроліз отриманого жиру

Завдання 3. Обчисліть масу естеру, що утвориться в результаті взаємодії етанолу масою 69 г (масова частка домішок 13 %) з етановою кислотою.

    1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ І ВИСНОВКИ

Формулювання висновків. Оцінка діяльності учнів на уроці.

    1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

§23, ст..128 – 133, вправа 5, 6 ст.133.

Додадкове завдання. Охарактеризуйте особливості миловаріння в домашніх умовах.

    1. РЕФЛЕКСІЯ

      • Чи сподобався вам урок?

      • Що запам’яталося найбільше?

      • Що нового дізналися?

Каталог: attachments
attachments -> Тема. У мови виникнення пожежі
attachments -> Урок № Тема. Календарно-обрядові пісні весняного циклу: «Ой весна, весна днем красна», «Ой кувала зозуленька»
attachments -> Портфоліо атестаційних матеріалів учителя англійської мови Каліти Вікторії Володимирівни
attachments -> Тема: «Добір синонімів з метою увиразнення висловленої думки та уникнення невиправданих повторів одного і того самого слова. Ознайомлення з деякими найпоширенішими фразеологізмами» Мета: Навчальна
attachments -> Загородня Н. В
attachments -> Яковець Раїса Михайлівна
attachments -> І урок вже починаєм
attachments -> Економічна грамотність молодших школярів
attachments -> Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Біологія»,8 клас, Київ, «Ірпінь», 2005 р
attachments -> 11 клас (0,5 год на тиждень, усього 17 год., І семестр – 17 год., ІІ семестр 0 год.)


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал