Гірські породи. Корисні копалини



Сторінка1/5
Дата конвертації22.02.2017
Розмір1,21 Mb.
  1   2   3   4   5
Черкаська спеціалізована школа

І – ІІІ ступенів №13




ПЛАН – КОНСПЕКТ УРОКУ

з предмету „Я і УКРАЇНА. Я і ПРИРОДА.”

ТЕМА:

Гірські породи. Корисні копалини.”




Вчитель початкових класів

Кітляр Ольга Іванівна

ЧЕРКАСИ
ТЕМА: Гірські породи. Корисні копалини.



МЕТА: продовжувати формувати поняття „нежива

природа”, сформувати уявлення про гірські

породи, поняття „корисні копалини”; познайомити з корисними копалинами рідного краю;

розвивати мовлення, мислення, спостережливість, уміння аналізувати, порівнювати;

виховувати дбайливе ставлення до навколишніх предметів, гордість за природні багатства своєї Батьківщини.

ОБЛАДНАННЯ: комп’ютер, карта України, колекція

корисних копалин, картки для опитування.



ТИП УРОКУ: комбінований.

СЛОВНИЧОК: горюча, рудна, нерудна корисна копалина, родовище, свердловини.

ХІД УРОКУ
І. Оргмомент.

ІІ. Перевірка знань учнів.

  1. В гостях у матінки – погоди.

Підведення підсумків спостережень за погодою та змінами, що відбуваються у природі.

  1. Перевірка домашнього завдання.

    1. Фронтальне усне опитування.

„Так чи ні”.

  • більшу частину поверхні Землі займає вода;

  • вода знаходиться в океанах, морях, річках, озерах, ставках, але під землею її немає;

  • забрудненою водою можна користуватися без шкоди для здоров’я;

  • відкритий кран примножує водні ресурси;

  • вода в природі перебуває в трьох станах;

  • одна з властивостей води – рідини – розчиняти речовини;

  • перетворення води з рідкого стану у твердий називається випаровування;

  • пара – це вода у газоподібному стані;

  • у воді розчиняються:

сіль;

пісок;


глина;

марганцівка;

олія;

сода;


  • перетворення води в природі з одного стану в інший називається кругообігом.

    1. Індивідуальне усне опитування.

Завдання 1.

Із даних предметів вибери ті, що розчиняються у воді. Доведи це на прикладі.

Зроби висновок.

Завдання 2.

Із даних тіл обери ті, що не розчиняються у воді. Доведи це на прикладі.

Зроби висновок.

2.3.Тестування.

Тест „Вода.”

1. Вода є необхідною умовою життя:

а) каміння;

б) всіх живих організмів;

в) ґрунту.



2. Без води людина може прожити кілька ...

а) днів;


б) тижнів;

в) хвилин.



3. У газоподібному стані вода ...

а) невидима;

б) текуча;

в) має колір.



4. Сніг і лід – це вода у ...

а) рідкому стані;

б) твердому;

в) газоподібному стані.




5. Процес перетворення води – рідини на пару називається:

а) випаровуванням;

б) замерзанням;

в) охолодженням.



6. Переміщення води в природі й перетворення її з одного стану в інший називається ...

а) випаровуванням;

б) кругообігом;

в) замерзанням.



7. Воду змушує рухатись:

а) будівництво очисних споруд;

б) аварії танкерів з нафтою;

в) насадження рослин на берегах водоймищ.



8. Вода у природі забруднюється через:

а) будівництво очисних споруд;

б) аварії танкерів з нафтою;

в) насадження рослин на берегах водоймищ.



9. Брудна вода непридатна для живих організмів, тому що ...

а) у ній гинуть рослини і тварини;

б) вона солона;

в) вона холодна.



10. Щоб зберегти воду чистою, треба ...

а) будувати очисні споруди;

б) розчиняти у ній різноманітні речовини;

в) викидати побутові відходи.



  1. Підсумки перевірки знань учнів. Оцінювання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Що таке „багатство”?

  • Що є вашим багатством?

  • Що є багатством нашої держави?

  • Що таке тіла?

  • Яку частину природи ви зараз вивчаєте?

IV. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація.

  • Сьогодні продовжуємо працювати над темою „Нежива природа” і розглянемо одну з частин неживої природи – гірські породи. (Діти зачитують тему уроку.)

  • Діти, подумайте і скажіть, з якою метою ми будемо вивчати цю тему? Чи пригодяться знання даної теми Вам у житті?

V. Первинне сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.

- Діти, в надрах Землі та на її поверхні є багато матеріалів, які використовує людина у своєму житті. Ці матеріали називаються гірськими породами. Як ви гадаєте, які матеріали можна віднести до гірських порід?

- Що ж таке гірські породи? (Думки дітей.)

- До яких ресурсів відносяться гірські породи? Доведіть свою думку.



Робота з підручником.

- Прочитайте І абзац статті „Що таке гірські породи” на ст.. 98 і підготуйте відповідь на запитання що відноситься до даних тіл неживої природи?

- Гірські породи як тіла неживої природи бувають у трьох станах: твердому, рідкому та газоподібному. (Використання програми Power Point.)

Більшість гірських порід це тверді тіла. До них відноситься кам’яне вугілля, буре вугілля, пісок, глина, крейда, торф, сіль, граніт, мармур. До рідких гірських порід відноситься нафта, а до газоподібних – газ.

- Інколи гірські породи називаються природними скарбами, багатствами країни. Чому їх так називають, якщо вони є скрізь? (Думки дітей.)

- Так, більшість гірських порід люди видобувають у природі та використовують у своєму житті. Саме такі гірські породи називають корисними копалинами.

- Поміркуйте, чому їх так називають?

- Чим корисні копалини для людини? (Вони задовольняють першочергові потреби людини.)

- Які першочергові потреби задовольняють корисні копалини?

Корисні копалини, їх види.

- Корисні копалини – це гірські породи, які люди видобувають у природі і використовують у своєму житті. Усі корисні копалини поділяються на горючі, рудні та нерудні.

- Як ви гадаєте, чому корисні копалини називаються горючими? Які корисні копалини відносяться до горючих?(кам’яне вугілля, буре вугілля, торф, нафта, газ.) (Використання програми Power Point.) Розповідь вчителя про видобування, використання, властивості горючих корисних копалин.

Вчитель: найпоширенішою горючою копалиною України є кам’яне вугілля. Родовища кам’яного вугілля розташовані у східних областях України, а саме: Дніпропетровській, Донецькій, луганській областях та на заході - Львівська область. Слід зауважити, що кам’яне вугілля, яке видобувають у східних областях більш цінніше, ніж Львівське.

Практична робота: - Відшукайте кам’яне вугілля у себе в колекціях. Яке воно: за кольором, за твердістю, за міцністю; проведення досліду, висновок: кам’яне вугілля важке, тому що тоне у воді.

- На карті кам’яне вугілля позначається чорним квадратом.



Перегляд фільму „Видобування корисних копалин.”

- З процесом видобування кам’яного вугілля ви познайомитесь, переглянувши фільм. Дасте відповідь на запитання скільки способів кам’яного вугілля існує?



Перевірка сприймання фільму.

- Скільки способів добування кам’яного вугілля ви запам’ятали? Як ви гадаєте, який спосіб більш небезпечний для людини? Чому?



Використання кам’яного вугілля людиною(Програма Power Point): лаки, кислота, паливо, сажа, каучук, спирт, кокс, добриво, пластмаси...

- Нафту і природний газ в Україні видобувають у 3 регіонах: Дніпровсько – Донецькому: Чернігівська та Полтавська області; в Передкарпатті: Львівська та Івано – Франківська області; Причорноморсько – Кримський регіон. На карті нафта позначається

а природний газ –



Властивості: нафта – це масляниста рідина, темно – бурого кольору, легша за воду, отже, у воді не розчиняється, при згоранні має різкий запах і виділяє багато тепла.

Перегляд фільму про видобування нафти.

- Зараз, переглянувши фільм, ви дізнаєтеся, яким чином добувають нафту із надр землі?

Перевірка сприймання фільму.

- Яким чином видобувають нафту?

- Що з неї виготовляють?

Властивості газу: безбарвна речовина, легка, горить синім полум’ям, виділяє багато тепла.

- Діти, газ та нафта дуже корисні для людини корисні копалини, але в той же час вони можуть принести шкоду людині. Якої шкоди наносять нафта і газ людям? Що потрібно робити, якщо почуєте запах газу в квартирі?

- Нафти і газу, діти, не вистачає в Україні. Як ви гадаєте, де ці корисні копалини беруть, щоб задовольнити потреби людини? (Її експортують з інших країн.)

- А що значить „експортують”? (завозять з інших країн.)

- Наступною горючою копалиною є торф. Поклади торфу залягають в північних та північно – західних областях Полісся і Лісостепу. Найбільші поклади торфу знаходяться у Черкаській, Київській, Волинській, Житомирській областях. Позначення на карті:

Практична робота: відшукайте торф в колекціях. Якого він кольору; за твердістю; за міцністю?

Проведення досліду. Висновок: торф легкий, тому що не тоне у воді.

Використання торфу людиною (Програма Power Point): з даної корисної копалини, діти, виготовляють ліки, його використовують як добриво та паливо, але торф при згоранні виділяє менше тепла, ніж кам’яне вугілля.

Залізняки називають рудою. Така назва закріпилася за їх червонуватий, бурий, як говорять в Україні, - рудий колір. Тому до рудних корисних копалин відносяться різні руди, з яких виплавляють метали. Це нікелеві руди (нікель), алюмінієві руди (алюміній), мідні руди...

Найпоширенішою рудною копалиною на Україні є залізна руда. Її видобувають у Полтавській області (Кременчуцьке родовище) та Запорізькій області (Криворізьке родовище.) Залізна руда на карті позначається . Основна її властивість – плавкість.



Практична робота. Знайти корисну копалину в колекціях і визначити інші властивості (тверда, міцна, а на основі досліду – важка.)

Програма Power Point.

Із залізної руди виготовляють залізо. В доменних печах із заліза та коксу виплавляють чавун. Він крихкий, не кується. Тому більшу його частину піддають дальшій переробці. Переплавляючи чавун, у нього, діти, добавляють різні речовини і отримують сталь. Завдяки різним добавкам сталь є міцною, з неї виготовляють труби, машини, інструменти, предмети побуту.

- Нерудні корисні копалини видобувають і використовують без переробки. Як ви гадаєте, які це корисні копалини? (сіль, глина, пісок, крейда, гіпс, графіт, мармур, граніт, сірка.) Найпоширенішими в Україні є: мінеральні солі, вапняки, глини, пісок, гіпс, граніт.

- З мінеральних солей найбільш поширеними в Україні є:



  • калійна сіль – сировина для виробництва мінеральних добрив, її видобувають у Львівській та Івано – Франківській областях;

  • кам’яна (кухонна) сіль – сировина для харчових та хімічних промисловостей. Добувають її в Донбасі, Закарпатті та солоних озерах Криму.

- Поклади гіпсу, який використовується в будівництві, зосереджені в Донецькій та Тернопільській областях.

- Вапняки Добувають в Хмельницькій, Тернопільській, Івано – Франківській областях, в Криму. Використовують вапняки для виробництва соди, цементу, як будівельний матеріал.

- Україна багата на запаси глини. Зокрема, вогнетривку глину добувають в Донецькій, Запорізькій, Дніпропетровській, Черкаській областях. Глину для керамічних та фарфорових виробів і цегли добувають у Черкаській, Закарпатській, Хмельницькій і Тернопільській областях.

- Пісок – важливий будівельний матеріал та сировина для виробництва скла. Його добувають у Харківській, Донецькій, Тернопільській, Львівській, Черкаській та інших областях.



2. Корисні копалини рідного краю.

- Діти, наш край – Черкащина – також багата на корисні копалини. Хто з вас уважно слухав матеріал уроку, той запам’ятав корисні копалини Черкаської області. (торф, глина, пісок.)

- Торф видобувають у Ірдинсько – Тясминській низовині (Черкаський район); в Черкаській області є багаті родовища глини: мергель – сировина для переробки цегли та каолін – вогнетривка глина, яку використовують для виготовлення керамічних та фарфорових виробів. Пісок використовується у будівельній промисловості. Менше видобувають гіпсу, граніту, вапняків.

ФІЗХВИЛИНКА.

3.Підсумкова робота за поданим матеріалом.(Диференційовано.)

Робота в групах. „Мікрофон”.

Завдання№1: кожній групі підготувати опис однієї із корисних копалин. Одна група описує корисну копалину, а інша відшуковує її у колекції на парті і називають її.

Завдання №2: із перелічених ознак підкресліть ті, що властиві торфу:

не горить;

безбарвний;

горить, утворюючи багато диму та попелу;

крихкий;

забарвлений у різні відтінки бурого кольору;

легший за воду.

Завдання№3: відшукай у колекції корисну копалину за описом. Тверда речовина, чорного кольору, крихка, важча за воду, яскраво горить, виділяючи багато тепла. Видобувають інколи у кар’єрах, частіше – в шахтах.


VI. Закріплення та осмислення знань.


  1. Робота з підручником.

- Як треба витрачати корисні копалини? Чому?

- Досконаліше ви про це дізнаєтеся, коли уважно прочитаєте статтю у підручнику на ст.. 100 – 101.



Бесіда за прочитаним.

- То що таке гірські породи? Чому їх треба використовувати економно?



2. Робота в зошиті.

VII. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Тестування.

1. Гірські породи – це:

а) тіла неживої природи;

б) предмети, зроблені руками людини.

2. Гірські породи створила:

а) природа;

б) людина.

3. Більшість гірських порід на Землі перебувають у:

а) рідкому стані;

б) твердому стані.

4. Газоподібна гірська порода це:

а) нафта;



б) природний газ.

Робота в групі.

Завдання: постав умовний знак корисних копалин у відповідному квадратику.




Гра „Відшукай умовний знак.”

Умова гри: вчитель називає корисну копалину, а учні показують, яким умовним знаком вона позначається на карті.

VIII. Підсумок уроку.

- Про що йшла мова на уроці? Що нового дізналися? Як потрібно використовувати корисні копалини?

- Які корисні копалини видобувають у надрах землі Черкаської області?

- Із перерахованих ознак оберіть ті, які властиві корисним копалинам:



      • розмножуються;

      • дихають;

      • утворюються з решток рослин і тварин;

      • відмирають;

      • видобуваються людьми з надр землі;

      • тіла природи, які вичерпуються.



IX. Домашнє завдання.

Ст.. 98 – 101 (переказувати), ст.. 35 – зошит.

„Уяви себе однією з корисних копалин. Звернися до людей від її імені. Про щоб ви попросили їх.”

Черкаська спеціалізована школа

І – ІІІ ступенів №13
ПЛАН – КОНСПЕКТ УРОКУ

з предмету „Я і УКРАЇНА. Я і ПРИРОДА.”

ТЕМА:

Грунт. Склад ґрунту.”




Вчитель початкових класів

Кітляр Ольга Іванівна

ЧЕРКАСИ



ТЕМА: Грунт. Склад ґрунту.

Каталог: uploads -> doc
doc -> Замінено текст розділу: IV. Соціокультурна змістова лінія
doc -> Тема. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові. Числівники прості, складні й складені. Мета
doc -> Тема.. Старий рік поспішає на поріг
doc -> Повідомлення по темі «Будова слова»
doc -> Урок у першому класі «здрастуй, школо!» Мета: Розкрити учням поняття слів «школа», «школяр», розширювати пізнавальну діяльність дітей, формувати інтерес до навколишнього світу
doc -> Складнопідрядне речення з підрядними означальними й
doc -> Апостроф. Урок-подорож "Морська регата"
doc -> Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте прислів’я ( «Герой вмирає, а ім’я його живе») Диктант 2
doc -> Урок з інтегрованого курсу


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал