Довідка Про результати тематичного вивчення діяльності рмк



Скачати 126,36 Kb.
Дата конвертації23.02.2017
Розмір126,36 Kb.
ТипДовідка
Довідка

Про результати тематичного вивчення діяльності РМК відділу освіти, молоді та спорту Новоархангельської районної державної адміністрації Кіровоградської області з проблеми «Формування професійної компетентності вчителя в системі науково-методичної роботи»

Відповідно до плану роботи КЗ «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» 25-27 листопада 2014 року здійснювалося тематичне вивчення діяльності РМК відділу освіти, молоді та спорту Новоархангельської районної державної адміністрації Кіровоградської області щодо формування професійної компетентності вчителя у системі науково-методичної роботи.

В контексті цього вивчалися питання :

– Реалізації змістової лінії освітньої галузі «Мистецтво» Державного стандарту початкової загальної освіти та Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти ;

– якісний склад та система роботи з підвищення кваліфікації та самоосвіти вчителів музичного мистецтва;

методичного забезпечення питань контролю за станом викладання музичного мистецтва в загальноосвітніх навчальних закладах;

– організації та форм гурткової роботи (музичний профіль).

У ході вивчення:



  1. проведено співбесіди із методистом районного методичного кабінету Коваленко О.Ю., адміністрацією загальноосвітніх закладів (Новоархангельський НВК «ЗШ І-ІІІ ступенів-гімназія», Новоархангельська ЗШ І-ІІІ ступенів №2, Синюхінський НВК «ЗШ І-ІІ ступенів – ДНЗ»), проаналізовано зміст сайту методиста районного методичного кабінету;

  2. проаналізовано план районного методичного об’єднання вчителів художньо-естетичних дисциплін на 2014/2015 навчальний рік, план роботи клубу вчителів географії, історії та освітньої галузі «Мистецтво» «Мій рідний край» з проблеми «Роль географічного, історичного краєзнавства та народної творчості в процесі вивчення рідного краю», план роботи методиста районного методичного кабінету Коваленко О.Ю.;

  3. вивчено ведення шкільної документації;

  4. відвідано та проаналізовано 4 уроки музичного мистецтва та 1 позакласний захід.

Музичне виховання у загальноосвітніх навчальних закладах району в 2014/2015 н.р. забезпечує 23 вчителя з них 2 мають кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії», 5 - кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої категорії», 3 – кваліфікаційну категорію «спеціаліст другої категорії», 11 – кваліфікаційну категорію «спеціаліст», звання «старший вчитель» – 3.

Вивчення музичного мистецтва в 1-3-х класах здійснюється за програмами «Музичне мистецтво» авторів Л. Хлєбнікової, Л.О. Дорогань або авт. О.Лобової (вид. «Освіта», 2012р.). В основній школі навчання здійснюється за програмами «Музичне мистецтво 5-6кл. (авт. Л. Масол, Л. Аристова, Л. Кондратова) 7-8 кл.» (авт. Б.Фільц та ін..).

Адміністраціями відвіданих шкіл здійснюється контроль за станом викладання предметів художньо-естетичного циклу, про що свідчать відповідні накази та протоколи засідань педагогічних рад в Синюхінському НВК (директор Гончар Н.В. ) – наказ від 7.02.2014 №8 «Про вивчення стану викладання предметів художньо-естетичного циклу»; наказ від 15.04.2014р. №24 «Про підсумки вивчення стану викладання предметів художньо-естетичних дисциплін»; в Новоархангельській ЗШ І-ІІІ ступенів №2 (заступник директора Кривенко Л.А.) наказ від 19.06.2014 року №18 «Про стан викладання музичного мистецтва в школі».

На виконання та реалізацію основної мети, визначеної Державним стандартом початкової загальної освіти та Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти освітньої галузі «Мистецтво» щодо поліпшення якості художньо-естетичної освіти та з метою науково-методичного супроводу шкільної мистецької освіти, пов'язаного з упровадженням компетентнісного підходу до змісту та організації художньо-естетичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах району розроблено та затверджено план заходів щодо поліпшення якості художньо-естетичної освіти на 2013/2015 роки.

Аналіз діяльності районного методичного об’єднання вчителів художньо-естетичного циклу показав, що методична робота спрямована на стимулювання творчого потенціалу та підвищення професійної майстерності кожного вчителя художньо-естетичних дисциплін, залучення їх до інноваційної, пошукової діяльності, розвиток творчої ініціативи, виявлення і поширення найбільш ефективних форм та методів їхньої роботи. Визначення змісту, форм і методів роботи районного методичного об’єднання залежить від конкретних умов роботи кожного навчального закладу та здійснюється з урахуванням індивідуальних можливостей вчителів. Процес планування роботи районного методичного об’єднання вчителів художньо-естетичних дисциплін здійснюється на діагностичній основі, що дає можливість визначити проблемні місця в професійній та фаховій діяльності вчителів предметів художньо-естетичного циклу, побачити шляхи удосконалення форм і методів роботи з педагогами, обрати тематику навчально-методичної проблеми, спланувати індивідуальну роботу з кожним із педагогів. У 2014/2015 навчальному році районне методичне об’єднання вчителів художньо-естетичного циклу працює над науково-методичною проблемою «Реалізація компетентнісного підходу в сучасних умовах розвитку художньо-естетичної освіти», впровадженням у навчально-виховний процес педагогічного досвіду; стимулювання професійного зростання, підвищення педагогічної майстерності вчителів предметів художньо-естетичного спрямування;

Завдання районного методичного об’єднання вчителів предметів художньо-естетичного спрямування у 2014/2015 н.р. на:

1) забезпечення умов для професійної самореалізації вчителів членів РМО, підвищення їхнього соціального статусу;


  1. забезпечення виховного впливу на учнів, реалізація програми громадянської освіти й виховання;

  2. підвищення якості навчально-виховного процесу шляхом впровадження у педагогічну діяльність інноваційних, інформаційно-комунікаційних технологій навчання й виховання;

  3. продовження роботи зі створення навчально-методичної бази.

В ході проведення засідань районного методичного об'єднання розглядалися питання такого змісту: «Актуальні проблеми в організації навчально–виховного процесу в новому навчальному році», «Інформаційне забезпечення навчального процесу в загальноосвітніх навчальних закладах», «Творчий підхід до роботи з обдарованими дітьми», «Шляхи удосконалення фахової компетенції вчителя».

В рамках тематичного вивчення 26 листопада було проведено районний інтегрований семінар-практикум вчителів музичного та образотворчого мистецтва з проблеми «Конструювання уроку музичного та образотворчого мистецтва. Віртуальна мистецька лабораторія». Програмою семінару-практикуму було передбачено виступи творчо працюючих вчителів музичного та образотворчого мистецтва, розглядалися актуальні питання вдосконалення якості підготовки та проведення уроків художньо-естетичного циклу, такі як: «На шляху до творчого зростання:удосконалення структури типів та форм уроків засобами ІКТ» (Горбанюк І.П., вчитель музичного мистецтва Підвисоцької ЗШ І-ІІІ ступенів), «Застосування методів, прийомів, технологій на уроках музичного мистецтва» (Кошолап В.М., вчитель музичного мистецтва Надлацької ЗШ І-ІІІ ступенів). Практичним блоком семінару були майстер-класи «Петриківський розпис» (Печенюк Т.М., вчитель образотворчого мистецтва Кальниболотської ЗШ І-ІІІ ступенів), «Основні аспекти створення віртуальної мистецької лабораторії» (Коваленко О.Ю., методист РМК), огляд виставки методичних розробок та дидактичних матеріалів вчителів «Роль позакласної роботи у розвитку творчої особистості», огляд виставки творчих робіт учнів загальноосвітніх закладів району, презентація мистецької студії «Кераміка», (Петренко З.В., керівник гуртка Скалівського НВК «ЗШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ»).

Як показало тематичне вивчення у практику роботи вчителі музичного мистецтва загальноосвітніх навчальних закладів району активно впроваджуються інформаційно-комунікаційні технології. Музичне мистецтво виступає водночас і носієм високих духовних цінностей, і засобом розвитку творчих здібностей школярів. Нові технології уможливлюють поєднання дидактичних функцій комп’ютера з традиційними засобами навчання, збагачення і наповнення навчального процесу новими формами роботи, варіативне застосування ігрових форм навчання, використання інноваційних методик викладання музичного мистецтва, а також сприяє більш ефективному засвоєнню музичних знань (декларативних і процедурних) та їх реалізації в музично-творчій діяльності молодших школярів на етапі початкової музичної освіти. Сучасні комп’ютерні технології у мистецькій освіті учнів базуються на ідеї їх інтеграції з традиційними навчальними методиками.

На уроках музичного мистецтва у Новоархангельській ЗШ І-ІІІ ступенів № 2 вчитель Коломієць І.М., розкриваючи тему 2 класу «Як музика малює картини природи» використовує різноманітні форми творчої діяльності учнів: музикування із застосуванням дитячих музичних інструментів, інсценізацію віршів, дитячих пісень, театралізацію казок, елементи хореографії. На початковому етапі спілкування дітей з музикою вчитель проводить з учнями лаконічну, емоційну та зрозумілу бесіду і спонукає молодших учнів до передачі своїх вражень від музики не лише засобами мови, а й за допомогою жестів, рухів, малюнків, ритмічного супроводу та інших активних форм творчої діяльності. За допомогою використання інформаційно-комунікаційних технологій вирішує завдання всебічного розвитку природних, творчих здібностей учнів, а саме: фантазії і художньої уяви; асоціативного сприйняття і мислення на основі художнього і музичного матеріалів; розуміння поняття ритму в природі і музичному мистецтві. Використання комп’ютера на уроці створює можливості для розвитку музичної пам’яті, фантазії, формування в учнів естетично-гармонійного світосприйняття.

Уроки музичного мистецтва в Новоархангельському НВК «ЗШ І-ІІІ ступенів-гімназія», (вчитель Каушан Ю.І.), незважаючи на невеликий педагогічний досвід вчителя, викликають приємні позитивні враження. Так на уроці у 6 класі за темою «Хорові жанри: кантата, ораторія» атмосфера уроку, його зміст спрямовувалися не тільки на ознайомлення та поглиблення уявлень учнів про жанри хорової музики, а й на те, щоб в учнів з’явилося своє ставлення до музики цих жанрів. Без створення на уроці особливої атмосфери спілкування з музикою неможливо було б встановити справжні глибокі зв’язки музики з життям, з глибиною та виразністю образів у хоровій музиці. Вагомою умовою музичного виховання Юрій Іванович вважає вироблення в учнів уміння не просто слухати чи виконувати музичні твори, а сприймати музику всією душею, усім серцем. Організовані види діяльності на уроці були підпорядковані основній темі. Використання різноманітних методів роботи, головними з яких є: метод емоційної драматургії, метод узагальнення, метод забігання наперед та повернення до вивченого, активізує пізнавальну діяльність учнів, сприяє збагаченню їх творчого досвіду, створює атмосферу співробітництва.

Уроки Жори С.Б., вчителя музичного мистецтва Синюхінського НВК «ЗШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», спрямовані на формування активізації музичного мислення, на збагачення емоційно-естетичного досвіду учнів та опанування практичними вміннями і навичками. Роботу з учнями Світлана Борисівна планує відповідно до їх вікових особливостей. Так в початковій школі вчитель знайомить дітей з характером, емоційним змістом музичних творів. На своїх уроках вчить учнів розрізняти різні звуки за висотою, орієнтуватися у ритмічному малюнку мелодії, співати легким не форсованим звуком. Світлана Борисівна переконана, що для організації уроку музичного мистецтва велике значення має емоційний заряд, тому тут важливу роль відіграє вхід під музику. Учні мимоволі звикають, що під час перерви необхідно вийти з класу, і лише звуки музики покличуть їх на урок. Так утверджується своєрідна гра-ритуал, де звертається увага на дисциплінований вхід і якість крокування. Вчитель вважає, що урок – це вільна імпровізація, звичайно, ретельно продумана. Лише за таких обставин процес навчання викликає у дітей інтерес. Головне, що учні не бояться помилитися на уроці, тому з великим задоволенням висловлюють свої думки, міркування, знаючи, що вчитель завжди прийде їм на допомогу.

Поряд з більшістю позитивних вражень від спілкування з вчителями відвідані уроки музичного мистецтва виявили ряд недоліків у методиці викладання музичного мистецтва: надмірне захоплення деяких вчителів довготривалим розучуванням пісні, не звертаючи увагу на одне з головних завдань учителя – формувати естетичне ставлення до звучання, добиватися красивого, нефорсованого звуку, приділяти увагу виробленню навичок виконання з різною динамікою та артикуляцією. Інколи зміст уроків перенасичений другорядними аспектами, як то: спеціальні музично-теоретичні поняття, нотна грамота. В той же час, на другому плані залишається особистісно-емоційне сприймання музичного твору, аналіз та інтерпретація інтонаційно-образного змісту прослуханих творів у процесі колективних обговорень і дискусій, елементи гри на музичних інструментах (ритмічний супровід до пісень тощо), елементи імпровізації (вокальної, інструментальної, ритмічної, пластичної). Недостатня увага приділяється розвиткові комунікативної компетенції. Не всі вчителі музичного мистецтва достатньо використовують можливості різних форм музикування, деяким бракує виконавської вправності у відтворенні музичних творів.

Урок – основна форма організації шкільної музичної освіти. Відомо, що хороша організація будь-якої справи – половина успіху, і це в повній мірі відноситься до уроку музичного мистецтва. В ньому все має бути чітко продумано – мета і завдання, зміст і структура, засоби і методи. Інакше неможливо досягнути позитивних результатів.

Кожен урок має свою дидактичну структуру, тобто етапи побудови уроку, їх послідовність: вхід у супроводі звучання музики; повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів; розповіді учнів про музику, яку вони слухали протягом тижня (перевірка домашнього завдання); перевірка, оцінка і корекція засвоєних раніше знань, навичок, умінь; відтворення і корекція опорних знань учнів; слухання та інтерпретація музики, розучування і виконання пісень; сприймання, осмислення, узагальнення і систематизація нових знань; підсумки уроку (узагальнення), повідомлення домашнього завдання; вихід у супроводі звучання музики.

Узагальнення (підведення підсумків) є важливим та необхідним етапом кожного уроку, що допомагає учням усвідомити найголовніше стосовно прослуханої та виконаної музики і зробити висновки відповідно до теми семестру.

В оцінюванні результатів навчальної діяльності на уроках музичного мистецтва не всі вчителі продемонстрували належний рівень фахового володіння критеріями 12-бальної шкали оцінювання учнівських досягнень. Відсутній диференційований підхід до оцінювання рівня навчальних досягнень учнів, оскільки деякі вчителі оцінювали навчальні досягнення учнів лише на основі практичної діяльності.

Звертаємо увагу, що вчителям музичного мистецтва бажано активніше використовувати можливість оптимального добору навчального матеріалу відповідно до рівня підготовленості учнів і пріоритетних видів музично-естетичної діяльності, серед яких є сприймання музики, різноманітні форми вокальної роботи, гра на дитячих музичних інструментах, музично-ритмічні рухи, ознайомлення із творчістю вітчизняних та зарубіжних композиторів. Для активізації музичного сприймання активно використовувати літературні і живописні твори, елементи пластичного інтонування музичних настроїв, імпровізації ритмічного супроводу та інших евристичних і творчих видів діяльності.

Творчий розвиток школярів і створення умов для творчої самореалізації дітей є одним із пріоритетних напрямів музичного виховання в загальноосвітній школі. Тому вчителям бажано у межах усіх видів музично-естетичної діяльності передбачити систему завдань, спрямованих на творчий розвиток дітей: складання мелодій і ритмічних супроводів, ритмічних, вокальних, пластичних імпровізацій, зіставлення музичних, літературних, живописних творів, інсценування та театралізація музичного матеріалу відповідно до індивідуальних можливостей школярів.

Щоб залучити учнів до творчої діяльності на уроках музики у початкових класах рекомендуємо виконувати завдання художньо-естетичної спрямованості, які передбачають комплексне використання музики, літератури і образотворчого мистецтва. Щоб підтримувати інтерес учнів до уроку музики, рекомендуємо використовувати матеріал, який зацікавив би дітей незвичайністю, а також простим і доступним викладом.

Нагадуємо, що основним видом домашніх завдань в основній школі з предмета «Музичне мистецтво» мають бути завдання на слухання та інтерпретацію музики в навколишньому середовищі, а також завдання творчого спрямування (наприклад, відтворити прослухану музику в замальовках, придумати назву музичному твору, продумати інструментарій для музичного супроводу твору, прослуханого на уроці, виконавський план пісні, створити ескіз афіші концерту тощо).

Зміст навчальних програм реалізовано в підручниках. Робота з підручником повинна бути однією з форм організації діяльності учнів на уроці. У підручниках вміщено основний навчальний (текстовий та ілюстративний) матеріал, який учні мають опанувати на уроках. Системна робота з підручниками на уроці в більшості ЗНЗ не проводилася.

Із зазначеного вище рекомендуємо:

Учителям музичного мистецтва:



  1. всебічно впроваджувати метод емоційного стимулювання учнів, створення ситуацій успіху як ефективного засобу мотивації до навчальної діяльності;

  2. моделювати нестандартні форми проведення уроків;

  3. широко використовувати міжпредметні зв’язки, які мають світоглядні, освітні, розвивальні функції;

  4. викликати і підсилювати у школярів власну мотивацію власної діяльності;

  5. використовувати матеріал, для якого характерна новизна, практична спрямованість, дискусійність.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал