Домашні досліди та спостереження з фізики



Скачати 494,03 Kb.
Сторінка1/6
Дата конвертації01.12.2016
Розмір494,03 Kb.
  1   2   3   4   5   6



Ямпільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Білогірського району

Хмельницької області

Домашні досліди

та спостереження

з фізики

(посібник для 7-8 класів)

Підготували вчителі:

Франчук Р.В.,

Франчук П.А.

Від авторів


В данному посібнику зібрано завдання для проведення

домашніх дослідів та спостережень, використання яких сприяє кращому розумінню навчального матеріалу та розвитку пізнавальних Інтересів учнів.

Мета цього посібника - викликати і сформувати стійкий інтерес до предмету фізики, допомогти учневі розпізнавати у повсякденному житті звичні і нові фізичні явища, формувати науковий світогляд.

Матеріал даного посібника підібрано таким чином, що він може бути використаний вчителем на різних етапах уроку з метою досягнення різноманітних педагогічних цілей, вирішення поставлених завдань, для закріплення здобутих знань та здійснення контролю за якістю знань.

Всі домашні досліди та спостереження класифіковано за основними розділами навчальної програми з фізики. Обладнання для дослідів легко виготовляється з підручних матеріалів.

Окремі завдання містять детальні пояснення, що дає можливість умовно розділити їх за рівнем, самостійності та творчості

Використання завдань для домашніх дослідів та спостережень дасть можливість вчителю зекономити час на уроці для інших не менш важливих питань курсу, підтвердити вивчення матеріалу живими наочними практичними прикладами, що зумовлює мотивацію навчання.

Учні одержать задоволення від спільної праці та здобудуть елементарні навички самостійної дослідницької роботи.

Бажаємо успіху!



МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ.

Фізика один із найскладніших предметів, що вивчаються в школі і, разом з тим, найбільш застосовний у щоденному житті. Розпочинаючи вивчення курсу фізики кожен вчитель прагне досягти якнайкращих результатів і хоча б підсвідомо намагається сформувати стійкий інтерес до предмету.

Виконуючи домашні досліди і спостереження, учні самостійно здобувають знання, а не дістають їх у готовому вигляді з вуст вчителя. Можливість застосування дослідного і частково пошукового методу сприяє розвитку активності і самостійності учнів, вдосконалює їх практичні вміння і навики. Необхідність самому скласти план виконання досліду, підібрати, а дуже часто самостійно виготовити необхідне обладнання, розвиває в них пізнавальні інтереси, творчі здібності, кмітливість та спостережливість, бажання подолати труднощі і досягти поставленої мети.

Домашні досліди і спостереження, їх аналіз, зручно поєднувати з перевіркою знань та закріпленням засвоєного матеріалу. Вони не тільки допомагають учням усвідомити об'єктивний характер законів фізики, побачити їх прояв і використання в житті, а й виховують в них почуття обов'язку і відповідальності перед колективом, прищеплюють звичку працювати систематично і наполегливо, сприяють поєднанню навчання з життям, формують дослідницькі вміння і навики, а також розширюють науковий кругозір учнів. Використання домашніх дослідів та спостережень сприяє покращенню взаєморозуміння в родині, трудовому вихованню учнів, забезпеченню потрібної теоретичної та психологічної підготовки до праці.

Всі завдання для домашніх дослідів і спостережень зручно поділити на дві групи : проблемні та заключні.

До першої групи належать навчально-пізнавальні завдання. В них є деяка невідповідність між змістом завдання та знаннями учнів . Виконуючи такі дослідження, учні здобувають нові знання або приходять до необхідності подальшого аналізу. Такі завдання зручно пропонувати учням з метою встановлення зв'язків між фізичними величинами, умов протікання явищ, встановлення меж застосування законів.

Заключні домашні досліди і спостереження не містять суперечностей між поставленим завданням і знаннями учнів .їх виконують для закріплення, поглиблення, систематизації знань учнів та з метою забезпечення переходу від окремих фактів до узагальнень.

Всі завдання повинні містити осмислену, певним чином регламентовану послідовність дій та вказівок вчителя або послідовність власних дій і мають бути такими, щоб учні не витрачали багато часу на їх виконання.

Кожне завдання обов'язково потрібно супроводжувати інструктажем, який проводять на уроці протягом 5-10 хвилин. Під час інструктажу слід дати вказівки щодо виконання завдання, форми звіту, який учні складають після його виконання. Обов'язково наголосити на дотриманні правил техніки безпеки .

При виконанні домашніх дослідів і спостережень доцільно дотримуватися такої послідовності дій:

1) усвідомлення мети досліду чи спостереження;

2) з'ясування фізичних процесів, що лежать в основі досліджень;

  1. відтворення в пам'яті зв'язків між фізичними величинами, що описують відповідні процеси;

  1. здійснити аналіз можливих способів та варіантів проведення досліду;

5) встановити перелік потрібних приладів і матеріалів та відшукати їх серед предметів домашнього вжитку.

Звіт про виконану роботу повинен містити короткий опис роботи, схематичні малюнки, результати спостережень, вимірювань, пояснення та висновки. За виконанням домашніх дослідів і спостережень потрібний систематичний контроль. Вимоги до цих завдань такі ж як і до інших завдань. Зошити зі звітами вчитель переглядає на уроці, а учні доповідають про виконану ними роботу. Для більшої об'єктивності оцінювання доцільно після перевірки зошитів провести індивідуальні бесіди, що допоможуть виявити ступінь самостійності у виконанні завдання. Можна також запропонувати повторити дослід чи продемонструвати роботу виготовленого самостійно приладу. Звіт про виконану роботу можна також оформити у вигляді рефератів, домашніх самостійних і контрольних робіт, у вигляді короткого повідомлення для підтвердження проблемної ситуації чи повторення або закріплення матеріалу.

Таким чином, домашні досліди та спостереження - це багатофункціональний метод, що забезпечує більшу повноту засвоєння матеріалу, триваліше запам'ятовування його і глибше розуміння, сприяє розвитку інтересу до предмету, самостійності в роботі та підготовці учнів до трудової діяльності.
  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка