Чорна Наталія Йосипівна «Люблю я течію вродливої Самари» (Емма Шаповалова) Інтегрований урок



Скачати 139,8 Kb.
Дата конвертації16.12.2016
Розмір139,8 Kb.
ТипУрок
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ
НОВОМОСКОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА №1


загальноосвітній заклад l-lll ступенів

Дніпропетровська обл., м. Новомосковськ, вул. Червоноармійська , 7, тел. 7 – 10 - 82

Директор школи

Чорна Наталія Йосипівна




«Люблю я течію вродливої Самари»

(Емма Шаповалова)

Інтегрований урок


Автори: Грицай Ірина Вікторівна

вчитель української мови та

літератури, спеціаліст вищої категорії,

Вершиніна Ірина Володимирівна,

учитель природознавства, спеціаліст вищої

категорії, старший учитель



2011 р.

Тема: «Люблю я течію вродливої Самари» ( Емма Шаповалова)

Соціокультурна змістова лінія: Екосистема своєї місцевості: річка Самара.

Мовна змістова лінія: Відмінювання іменників 1 відміни.

Мета: - поглибити знання учнів про природні екосистеми на прикладі річки Самари, про взаємовідносини в природних екосистемах; виробляти вміння і навички правильно визначати 1відміну іменника

  • розвивати спостережливість, уяву, увагу, мислення, вміння узагальнити, абстрагувати, порівнювати, робити висновки, доводити свою точку зору, колективно діяти, досліджувати, формувати в учнів навички правильного вживання відмінкових закінчень іменників, комунікативні навички;

  • виховувати дбайливе ставлення до природи.

Цілі

Учні повинні знати:

  • склад екосистеми, рослини та тварини річки;

  • що вивчає морфологія,

  • морфологічні ознаки іменника, його синтаксичну роль,

  • особливості відмінювання іменників кожної відміни

Учні повинні вміти:

  • наводити приклади екосистем своєї місцевості,

  • робити висновки про необхідність охорони природи;

  • працювати в групах;

  • знаходити іменники в тексті, реченні,

  • визначати правильно морфологічні ознаки іменника, належність його до певної відміни іменників,

  • відмінювати іменники 1 відміни,

  • правильно писати іменники з вивченими орфограмами,

  • створювати тексти на визначену соціокультурну тему, використовуючи вивчені виражальні можливості іменника й уникаючи помилок, вказаних у програмі;

  • відрефлексовувати власну діяльність.

Тип уроку: урок-подорож (віртуальна)

Обладнання: музичне оформлення, фліпт - чарт, проектор, аплікації, декорація, картки – завдання, підручники, малюнки речей у дорогу, картки із запитаннями, зразки цілей, скринька, капітанський кашкет, комп’ютерна презентація «Самара», ілюстрації-фразеологізми, картка самооцінювання, роздруковане домашнє завдання, незакінчене речення, таблиця «Іменники 1 відміни»

Методи, прийоми, форми роботи: ланцюжок, робота в групах, асоціативний ряд, робота з підручником, практична творча робота, знайти зайве, індивідуальне завдання за вибором учня.

Випереджальне завдання: провести дослідження екосистеми річка Самара: визначити рослинний та тваринний світ, підготувати макети рослин і тварин; створити елементи аплікації, підготувати казку.
Хід уроку

  1. Мотиваційний етап.

  1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

Доброго ранку. Ми раді вас вітати в цьому класі «Доброго ранку» (долонька до долоньки, створюється коло, голосно разом говоримо «Доброго ранку»)

Учитель української мови. (Далі У.М) Сьогодні ми об′єднаємо урок природознавства та української мови. Тема «Люблю я течію вродливої Самари»(слайд 1)

1.Актуалізація опорних знань



  • Учитель природознавства.(Далі У.П.)Бесіда «Ланцюжок»

- Що називають екосистемою? (це природне чи створене під впливом людини утворення з живих організмів та середовища, у якому вони існують)

- Назвіть складові екосистеми. (живі організми, грунт, вода, повітря)

- Які існують екосистеми? (природні та штучні)

- Що є основою існування екосистеми? (основою існування екосистеми є ланцюги живлення, що виникають між живими організмами)

- До якого виду екосистеми належить криниця? (штучна)


  • У.М. Перевірка Д/З вправа 39 стор. 81 Пентилюк (слайд 2)

У.П. Я бачу, що ви наче маленькі вчені – дослідники маєте певний досвід, тому ви запорошуєтеся в екологічну експедицію по вивченню екосистеми нашого краю, річки Самара.

З предмету природознавства ми сьогодні поглибимо знання про природні екосистеми на прикладі річки Самари, про взаємовідносини в природних екосистемах.

З української мови ми з вами виробимо вміння і навички правильно визначати 1відміну іменника, правильного вживання відмінкових закінчень іменників.


  1. Цілевизначення , цілепокладання

Зверніть, будь ласка, на можливі варіанти цілей уроку. Колективно обговорить їх і визначте.

Зачитування цілей кожної команди.



  1. Опрацювання навчального матеріалу

Зверніть, будь ласка, увагу на фото річки Самари (лунає музика, слайд 3)

У.М. Люблю я течію вродливої Самари,

Лісів самарських тихий оберіг,

Колосся нив, квітучії каштани

І перехрестя світових доріг.

Люблю я течію чарівної Самари…

Емма Шаповалові

Так як учені – це люди грамотні, ми не можемо обійтися без знань рідної мови. Для того, щоб вирушити в експедицію вам необхідно зібрати валізи.

Що з собою візьмемо в мандрівку?

Діти витягають картку – малюнок і пояснюють, чи треба нам воно під час подорожі, вказавши морфологічні ознаки.



Наприклад, окуляри – іменник, указує на назву предмета, відповідає на питання що?, загальна назва, неістота, множина, має лише одну форму. Потрібен для членів команди з поганим зором, для розпалювання вогнища від сонячних променів (як скло).

Місяць – іменник, указує на назву предмета, відповідає на питання що? загальна назва, неістота, має лише одну форму однини, ч.р. Потрібен під час морської подорожі, бо це означає гарну погоду, якщо місяця не видно на небі, значить його затягло хмарами і.. Форма місяця, як гачок. Місяць(календарні) має 2 форми множини й однини.

Калач – іменник, називає предмет, відповідає на питання що? назва неістоти, загальна назва, має 2 форми однину та множину (калачі), ч.р. Нам потрібен, бо це харчування, наші сила і здоров’я. Оберіг, захист.

І калачем не заманиш ( )



Штани – іменник, називає предмет, відповідає га питання шо?, назва неістоти, загальна назва, має лише одну форму множини. Предмет одягу, можливість використати для троса, складання предметів тощо…

Двері – іменник, предмет, відповідає на питання що? назва неістоти, загальна назва має лише одну форму множини,

Потрібен латати дірки, якщо буде пробоїна, для плота, столу, що зачиняти і побути на самоті в каюті.



Цимбали – іменник, предмет, відповідає на питання що? неістота, загальна назва, має лише одну форму множини. Коли буде сумно – національний інструмент надасть змоги розвеселитися, для латання дірок у пароплаві, для посуду,

Ножиці - іменник, предмет, відповідає на питання що? неістота, загальна назва, має лише одну форму множини.

Для різання, стриження, для відмикання будь - чого



У.П. Валізи зібрано. Ми умовно піднімаємося на палубу пароплаву. Виховано і спокійно (рухавка для ніг). Молодці. Уявіть собі, що кожна група займає місце в затишній каюті під відповідним номером. Покажіть його.

У.М. А хто хоче спробувати себе в ролі капітана!

Фізкультхвилинка «Капітан».

Капітан говорить:

- Правий борт! (усі піднімають праву руку, нахил тулуба, сидячи, праворуч)

- Лівий борт ! (усі піднімають ліву руку і хиляться ліворуч)

- Курс до знань! (руки вперед, долоня до долоні, щоб утворить ніс корабля)

- Вперед! (праву руку вверх, зімкнувши у кулаці).



У. П. Які ми можемо назвати ключові слова до нашої теми уроку ? Асоціативний ряд: річка, Самара, подорож, екосистема, пароплав, вода, каюта.

У.М. Діти, зверніть увагу, будь ласка, на ці слова та знайдіть зайве (пароплав 2 відміна, подорож – 3 відміна)

Давайте спробуємо провідміняти названі вами іменники 1 відміни. Які ви знаєте відмінки? Скільки їх? (7)

Робота з підручником «Мудра сова» стор. 97

До якої групи належать ці слова? (Твердої) Визначте число поданих іменників? (однина)



Фізкультхвилинка (для пальців)

1,2 – всі пірнають

3,4 - виринають

5,6 - на воді, кріпнуть пальці молоді

Відмінювання + аргументація (кожна каюта обирає для себе іменник).

Варіанти відповідей

Н. вода річка Самара екосистема каюта

Р. води річки Самари екосистеми каюти

Д. воді річці Самарі екосистемі каюті

Зн. воду річку Самару екосистему каюту

Ор. водою річкою Самарою екосистемою каютою

М. (на) воді річці Самарі екосистемі каюті

К. водо річко Самаро екосистемо каюто

Чому ви провідміняли річці, а не річкі (Д.в., М. в)? Тому що у Д.в. та М.в. однини відбувається чергування приголосних.

Складіть, будь ласка, речення зі словом Самара, поставивши його у кличному відмінку.

Варіанти відповідей.



У.П. – Який іменник серед названих ви вважаєте головним? Чому? (Вода, тому що об’єднує останні).

- Дайте характеристику воді. (прозора, без смаку, без запаху, рідка, тверда, газоподібна)

- А ще вода має добру пам’ять, енергію.

«Цікавинка»

Енергія води. Фільм «Вода» вода – інформація

Смакота. Щоб добре запам’ятати правила треба ставити біля себе склянку води, а потім випити її, повторюючи правила. Діти повторюють правила і випивають воду.

У. П. Зверніть увагу на зміну слайду 4,5 ми підійшли до берега річки Самара і добре нам знайомої зупинки «Джерельце», де ви маєте змогу напитися чудової чистої енергетично – збалансованої води. Але пам’ятайте, що та вода несе насолоду та користь, яка п’ється з позитивними емоціями

Питна перерва.

Слайд 6

У. П. Займайте свої місця. Продовжуємо нашу подорож . Почувайте себе комфортно в затишних каютах нашого пароплаву. Звернемо вашу увагу на наступний слайд 7.


  • «Мудра сова» Робота з підручником природознавства стор. 69 (робота в групах)

Дослідити відповідну тему до вашої наукової праці. Зверніть увагу на перегорнутий синій аркуш паперу (додаток №1) там вас чекають два завдання, з якими ви можете легко впоратися.

Алгоритм: захист + аплікація + мовне дослідження + творча робота



Картка № 1

1. Рослинний світ річки



  1. Випишіть та провідміняйте іменник 1 відміни м′якої групи, множини (3 абзац стор. 69 підручник з природознавства)

В.р. скласти (на вибір) казку, розповідь, віршик, сенкан про рослинний

світ річки



Варіанти відповідей. Н. Водорості, Р. водоростей, Д. водоростям, З. водорості, О. водоростями, М. (у) водоростях, К. водорості

Картка № 2

  1. Тваринний світ річки

  2. Випишіть іменники 1 відміни твердої групи, множини (2 абзац стор. 71 підручник з природознавства)та визначте їх відмінок

В.р. скласти (на вибір) казку, розповідь, віршик, сенкан про тваринний

світ річки



Варіанти відповідей. Н. в. риби, малюски, павуки, рачки, щуки, комахи, мальки.

Рачків (Р.в.), водоростей (Р.в.), риб (Р. в), рослин (Р.в)



Картка № 3

  1. Тваринний світ біля річки

  2. Провідміняйте іменники 1 відміни мішаної групи, множини та однини (3 абзац стор. 71 підручник з природознавства)

В.р. скласти (на вибір) казку, розповідь, віршик, сенкан про тваринний світ біля річки

Варіанти відповідей. У даному абзаці іменників 1 відміни мішаної групи множини та однини не має, бо до них належать - з основою на шиплячий та закінченням –а межа, листоноша.

Картка № 4

  1. Рослинний світ біля річки

  2. Провідміняти іменник ( 1 абзац стор. 71 підручник з природознавства) твердої групи, множини

  3. В.р. скласти (на вибір) казку, розповідь, віршик, сенкан про рослинний світ біля річки.

Варіанти відповідей. Н. Рослини, Р. рослин , Д. рослинам , З. рослини , О. рослинами , М. (на) рослинах, К. рослини

Картка № 5

  1. Значення річки для людини

  2. Провідміняйти іменник 1 відміни м′якої групи, однини ( останній абзац стор. 71 підручник з природознавства)

В.р. скласти (на вибір) казку, розповідь, віршик, сенкан про річку Самару

Варіанти відповідей. Н. Риболовля, Р. риболовлі, Д. риболовлі, З риболовлю, О. риболовлею,

М. (на) риболовлі, К. риболовле.



У.М. З давніх – давен люди селяться біля водойм. Багато міст і сіл розташовані поблизу річок. Не виключення і Новомосковськ. Народне поетичне слово своєрідно реагує на все, що діється в нашому житті, дає свою оцінку подіям, явищам. Подорожуючи, ми завжди пам’ятаємо мудре бабусине слово. Будь ласка, власноруч дістаньте номер

Фразеологічна хвилинка. «бабусина скринька» ( учні витягують картку з номером, під яким малюнок з фразеологізмом. Треба знайти його та пояснити значення)

У.П. Рухавка Н2О

- З атомів яких елементів складається молекула води? Діти уявіть, будь ласка, що ви атоми .Дівчатка – Оксиген, а хлопчики - Гідрогени. Побудуйте, будь ласка, молекули води, знаючи, що атоми весь час знаходяться у русі.



IV.Систематизація знань

У.П. Знайдіть у підручнику (ст. 71) декілька речень, які зможуть бути підсумком нашого уроку. Слайд 8

Варіант відповідей. Водойми відіграють важливу роль для оздоровлення тих, хто займається водним спортом або спортивною риболовлею, любить природу і вміє цінувати цілющу силу води, повітря, сонячного світла. Кожна водойма – від великої ріки до маленького джерельця – багатство нашого народу. Її потрібно оберігати від забруднення.

У.М. «Рибалка» Учні за допомогою вудочки ловлять рибу, на зворотному боці написано питання, та відповідають. Слайд 9

(додаток №4)



  • Які іменники належать до 1 відміни? Наведіть приклади

Варіанти відповідей. До 1 відміни належать іменники чоловічого, жіночого та спільного роду на – а, - я: Микола, книга, бабуся, круча, миша.

  • Залежно від чого поділяються на групи іменники 1 відміни?

Варіанти відповідей. Залежно від кінцевого приголосного основи іменники 1 та 2 відміни поділяються на групи: тверду, м’яку і мішану.

  • Які іменники належать до твердої групи?

Варіанти відповідей До твердої належать іменники1 відміни з основою на твердий приголосний (крім шиплячих) і закінченням : слава, староста, Хома

  • У якому відмінку може відбуватися чергування голосних о, е з і

Варіанти відповідей У родовому відмінку множини може відбуватися чергування о, е з і (гора – гір, сирота - сиріт).

  • Які звукові зміни відбуваються в давальному відмінку?

Варіанти відповідей У давальному й місцевому відмінках однини відбувається чергування приголосних (рука – руці, муха – мусі, річка - річці)

V. Підсумок, домашнє завдання

Наш пароплав підходить до кінцевої зупинки, але перед тим, як зійти на землю, зверніть увагу на білий папір, який з’єднаний скріпкою. Просимо вас правильно виконати домашнє завдання. Слайд 10



Домашнє завдання: природознавство: обов’язкове: § 12 читати, зошит стор. 20 – 23. На вибір: с. р. 1 – 2 ; д.р. 3; в.р. 4

Українська мова: Обов’язкове: стор. 97 вивчити правила; питання стор. 98 усно, повторити , фразеологізми (мешканці водойм)Наприклад, велика риба – про поважну особу, що має велику вагу (велике цабе, велика цяця, важлива птиця, знатна птиця, птах високого польоту, велика пані);мовчати, як риба під крижиною – мовчати, не видавати ніяких звуків (мов у рот води набрав, ні слова з вуст, ані телень, ні пари з вуст не пустити); як черепаха –дуже повільно не поспішаючи (крок за кроком, ледве ноги пересуває, нога за ногу, як слимак, ледве ноги не пересуває)

На вибір: вправа в.р.161 (2) або 164

Д.р. вправа 161 (1) стор 95

С.р. вправа 163 (1) стор. 96

VІ. Рефлексивно- оцінювальний етап

1. Перед тим, як зійти з пароплава, просимо Вас показати свої зошити, щоб пересвідчитися, що кожен мав змогу реалізувати себе під час подорожі. (учні показують зошити на яких прикріплені стікери – символи їх досліджень). Давайте пригадаємо які ви цілі ставили на початку уроку. Чи співпали вони.

2.Само та взаємооцінювання (заповнення картки - самооцінювання) (додаток 5). Коментар учителя

3.Рефлексія. Знаю, що….. Знаю, як…..



Ми починали свій урок з вітання «Долонька до долоньки», будь ласка, саме на стікерах – долоньках напишіть своє враження від експедиції, скориставшись методом «незакінченого речення» (учні зачитують і приклеюють на декорацію (пароплав)
Каталог: Uroki
Uroki -> Відділ освіти броварської районної державної адміністрації методичний кабінет екологічне виховання
Uroki -> Конкурсу «Учитель року -2007», переможець конкурсу «Людина року 2007» ( номінація «Вчитель року»),переможець
Uroki -> Урок вступ. Місце праці І професії в житті людини
Uroki -> Людина починається з добра
Uroki -> Мета: зацікавити педагогів ідеєю інсценізації творів В. О. Сухомлинського для збереження духовного здоров’я дитини. Задачі
Uroki -> В Директор школи Чорна Наталія Йосипівна
Uroki -> Урок «Основи здоров’ я»
Uroki -> Природа навколо нас. Жива І нежива природа. У природі все пов’язане
Uroki -> Людина частина живої природи
Uroki -> Математики (1 клас) учитель початкових класів Кір’


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©refos.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал